Mesa prodigy

Prata om förstärkare och högtalare
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Mesa prodigy

Inlägg av Micke Lu »

Har en mesa prodigy som jag tycker låter bra. Det är ju "helrör" men ändå liten i formatet. Undrar lite varför man nästan aldrig hör något om dem?
Många vill ju ha något mindre och släpa på men det ska ändå låta skapligt. Den väger väl ca 15 kg. Vad är haken? Eller är det en jättebra stärkare? Vad tycker ni? 😁
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Mesa prodigy

Inlägg av Aslan »

Micke Lu skrev:Har en mesa prodigy som jag tycker låter bra. Det är ju "helrör" men ändå liten i formatet. Undrar lite varför man nästan aldrig hör något om dem?
Många vill ju ha något mindre och släpa på men det ska ändå låta skapligt. Den väger väl ca 15 kg. Vad är haken? Eller är det en jättebra stärkare? Vad tycker ni? Bild
Har aldrig testat nån men hört på YouTube, och det låter ju smaskigt:)

Mesa är ju tyvärr inte så vanligt i Sverige. Framförallt inte de nyare rörtopparna.
Både Prodigy och Strategy verkar ju grymma.
Kan tänka mig att ”bara” 250W kanske skrämmer en del, även om jag själv tror att det borde räcka gott och väl:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mesa prodigy

Inlägg av blackparkas »

Testade en prototyp en gång och tyckte att den sprack upp alldeles för tidigt.
Detta tror jag man åtgärdade sedan.

Sen är det som Aslan säger.
Det är dyrt med Mesa.
Det är ytterst få här inne t.ex. som kan tänka sig lägga 20-30 papp för bara en topp.

Helst ska det kosta 2000 spänn, få plats i gigbagen och låta som en 25000-kronors förstärkare.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Mesa prodigy

Inlägg av Hellbum »

Strategy låter fenomenalt när man kör den på 250 watt så Prodigy borde vara lika bra.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Mesa prodigy

Inlägg av hitman »

Inte min mening att såra någon Mesa-entusiast och alla må välja utrustning efter tycke, smak och hjärta. Samt plånbok, tyvärr...

Men jag har hört för mycket om bristande kvalitet när det gäller Mesa Boogie för att våga prova. Dessutom har jag inte särskilt sofistikerad hörsel, så jag hör ingen jätteskillnad mellan stärkare för ett par tusen och de som är tio ggr så dyra. (Jag känner ingen skillnad på billigt eller dyrt rödvin heller, är nog gourmand både när det gäller vin och basprylar).

Nämnde jag att jag är snål..?

De flesta musiker jag träffat har haft begränsad budget, så inga stärkare i 20.000-kronorsklassen lär någonsin bli vanliga här. Men det får man väl inte säga i det här j-vla landet ;-)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mesa prodigy

Inlägg av Roger Hedin »

Varken Prodigy eller Strategy ingår i Mesas sortiment längre, så det verkar som om de har insett att stora, överdyra och bräckliga helrörstoppar inte tillhör framtiden, då de flesta som vill ha sådana köper sånt som redan finns begagnat från dåtiden. Jag har ägt en Mesa Buster Bass; det var den MÄRKLIGASTE förstärkare jag spelat på. Ett ton skrikig diskant och väldigt lite elbas och INGEN mid att tala om. Det gick knappt ratta till ett användbart ljud med den...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar