Vad är det perfekta bas soundet för er?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Jag vill ha minst en 4x10. Helst en 1x15 också.
Har gigat med 1x12 (Drome) och 1x15 (Kickback) och det har varit OK. Men då har det handlat om "icke-basig" musik med omikade akustiska instrument.
När jag spelar rock har jag svårt att få nog med 4x10 + 1x15. Det räcker inte mot 2 gitarrister med 4x12 och en hard smacking drummer from beneath. Man kan å andra sidan fråga sig varför det ska vara så starkt...

Topp? EBS såklart.

/Cee
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:
Hur mycket mer lättroddat är 4st 1x12or då???
Ger 4st separata små kabinetter det som EN stor gör?
(Varför har Mala då skaffat en 6x12:a??)
Haha, jag har faktiskt sålt två av 112-orna, Nu har jag en grymt bra 210 som jag plockar med mig på smågig. 612 är ultimat i mitt perspektiv. Den levererar hur mycket som helst, ruskigt rapp och enorm botten. Bara att testa. Tillsammans med Black Cat är det något av det mest lättrattade/lättroddade som finns. 1000 W, ruggigt bra rörförsteg, 35 + 8 kg, tror att jag hittat "mitt" perfekta ljud och rigg
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:
Liten skrev:
Hur mycket mer lättroddat är 4st 1x12or då???
Ger 4st separata små kabinetter det som EN stor gör?
(Varför har Mala då skaffat en 6x12:a??)
Haha, jag har faktiskt sålt två av 112-orna, Nu har jag en grymt bra 210 som jag plockar med mig på smågig. 612 är ultimat i mitt perspektiv. Den levererar hur mycket som helst, ruskigt rapp och enorm botten. Bara att testa. Tillsammans med Black Cat är det något av det mest lättrattade/lättroddade som finns. 1000 W, ruggigt bra rörförsteg, 35 + 8 kg, tror att jag hittat "mitt" perfekta ljud och rigg
@ a price!!! VIKTIGT ATT LÄGGA TILL!!! :D
Tror att Parkasens signatur är på sin plats!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

blackparkas skrev:Se´n liksom dig så undrar jag hur någon på denna jord verkligen kan vara nöjd med ljudet ur endast en 1x12?!
Jag äger för tillfället bara en 1x12, och jag är nöjd med det ljud jag får ur den - både på rep och gig (åtminstone hittills). Så småningom kommer jag nog skaffa en låda till - om inte annat så för att få full effekt ur min förstärkare - men i nuläget klarar jag mig bra med vad jag har. Praktiskt är det också att kunna ta bussen till ett gig, om det skulle behövas (jag äger nämligen ingen bil). Dessutom är jag väldigt nöjd med att hela min rigg väger mindre än gitarristens rörbestyckade topp...
blackparkas skrev:Jag har iofs inte testat många sådana lådor, men det KAN inte leverera det ljud jag vill åt iaf, det är jag rätt stupsäker på...
Så är det säkert. Spelar man lite tyngre rock, eller i sammanhang där man behöver spela högt, eller gillar byxfladder, eller behöver sin rigg till mer än medhörning et.c., räcker det nog sällan med bara en högtalare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

peter_s skrev:
blackparkas skrev:Se´n liksom dig så undrar jag hur någon på denna jord verkligen kan vara nöjd med ljudet ur endast en 1x12?!
Jag äger för tillfället bara en 1x12, och jag är nöjd med det ljud jag får ur den - både på rep och gig (åtminstone hittills). Så småningom kommer jag nog skaffa en låda till - om inte annat så för att få full effekt ur min förstärkare - men i nuläget klarar jag mig bra med vad jag har. Praktiskt är det också att kunna ta bussen till ett gig, om det skulle behövas (jag äger nämligen ingen bil). Dessutom är jag väldigt nöjd med att hela min rigg väger mindre än gitarristens rörbestyckade topp...
blackparkas skrev:Jag har iofs inte testat många sådana lådor, men det KAN inte leverera det ljud jag vill åt iaf, det är jag rätt stupsäker på...
Så är det säkert. Spelar man lite tyngre rock, eller i sammanhang där man behöver spela högt, eller gillar byxfladder, eller behöver sin rigg till mer än medhörning et.c., räcker det nog sällan med bara en högtalare.
Ja, smidighet är viktigt för en del, det har jag märkt. :D
Frågan är hur många som kompromissar enbart för att ha det smidigt?
Ska till mycket för att jag ska kompromissa bort så mycket av mitt ljudideal bara för att det ska vara smidigt.
Hur mycket botten levererar en 1x12 egentligen?
Tankarna flyger ju lätt till den mängd combos man spelat på, dyra som billiga där det sitter en 12" i och det låter ju ingenting.
Oftast så är det ju iofs ganska klena steg i en combo med 1x12" men ändå. Vet att det inte är en rättvis jämförelse, måste testa 1x12:lådor nå´t tag på riktigt så man verkligen antingen får kött på benen eller blir överbevisad. Men jag är mycket skeptisk.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

just nu, när jag sparar till annat, så är jag nöjd med att det låter.

