Gospel 5a

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
oscarmattsson
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: sön 22 dec 2013, 13:11

Gospel 5a

Inlägg av oscarmattsson »

hallå!
jag slänger runt på min ”dyra” 5a lite för mkt och skulle behöva nått lite mer prisvänligt.
ska fungera mest och bäst i gospelvärlden!
alla förslag är välkomna.

prismaxet ligger väl nånstans runt 13-15’.

Oscar
Senast redigerad av oscarmattsson den fre 15 apr 2022, 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Gospel 5a

Inlägg av mrbaloo »

Vad spännande. Men för att kunna hjälpa dig vore det najs att veta ungefär prisklass du tänkt dig. "Dyr" och "prisvänlig" är ju lite relativt till vad man har för preferenser.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


oscarmattsson
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: sön 22 dec 2013, 13:11

Re: Gospel 5a

Inlägg av oscarmattsson »

mrbaloo skrev: fre 15 apr 2022, 22:16 Vad spännande. Men för att kunna hjälpa dig vore det najs att veta ungefär prisklass du tänkt dig. "Dyr" och "prisvänlig" är ju lite relativt till vad man har för preferenser.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Ah, sorry. Ändrar mitt inlägg!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Gospel 5a

Inlägg av mrbaloo »

Toppen, då blir det lättare att hjälpa till.

Lycka till med sökandet efter basen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Gospel 5a

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, man blir ju nyfiken på vad det är för "dyr" bas du normalt använder.

Annars kan man ju alltid göra som en 6-åring sa till mig en gång: "har man en bra bas så skall man använda den". Men då får man ju inte nöjet att köpa en till bas...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Gospel 5a

Inlägg av mrbaloo »

Det blir nog inte mer gospel än det här för de pengarna: Ibanez EBH1505

https://www.dlxmusic.se/produkter/stran ... 1adbbf.jpg[/IMG]

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Gospel 5a

Inlägg av Håcke »

Är huvudlöst gospel?

Jag tänker att det är bra att ha ett huvud på små scener så man kan klappa till gitarristen med.

Men sen är det väl minst 5 strängar som gäller, gärna 6.
Och sen fina träslag typ möbel.

Yamaha borde väl vara ett bra alternativ i den prisklassen?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Gospel 5a

Inlägg av mrbaloo »

Jag tycker det. Men å andra sidan skulle jag kunna spela gospel med vad som helst. En Iceman skulle tex funka för mig.

Jag tänkte på någon huvudlös modell, tex Status, men då kan ju priset dra iväg.

Sen hade jag Yamaha på tanken också.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Gospel 5a

Inlägg av BBQV »

Ken Smith.
Mer gospel blir det inte!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Gospel 5a

Inlägg av mrbaloo »

BBQV skrev:Ken Smith.
Mer gospel blir det inte!
Hmm, men då kanske inte plånboken räcker till.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Gospel 5a

Inlägg av mrbaloo »

Här är en bra bas för gospel.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ibanez SR 2605 premium 5strängad https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... /100133180

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Gospel 5a

Inlägg av 200071 »

Jag har en 5-strängad Mannebas som borde vara en utmärkt gospelbas. Jag kan skicka lite bilder om du är intresserad.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gospel 5a

Inlägg av blackparkas »

Man spelade gospel med Ibanez i Sverige på 90-talet.

Idag är det hitechmöbel eller Fender-femmor som gäller.
Vanligast är nog Fender eller Fender-aktiga instrument från diverse high end-byggare.


Blir också nyfiken på vad det är för dyr bas du har.
Och varför man inte ska släpa runt på en dyr bas?
Jag kör alla mina covergig t.ex. på en 65:as P-bas, hojklubbar utomhus, privata fester ute på nån festlokal i skogen osv.

För övrigt är ju Sverige perfekt land att köpa gospelbas i om man letar efter nåt lite "lyxigare".
Finns ju ingenstans som lyxiga möbelbasar är så billiga om det är nåt sånt man vill ha.
Nackdelen är ju att de dyker upp så sällan...

Jag skulle köpt en Music Man Stingray 5 och det tror jag det finns en till salu, minst en, just nu.
Hogge säljer väl sin svarta t.ex.?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
oscarmattsson
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: sön 22 dec 2013, 13:11

Re: Gospel 5a

Inlägg av oscarmattsson »

blackparkas skrev: ons 20 apr 2022, 11:08 Man spelade gospel med Ibanez i Sverige på 90-talet.

Idag är det hitechmöbel eller Fender-femmor som gäller.
Vanligast är nog Fender eller Fender-aktiga instrument från diverse high end-byggare.


Blir också nyfiken på vad det är för dyr bas du har.
Och varför man inte ska släpa runt på en dyr bas?
Jag kör alla mina covergig t.ex. på en 65:as P-bas, hojklubbar utomhus, privata fester ute på nån festlokal i skogen osv.

För övrigt är ju Sverige perfekt land att köpa gospelbas i om man letar efter nåt lite "lyxigare".
Finns ju ingenstans som lyxiga möbelbasar är så billiga om det är nåt sånt man vill ha.
Nackdelen är ju att de dyker upp så sällan...

Jag skulle köpt en Music Man Stingray 5 och det tror jag det finns en till salu, minst en, just nu.
Hogge säljer väl sin svarta t.ex.?
Ja precis! Det är väl nått mer åt möbel-hållet jag letar efter, men gärna nått med lite annorlunda smak än bara Fender.

Jag har en Sadowsky jag sliter runt på, och har haft lite för många close encouters med den för att känna att det är värt att fortsätta så. Därav min jakt på nått nytt!
Sen är det också för det är kul med nya instrument hehe.. Men det har ni nog inte svårt att förstå!

Jag vet inte riktigt vad Mannebas är för märke, men släng gärna in en bild eller ett meddelande!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Gospel 5a

Inlägg av 200071 »

Manne Basic XLR
Italienskt handbygge. Grymt stabil hals och halsinfästning som hjälper till att ge fin klang i den femte strängen!
Skön hals att spela på och låter bra. Piezo i stallet som låter bra,
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gospel 5a

Inlägg av blackparkas »

oscarmattsson skrev: ons 20 apr 2022, 21:20
blackparkas skrev: ons 20 apr 2022, 11:08 Man spelade gospel med Ibanez i Sverige på 90-talet.

Idag är det hitechmöbel eller Fender-femmor som gäller.
Vanligast är nog Fender eller Fender-aktiga instrument från diverse high end-byggare.


Blir också nyfiken på vad det är för dyr bas du har.
Och varför man inte ska släpa runt på en dyr bas?
Jag kör alla mina covergig t.ex. på en 65:as P-bas, hojklubbar utomhus, privata fester ute på nån festlokal i skogen osv.

För övrigt är ju Sverige perfekt land att köpa gospelbas i om man letar efter nåt lite "lyxigare".
Finns ju ingenstans som lyxiga möbelbasar är så billiga om det är nåt sånt man vill ha.
Nackdelen är ju att de dyker upp så sällan...

Jag skulle köpt en Music Man Stingray 5 och det tror jag det finns en till salu, minst en, just nu.
Hogge säljer väl sin svarta t.ex.?
Ja precis! Det är väl nått mer åt möbel-hållet jag letar efter, men gärna nått med lite annorlunda smak än bara Fender.

Jag har en Sadowsky jag sliter runt på, och har haft lite för många close encouters med den för att känna att det är värt att fortsätta så. Därav min jakt på nått nytt!
Sen är det också för det är kul med nya instrument hehe.. Men det har ni nog inte svårt att förstå!

Jag vet inte riktigt vad Mannebas är för märke, men släng gärna in en bild eller ett meddelande!

Äh!
Spela på den för tjyven!
Det är ju det de är till för, händer det nåt så går det ju nästan alltid att laga ändå.
Vågar jag köra vintage Fender på skogsbrottarfester ute på vischan så vågar du köra i kyrkan med din Sadowsky... :D

Men.
Klart du ska ha en till bas ändå förstås. :)
Tror ändå Stingray kan vara nåt att kika på, risken finns att du med glädje kommer spela mer på den än på Sadowskyn.. Hehehe...

Tyvärr dyker det ju sällan upp några roliga möbler i Sverige.
Nån Warwick har det ju varit, skulle vara ett fint komplement till din Sadowsky.
Låter vansinnigt bra om en bra Warwick!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Gospel 5a

Inlägg av Body&Soul »

Köp min femma, ute på Blocket för 7000:- prutar till 6 500:- som PB-pris.

https://www.blocket.se/annons/vasternor ... v/99997769
Bilagor
Fender Modern Player Jazz femma_2.jpg
Fender Modern Player Jazz femma_2.jpg (126.84 KiB) Visad 1017 gånger
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Gospel 5a

Inlägg av BBQV »

Fett med gospel på den! :kär:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Gospel 5a

Inlägg av BB3000S »

Tänkte spontant på en Fender Jazz Deluxe kring den budgeten du nämner, men har du en Sadowsky så fortsätt även att använda den! :tummenupp: Eller om du vill komma grymt prisvärt undan, kolla in Sire, basarna med rostad hals är de enda jag har erfarenhet av, men dom har alla varit smått fantastiska.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gospel 5a

Inlägg av blackparkas »

BBQV skrev: tor 21 apr 2022, 12:16 Fett med gospel på den! :kär:
Gospel på en Kina-Fender? Näeh va... :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gospel 5a

Inlägg av blackparkas »

Yamaha BB735 kom jag att tänka på.
Kanske lite för billig egentligen, men bra för prislappen!

Lakland DJ5 också, hade en pärlemovit sådan för många år sedan och det var en rätt ultimat gospelbas...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Gospel 5a

Inlägg av Body&Soul »

blackparkas skrev: fre 22 apr 2022, 13:48
BBQV skrev: tor 21 apr 2022, 12:16 Fett med gospel på den! :kär:
Gospel på en Kina-Fender? Näeh va... :)
Där kom den.... Väntade bara på en kommentar från dig..... Såå.. gospel i din värld ska spelas på japanska och tyska instrument :shock:
Förresten.. Du glömde skriva att den inte ens är svart :lol:
Att den är skitbra och ett fantastiskt hantverk saknar ju betydelse.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Gospel 5a

Inlägg av mrbaloo »

Kör på en sån här Ibanez, 6 strängar och hur mycket gospel som helst. Du får också pengar över för att köpa godis för...

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Elbas 6str Ibanez Premium https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /100521231

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Gospel 5a

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev: fre 22 apr 2022, 15:05
blackparkas skrev: fre 22 apr 2022, 13:48
BBQV skrev: tor 21 apr 2022, 12:16 Fett med gospel på den! :kär:
Gospel på en Kina-Fender? Näeh va... :)
Där kom den.... Väntade bara på en kommentar från dig..... Såå.. gospel i din värld ska spelas på japanska och tyska instrument :shock:
Förresten.. Du glömde skriva att den inte ens är svart :lol:
Att den är skitbra och ett fantastiskt hantverk saknar ju betydelse.
Du glömmer att jag har testat basar ur den där serien.
De var bra för prislappen de såldes för nya, eller ja, de var "OK" för prislappen.
Inte mer för min del.
"Skitbra och fantastiskt hantverk" är så långt ifrån de erfarenheter jag har av de basarna som man kan komma nästan.
Men man har väl olika uppfattningar om de sakerna antar jag.
Finns inte mycket under 20 lök som kan benämnas "skitbra och fantastiska hantverk" i min bok.

Ok 4-5000-kronors basar som blir omsprungna i kvalitet och ljud av alla japan-Fenders jag testat.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Gospel 5a

Inlägg av Body&Soul »

Du är knappast någon bas-guru som du inbillar dig. Måhända att du testat många basar men du tycks helt glömma bort en sak som står klart för oss andra som tar del av dina omdömen. Nämligen att de är helt och hållet färgat av dina egna preferenser. Jag har noterat att du konsekvent dissat sådant som för många andra är just perfekt hantverk och något man är mycket nöjd med. Men - eftersom det inte passar din smak så öser du på med elaka recensioner utifrån DIN smak. Det som inte passar dig är således bara skit.... Har du inte funderat över att du med detta kanske åstadkommer skada både för köpare och säljare vars preferenser inte passar in i din mall?

Många basar diskuteras i detta forum som jag aldrig i världen skulle köpa, av den enkla anledningen att de inte passar min smak, min spelstil, eller bara så fjolligt att formen och färgen inte passar mig estetiskt. Somliga basar kommer jag inte överens med, t.ex. Rickenbacker, därför att de inte sitter rätt i förhållande till min kropp och spelstil. Men inte tusan hoppar jag in i sådana trådar och spyr galla över det som andra finner bra och rätt.

Jag är, som jag tidigare skrivit, häpen över den hantverksskicklighet som Fender Modern Player har i förhållande till priser. Nu har jag ju inte testat alla basar i serien, endast mitt exemplar. Men när jag köpte den så tog jag del av de recensioner som jag hittade på basforum i UK och USA, jag hittade inte en enda recension som dissade basen som du gör, tvärtom så fanns en hel del som noterade att här fanns en kvalitet som var häpnadsväckande.

Slutligen, kanske du ska fundera över om dina åsikter är till nytta för detta forum, eller om du bara är till skada. Jag skulle förstås lägga ut denna bas under säljes, liksom fler basar jag ska avyttra liksom förstärkare och kringutrustning. Jag har spelat i >50 år men är pga sjukdom tvingad till att avyttra allt. Nu lägger jag ut alltsammans på annat håll där jag slipper hånas av din "expertis".
Skriv svar