Boggie 400+ KÖPT!

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
blackparkas skrev:
bassdude skrev:
Johannes skrev:Det blir en 400+ för mig om inte min polares VBA400 visar sig vara bättre. Skall A/B-testa inom kort.
skaffade nyligen en vba400. den är tokfet! tror nog jag ska skaffa en svt classic ändå, så min vba400 kanske blir till salu. hör av dig efter A/B-testet så får vi se vilken som passade dig bäst.
Men simon... skärp dig nu...
Köp nå´t... coolt istället!
Ampeg är ju så.... vanligt... :D



Att det är... vanligt... kanske beror på att det är bäst! :wink:
ICKE! :D


Ang Mesa så tycker jag det kan vara svårt att få en Mesa att låta varmt och mjukt... speciellt om du kör med Mesas lådor också.
Mesas låda och Sunn, det är ingen bra kombination om man vil spela mjukt och fint iaf.... :D

Äh, jag vet inte, det var länge sedan jag testade en 400+, går garanterat att få bort aggro´t, men Mesas grejer ÄR ju aggro..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hehe! :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jag har nog rätt snabbt konstaterat att jag inte är en "rörtopp-människa". Mesan är helgrym med hur mycket kraft och botten som helst men kan inte leverera det där brillianta, som vissa kanske klassar som high tech. Jag har något case där den levererar bättre än något annat jag testat och hört och det är med den passiva Spitfiren med flats, sjukt sanslöst bra men det räcker inte totalt sett och det är overkill att köra med två stackar på gigen (eller? :roll: )
Kan numera alltså konstatera att jag inte är vintage :oops: men det står jag för :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tyckte inte att min Sunn levererade det här brillianta heller.. tills jag fick ordning på lådorna.. hornet i den lådan jag kör överst nu levererade precis det som saknats.. .. är helt säker på att Mesan kan leverera det också.. men det kräver med pill än med vanliga stärkare..

Hur kör du grafiska EQ´n??
Har du något horn på i din "412"a??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:Tyckte inte att min Sunn levererade det här brillianta heller.. tills jag fick ordning på lådorna.. hornet i den lådan jag kör överst nu levererade precis det som saknats.. .. är helt säker på att Mesan kan leverera det också.. men det kräver med pill än med vanliga stärkare..

Hur kör du grafiska EQ´n??
Har du något horn på i din "412"a??
Jodå, jag har ett horn i varje, de är ställbara och jag har testat med allt ända upp till max, har testat med båda riggarna (har horn i 210 och 212 också) men det blir inte samma sak som med en tung solid state, helt enkelt inte mitt ljud. Det är ju självklart att rör och transistor är två helt olika saker och vardera har sina specifika nack- och fördelar. Helt klart är att EBS Neo-lådorna och Mesan inte trivs ihop, Windmillådorna har mycket mer "vintage-ljud" och spelar grymt snyggt. Jag är mer åt high tech soundet till och det kanske blir försäljning av Mesan och inköp av en TD 650 istället. Ni kanske förstår att om man som jag gillar EBS så är Mesan helt enkelt inte rätt. Jag ska ge paketet en chans till på söndag.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vad kör du med för låda MALA? EBS 4x12?



Johannes: Köp Malas 400+!
Ge honom ett bud han inte kan motstå... ;)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:Vad kör du med för låda MALA? EBS 4x12?

Johannes: Köp Malas 400+!
Ge honom ett bud han inte kan motstå... ;)
Jag snackar redan med Johannes :lol:

Jag har kört Mesan genom båda riggarna. WIndmill customriggen består av en 115, 212 och 210. EBS-lådorna är 4 st 112 :shock:


Bild
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:
Liten skrev:Tyckte inte att min Sunn levererade det här brillianta heller.. tills jag fick ordning på lådorna.. hornet i den lådan jag kör överst nu levererade precis det som saknats.. .. är helt säker på att Mesan kan leverera det också.. men det kräver med pill än med vanliga stärkare..

Hur kör du grafiska EQ´n??
Har du något horn på i din "412"a??
Jodå, jag har ett horn i varje, de är ställbara och jag har testat med allt ända upp till max, har testat med båda riggarna (har horn i 210 och 212 också) men det blir inte samma sak som med en tung solid state, helt enkelt inte mitt ljud. Det är ju självklart att rör och transistor är två helt olika saker och vardera har sina specifika nack- och fördelar. Helt klart är att EBS Neo-lådorna och Mesan inte trivs ihop, Windmillådorna har mycket mer "vintage-ljud" och spelar grymt snyggt. Jag är mer åt high tech soundet till och det kanske blir försäljning av Mesan och inköp av en TD 650 istället. Ni kanske förstår att om man som jag gillar EBS så är Mesan helt enkelt inte rätt. Jag ska ge paketet en chans till på söndag.
Förstår precis vad du menar..
Och.. det är helt OK! (right ralph!) ;)

Jag är benägen att hålla med dig.. ibland vill man ha ett annat ljud än det rörtopparna kan leverera.. så var fallet med Classic riggen... Jag har däremot haft turen att få ut ett väldigt HI-FI sound ur både rigg och bas.. Dock har det med "gummisnodd" än vad en SS top ger..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Grafiska eq'n är ju hängmatta?? ställ allt rakt och boosta bara 250 och 625.. flat på resten..
Även diskanten skalls stå på 6 som mid och bas gör.. sen rattar du soundet med basen..
Try it!

:D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Just ja! Det var den där riggen!

Tänkte precis skriva att jag tvivlar på att Mesa och Ebs lirar bra ihop men det skrev du ju också själv.