kör ashdownmag300 genom en abm115, och det låter kanon!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fick en liiiten öppning på en möjlig billig Hiwatt DR201....man ska ju ha connections. Vore en dröm om det blev av, till ett vettigt pris då.

Men man ser väl.

Hiwatt-topp med 2x12 tror jag kommer räcka långt. Jag gillar verkligen 2x12-soundet, skulle vara en 4x12 annars då, men den är ju betydigt mindre smidig.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

blackparkas skrev:
peter_s skrev:
blackparkas skrev:Se´n liksom dig så undrar jag hur någon på denna jord verkligen kan vara nöjd med ljudet ur endast en 1x12?!
Jag äger för tillfället bara en 1x12, och jag är nöjd med det ljud jag får ur den - både på rep och gig (åtminstone hittills). Så småningom kommer jag nog skaffa en låda till - om inte annat så för att få full effekt ur min förstärkare - men i nuläget klarar jag mig bra med vad jag har. Praktiskt är det också att kunna ta bussen till ett gig, om det skulle behövas (jag äger nämligen ingen bil). Dessutom är jag väldigt nöjd med att hela min rigg väger mindre än gitarristens rörbestyckade topp...
blackparkas skrev:Jag har iofs inte testat många sådana lådor, men det KAN inte leverera det ljud jag vill åt iaf, det är jag rätt stupsäker på...
Så är det säkert. Spelar man lite tyngre rock, eller i sammanhang där man behöver spela högt, eller gillar byxfladder, eller behöver sin rigg till mer än medhörning et.c., räcker det nog sällan med bara en högtalare.
Ja, smidighet är viktigt för en del, det har jag märkt. :D
Frågan är hur många som kompromissar enbart för att ha det smidigt?
Ska till mycket för att jag ska kompromissa bort så mycket av mitt ljudideal bara för att det ska vara smidigt.
Det är säkert många som kompromissar lite för att få det smidigt (eller för att de inte har någonstans att förvara en fet rigg, eller av andra anledningar), men jag tycker mig själv inte göra det. Jag gillar ljudet jag får med min setup och har ännu inte hamnat i en situation där den inte räckt till. Allt annat, som t.ex. smidigheten, är bara en bra bonus.
blackparkas skrev:Hur mycket botten levererar en 1x12 egentligen?
Jag är egentligen fel person att svara på den frågan eftersom jag inte testat särskilt många olika sorters lådor, men för mina behov räcker den gott. Sedan är jag inte den som gillar att fläska på med mycket lågbas - det är viktigare för mig att höra vad jag spelar än att känna det, s.a.s. Visst vill jag ha botten i ljudet, men den måste vara tight och får absolut inte vara bumlig. Kanske kan jag nämna att den stärkare jag gillat mest av de få jag testat på senare år är Phil Jones Briefcase, med två 5"-högtalare. Mitt ljudideal är alltså åt hi-fi-hållet, och inte direkt vintage-aktigt eller råfett.
blackparkas skrev:Tankarna flyger ju lätt till den mängd combos man spelat på, dyra som billiga där det sitter en 12" i och det låter ju ingenting.
Oftast så är det ju iofs ganska klena steg i en combo med 1x12" men ändå. Vet att det inte är en rättvis jämförelse, måste testa 1x12:lådor nå´t tag på riktigt så man verkligen antingen får kött på benen eller blir överbevisad. Men jag är mycket skeptisk.
Jag tänker precis som du när det gäller konfigurationen 1x15". Har mest spelat på sådana genom olika replokalscombos, och det har aldrig varit roligt - ingen definition, bara ett rumfyllande muller (och nu överdriver jag lite för att göra en poäng). Men för ett tag sedan var replokalens 15-tummare inne på reparation, och istället stod där en GK Backline-combo med 12"-högtalare och lät så mycket bättre. Jag kunde t.o.m. höra vad jag spelade. Så om du inte gillat 1x12-or tidigare, i comboformat, kommer du kanske inte göra det när du testar fristående lådor heller. Men heder åt dig för att du ändå vill testa! Glöm bara inte att rapportera vad du kommer fram till.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hej!

På A svarar vi:

Bild

Och på B svarar vi:

Bild

Och på fråga C säger vi SansAmp, men den är vi inte riktigt säkra på, det kan vara lika bra utan också.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

P-bas in i en Hiwatt DR 103 el. Orange OR120 ut i en Marshall JCM800 2X15" :P Fast jag skulle dock behöva en effektstarkare sak t.ex Ampeg utifall att...
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Tveklöst en äldre Bassman(45 w) genom matchande 2x12 låda. En gammal p-bas i andra änden av kabeln. Inte effektstarkt nog för alla gig, men tonen blir god nog att lina ut genom ett PA.
Senast redigerad av precision65 den sön 30 dec 2007, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det här låter gött (dock värdelös bild):

Bild
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Danne skrev:Det här låter gött (dock värdelös bild):
Orange hade jag gärna viljat prova, såg en film med Geezer Butler där han använde Orange och fyf*n vilket grymt ljud han hade!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

He-he! Nu är det många som får skrämmselhicka! Kanske inte det här forumets musiksmak??
Sitter o lyssnar på metalbandets nya demo, 6-spår.(Laptop o kassa lurar..)
Omastrat, men jag måste säga att jag är nöjd med basljudet. Dock kanske inte med spelet men det är en annan sak..
Min sabre i ashdownrigg, 2 mickar, 1 line.
http://www.infernalvengeance.com/nya_latar/Bullet.mp3
Undrar om länken funkar?
Om nån orkar lyssna som har bättre ljud än jag är jag tacksam för recension!
Detta är den poppigaste låten, o jag som brukar spela rock o blues...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

kmo skrev:He-he! Nu är det många som får skrämmselhicka! Kanske inte det här forumets musiksmak??
Sitter o lyssnar på metalbandets nya demo, 6-spår.(Laptop o kassa lurar..)
Omastrat, men jag måste säga att jag är nöjd med basljudet. Dock kanske inte med spelet men det är en annan sak..
Min sabre i ashdownrigg, 2 mickar, 1 line.
http://www.infernalvengeance.com/nya_latar/Bullet.mp3
Undrar om länken funkar?
Om nån orkar lyssna som har bättre ljud än jag är jag tacksam för recension!
Detta är den poppigaste låten, o jag som brukar spela rock o blues...
Coolt ljud. Passar in bra.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Tackar :vinkar:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

peppe skrev:P-bas in i en Hiwatt DR 103 ..... Fast jag skulle dock behöva en effektstarkare sak t.ex Ampeg utifall att...
Tänk då en DR201....mmmm *slickar sig om munnen*
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Det här låter gött (dock värdelös bild):

Bild
En sån där rigg vill jag ha när jag blir stor!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

kmo skrev:Om nån orkar lyssna som har bättre ljud än jag är jag tacksam för recension!
Detta är den poppigaste låten, o jag som brukar spela rock o blues...
Lite för tråkigt basljud för min smak. Dist o mera anslagsljud vill jag ha!
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

mikkejohansson skrev:
peppe skrev:P-bas in i en Hiwatt DR 103 ..... Fast jag skulle dock behöva en effektstarkare sak t.ex Ampeg utifall att...
Tänk då en DR201....mmmm *slickar sig om munnen*
Mmm! :P
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

peppe skrev:
mikkejohansson skrev:
peppe skrev:P-bas in i en Hiwatt DR 103 ..... Fast jag skulle dock behöva en effektstarkare sak t.ex Ampeg utifall att...
Tänk då en DR201....mmmm *slickar sig om munnen*
Mmm! :P
Om alla universums vägar går som jag vill, och min ekonomi inbjuder, kan jag ha en "shot" på en DR201 under kommande året...till ett reasonable pris (betalar ju inte 23k för den...glöm det). Hoppas, hoppas.

Kanske t o m en vit! :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

För mig är det ett bas-sound som tränger igenom, ska vara strängljud, ett rent sound, och ett distat mixat ihop.
Rent krasst, strängljud som tränger igenom med kärna och edge i soundet, det är min melodi det :)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Knorrigt=funkigt i min bok förresten!


Delano var knorr :heart:
Skriv svar