Ljudhålsmick

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Ljudhålsmick

Inlägg av Fibbel »

Har någon en ljudhålsmick till akustisk bas, till salu?
Har letat som en galning men inte hittat någon. Kanske någon som vet någon onlineshop som har?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av funkys**t »

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av Fibbel »

Länken funkar inte men om det är den micken jag tror att det är så är den till en ståbas, jag behöver till en acke.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av funkys**t »

Det är samma till acke men du behöver använda ett annat fäste.

https://www.dlxmusic.se/produkter/mikro ... 4099b-bass
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av funkys**t »

Den låter sjukt bra kan jag intyga. Även till ackebas
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av Fibbel »

Det tror jag säkert men behöver ha den som backup då den inbyggda strular ibland, och till det priset så är det tyvärr inget alternativ.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av funkys**t »

Fibbel skrev:Det tror jag säkert men behöver ha den som backup då den inbyggda strular ibland, och till det priset så är det tyvärr inget alternativ.
Jag ska förstå!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av mrbaloo »

Fibbel skrev:Det tror jag säkert men behöver ha den som backup då den inbyggda strular ibland, och till det priset så är det tyvärr inget alternativ.
Du får ju en helt ok *ny* ackebas för dessa slantar. Men jag betvivlar inte att den låter snorbra och överglänser alla inbyggda piezoelement.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av TDHP »

Testa en till gitarr. Går säkert att få till helt ok reservljud med.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av fieldflower »

TDHP skrev: mån 29 jul 2019, 13:19 Testa en till gitarr. Går säkert att få till helt ok reservljud med.
Och berätta hur det gick!!

Jag har en ackebas där piezo-strippen har gett upp, och får aldrig tummen ur att fixa till den.
Magnetisk ljudhålsmick vore ju föredömligt enkelt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av TDHP »

fieldflower skrev: mån 29 jul 2019, 13:30
TDHP skrev: mån 29 jul 2019, 13:19 Testa en till gitarr. Går säkert att få till helt ok reservljud med.
Och berätta hur det gick!!

Jag har en ackebas där piezo-strippen har gett upp, och får aldrig tummen ur att fixa till den.
Magnetisk ljudhålsmick vore ju föredömligt enkelt.
Jag har faktiskt en sån med en humbucker nånstans som jag skulle kunna testa i min Ibba-acke.
Ska leta lite!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av fieldflower »

När du säger det har jag faktiskt nån humbucker liggande nånstans också...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av Fibbel »

TDHP skrev: mån 29 jul 2019, 13:19 Testa en till gitarr. Går säkert att få till helt ok reservljud med.
Har beställt en till gitarr tidigare idag, funkar det så funkar det!
Byggde den här nyligen men får inte rätt på jordbrummet, har fått lite tips på hur jag ska ordna det men det handlar också om att orka.
Bild
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av Fibbel »

Det blev en Artec Memphisys 66 OSJ, två orsaker till det, först priset då jag inte vill lägga för mycket om det skulle bli skit av det, sedan så har den volym och tonkontroll (passiva), vilket jag ser som en fördel.
Har nu testkört lite här hemma med min Fender CB-60SCE BLK och rent spontant så låter den faktiskt för jävla bra! Den slår den inbyggda piezo-strippen, inte riktigt lika mycket topp i den men lågbasen och midden är mycket, mycket bättre.
Har ett rep på torsdag och ska givetvis väga dem mot varandra men som det känns nu så kommer Artec-micken att vinna.
Får snart hem min Ibanez AEB8E-BK och ska givetvis testa den där också.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av fieldflower »

Coolt!
Ska definitivt fixa samma på min ackebas.
:D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av Fibbel »

fieldflower skrev: tis 06 aug 2019, 19:00 Coolt!
Ska definitivt fixa samma på min ackebas.
:D
Det var en positiv överraskning att plugga in den! Ska bli jävligt skoj att testa den på repet nu på torsdag.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av fieldflower »

Jag hittade inte min gamla gitarrmick.
Men å andra sidan hittade jag en gammal basmick, vilken väl kan tyckas vara ännu bättre... :roll:

Kopplade ur existerande elektroniken från jacket så jag kunde återanvända det, och kopplade in "rätt på snöret" så vill man ändra ton eller volym får man göra det på stärkaren.
Ful-lösning på att sätta fast den i ljudhålet, men kan ju enkelt sätta dit en längre plastbit eller nåt som pryder bättre än 2 plektrum.
Dock enkelt att plocka av/på (om jag sätter ett jack på sladden på insidan vilket jag inte gjort nu), så ganska flexibel lösning med plektrumen.
Då det var piezo innan fick jag hitta på en egen lösning på att jorda strängarna, så jag drog upp en blanktråd genom stallet och bak så den nuddar alla strängknoppar i bakkant av stallet (syns där den dyker upp vid G-strängen på övre bilden). Enkelt och funkar fint. Man får tänka på det då man byter strängar bara.
Micken är jordad bakom med aluminiumtejp, där kabelskärmen är fasttejpad mellan 2 lager.

Låter riktigt bra!
Över förväntan då det är en överbliven Jazz-mick från en Klira-bas, vilket bör vara rent junk.
Träigt och stort ljud! Den är tillbaka helt enkelt. :)

Bild

Bild


Ska man ha önskemål för framtiden vore det väl att skrota ur gamla elektroniken och sätta dit vanlig passiv volym- och tonkontroll där.
En vacker dag...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Ljudhålsmick

Inlägg av Fibbel »

fieldflower skrev: fre 09 aug 2019, 18:06 Jag hittade inte min gamla gitarrmick.
Men å andra sidan hittade jag en gammal basmick, vilken väl kan tyckas vara ännu bättre... :roll:

Kopplade ur existerande elektroniken från jacket så jag kunde återanvända det, och kopplade in "rätt på snöret" så vill man ändra ton eller volym får man göra det på stärkaren.
Ful-lösning på att sätta fast den i ljudhålet, men kan ju enkelt sätta dit en längre plastbit eller nåt som pryder bättre än 2 plektrum.
Dock enkelt att plocka av/på (om jag sätter ett jack på sladden på insidan vilket jag inte gjort nu), så ganska flexibel lösning med plektrumen.
Då det var piezo innan fick jag hitta på en egen lösning på att jorda strängarna, så jag drog upp en blanktråd genom stallet och bak så den nuddar alla strängknoppar i bakkant av stallet (syns där den dyker upp vid G-strängen på övre bilden). Enkelt och funkar fint. Man får tänka på det då man byter strängar bara.
Micken är jordad bakom med aluminiumtejp, där kabelskärmen är fasttejpad mellan 2 lager.

Låter riktigt bra!
Över förväntan då det är en överbliven Jazz-mick från en Klira-bas, vilket bör vara rent junk.
Träigt och stort ljud! Den är tillbaka helt enkelt. :)

Bild

Bild


Ska man ha önskemål för framtiden vore det väl att skrota ur gamla elektroniken och sätta dit vanlig passiv volym- och tonkontroll där.
En vacker dag...
Snyggt!

Repade, igår, med min akustiska bas med ljudhålsmick för gitarr och det lät för jävla bra. Ljudet stack genom alldeles lagom och det var en bra botten i det hela. Ska testa att koppla in den till den inbyggda preampen, den är förvisso till för en piezo-strip men det skadar inte att testa.

Killen som lirar banjo och bouzouki i vårt semiakustiska band har byggt en hållare med lego, stabilt och bra och det ser faktiskt inte så dumt ut!
Skriv svar