Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Erkiman
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 12 apr 2021, 13:21

Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Inlägg av Erkiman »

Har spelat gitarr i många år, men börjat spela elbas nu istället och undrar lite över hur man ska tänka vad gäller att spela öppna strängar, förutom E-strängen då. Vill man generellt sett undvika att spela öppna strängar för att det blir en annan karaktär på ljudet? Vissa bas-gångar blir ju väldigt mycket mer ansträngande/svåra att spela på det viset.

T.ex Elvis Presley - Burning Love. Kan inte hitta något live-framträdande där man ser hur den spelas. Hur hade ni tänkt här?

Ursäkta dåliga tabulaturer:


Bild

Bild
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Inlägg av saft »

Min baslärare sa alltid (med grov rumänsk brytning):
”En bra bassist är lat, en bra bassist spelar aldrig mer än han måste”.
Dvs spela så mycket öppen sträng du bara kan.
Det var nog det ända jag lärde mej.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Inlägg av blackparkas »

Jag hatar lösa strängar.
Låter illa, utom möjligtvis lös E-sträng...

Jag stämmer ju ner alla basar ett helt tonsteg och som en bonus slipper jag oftast spela lösa strängar, blir så skönt och smidigt att slippa dem utan att anstränga sig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Inlägg av basmartin »

Lättare att få kontroll över tonlängder om man undviker öppna strängar; av dina exempel hade jag valt andra lösningen. Öppna strängar funkar bra i förbifarten om man gör ett fill eller solo, men att pumpa öppen D-sträng eller G-sträng låter inte så fett.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Inlägg av mikkejohansson »

basmartin skrev: fre 23 dec 2022, 01:21 Lättare att få kontroll över tonlängder om man undviker öppna strängar; av dina exempel hade jag valt andra lösningen. Öppna strängar funkar bra i förbifarten om man gör ett fill eller solo, men att pumpa öppen D-sträng eller G-sträng låter inte så fett.
Framför allt låter det ju olika :)

Exemplet pumpa D-sträng är bra, speciellt med plektrum. Jag skulle säga att båda öppen sträng eller 5:e bandet på A-strängen har sin plats beroende på sound man vill åt. Post-punk/shoegaze = absolut öppen sträng!

Annars håller jag med Martin, som brukligt är. Lättare att kontrollera ton och dämpning. Är det inte bökigare än i exemplet ovan skulle jag också spela som ex.2. Däremot finns det ju tillfällen då man kan "komma undan" med öppen.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Inlägg av Danne »

Instämmer med föregående talare. Just exemplet "Burning love" blir framförallt väldigt bökigt att spela så det låter bra med öppna strängar tycker jag. Speciellt om man kör den i Elvis live-tempo. Ok att man kanske inte behöver sträcka ut fingrarna så mycket då, men just dämpningen av tonerna som flera nämnt ovan blir bökigare. Inte säkert att man hinner dämpa tonen från en lös sträng tillräckligt mellan fingersättningarna och då låter det inget vidare.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Inlägg av bjelkeman »

Öppen sträng har sin plats. Annan kvalitet på tonen. Ringer längre, när man behöver det.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Inlägg av mrbaloo »

Jag spelar gärna på strängar oavsett öppen eller annan position då jag har någon slags teknik för att dämpa lös sträng. Men, visst, i några sammanhang väljer jag öppen sträng eller "fretted string" beroende på om jag vill åt ett speciellt sound.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Inlägg av MatsD »

Det är dålig snärt i A på E-strängen tycker jag och använder ofta öppet A om jag inte är ute efter det där luddiga ljudet. Upp till G på E-strängen är det stuns i ljudet men ovanför det inte. När vi bestämde oss att sänka She caught the Katy från Bb till A så varken stämde jag ned eller flyttade allt till E-strängen utan kör Duck Dunns grej med öppen A-sträng. Kändes lite avigt först men nu tycker jag det är enklare.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: Undvika öppna strängar? (G, D, A)

Inlägg av sonicaddiction »

Jag kör sällan lösa strängar på elbas. Nästan bara där det verkligen behövs för att det är en del av ett riff eller för att få en speciell effekt, typ väldigt lång not. Tycker det kan låta så abrupt annorlunda när det plötsligt dyker upp en lös sträng i en slinga annars.

En av de sköna grejorna med sex strängar (eller fem om man har det) är att jag ofta kan lira lite bekvämare ned på halsen (mot stallet) och slipper sträcka armen lika mycket. Då krånglar lösa strängar till det mer än de kan hjälpa.

Nu när jag börjat försöka mig på kontrabas igen efter uppehåll på typ 30 år är däremot lösa strängar en välsignelse. :)
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Skriv svar