tips på en bra förstärkare?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

tips på en bra förstärkare?

Inlägg av Max »

Hejsan, jag undrar vad ni har för tips på en ny förstärkare, vilket märke och så vidare... just nu har jag en tiowatts peavey, men jag har tröttnat på den lite. är ju rätt nybörjare så jag vill inte ha något så dyrt. någon som har nått förslag? vill ha en förstärkare med lite mer styrka, kanske 20 watts. men jag vill bara ha lite förslag. tack på förhand!
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Json
Medlem
Inlägg: 343
Blev medlem: mån 10 sep 2007, 21:55
Ort: Skåneland

Inlägg av Json »

Hej.
Ja , det är ju frågan om vad man ska ha den till .
Du kanske bara spelar hemma nu , men ska man senare spela med andra i ett band så behöver man klart fler watt än 20 .
Kolla annonser efter beggat , nån hyfsad 100 watts combo kan man få för runt 1500:- .... Lycka till
Fender "Duck Dunn" Signature
Tokai Hardpuncher
Yamaha Pulser Precision
Användarvisningsbild
maxan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 21:05
Ort: Vilhelmina

Re: tips på en bra förstärkare?

Inlägg av maxan »

Max skrev:Hejsan, jag undrar vad ni har för tips på en ny förstärkare, vilket märke och så vidare... just nu har jag en tiowatts peavey, men jag har tröttnat på den lite. är ju rätt nybörjare så jag vill inte ha något så dyrt. någon som har nått förslag? vill ha en förstärkare med lite mer styrka, kanske 20 watts. men jag vill bara ha lite förslag. tack på förhand!
Hej
och välkommen hit. Trevligt namn du har :)
Jag håller med att 20 W är lite för lite om du skall köpa upp dej. Om det är ekonomin som begränsar dej så skulle jag hellre vänta tills jag hade råd att köpa en lite större. Dubblar du effekten så får du bara ut 3dB mer ljud med samma högtalare och det är inte speciellt mycket men sen tillkommer att en större förstärkare har oftast större högtalare och därmed bättre och djupare bas.
Men fundera först på hur mycket pengar du har att lägga ut på en ny förstärkare.
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Re: tips på en bra förstärkare?

Inlägg av Max »

maxan skrev:
Max skrev:Hejsan, jag undrar vad ni har för tips på en ny förstärkare, vilket märke och så vidare... just nu har jag en tiowatts peavey, men jag har tröttnat på den lite. är ju rätt nybörjare så jag vill inte ha något så dyrt. någon som har nått förslag? vill ha en förstärkare med lite mer styrka, kanske 20 watts. men jag vill bara ha lite förslag. tack på förhand!
Hej
och välkommen hit. Trevligt namn du har :)
Jag håller med att 20 W är lite för lite om du skall köpa upp dej. Om det är ekonomin som begränsar dej så skulle jag hellre vänta tills jag hade råd att köpa en lite större. Dubblar du effekten så får du bara ut 3dB mer ljud med samma högtalare och det är inte speciellt mycket men sen tillkommer att en större förstärkare har oftast större högtalare och därmed bättre och djupare bas.
Men fundera först på hur mycket pengar du har att lägga ut på en ny förstärkare.
Tack för tipset! jasså du heter också max :P hehe.
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Personligen skulle jag aldrig krypa under 100-150w om du har tänkt att använda den tillsammans med andra musiker.

Peavey har gjort en hel del vettiga combos på 80-talet t.ex. som ligger rätt bra i pris nuförtiden.
Var väl en Peavey TNT150 ute nu om jag inte missminner mig på typ vendolin.se

Så får den kosta 1500 spänn så skulle jag satsa på nå´t sån´t.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

blackparkas skrev:Personligen skulle jag aldrig krypa under 100-150w om du har tänkt att använda den tillsammans med andra musiker.

Peavey har gjort en hel del vettiga combos på 80-talet t.ex. som ligger rätt bra i pris nuförtiden.
Var väl en Peavey TNT150 ute nu om jag inte missminner mig på typ vendolin.se

Så får den kosta 1500 spänn så skulle jag satsa på nå´t sån´t.
Jo det är ju det som är frågan. Ska man ha en hemma för att repa på själv eller eventuellt med någon gitarrist eller så (inte trummis) så handlar det mer om att den är välbyggd och INTE för effektstark. Men så fort man ska ut och spela med andra så har du helt rätt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har en Ashdown Five Fifteen, 100 W 1x15" som funkar kanon som hemmastärkare. Mulligt, runt ljud med mycket botten för runt 2000 kr nypris.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

200071 skrev:
blackparkas skrev:Personligen skulle jag aldrig krypa under 100-150w om du har tänkt att använda den tillsammans med andra musiker.

Peavey har gjort en hel del vettiga combos på 80-talet t.ex. som ligger rätt bra i pris nuförtiden.
Var väl en Peavey TNT150 ute nu om jag inte missminner mig på typ vendolin.se

Så får den kosta 1500 spänn så skulle jag satsa på nå´t sån´t.
Jo det är ju det som är frågan. Ska man ha en hemma för att repa på själv eller eventuellt med någon gitarrist eller så (inte trummis) så handlar det mer om att den är välbyggd och INTE för effektstark. Men så fort man ska ut och spela med andra så har du helt rätt.

Tycker iofs inte det finns någon anledning att ta något som är klenare än 100w iaf. Prismässigt så kostar det ju typ nästan lika iaf.

Och inte kan man väl få FÖR mycket effekt?!
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Köp!
http://www.thomann.de/se/ashdown_t15_180s.htm


*edit*

Om det inte är för mycket pengar då...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar