Vad behöver jag?

Prata om förstärkare och högtalare
Manlybearded
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 10 nov 2016, 08:03

Vad behöver jag?

Inlägg av Manlybearded »

Hej!

Jag har försökt söka mig fram, och kolla igenom trådarna men inte hittat det jag behöver hjälp med.
Om ni är bättre än mig på söka så skicka gärna länk till den tråden. Och jag ber isåfall om ursäkt i förhand om jag är kass på att söka / leta mig fram.

I alla fall, jag är idag utan förstärkare, och mina banor har gått i att skita i förstärkare. Köra på mitt IEM och en monitor på scenen. Till det såklart en bas och en DI. (Det lutar mot en Ampeg SCR DI framför en Sansamp faktiskt.)

Men, jag är så ooooooerhört oteknisk. Jag vill bara kunna plugga in och köra i stort sett. Lägger inte ner så mycket tid på att lära mig alla saker, tyvärr. Utan jag pluggar i, rattar ett ljud och kör.

Vad behöver jag för att kunna köra Bas + DI + Monitor?
Och vilken monitor ska jag köra? Det är såklart bara för lite ljud på scenen. Framför allt för dom 6 strängade vännerna och trummisen.

Tack på förhand, ha de gött / Glenn
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av blackparkas »

Det du behöver varierar beroende på hur stor plånbok du har... :D
Låter onödigt att DU ska behöva köpa monitor för att de andra ska höra.
Vad lirar ni på för ställen som inte har monitorer?

Vi kör passiva HK nånting, 12" som är wedge:ar
Det går att få till lite bas i dem, men jag hade nog valt 15" och förstås aktiv då i ditt fall.
De går väl lös på runt 6 papp har jag för mig.
För samma pengar och något mindre finns det förstås en uppsjö prylar, men jag gillar HK, tycker de lirar bland de bättre i klassen om man inte ska lägga mer pengar.
DB Opera finns ju förstås också och verkar populär.

Ang. preamp så är allt så mycket tycke och smak.
SCR DI är bra, men du skulle säkert bli lika nöjd med en Sansamp.
Själv har jag MXR M80 i ett av banden och de gånger det varit kass backline har jag kört mer i monitorerna på de platser det gällt och det har oftast låtit bra.
På ett gig i Sofia med en 100w Fender-combo så var även monitorerna kass men man hörde bra från utljudet.
Lät bra! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Håcke »

Jag har faktiskt varit i samma tankebanor som du men jag släppte det efter ett tag.
Särskilt om man är otekniskt lagd och inte har ett extremt kontrollbehov och simultan-kapacitet.

Det blir alltid en kompromiss med en monitor som ska låta bra för bas och helst för det andra ljudet också.

Det som är bra med en vanlig egen stärkare är att den kan du kontrollera själv så att du hör dig själv bra.

Mitt bästa tips är att få upp högtalaren närmare dig så att ljudet kommer dit du vill och inte för dina fotknölar och alla andra längre bort på scen.

En bra DI är ju toppen att ha på pedalbordet men å andra sidan så kan ju ljudkillarna fixa det (det gör dom ju ändå) så slipper du släpa på det också.

Och om man slipper att tänka på nåt när man ska spela så spelar man bättre också.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Håcke »

Jo, just ja....
Aktiva EV 15-tum lät faktiskt ganska bra.
Tror dom kostade typ 6000kr eller så.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Manlybearded
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 10 nov 2016, 08:03

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Manlybearded »

Tack för svaren!

Ang monitor så är det bandet som ska köpa in den. Iom att jag kör med IEM så har jag inte riktigt det behovet. Är mer för den andra sångaren och trummisen.
Vi kör dödsmetall så sångaren behöver inte riktigt basen för att hitta sin pitch.

6000kr är väl budgeten just nu på en monitor. Men om den ska köra basen vad är vanligast, att den går via mixerbordet eller att man kopplar basen direkt till den? Har läst att endel har en poweramp(?) som driver den sen kopplat basen till den.

Ha de gött /Glenn
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av fieldflower »

Vi kör Mackie SRM450 som både toppar och monitorer, och de spelar riktigt ok med bas.
Dock kör jag in-ear och jag brukar skippa monitor på scen - läcket från PA och övrigas monitor räcker som supplement till in-earen.
I repan har jag dock en rigg på minimal volym (kör in-ear där också) för att få den fysiska känslan av basen.

Olika om du bara vill ha bas eller lite av varje i din monitor också.
Vill du verkligen bara ha bas kanske en wedge-basrigg som EBS Session 120 kunde vara nåt. Funkar bra i repan också, eller på smågig.
Teoretiskt kan man väl få lite monitor i den också iom att den har aux in som går ut i högtalaren, men inga garantier för hur det låter... Med in-ear blir det lite onödigt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
wyzzard
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 23:33
Ort: Växjö

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av wyzzard »

Om du har ett trådlöst IEM kan du koppla det direkt till en AUX-utgång (monitortappning) på mixerbordet. Om du har trådbundet IEM kan du behöva en hörlursförstärkare mellan IEM och mixer. Sen linear du basen direkt till mixern och ställer nivån på basen i din monitormix (din AUX).
Dina bandpolare behöver varsin monitor. Satsa på aktiva lådor, dvs. med inbyggd poweramp, med 15"-element så att de pallar lite vettig nivå med bas. Dessa kopplar ni sedan in på AUX-utgångar på mixern så att alla har sin egen monitortappning (3st AUX ut från mixern, alltså) och kan få det de vill i monitorn.
Satsa på kvalitet vad gäller de aktiva monitorerna. Lägg hellre lite extra och få nåt som håller och ni blir nöjda med.
"When you play music in a room designed for basketball, you take your chances" - Frank Zappa
Skriv svar