Riktiga riktigt bra metronomer

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Riktiga riktigt bra metronomer

Inlägg av JohannesH »

Jag har en metronomapp på ipaden som heter Metronome Pro (eumlab tror jag). Det är grym och har funktioner som att den ökar tempot på inställda intervaller (inställda efter sekunder eller takter, t.ex öka 10 bpm var 4e takt eller 10e sekund) ”rytm trainer” där man kan ställa in att den spelar en takt och är tyst x antal takter, går att randomisera.

Jag gillar den skarpt men jag gillar inte att öva med ipaden. Bäst är det ju att använda en riktig metronom (gärna med inbyggd stämmis) tycker jag. Det blir mindre distraktioner.

Finns det någon riktigt bra metronom som kan hoppa över takter och periodiskt ändra tempo? Gärna med stämmis och hörlursuttag.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Riktiga riktigt bra metronomer

Inlägg av mrbaloo »

Jag skulle nog satsa på att titta närmare på Boss DB-90 eller Tama RW200 eller någon annan metronom avsett för trummisar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Riktiga riktigt bra metronomer

Inlägg av JohannesH »

Taman verkar vara mer inriktad på setlists, även fast man skulle kunna programmera den att stega med footswitchen. DB90n har jag svårt att greppa, det verkar vara väldigt mycket menydykande men tempogrejen och lite annat kul finns ju men det verkar mest anpassat för trummor. Frågan är om de funktionerna funkar med en bas.
Annars klarar man sig ju utan allt fancy men det borde ju finnas fler avancerade metronomer (och billigare) nu när datorkraften gått framåt och blivit vardagsmat tänker jag.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Riktiga riktigt bra metronomer

Inlägg av mrbaloo »

Jo, det finns säkert några andra metronomer. Men DB-90 kan ju användas med bas också, så den har till och med amp simulation.

I övrigt tycker jag att det var en ganska så tunn manual för att vara en så kompetent maskin.Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Riktiga riktigt bra metronomer

Inlägg av JohannesH »

Just ja! Jo, manual och info på nätet är vansinnigt begränsat! Tänk dig denna i mindre format. :D Hade inte korg något liknande? Pandora? Eller var den något helt annat?
Skriv svar