BEAD 4:a vs 5-string

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: mån 23 jan 2023, 13:20
fieldflower skrev: ons 18 jan 2023, 14:03 OK, så om man fokuserar på låtar som inte behöver 5-sträng så behöver man inte 5-strängat alltså..?
Vem kunde trott det.. ;)

Styles-låten går ända ned till B i refrängen i mina öron.
Det är förvisso ett B i refrerängen, den börjar på B.
B/E/A/D är ackorden där den lägsta tonen som spelas är D, om man ska följa originalet.
Har ni stämt ned den för att sångaren ska kunna sjunga den är det ju en annan sak.
Det räknas inte. :D


Fokuserar och fokuserar.
Klart det finns låtar där en B-sträng är användbar.
Men jag skulle säga att minst 97% av alla gångbara låtar i ett coverband funkar utmärkt lika bra normalstämning eller d-drop/D-standard.

Sedan var det ju "vanliga covers" som Mikke nämnde.
Harry Styles hamnar inte under kategorin "vanliga covers", speciellt inte en låt man aldrig ens hört.
Fortfarande nyfiken på vilka "vanliga covers" som tarvar B-sträng.
Precis - B i refrängen.
Vete sjutton om de spelar lågt B varje vända, men åtminstone ibland.

"Vanliga covers" kan även omfatta låtar som cirkulerar på tuggummi-radio, om man vill ha en reppe som inte bara blir äldre och äldre... ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: mån 23 jan 2023, 21:03
blackparkas skrev: mån 23 jan 2023, 13:20
fieldflower skrev: ons 18 jan 2023, 14:03 OK, så om man fokuserar på låtar som inte behöver 5-sträng så behöver man inte 5-strängat alltså..?
Vem kunde trott det.. ;)

Styles-låten går ända ned till B i refrängen i mina öron.
Det är förvisso ett B i refrerängen, den börjar på B.
B/E/A/D är ackorden där den lägsta tonen som spelas är D, om man ska följa originalet.
Har ni stämt ned den för att sångaren ska kunna sjunga den är det ju en annan sak.
Det räknas inte. :D


Fokuserar och fokuserar.
Klart det finns låtar där en B-sträng är användbar.
Men jag skulle säga att minst 97% av alla gångbara låtar i ett coverband funkar utmärkt lika bra normalstämning eller d-drop/D-standard.

Sedan var det ju "vanliga covers" som Mikke nämnde.
Harry Styles hamnar inte under kategorin "vanliga covers", speciellt inte en låt man aldrig ens hört.
Fortfarande nyfiken på vilka "vanliga covers" som tarvar B-sträng.
Precis - B i refrängen.
Vete sjutton om de spelar lågt B varje vända, men åtminstone ibland.

"Vanliga covers" kan även omfatta låtar som cirkulerar på tuggummi-radio, om man vill ha en reppe som inte bara blir äldre och äldre... ;)
Har bara lyssnat på första refrängen.
Inget lågt B där i alla fall.

Nä. vanliga covers är sånt som ett coverband förväntas spelas.
Tuggummi-radio existerar inte längre, det är inte mycket av det moderna som är användbart i en coverbandsreppe.
Besides, det finns inga unga som är ute på partaj ändå, och är de där uppskattar de ändå inte livemusik så att reppen blir äldre gör inte så mycket när publiken också blir det...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av fieldflower »

Jag har en HELT annan uppfattning från våra spelningar.
Brukar uppskattas att ha lite mix mellan gammalt och nytt.
Såklart mest gammalt, och speciellt när klockan slagit alkohol och extranummer.
Men klart positivt mottagande av lite nyare låtar här och där i seten.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av sonicaddiction »

Min dotter har rätt nyligen kommit igång med att aktivt börja lyssna på musik (nästan enbart kvinnliga popartister) och det finns helt klart en massa bra låtar med kul basspel som borde funka utmärkt att arra lite så de går att lira live. Ingen som har typ Dua Lipa och liknande mer disco- och soul-artard pop i sin cover-repertoar? Där känns det rätt valfritt med fyra- eller flersträngat dessutom, även om det kan bli en del oktav-lir över femte bandet på en fyra.

Sen har jag inte lirat i ett renodlat coverband på många år så jag har ingen koll på publiken. Kräver folk att man spelar så likt originalet som möjligt, typ är det lågt B i originalet så gnäller de om man tar B:et en oktav upp?
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av fieldflower »

sonicaddiction skrev: tor 26 jan 2023, 16:45 Min dotter har rätt nyligen kommit igång med att aktivt börja lyssna på musik (nästan enbart kvinnliga popartister) och det finns helt klart en massa bra låtar med kul basspel som borde funka utmärkt att arra lite så de går att lira live. Ingen som har typ Dua Lipa och liknande mer disco- och soul-artard pop i sin cover-repertoar? Där känns det rätt valfritt med fyra- eller flersträngat dessutom, även om det kan bli en del oktav-lir över femte bandet på en fyra.

Sen har jag inte lirat i ett renodlat coverband på många år så jag har ingen koll på publiken. Kräver folk att man spelar så likt originalet som möjligt, typ är det lågt B i originalet så gnäller de om man tar B:et en oktav upp?
De vet inte vilket som är bas och vilket som är gitarr... :lol:
Låga toner spelar vi för känslan de förmedlar, och ibland bara för vår egen skull.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av sonicaddiction »

Nån som använder OC-2 eller liknande? Den ersätter så klart inte en B-sträng, men kanske kan hjälpa till på vissa lite synthigare låtar för att ge extra botten om man lirar EADG. Ljudtekniker har ibland lite svårt med den verkar det som.
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av blackparkas »

Ang. vad som funkar eller inte funkar.

Det beror heeeeelt på en massa saker.
Vart du bor. (Lokala avvikelser finns, låtar som är döda i Bollnäs verkar funka i Edsbyn t.ex. och tvärtom)
Vart du giggar.
Vilket sorts gig (privat fest, krogen etc)
Bandet.
Hur mycket folk det är på stället.


En del kommer undan med vilka låtar som helst, och andra tycker det är "bra" när 4-5 personer sjunger med och resten är och köper öl.
Har du ett band som folk vet om och som i princip alltid har fullsatt på giggen kan du ju köra vad som helst.

Självklart finns det en massa nya låtar som är bra och som skulle kunna funka som covers.
"På förr" när det var mycket Pink, Rihanna, Robyn osv på radion kom det ju låtar hela tiden som man enkelt kunde styra upp till ett coverband som normalt mest kör rock n roll och hårdrock.

Idag finns det mest bajs.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av blackparkas »

sonicaddiction skrev: tor 26 jan 2023, 18:11 Nån som använder OC-2 eller liknande? Den ersätter så klart inte en B-sträng, men kanske kan hjälpa till på vissa lite synthigare låtar för att ge extra botten om man lirar EADG. Ljudtekniker har ibland lite svårt med den verkar det som.

Det är nog minst lika mycket basisten som har lite svårt med den, dvs att ställa nivåer.... :D
Jag använder oktavpedal en del just för den lite synthiga effekten.
Har även ibland kört oktaver med grundtonen avrullad.
Låter kul ibland.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av mikkejohansson »

blackparkas skrev: tis 17 jan 2023, 12:31
mikkejohansson skrev: mån 16 jan 2023, 20:57 För att svara på originalfrågan...

Jag blir av oklar anledning betydligt med förvirrad över "var jag är" på en femma än på en BEAD-stämd bas. Skiftet mellan EADG och BEAD är helt sömlöst för mig men på en femma hamnar jag allt som oftast på fel sträng. Tror det kan ha med vana och nåt slags automatisering att göra. Spelar BEAD på många av mina gig numer, allt som är "vanliga covers" brukar bli den basen.

Dock något år sen jag gav mig på att äga en femma senast, kanske dags att testa igen snart.


Blir så nyfiken.
Vad lirar ni för coverlåtar där man behöver en B-sträng?
Jag stämmer ju iofs ner hela basen ett helt tonsteg så mycket löser sig den vägen men..
Är väl förmodligen därför jag inte känt behovet av en femma mer än typ 2-3 låtar på 15 år i coverträsket... :D
Mycket för att kunna skifta tonarter och inte behöva lägga upp allt för högt. T ex en sångare som vill sänka "Dont stop believin" till D eller så. Men också för att som ovan nämns ha lite lägre register för modernare låtar, som också ofta kan gå i Fm eller Eb eller så. Även om jag också gillar att köra oktav mycket där, men bra med valfriheten...
Fender - Pedaler - GK - TKS
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av bazzilla »

Kom på att jag nu enbart kör 5 strängat, använder b strängen extremt sällan, men kan man bjuda på att vara lite otrendig så begad så är femman någon tusenlapp billigare än en fyra samma modell. Ena femman är strängad E til-B med en ljus b sträng för akord spel. (Har för små nävar för att trivas på en sexa.)

I mitt fall faller BEAD på snålhet, men anser att folk får göra som man vill, tycker swithen mellan fyra och fem gått hyfsat lätt, klart man spelat fel någon gång. Men ett tidigare band så körde vi vanlig E stämning samt drop c, ett par låtar körde vi i båda stämningarna då var det otroligt lätt att det blev fel.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av Hånken »

Jag har haft BEAD stämning på en 4 av en anledning. 5:or är per default alltid större och tyngre basar.

Dessutom har jag märkt - speciellt med fanned frets Dingwall och liknande - att tonerna som man tar högt över 12:e bandet på låga B-strängen låter inte så tokigt, trots allt, men nu kommer det:

Sedan mer är 10-12 år tillbaks använder jag ett capo på 5:e bandet på en BEAD bas när jag vill köra vanlig stämning. Då får man sin översta G-sträng i alla fall. Då blir den stämd i EADG. Och man kan fretta ända upp till 24:e bandet om man vill. Så, helt plötsligt var det ju dags att spela Eb och nedstämt, Guns & Roses, Hendrix, SRV och låtar som skall passa till blås. Bara att flytta capot ett snäpp neråt utan att behöva stämma om eller ta med en andra bas stämd i Eb.

Vill jag köra drop D?
Yep, bara flytta capot ett snäpp till neråt till 3:e bandet.
Köra Drop C# (Born Under A Bad Sign etc)? :
Yep, 2:a bandet och pedala loss på låga strängen.
Spela doom metal, och lågt B?
Klämma fast capot på huvudet. Så brumlar man loss på låga B för allt vad tygen håller.

O s v. Jag har upptäckt med dessa drop-d tuner att strängar ger sig av halvvägs in i låten till den pitch den har haft tidigare, det tar för lång tid för att få den att sätta sig. Men med ett capo så behåller alla strängarna sin spänst och spänning så halsens relief behöver inte ändras. Man behöver inte stämma om helt enkelt. Oftast när man stämmer ner ifrån EADG stämning så börjar strängarna bandrassla också.

Man får ju vara så trygg i sitt spel så att man inte tittar ner på dots eller banden hela tiden. En positiv sidoeffekt är att man inte frestas till att spela alldeles för lågt, bara för att man kan - utan capo - när det gäller old school låtar. Det är alltid frestande att dra till med låga toner i gamla Motown låtar, men se, de fanns inte då, för att låten skall inte ha så låga bastoner.

En Win-Win situation. Aldrig mer en 5:a för mig. Behöver inte nå det omfånget snabbt när jag spelar. Behöver bara köpa ett set BEAD strängar (jodå de finns). Sedan är det faktiskt lite lättare att trycka ner när man spelar med capo på 5:e bandet, dvs om man vill köra normal stämning. Strängarna hamnar något lägre action eftersom första bandstaven efter capot agerar nollband. Blir lite short scale i feelingen men inte ljudet. Det är tjockare strängar ju.
Senast redigerad av Hånken den tis 19 sep 2023, 10:27, redigerad totalt 2 gång.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av Hånken »

Shubbs capo kör jag med förresten, den är inte i vägen....
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av Hånken »

Någon annan som provat med capo på 5:e bandet på en BEAD bas?
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av maxoges »

Jag ska prova på min peavey. Gillar inte 35 tumsskala, men med capo på 5e bandet är det nog mycket bättre!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av Hånken »

Cover låtar med lågt B, moderna, som jag hört band lira är t ex "Get Lucky" med Pharrell Williams/Daft Punk. Körs och hörs ofta. Den går t o m i tonarten B och visst, monotont och "electronica-modernt" med minimalistiska bas-slingor, men den funkar (ha!) inte utan ett lågt B på vanlig basgitarr. Alltså, det är inte ngn syntbas som spelar låga b:et. Monsterproducenten Nile Rodgers har såklart haft ett finger med i spelet som alltid. Allerstädes närvarande studiobasisten, allas vår Nathan East, stod/står för det 5-strängade basliret i studion. Också live, de få gånger de har framfört den. Nästan lättare att räkna upp vilka inspelningar han INTE varit med på, än varit med på.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av MatsD »

Jag tycker inte man har jättestor nytta av G-strängen men tillräckligt för att inte vilja offra den. Jag tycker man har ännu mindre nytta av en B-sträng i de allra flesta fall. Det man känner att man behöver ibland är ett lågt D och det kan ju lösa med en hipshot-stämmis. Lägre toner än så blir det ingen stuns i.

Att spela på en femma för de få tillfällen man behöver gå lägre än E (eller Eb om man som många gör stämmer ned en halvton) är för klumpigt. Nu har jag inte tagit toknedstämd metal i beräkningen, det är en genre för sig med egna regler hur en bas ska låta överhuvudtaget.

Det jag undrar lite över när det gäller att göra om en E-A-D-G-fyra till B-E-A- D är om ni som gjort det inte måst fila upp spåren i sadeln för de tjockare strängarna och att det inte blir så kul sen om man vill skifta tillbaka.

Det där med capo är kanske ingen dum idé. Har aldrig sett några kraftiga sådana avsedda för bas men det kanske finns.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av Denada »

Jag filade upp så strängarna fick plats.
sedan rock on :)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av Hånken »

MatsD skrev: tor 12 okt 2023, 22:35 Jag tycker inte man har jättestor nytta av G-strängen men tillräckligt för att inte vilja offra den. Jag tycker man har ännu mindre nytta av en B-sträng i de allra flesta fall. Det man känner att man behöver ibland är ett lågt D och det kan ju lösa med en hipshot-stämmis. Lägre toner än så blir det ingen stuns i.
Har provat med sådan, t o m huvudlösa basar har en drop D bak i stallet på kroppen. Vad som händer är att det tar alldeles för lång tid att tonen "sätter" sig. Halvvägs in i låten vill den så smått krypa tillbaks till den stämningen den hade tidigare. Man får alltid justera. Det låter ostämt. Prova själv.
MatsD skrev: tor 12 okt 2023, 22:35 Det jag undrar lite över när det gäller att göra om en E-A-D-G-fyra till B-E-A- D är om ni som gjort det inte måst fila upp spåren i sadeln för de tjockare strängarna och att det inte blir så kul sen om man vill skifta tillbaka.
Nej, därav är jag stor förespråkare för nollband. På nollband kan du sätta vilken tjocklek som helst fram och tillbaks. "Guide" sadeln bakom nollbandet är inte gjort för att hålla någon speciell tjocklek och vad som helst kan användas. Du kan byta fram och tillbaks. Annars behöver du bara fila up till större tjocklek, den mindre kan du sätta på efteråt.
MatsD skrev: tor 12 okt 2023, 22:35 Det där med capo är kanske ingen dum idé. Har aldrig sett några kraftiga sådana avsedda för bas men det kanske finns.
Dingwall har en speciell Kyser modell. Själv använder jag en Kyser modell avsedd för 12-strängade gitarrer. De var mest ivägen. Så jag använder en liten Shubbs capo för gitarr som man själv kan sätta spänningen på. Behöver inte alls vara kraftigare än de till gitarr. Villfarelse och myt att den måste vara kraftigare. Låna ett capo av er gitarrist i bandet (eller någon gitarrist ni känner), och prova, inte mer med det. Går det inte så... inte hela världen. Behöver inte göra åverkan på basen. Du kan t o m stämma ner med en tjock B-sträng ovan på original sadeln! Vad som händer BAKOM ett capo bryr sig inte basgitarren om. Dvs du behöver inte hitta någon "slot" i sadeln som passar till den tjock b-strängen. Risken är att du kan spräcka sadeln dock, så var försiktig. Om man inte vill riskera sadeln, kan man se till att vinkeln bakom sadeln på just den strängen blir så rak som möjligt till stämskruvens stolpe. T o m "gå upp" när man lindar den, för capot bryr sig inte om det. Du kan ju naturligtvis då inte spela utan capo för då låter öppen b-sträng väldigt illa.

Angående varför jag valde Shubbs framför Kyser.
Anledningen är att man måste sätta capot snett på en Fanned Fret bas som Dingwall t ex. Inte rakt. Den måste alltid vara så nära bandstaven som möjligt. Då passade Shubbs bättre en Kyser och således bättre än Dingwalls Kyser egen modell också.

Självklart är det döfött att använda capo på en bred 5 strängad bas. Halsen blir nog för bred vid 5:e bandet. Vissa kanske vill ha en "high C" som öppen sträng? I alla fall finns det nog inga capos för det.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av Hånken »

Man kan ha basen stämd i drop D så att säga eller D-G-C-F och sätta ett kapo på 2:a bandet också. Och få rak- rätt stämning då E-A-D-G. Vill man köra Eb så bara flytta kapot till 1:a bandet. Och ta bort capot om man vill köra "drop D" utan att tänka på att bara en sträng är omstämd....som man måste göra med hipshot drop-D tuner, vissa Kubicki basar etc. Kubicki har dock den smartaste lösningen. Ett ensträngs kapot på tjocka E strängen och 2 band till, ner till öppen stämd D-sträng. Behöver inte justera fingersättningen.

Eftersom MatsD sade:
Det man känner att man behöver ibland är ett lågt D och det kan ju lösa med en hipshot-stämmis. Lägre toner än så blir det ingen stuns i.
Vilket helt klart är en poäng. Få är de lokaler/högtalarkabinett och ljudvolym som kan producera den allra lägsta botten som C# och t o m lågt B producerar.
Senast redigerad av Hånken den fre 20 okt 2023, 10:14, redigerad totalt 1 gånger.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av MorganHeritage »

saft skrev: mån 16 jan 2023, 14:19
blackparkas skrev: mån 16 jan 2023, 13:09
saft skrev: sön 15 jan 2023, 09:38
blackparkas skrev:
Använder man aldrig G-strängen och INTE lirar metal så missar man ju en massa härliga toner... De låter ju dessutom alltid bättre på G-strängen än om man försöker ta dem längre upp på halsen på de andra strängarna.... :D
Härligt vad olika man kan tycka. Jag tycker precis tvärtom:P
Det är helt olika användningsområden skulle jag säga.
Pumpa höga toner i en låt, där man går upp för effektens skull, då låter det ju såklart bättre högre upp på banden.
Sköra fina toner i introt på en låt, eller nåt break med lite fjant-pill på ljusa toner vinner G-strängen.
Ja det har du helt rätt i. Jag spelar för lite fjant-pill och sköra toner helt enkelt! Jag ska bättra mej:)
:mrgreen: sluta jag kissar ner mig ! :mrgreen: :lol: :tummenupp:
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av saft »

MorganHeritage skrev: lör 14 okt 2023, 01:32
saft skrev: mån 16 jan 2023, 14:19
blackparkas skrev: mån 16 jan 2023, 13:09
saft skrev: sön 15 jan 2023, 09:38
blackparkas skrev:
Använder man aldrig G-strängen och INTE lirar metal så missar man ju en massa härliga toner... De låter ju dessutom alltid bättre på G-strängen än om man försöker ta dem längre upp på halsen på de andra strängarna.... :D
Härligt vad olika man kan tycka. Jag tycker precis tvärtom:P
Det är helt olika användningsområden skulle jag säga.
Pumpa höga toner i en låt, där man går upp för effektens skull, då låter det ju såklart bättre högre upp på banden.
Sköra fina toner i introt på en låt, eller nåt break med lite fjant-pill på ljusa toner vinner G-strängen.
Ja det har du helt rätt i. Jag spelar för lite fjant-pill och sköra toner helt enkelt! Jag ska bättra mej:)
:mrgreen: sluta jag kissar ner mig ! :mrgreen: :lol: :tummenupp:
Håll dej till topic!:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av MorganHeritage »

saft skrev: lör 14 okt 2023, 08:48
MorganHeritage skrev: lör 14 okt 2023, 01:32
saft skrev: mån 16 jan 2023, 14:19
blackparkas skrev: mån 16 jan 2023, 13:09
saft skrev: sön 15 jan 2023, 09:38
blackparkas skrev:
Använder man aldrig G-strängen och INTE lirar metal så missar man ju en massa härliga toner... De låter ju dessutom alltid bättre på G-strängen än om man försöker ta dem längre upp på halsen på de andra strängarna.... :D
Härligt vad olika man kan tycka. Jag tycker precis tvärtom:P
Det är helt olika användningsområden skulle jag säga.
Pumpa höga toner i en låt, där man går upp för effektens skull, då låter det ju såklart bättre högre upp på banden.
Sköra fina toner i introt på en låt, eller nåt break med lite fjant-pill på ljusa toner vinner G-strängen.
Ja det har du helt rätt i. Jag spelar för lite fjant-pill och sköra toner helt enkelt! Jag ska bättra mej:)
:mrgreen: sluta jag kissar ner mig ! :mrgreen: :lol: :tummenupp:
Håll dej till topic!:)
:nickar: lovar sluta tramsa direkt :mrgreen:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av fieldflower »

MorganHeritage skrev: lör 14 okt 2023, 11:21
saft skrev: lör 14 okt 2023, 08:48
MorganHeritage skrev: lör 14 okt 2023, 01:32
saft skrev: mån 16 jan 2023, 14:19
blackparkas skrev: mån 16 jan 2023, 13:09
saft skrev: sön 15 jan 2023, 09:38
blackparkas skrev:
Använder man aldrig G-strängen och INTE lirar metal så missar man ju en massa härliga toner... De låter ju dessutom alltid bättre på G-strängen än om man försöker ta dem längre upp på halsen på de andra strängarna.... :D
Härligt vad olika man kan tycka. Jag tycker precis tvärtom:P
Det är helt olika användningsområden skulle jag säga.
Pumpa höga toner i en låt, där man går upp för effektens skull, då låter det ju såklart bättre högre upp på banden.
Sköra fina toner i introt på en låt, eller nåt break med lite fjant-pill på ljusa toner vinner G-strängen.
Ja det har du helt rätt i. Jag spelar för lite fjant-pill och sköra toner helt enkelt! Jag ska bättra mej:)
:mrgreen: sluta jag kissar ner mig ! :mrgreen: :lol: :tummenupp:
Håll dej till topic!:)
:nickar: lovar sluta tramsa direkt :mrgreen:
Nejnejnej dumsnut! Trams ÄR topic här! :tummenupp:
Medlem i PB50+
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av MorganHeritage »

Då har jag verkligen hittat hem :D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av fieldflower »

MorganHeritage skrev: lör 14 okt 2023, 13:22 Då har jag verkligen hittat hem :D
Welcome to the dark side! We have cookies. :D
Medlem i PB50+
Skriv svar