BEAD 4:a vs 5-string

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av BillWyman »

Förr eller senare kommer man till en låt som inte funkar så bra på en EADG-stämd bas.
Jag ser att många här på forat då köper ett 5-sträng set, kastar G-strängen och stämmer sin 4:a BEAD.

Min seriösa undran är: Varför skaffar man helt enkelt inte en 5:a för ändamålet?
Beror det på att man ändå aldrig känner nåt’ behov av G-strängen (?) eller beror det på stringspacing?

Jag hade själv en 5:a en tid mest av nyfikenhet och jag upplevde då att det var lite knepigt med såväl det tajtare avståndet mellan strängarna som att hjärnan hela tiden ville tro att E-strängen var A-strängen, så jag bytte bort den mot en 4:a.
Men som sagt, förr eller senare…

Hur tänker Du i frågan?

Cheers! :vinkar:
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av blackparkas »

Körde BEAD ett tag, sen gick jag tillbaka till femma, g-strängen vill man ju trots allt ha ibland..
Försökte igen med BEAD för ett tag sedan men... Man vill ju ha den där G-strängen som sagt...
+ Att femmor alltid har bättre B-sträng, well, en bra femma har alltid bättre B-sträng än om du sätter en B-sträng på en bra fyra.
Så det kombinerat gör att jag kommer fortsätta med femma.

Strängspacing är ju enkelt fixat.
Det finns massor med femmor med bred spacing.
Själv föredrar jag smal spacing på femmor så halsen inte blir så fet, gör det enklare när man har basen långt ner och man kan spela räkor snabbare med tightare spacing...

Det finns väl en allmän aversion mot femma kan jag tycka.
Roar mig ganska ofta att se folk som kör BEAD whine:ar om hur töntigt det är med femmor....
De är väl inte man nog att ha fler strängar än fyra helt enkelt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av Håcke »

blackparkas skrev:g-strängen vill man ju trots allt ha ibland..
Nä.
blackparkas skrev: den där G-strängen som sagt...
+ Att femmor alltid har bättre B-sträng
Nä.
blackparkas skrev: well, en bra femma har alltid bättre B-sträng än om du sätter en B-sträng på en bra fyra.
Nä.
blackparkas skrev: så halsen inte blir så fet
Jepp
blackparkas skrev: gör det enklare när man har basen långt ner och man kan spela räkor snabbare med tightare spacing...
Nä. Beror bara på hur cool man är i övrigt. Annat är bara på låtsas.
blackparkas skrev: folk som kör BEAD whine:ar om hur töntigt det är med femmor....
De är väl inte man nog att ha fler strängar än fyra helt enkelt... :D
Nä.
Vem whinear? Du whinear.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av blackparkas »

Håcke skrev: lör 14 jan 2023, 00:35
blackparkas skrev:g-strängen vill man ju trots allt ha ibland..
Nä.
blackparkas skrev: den där G-strängen som sagt...
+ Att femmor alltid har bättre B-sträng
Nä.
blackparkas skrev: well, en bra femma har alltid bättre B-sträng än om du sätter en B-sträng på en bra fyra.
Nä.
blackparkas skrev: så halsen inte blir så fet
Jepp
blackparkas skrev: gör det enklare när man har basen långt ner och man kan spela räkor snabbare med tightare spacing...
Nä. Beror bara på hur cool man är i övrigt. Annat är bara på låtsas.
blackparkas skrev: folk som kör BEAD whine:ar om hur töntigt det är med femmor....
De är väl inte man nog att ha fler strängar än fyra helt enkelt... :D
Nä.
Vem whinear? Du whinear.
Jag har aldrig hört dig whine:a om att det är töntigt med femma så jag förstår inte varför du blev purken? :D

"Utifrån MINA PREFERENSER så låter alltid en B-sträng bättre på en bra femma än på en bra fyra"
Bättre? :D

Hur cool man är har väldigt lite att göra med hur tekniken fungerar med basen långt ner...

Använder man aldrig G-strängen och INTE lirar metal så missar man ju en massa härliga toner... De låter ju dessutom alltid bättre på G-strängen än om man försöker ta dem längre upp på halsen på de andra strängarna.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av Håcke »

Na, jag blev inte purken egentligen.
Ifall jag hade stora händer skulle jag säkert ha en femma också.

Men sen använder jag aldrig G-strängen så det är inget jag saknar heller.

Med BEAD så blir det mesta för mig så mycket smidigare att spela.
Låter så mycket fetare också att spela på tjockare strängar tycker jag.

Vad andra gör är helt upp till dom.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av BBQV »

Att stämma ner till D eller C låter fetare än att köra B E A D tycker jag.
Metal = femma
Stoner = nedstämt
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av saft »

blackparkas skrev:
Använder man aldrig G-strängen och INTE lirar metal så missar man ju en massa härliga toner... De låter ju dessutom alltid bättre på G-strängen än om man försöker ta dem längre upp på halsen på de andra strängarna.... :D
Härligt vad olika man kan tycka. Jag tycker precis tvärtom:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av sonicaddiction »

Jag har lirat nästan bara sexsträngat och nån enstaka femma senaste tio åren. Jag spelar lite allt möjligt och gillar flexibiliteten av att ha de två extra strängarna, även om jag inte använder dem konstant. Tycker det rent ergonomiskt är skönare att lira runt femte bandet dessutom. Lösa strängar spelar jag ytterst sällan på.
Har aldrig sett strängbredden som något problem.

Kommer ihåg att jag tyckte det var svårare att gå tillbaka till en fyra när jag lirat mycket femma i början. Det tog plötsligt slut på strängar när jag var inne i nåt schysst fill. :)

Det kanske är annorlunda om man spelar mycket riff baserade på lösa strängar, typ Metallica, men går det inte väldigt fort borde det nog inte heller vara några större problem?

Däremot har jag börjat försöka lära mig lira Pedal Steel Guitar senaste åren. Tio strängar, tre pedaler och fyra knäspakar. Där går jag vilse regelbundet måste jag erkänna. :D
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av Håcke »

Åh, nej…
Först uppfann dom femman och sen sexan för att dom inte kom på BEAD-stämningen från början.
I framtiden får vi basar med 4–5-6 knäspakar också!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av sonicaddiction »

Ingen som kör kvintstämning på basen då? Då har man ju lite större notomfång utan att behöva bli förvirrad av fler strängar.
Är cello instrumentet med störst mensur som kör kvintstämning annars, av de lite mer traditionella instrumenten? Det blir nog lite stretchigt eller hoppigt på en 34” men det kanske funkar på en shortscale?
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av blackparkas »

Håcke skrev: sön 15 jan 2023, 01:24 Na, jag blev inte purken egentligen.
Ifall jag hade stora händer skulle jag säkert ha en femma också.

Men sen använder jag aldrig G-strängen så det är inget jag saknar heller.

Med BEAD så blir det mesta för mig så mycket smidigare att spela.
Låter så mycket fetare också att spela på tjockare strängar tycker jag.

Vad andra gör är helt upp till dom.
Vet ju inte vad du lirar nuförtiden egentligen, men knowing what you did när du bodde här uppe så förstår jag inte hur du INTE kan använda G-strängen.... :D
Nu lirar jag aldrig i kyrksvängen nuförtiden, men både B och G-sträng är ju ytterst användbara.
Jag känner mig crippled om jag inte kan oktavera utifrån A-strängen.
Även inom metal faktiskt ibland, om inte annat så för att man inte kan köra 3-strängs barreackord enkelt vid "rock n roll-slut" t.ex. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av blackparkas »

saft skrev: sön 15 jan 2023, 09:38
blackparkas skrev:
Använder man aldrig G-strängen och INTE lirar metal så missar man ju en massa härliga toner... De låter ju dessutom alltid bättre på G-strängen än om man försöker ta dem längre upp på halsen på de andra strängarna.... :D
Härligt vad olika man kan tycka. Jag tycker precis tvärtom:P
Det är helt olika användningsområden skulle jag säga.
Pumpa höga toner i en låt, där man går upp för effektens skull, då låter det ju såklart bättre högre upp på banden.
Sköra fina toner i introt på en låt, eller nåt break med lite fjant-pill på ljusa toner vinner G-strängen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av saft »

blackparkas skrev: mån 16 jan 2023, 13:09
saft skrev: sön 15 jan 2023, 09:38
blackparkas skrev:
Använder man aldrig G-strängen och INTE lirar metal så missar man ju en massa härliga toner... De låter ju dessutom alltid bättre på G-strängen än om man försöker ta dem längre upp på halsen på de andra strängarna.... :D
Härligt vad olika man kan tycka. Jag tycker precis tvärtom:P
Det är helt olika användningsområden skulle jag säga.
Pumpa höga toner i en låt, där man går upp för effektens skull, då låter det ju såklart bättre högre upp på banden.
Sköra fina toner i introt på en låt, eller nåt break med lite fjant-pill på ljusa toner vinner G-strängen.
Ja det har du helt rätt i. Jag spelar för lite fjant-pill och sköra toner helt enkelt! Jag ska bättra mej:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av BBQV »

Fjant-pill måste fan in i nyordslistan ögonaböj!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av mikkejohansson »

För att svara på originalfrågan...

Jag blir av oklar anledning betydligt med förvirrad över "var jag är" på en femma än på en BEAD-stämd bas. Skiftet mellan EADG och BEAD är helt sömlöst för mig men på en femma hamnar jag allt som oftast på fel sträng. Tror det kan ha med vana och nåt slags automatisering att göra. Spelar BEAD på många av mina gig numer, allt som är "vanliga covers" brukar bli den basen.

Dock något år sen jag gav mig på att äga en femma senast, kanske dags att testa igen snart.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 265
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av AndersB »

Håller precis på att brottas med det här... Klarat mig i ett par år av coverband med bara en vanlig fyra, men nu börjar det luta åt att jag får ge efter och fixa lite extra register.

Använder nästan bara G-strängen i samband med disco-oktaver, och vet inte om det blir toppen att flytta dem långt långt upp på halsen i BEAD, så jag lutar nog mot femma just nu för att slippa ha med två basar jämt. Men det känns lite läskigt... bara haft en femma, och det var över tio år sen.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av sonicaddiction »

Jag gick direkt från fyra till sexa nån gång för tio-femton år sen och det tog nån vecka eller två av att spela enbart sexa, men sen var det ingen större skillnad mot innan och då hade jag ändå lirat fyrsträngat i 20 år. Det är inte som att det blir en ny sorts instrument direkt.
Det jag behövde göra var att förbättra speltekniken lite så jag inte lämnade några lösa strängar fladdrandes. Jag gick över mer åt "floating thumb" men det går säkerligen att lösa på fler sätt.

Vill du gå över och är villig att lägga några timmar på att vänja dig så ska det inte vara några problem. :)

Jag kan iofs tillägga att jag tycker det är kul att lira olika instrument och växlar gladeligen mellan olika stränginstrument med olika stämningar och strängantal. Banjon har ju tex fyra och en halv strängar. :)
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av blackparkas »

mikkejohansson skrev: mån 16 jan 2023, 20:57 För att svara på originalfrågan...

Jag blir av oklar anledning betydligt med förvirrad över "var jag är" på en femma än på en BEAD-stämd bas. Skiftet mellan EADG och BEAD är helt sömlöst för mig men på en femma hamnar jag allt som oftast på fel sträng. Tror det kan ha med vana och nåt slags automatisering att göra. Spelar BEAD på många av mina gig numer, allt som är "vanliga covers" brukar bli den basen.

Dock något år sen jag gav mig på att äga en femma senast, kanske dags att testa igen snart.


Blir så nyfiken.
Vad lirar ni för coverlåtar där man behöver en B-sträng?
Jag stämmer ju iofs ner hela basen ett helt tonsteg så mycket löser sig den vägen men..
Är väl förmodligen därför jag inte känt behovet av en femma mer än typ 2-3 låtar på 15 år i coverträsket... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: tis 17 jan 2023, 12:31
mikkejohansson skrev: mån 16 jan 2023, 20:57 För att svara på originalfrågan...

Jag blir av oklar anledning betydligt med förvirrad över "var jag är" på en femma än på en BEAD-stämd bas. Skiftet mellan EADG och BEAD är helt sömlöst för mig men på en femma hamnar jag allt som oftast på fel sträng. Tror det kan ha med vana och nåt slags automatisering att göra. Spelar BEAD på många av mina gig numer, allt som är "vanliga covers" brukar bli den basen.

Dock något år sen jag gav mig på att äga en femma senast, kanske dags att testa igen snart.


Blir så nyfiken.
Vad lirar ni för coverlåtar där man behöver en B-sträng?
Jag stämmer ju iofs ner hela basen ett helt tonsteg så mycket löser sig den vägen men..
Är väl förmodligen därför jag inte känt behovet av en femma mer än typ 2-3 låtar på 15 år i coverträsket... :D
Tycker det är lite trend med lågbas i poplåtar just nu.
Har blivit mer och mer 5-strängat i coverbandet på sista tiden.
Senaste tillskottet var väl Harry Styles - As it was.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: ons 18 jan 2023, 09:36
blackparkas skrev: tis 17 jan 2023, 12:31
mikkejohansson skrev: mån 16 jan 2023, 20:57 För att svara på originalfrågan...

Jag blir av oklar anledning betydligt med förvirrad över "var jag är" på en femma än på en BEAD-stämd bas. Skiftet mellan EADG och BEAD är helt sömlöst för mig men på en femma hamnar jag allt som oftast på fel sträng. Tror det kan ha med vana och nåt slags automatisering att göra. Spelar BEAD på många av mina gig numer, allt som är "vanliga covers" brukar bli den basen.

Dock något år sen jag gav mig på att äga en femma senast, kanske dags att testa igen snart.


Blir så nyfiken.
Vad lirar ni för coverlåtar där man behöver en B-sträng?
Jag stämmer ju iofs ner hela basen ett helt tonsteg så mycket löser sig den vägen men..
Är väl förmodligen därför jag inte känt behovet av en femma mer än typ 2-3 låtar på 15 år i coverträsket... :D
Tycker det är lite trend med lågbas i poplåtar just nu.
Har blivit mer och mer 5-strängat i coverbandet på sista tiden.
Senaste tillskottet var väl Harry Styles - As it was.


Hm....
Ja, i ärlighetens namn har vi nästan slutat kolla på nya låtar till coverbandet, alltså NY musik.
Det har mest bara släppts en massa dynga som folk lyssnar på så vi har skitit i det.
Sen som sagt kommer man undan med de flesta låtar iom att jag kör D-standard.
Lyssnade lite på Harry-låten. Den hade man klarat sig på D-standard eller drop D va? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av mrbaloo »


blackparkas skrev: Det har mest bara släppts en massa dynga som folk lyssnar på så vi har skitit i det.
:D

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av fieldflower »

OK, så om man fokuserar på låtar som inte behöver 5-sträng så behöver man inte 5-strängat alltså..?
Vem kunde trott det.. ;)

Styles-låten går ända ned till B i refrängen i mina öron.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av basmartin »

5-strängat helt klart. Dock föredrar jag att spela 4a, men inte med BEAD. :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av maxoges »

Jag kommer ha en didikerad bas i repan att använda då jag behöver låga B i en låt. Annars kör jag EADG i alla nya låtar med bandet. Några klassiker dyker upp ibland från tiden jag körde femma. Sista 35" basen får agera BEAD-bas (peavey millennium usa) . Om nån köper den får nån av mina jazzar göra det jobbet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: BEAD 4:a vs 5-string

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: ons 18 jan 2023, 14:03 OK, så om man fokuserar på låtar som inte behöver 5-sträng så behöver man inte 5-strängat alltså..?
Vem kunde trott det.. ;)

Styles-låten går ända ned till B i refrängen i mina öron.
Det är förvisso ett B i refrerängen, den börjar på B.
B/E/A/D är ackorden där den lägsta tonen som spelas är D, om man ska följa originalet.
Har ni stämt ned den för att sångaren ska kunna sjunga den är det ju en annan sak.
Det räknas inte. :D


Fokuserar och fokuserar.
Klart det finns låtar där en B-sträng är användbar.
Men jag skulle säga att minst 97% av alla gångbara låtar i ett coverband funkar utmärkt lika bra normalstämning eller d-drop/D-standard.

Sedan var det ju "vanliga covers" som Mikke nämnde.
Harry Styles hamnar inte under kategorin "vanliga covers", speciellt inte en låt man aldrig ens hört.
Fortfarande nyfiken på vilka "vanliga covers" som tarvar B-sträng.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar