Hur lära ut baslir till 10-åring som gillar rock?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Hur lära ut baslir till 10-åring som gillar rock?

Inlägg av Busta B »

Hej,

Sonen har nu fått sin första bas och förstärkare :D

Han gillar rock; ac/dc, guns n roses, queen mm

Vilka låtar är lättast att börja med? Vad är viktigast att tänka på så han behåller intresset?

Jag tänkte köra hemmalektioner tillsammans att börja med!

Shoot!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hur lära ut baslir till 10-åring som gillar rock?

Inlägg av fieldflower »

AC/DC har väl en massa enkla låtar som lämpar sig bra för en nybörjare.
Bör funka bra att förenkla ytterligare till bara grundton som absolut första låtar.
Man får undvika Back in black o.dyl. i början bara - de kan vara kul som nån-gång-senare-målsättning.

GnR har jag dålig koll på, Queen känns spontant svårt men de har såklart enkla låtar också (Another one bites the dust?)

Tänker spontant på Black Sabbath också - där finns det en del sköna och enkla låtar. Iron man, Black sabbath, efter ett tag Sabbath bloody sabbath och Paranoid. Också lätta att förenkla genom att mest spela grundton.

Seven nation army är kanske inte det lättaste, men repetitiv så det kan funka snabbt.
Feel good av Gorillaz är lite likadan. Kanske inte är rock..?

Should I stay or should I go - Clash borde vara rätt bra för en nybörjare.

5 öre värt... :)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Hur lära ut baslir till 10-åring som gillar rock?

Inlägg av Busta B »

👍
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hur lära ut baslir till 10-åring som gillar rock?

Inlägg av Danne »

Första låten jag lärde mig var "The kids are back" med Twisted Sister. Vill man smygstarta kan även tvåackordaren "I am (I'm me)" med samma band lätt att börja med om man bara skall pumpa åttondelar då anslagshanden är viktigast att nöta in tycker jag personligen.
Skriv svar