Ser ut att behövas MINST 2 st 12"-lådor till i den där riggen Mala! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:Grafiska eq'n är ju hängmatta?? ställ allt rakt och boosta bara 250 och 625.. flat på resten..
Även diskanten skalls stå på 6 som mid och bas gör.. sen rattar du soundet med basen..
Try it!

:D
Har testat, ungefär 196135784 varianter inkl det :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:Just ja! Det var den där riggen!

Tänkte precis skriva att jag tvivlar på att Mesa och Ebs lirar bra ihop men det skrev du ju också själv.

Ser ut att behövas MINST 2 st 12"-lådor till i den där riggen Mala! :D
Jovisst :lol: Det kan bli problem med impedansen då, annars hade 3+2 med stärkaren på tvån varit OK :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:
Liten skrev:Grafiska eq'n är ju hängmatta?? ställ allt rakt och boosta bara 250 och 625.. flat på resten..
Även diskanten skalls stå på 6 som mid och bas gör.. sen rattar du soundet med basen..
Try it!

:D
Har testat, ungefär 196135784 varianter inkl det :lol:
Just checki'n.. :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Johannes skrev:En fråga ang. 400+ förresten. På den som står i våran replokal så hittar jag ingen pre/post-eq-switch. Jag har inte orkat testa men någon här kanske vet: är XLR-utgången alltid kopplad EFTER gain och eq på 400+? Det brukar väl vara så när det inte finns någon switch.
Glöm inte den här...
Nyfiken! Och lat, orkar inte testa själv.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Johannes skrev:
Johannes skrev:En fråga ang. 400+ förresten. På den som står i våran replokal så hittar jag ingen pre/post-eq-switch. Jag har inte orkat testa men någon här kanske vet: är XLR-utgången alltid kopplad EFTER gain och eq på 400+? Det brukar väl vara så när det inte finns någon switch.
Glöm inte den här...
Nyfiken! Och lat, orkar inte testa själv.
Först en grej om antal Watt. 400-wattaren heter just 400. 400+ är 500-wattaren.

Nu står min Mesa i replokalen men det finns ingen switch på den heller.
I manualen står det enbart att "a three-pin male XLR jack is provided..... The signal is taken from the speaker jack for best result" Detta måste innebära att den är tagen efter gain och EQ
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
gäst

Inlägg av gäst »

MALA skrev:
Johannes skrev:
Johannes skrev:En fråga ang. 400+ förresten. På den som står i våran replokal så hittar jag ingen pre/post-eq-switch. Jag har inte orkat testa men någon här kanske vet: är XLR-utgången alltid kopplad EFTER gain och eq på 400+? Det brukar väl vara så när det inte finns någon switch.
Glöm inte den här...
Nyfiken! Och lat, orkar inte testa själv.
Först en grej om antal Watt. 400-wattaren heter just 400. 400+ är 500-wattaren.

Nu står min Mesa i replokalen men det finns ingen switch på den heller.
I manualen står det enbart att "a three-pin male XLR jack is provided..... The signal is taken from the speaker jack for best result" Detta måste innebära att den är tagen efter gain och EQ
Det låter logiskt, så är det nog.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

GRATTIS JOHANNES!!! ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

MALA skrev:Först en grej om antal Watt. 400-wattaren heter just 400. 400+ är 500-wattaren.
Var inte den första upplagan av 400:an på 200 w?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Har just haft ett samtal med en mycket trevlig Johannes och det är deal :lol: Mesan är nog mitt kortaste förhållande, som sagt ruskigt kompetent men inte 100 mitt ljudideal
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

BarbequeVillage skrev:
MALA skrev:Först en grej om antal Watt. 400-wattaren heter just 400. 400+ är 500-wattaren.
Var inte den första upplagan av 400:an på 200 w?
Det är möjligt, de gjorde ju en Buster på 200 watt också...

Hur som helst hittade jag en 400 Wattare begagnad (så klart) på Station Music i Tyskland för ett tag sedan och den heter bara 400, den skulle de ha ca 15 papp för
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

MALA skrev:
Johannes skrev:
Johannes skrev:En fråga ang. 400+ förresten. På den som står i våran replokal så hittar jag ingen pre/post-eq-switch. Jag har inte orkat testa men någon här kanske vet: är XLR-utgången alltid kopplad EFTER gain och eq på 400+? Det brukar väl vara så när det inte finns någon switch.
Glöm inte den här...
Nyfiken! Och lat, orkar inte testa själv.
Först en grej om antal Watt. 400-wattaren heter just 400. 400+ är 500-wattaren.

Nu står min Mesa i replokalen men det finns ingen switch på den heller.
I manualen står det enbart att "a three-pin male XLR jack is provided..... The signal is taken from the speaker jack for best result" Detta måste innebära att den är tagen efter gain och EQ
Då är slutsteget med också i signalkedjan.

Har fått för mig att 400 och 400+ är samma stärkare. Är det inte så att de kom på att den peakar på 500W (och ville vara lite häftigare än konkurrenternas 400W toppar)? Hade skillnaden varit 100W hade de väl döpt den till 500?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Ja, slutsteget är med, det står även att man måste lasta högtalarutgången med högtalare eller motstånd om man använde XLR-utgången
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

D-180 är första versionen, kom på slutet av 70-talet/början av 80-talet, typ 200w.

Bass 400 är 400 rörwatt och färre rör
Bass 400+ är 500 rörwatt och en JÄVLA massa rör
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

MALA skrev:Har just haft ett samtal med en mycket trevlig Johannes
Det där tror nog ingen här inne på, Mala!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
MALA skrev:Har just haft ett samtal med en mycket trevlig Johannes
Det där tror nog ingen här inne på, Mala!
Hehe.. nope.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar