Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Skriv svar
mallemorot
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 21:59

Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av mallemorot »

Ett långskott.
Söker en förstärkarlösning (troligen kombo minst 150w) som funkar till replokal med punkband - och även till små gigs - för absolut max 500 kr. Helst mindre 🙈
Jag förstår att det blir svårt, men jag gör ett försök.
Förhoppningen är att nån av er har en gammal fungerande kombo som bara står och tar plats som ni kan tänka er att sälja till nån som har begränsad ekonomi just nu. Har små krav på kvalitén, men vill att grejerna ska funka.
Jag bor i Jönköpingstrakten men jobbar normalt som budbilschaffis vilket innebär att jag dyker upp lite här och var över HELA landet. Men just nu är jag föräldrarledig för två små barn och då min sambo tyvärr är väldigt sjuk och infektionskänslig så träffas jag helst utomhus för att minska smittorisken.
Kommer göra lite inhopp på jobbet vid möjlighet och med lite tur kan jag få en körning åt rätt håll där stärkaren står. Eller så dyker nån av mina jobbkompisar upp hos er.
Pga isoleringen kommer bandet inte repa förrän efter årsskiftet så det är absolut ingen brådska. Men fundera gärna på om ni vet nån bra lösning.
All hjälp uppskattas!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av Håcke »

Tjena, med risk att vi kommer in i en diskussion om watt igen och helt tappar tråd-tråden....
Men ska du spela punk tror jag knappast att 150W funkar.
Men det kanske är PRO-punk eller nåt sånt eller så har ni något så ovanligt som en försiktig liten o-sadistisk trummis. Har aldrig sett en sån men det kanske kan finnas.
Kanske jazz-punk? Men men...

Jag har inget att sälja men ifall du behöver låna en rigg ett tag innan allt reder upp sig så kanske jag kan bistå, bor i närheten numera.
Sjuklön är inte så kul.
Inte det där andra heller med din fru, jag vet alltför väl.
Hoppas att hon kryar på sig!
Hör av dig sen om det inte löser sig med punk-stärkare eller bara vill snacka om livets ibland tillfälliga överjävlighet.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
mallemorot
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 21:59

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av mallemorot »

Tack så mycket, på flera plan!
Vi har kört en 90 watt kombostärkare i replokalen tidigare och det funkar om än lite knappt - så jag tänkte 150 borde räcka. Men den är inte min, bara lånad.
Och vi spelar varken jazzpunk eller PRO-punk :D
Men jag har gärna fler watt om det går att hitta inom budget! :)

Ja, sambon går på cellgift och strålning och vi har två småbarn i huset. Så både livet och ekonomin har varit smidigare och bättre andra gånger...
Tackar ödmjukast för erbjudandet! Får se vad som kan tänkas dyka upp. Jag har några månader på mig då vi lever helt isolerat året ut i alla fall innan det är dags att få lira lite igen, förhoppningsvis.
Inte för att det här är det viktigaste i livet just nu precis, men det är bra för skallen att drömma lite och ha nåt att se fram mot.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av fieldflower »

Watt är snabbt förbrukade för att öka ljudtryck dessvärre.
Skall man dubbla ljudtryck krävs ca 10 ggr mer watt, så 90 -> 150 gör inte så mycket skillnad.
Sikta bortåt 300 sisådär för att göra skillnad.

Fundera även över högtalare - de gör en enorm skillnad.

Mycket konyta = mycket ljud.
Går det att koppla in en extra högtalare (utan att hamna fel i total impedans) till 90-wattaren kan det mycket väl vara en tillräcklig lösning för att funka ett tag till.

Känsligheten i högtalare gör också stor skillnad.
En lättdriven på ca 105 dB spelar enormt mycket högre än en trög på ca 85 dB, från samma förstärkare.
Typ 4 ggr högre bara där. Bra grej att kika på känslighet, i de fall det anges.
Medlem i PB50+
mallemorot
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 21:59

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av mallemorot »

Tack Fieldflower, många goda råd där! Ska läsa på mera!
Jag befinner ju mig i ett dåligt ekonomiskt läge för att vara kräsen, men samtidigt är det ju bara dumt att köpa nåt som inte funkar.
Drömmen är ju att hitta nåt som använts till samma ändamål som jag vill ha det till, då vet man ju att det bevisligen funkar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av fieldflower »

Lite vad jag tänkte med högtalarkommentaren var att det kanske står nån högtalare och skräpar i repan eller nån annanstans som skulle gå att koppla in till 90-wattaren. Nån överbliven PA-bas eller nåt..?
Behöver matcha impedans såklart så inget brinner upp, men en extra 215 till 90-wattaren skulle sannolikt få den att kännas som betydligt mer än 90 watt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av blackparkas »

Fast 90w är inte mycket att driva en 2x15 med, speciellt inte en billig kass troligtvis gammal tungdriven låda.

Trist att höra om din situation, tyvärr har jag inget som kan hjälpa dig på förstärkarfronten, och tyvärr tror jag liksom Fieldflower att du behöver upp i mer än 150w för att hävda dig ordentligt.

Lirar man punk så har man väl eventuellt lite "skiter väl i vilket, bara det låter"-mentalite, men det finns tyvärr gränser för vad som är görbart.

Bästa tipset jag har är att försöka luska reda på nån gammal Peavey-combo.
Hade en TKO har jag för mig som jag inte minns wattantalet på, men tror det var runt 200-300w som lät väldigt mycket för sin storlek och prislapp, även om jag betalade mer än 500 för den.
Idag är de inte mycket värda på marknaden så det går att hitta.
Har haft en annan Peavey också på 150w, kanske också hette TKO.
Det är nog bland de gamla 80-tals Peaveystärkarna du kanske skulle kunna hitta något som är användbart hur som helst och inte så långt ifrån budget.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
mallemorot
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 21:59

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av mallemorot »

Tackar så mycket för det tipset Blackparkas!
Vore ju en dröm att hitta så bra grejer :)
Ska verkligen hålla ögonen öppna!
Jag har mer befarat att det är ett 5-10 år gammalt köp av en billighetskombo av mindre imponerande märke som nån ångrat och ersatt med nåt bättre som jag söker.
Det låter ju inte så upplyftande inser jag men det är ju inte en lösning för resten av livet jag söker heller.
Hoppas jag :D
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av engson »

Jag fick tag på en Trace Elliot-combo på 150 watt, med rör i försteget.
En sån duger gott i replokalen med bluesbandet i alla fall...
Kostade dock 1500 kr.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av Håcke »

Den här borde du köpa, blir knappast bättre för den pengen.

Ashdown MAG
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av Janne »

Jag har en liten Harley Benton-kombo som det står 100w på. Kanske för klen men passar inom budget eftersom du kan få den gratis, den bara står i vägen nu. Jag köpte den när jag började repa med ett till band för ca 10 år sen. Den fixade repen trots att bägge gitarristerna körde på 4x12 marshall-lådor. Aldrig haft den på gig dock.
Kan ställa ut den vid tomten ut mot vägen om du eller nån annan vill hämta. Blandar jag ihop nu eller har du mitt nummer? (DI-pedalen)
mallemorot
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 21:59

Re: Förstärkarlösning till replokal max 500kr

Inlägg av mallemorot »

Janne skrev: tor 15 okt 2020, 14:04 Jag har en liten Harley Benton-kombo som det står 100w på. Kanske för klen men passar inom budget eftersom du kan få den gratis, den bara står i vägen nu. Jag köpte den när jag började repa med ett till band för ca 10 år sen. Den fixade repen trots att bägge gitarristerna körde på 4x12 marshall-lådor. Aldrig haft den på gig dock.
Kan ställa ut den vid tomten ut mot vägen om du eller nån annan vill hämta. Blandar jag ihop nu eller har du mitt nummer? (DI-pedalen)
Hej!
Och tack så hemskt mycket för erbjudandet!
Har redan funnit en lysande lösning tack vare en mycket snäll och generös person.
En Behringer topp och en Hartke låda 350w klart under budget.
Kunde inte bli bättre :)
Skriv svar