Livlöst lillfinger!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Livlöst lillfinger!

Inlägg av Dramo »

Nu har jag spelat bas i snart ett år, men inte har jag blivit bra för det.

Jag har nämligen ett litet problem. Jag har allmänt stela och oviga fingrar, så jag når inte hur långt som helst på halsen, särskilt inte på en OLP med jumbofrets.
Det största problemet ligger dock i lillfingret, eftersom jag saknar kraft där när det kommer till att trycka ner strängen mot bandet. Så det slutar med att lillfingret inte används alls.
Har ni några tips på hur man tränar upp styrkan och motoriken i sina fingrar, särskilt de vänstra?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tyvärr måste jag säga att ett års basspelande nog inte riktigt räcker för att bli en bra bassist. Vare sig tekniskt eller på det musikaliska planet. Jag började spela bas själv när jag var 8 och jag kan ärligt säga att jag inte började känna mig någorlunda hyffsad förrän jag vart runt 22 - 24 år gammal. Tar ett tag innan man fått lite rutin och teknik. Och självförtroende.

För att få igång tekniken kan det vara bra att spela "spindlar". Länken nedanför är för gitarr egentligen men det funkar lika bra på bas:

http://musikakuten.se/gitarr/ovningar-s ... index.html

Fingerövningar för att förbättra koordinationen mellan fingrarna på vänsterhanden (om man spelar högerhänt) samt höger och vänster hand. Rena teknikövningar som man kan sitta och spela utan att huvudet är inkopplat samtidigt som man tittar på tv.

Sen måste man öva upp sitt gehör, rythmsinne, temposinne m.m. För min del tog det 10 års övande 4 - 8 timmar om dagen, 500 spelningar och 3 år på musikskola innan det började kännas som att jag fattade i alla fall lite av vad det handlade om.....

Så för att summera läget: Ett år räcker inte. Öva teknikövningar (spindlar) för att få igång tekniken, lyssna mycket på musik, skaffa en trummaskin och spela till den och öva, öva, öva.......

Några små tips....

//Jan
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25810
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag var i samma läge för ett antal år sedan.
Ville utnyttja lillfingret men kände att det var orkeslöst.

Då jag är väldigt lat och inte kör fokuserade övningar började jag helt enkelt tänka på att använda lillfingret där jag kunde i låtar med bandet eller då jag satt och lattjade hemma.

Och det funkade - är naturligtvis inte lika stark i lillfingret som i övriga fingrar, men kan köra figurer som kräver lillfinger hela låtar igenom utan att krokna.

Så (förutom Hellboys tips med fokuserade övningar) börja använd det i liten skala så löser det sig med tiden...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Förutom Hellboys fantastiska tips, så kan man om man vill hjälpa till med ringfingret ifall lillfingret är lite svagt. Alltså man trycker samtidigt med ring och lillfinger. Men allt sånt där löser ju sig, det är egentligen bara att spela på. Öva flitigt och ta en paus när du är trött i handen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det tog mig nog tio år innan jag började använda lillfingret. På något sätt smög jag in lillfingret i spelandet och upptäckte att vissa saker blev betydligt lättare att spela. Jag har ganska små händer och då är det skönt med den extra räckvidden som lillfingret ger. Börja använda det och du kommer att gradvis bli starkare i lillfingret. Man kan tex börja med att spela oktaver med lillfingret istället för ringfingret.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Och efter hellboys tips så känns det skönt att man håller bas på hobby-nivå :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Diesel skrev:Och efter hellboys tips så känns det skönt att man håller bas på hobby-nivå :P
Eller om vi säger som så här:
endast Hellboys inlägg hade räckt i denna tråd :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Hellboy skrev:Tyvärr måste jag säga att ett års basspelande nog inte riktigt räcker för att bli en bra bassist. Vare sig tekniskt eller på det musikaliska planet. Jag började spela bas själv när jag var 8 och jag kan ärligt säga att jag inte började känna mig någorlunda hyffsad förrän jag vart runt 22 - 24 år gammal. Tar ett tag innan man fått lite rutin och teknik. Och självförtroende.

För att få igång tekniken kan det vara bra att spela "spindlar". Länken nedanför är för gitarr egentligen men det funkar lika bra på bas:

http://musikakuten.se/gitarr/ovningar-s ... index.html

Fingerövningar för att förbättra koordinationen mellan fingrarna på vänsterhanden (om man spelar högerhänt) samt höger och vänster hand. Rena teknikövningar som man kan sitta och spela utan att huvudet är inkopplat samtidigt som man tittar på tv.

Sen måste man öva upp sitt gehör, rythmsinne, temposinne m.m. För min del tog det 10 års övande 4 - 8 timmar om dagen, 500 spelningar och 3 år på musikskola innan det började kännas som att jag fattade i alla fall lite av vad det handlade om.....

Så för att summera läget: Ett år räcker inte. Öva teknikövningar (spindlar) för att få igång tekniken, lyssna mycket på musik, skaffa en trummaskin och spela till den och öva, öva, öva.......

Några små tips....

//Jan
Skräm inte ynglingarna, de kanke byter basen mot ett annat instrument.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bastappe skrev:
Hellboy skrev:Tyvärr måste jag säga att ett års basspelande nog inte riktigt räcker för att bli en bra bassist. Vare sig tekniskt eller på det musikaliska planet. Jag började spela bas själv när jag var 8 och jag kan ärligt säga att jag inte började känna mig någorlunda hyffsad förrän jag vart runt 22 - 24 år gammal. Tar ett tag innan man fått lite rutin och teknik. Och självförtroende.

För att få igång tekniken kan det vara bra att spela "spindlar". Länken nedanför är för gitarr egentligen men det funkar lika bra på bas:

http://musikakuten.se/gitarr/ovningar-s ... index.html

Fingerövningar för att förbättra koordinationen mellan fingrarna på vänsterhanden (om man spelar högerhänt) samt höger och vänster hand. Rena teknikövningar som man kan sitta och spela utan att huvudet är inkopplat samtidigt som man tittar på tv.

Sen måste man öva upp sitt gehör, rythmsinne, temposinne m.m. För min del tog det 10 års övande 4 - 8 timmar om dagen, 500 spelningar och 3 år på musikskola innan det började kännas som att jag fattade i alla fall lite av vad det handlade om.....

Så för att summera läget: Ett år räcker inte. Öva teknikövningar (spindlar) för att få igång tekniken, lyssna mycket på musik, skaffa en trummaskin och spela till den och öva, öva, öva.......

Några små tips....

//Jan
Skräm inte ynglingarna, de kanke byter basen mot ett annat instrument.
Å vad skulle det vara då? Trummor och gitarr är ju inte några instrument?? :twisted:

Skämt å sido,

Det enda jag försöker säga, och som egentligen är fullständigt självklart då det gäller det mesta i livet, är att man sällan kommer någonstans med genvägar. Trägen vinner. Men sen måste man ju inte ta det till sin spets och bli bäst. Man kan göra lite punktinsatser och vad det gäller just fingermotorik är "spindlar" en bra grej. Man kommer att bli drastiskt bättre på några månader om man övar en halvtimme om dagen.

Men musik är ju mycket mer än teknik. Den personliga mognaden och erfarenhet är det som tar mest tid. Bara det att glömma bort vad man lärt sig på musikskolan tog flera år för mig och vissa fastnar i musikskoletänket för all framtid. Lätt hänt. Jag är inte emot musikskolor men min uppfattning är att man ska lära sig så mycket man bara kan och sen ska man försöka glömma bort vad man lärt sig. Så att man spelar med hjärtat och "i musiken" istället för med hjärnan, om ni förstår vad jag menar..... Och det kan ta lite tid.

Men det är ju som dom säger: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".

//Jan
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Snart uppe i två år som bassist. Bara använda lillfingret så mycket det går. Kan inte säga att jag upplevt några problem alls senaste året med styrkan i några fingrar. Dock lite fart och koordination kvar men det kommer för varje rep.

Skräms inte av alla som säger 8-10 år allt är så individuellt. Grundregeln tycker jag är allt som känns tufft ska man slänga in så mycket man kan av så löser det sig snabbast.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har en övning som kanske skulle kunna hjälpa dej....det är dessutom en grym uppvärmningsövning.
Svårt att förklara dock...kanske kan filma skiten och lägga upp på youtube...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
gäst

Re: Livlöst lillfinger!

Inlägg av gäst »

Dramo skrev:Nu har jag spelat bas i snart ett år, men inte har jag blivit bra för det.

Jag har nämligen ett litet problem. Jag har allmänt stela och oviga fingrar, så jag når inte hur långt som helst på halsen, särskilt inte på en OLP med jumbofrets.
Det största problemet ligger dock i lillfingret, eftersom jag saknar kraft där när det kommer till att trycka ner strängen mot bandet. Så det slutar med att lillfingret inte används alls.
Har ni några tips på hur man tränar upp styrkan och motoriken i sina fingrar, särskilt de vänstra?
Skit i att använda lillfingret, det behövs inte. Visst, träna upp det om du vill men om du har inte har tänkt lira bashjältemusik så räker det helt klart att använda tre (eller t.om. två) fingrar på vänsterhanden. Många självutnämnda proffs här på forumet kommer förmodligen att hävda motsatsen men allvarligt talat, egentligen räcker det met ett finger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Livlöst lillfinger!

Inlägg av Jan Hellman »

Johannes skrev:Många självutnämnda proffs här på forumet kommer förmodligen att hävda motsatsen men allvarligt talat, egentligen räcker det met ett finger.
Och en sträng

Bild

//Ett självutnämnt proffs
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Livlöst lillfinger!

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev: Skit i att använda lillfingret, det behövs inte. Visst, träna upp det om du vill men om du har inte har tänkt lira bashjältemusik så räker det helt klart att använda tre (eller t.om. två) fingrar på vänsterhanden. Många självutnämnda proffs här på forumet kommer förmodligen att hävda motsatsen men allvarligt talat, egentligen räcker det met ett finger.
Haha...Absolut!! Varför ska man göra det lätt för sej att spela??
Men OM du ,Dramo, är intresserad av att utveckla dej så tycker jag att du kan ta och försöka få in lillfingret i matchen också (därmed inte sagt att det inte går att spela som värsta frankenstein utan att använda lillfingret,det gör det säkert men jag har svårt att förstå varför man skulle uppmana en häst att bara springa på tre ben om han har fyra...)
Jag ska kolla om jag kan fånga video rätt upp på youtube med käckbooken...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Livlöst lillfinger!

Inlägg av Bastappe »

Johannes skrev:
Dramo skrev:Nu har jag spelat bas i snart ett år, men inte har jag blivit bra för det.

Jag har nämligen ett litet problem. Jag har allmänt stela och oviga fingrar, så jag når inte hur långt som helst på halsen, särskilt inte på en OLP med jumbofrets.
Det största problemet ligger dock i lillfingret, eftersom jag saknar kraft där när det kommer till att trycka ner strängen mot bandet. Så det slutar med att lillfingret inte används alls.
Har ni några tips på hur man tränar upp styrkan och motoriken i sina fingrar, särskilt de vänstra?
Skit i att använda lillfingret, det behövs inte. Visst, träna upp det om du vill men om du har inte har tänkt lira bashjältemusik så räker det helt klart att använda tre (eller t.om. två) fingrar på vänsterhanden. Många självutnämnda proffs här på forumet kommer förmodligen att hävda motsatsen men allvarligt talat, egentligen räcker det met ett finger.
Jag använder lillfingret nästan lika mycket som pekfingret. Grundton till kvint eller oktav som enkla exempel.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tänkte haka på Johannes... vadå lillfinger! Tekniktrams.

Men satt nyss med basen på verandan och kollade in vilka jag använde, och ta mig tusan så använde jag ju lillfingret hela tiden. Når ju inte annars, precis som Danne sa. Använde alla fingrar tom tummen :D
Tänk så lite man vet om sin egen teknik? Men har man aldrig haft nån undervisning och är självlärd (lärd är att ta i), så har väl fingrarna listat ut vad som är bäst själva typ.
Kollade även spelhanden, där använde jag alla fingrar fast ytterst lite lillfingret. För det mesta två fingrar + tumme.
Suck. Då sprack min mimnimalistiska image.
Men basball-greppet är jag rädd om, även om det kommer en ful spindel inslinkandes i bland.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

figgebass skrev:Jag har en övning som kanske skulle kunna hjälpa dej....det är dessutom en grym uppvärmningsövning.
Svårt att förklara dock...kanske kan filma skiten och lägga upp på youtube...
Det skulle uppskattas, tack.

Anledningen till att jag vill kunna använda mitt lillfinger är för att jag nu försöker lära mig spela jazz och ska, och båda stilar har mycket vandrande basgångar med långa skutt mellan banden, som jag har jävligt svårt att klara av med endast tre fingrar.
Mina fingrar kan inte sära sig särskilt mycket, de är bara långa.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Dramo skrev: Mina fingrar kan inte sära sig särskilt mycket, de är bara långa.
Simhud mellan fingrarna?? :shock:

//J
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Hellboy skrev:
Dramo skrev: Mina fingrar kan inte sära sig särskilt mycket, de är bara långa.
Simhud mellan fingrarna?? :shock:

//J
Var tvungen att se efter faktiskt :lol: Men nej, ingen simhud, bara skumma leder. Kan t. ex inte göra Vulcan-hälsningen. Tur att jag inte är Star Trek-nörd.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok Dramo....kolla in detta pedagogiska underverk!! :
http://www.youtube.com/watch?v=sfX4cbqPmM4
Fråga gärna om det är nåt du inte fattar....jag är troligen den minst pedagogiske i västvärlden.....
Hur som helst..den där övningen använder jag mej av när jag ska värma upp och tro mej....min hand blir iaf som gummi , på ett positivt sätt då..=)
Skitlätt att få kramp och sånt men då får du skaka handen lite och ge dej på den igen....=)
Lycka till och fråga gärna om det är något som INTE är oklart..;-)

Galet egentligen att man kan filma sej själv med en ,i laptopen lökig ,inbyggd videokamera och det publiceras på nätet direkt!! Kvaliten kanske inte är helt hd dock..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

figgebass skrev:Ok Dramo....kolla in detta pedagogiska underverk!! :
http://www.youtube.com/watch?v=sfX4cbqPmM4
Fråga gärna om det är nåt du inte fattar....jag är troligen den minst pedagogiske i västvärlden.....
Hur som helst..den där övningen använder jag mej av när jag ska värma upp och tro mej....min hand blir iaf som gummi , på ett positivt sätt då..=)
Skitlätt att få kramp och sånt men då får du skaka handen lite och ge dej på den igen....=)
Lycka till och fråga gärna om det är något som INTE är oklart..;-)

Galet egentligen att man kan filma sej själv med en ,i laptopen lökig ,inbyggd videokamera och det publiceras på nätet direkt!! Kvaliten kanske inte är helt hd dock..;-)
TACK!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

figgebass skrev:Ok Dramo....kolla in detta pedagogiska underverk!! :
http://www.youtube.com/watch?v=sfX4cbqPmM4
Fråga gärna om det är nåt du inte fattar....jag är troligen den minst pedagogiske i västvärlden.....
Hur som helst..den där övningen använder jag mej av när jag ska värma upp och tro mej....min hand blir iaf som gummi , på ett positivt sätt då..=)
Skitlätt att få kramp och sånt men då får du skaka handen lite och ge dej på den igen....=)
Lycka till och fråga gärna om det är något som INTE är oklart..;-)

Galet egentligen att man kan filma sej själv med en ,i laptopen lökig ,inbyggd videokamera och det publiceras på nätet direkt!! Kvaliten kanske inte är helt hd dock..;-)
Vi kunde gott fått hört lite mer av "flärpet" på slutet. P-bas?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Grymt, Figge! Borde bli en låt av det där, tycker jag.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

*ASG* ja nog fan är det stor musik inbyggt i den där övningen....;-)
Visst är det en p-bas med fantastiskt illalåtande emg-mikar från åttiotalet!
Fattar inte varför jag inte bytt bort dom än.....hur mycket kostar ett j/p set avpassiv någorlunda originalvariant?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Bastappe skrev: Vi kunde gott fått hört lite mer av "flärpet" på slutet. P-bas?
Well...det hade du kunnat få göra om det inte varit så att det gick så totalt åt helvete på en sekund!! ;-)
Chopsen är inte vad dom var runt -88....då JEFFLA smattrade det utta ba faaaan! ;-)
Nu när jag vet hur lätt det var att filma mej direkt upp på youtube så kan det ju hända att jag startar min trummaskin och slappar sej lite så att du kan få nåt att garva åt. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar