Önskar tips om högtalare

Prata om förstärkare och högtalare
HappySwed
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 11 jan 2017, 10:48
Ort: Vilda Väsby

Önskar tips om högtalare

Inlägg av HappySwed »

Inga Reggae Festivaler i år. Tänkte satsa på några bra högtalare för hemmabruk för att få lite bra reggae känsla. Några tips om bra högtalare? Gillar dub reggae mest. Brukar handla grejor hos www.thomann.de Behöver högtalare med förstärkare då jag kör från en iPhone och Deezer. Tack för förhand. ❤️💛💚
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Önskar tips om högtalare

Inlägg av saft »

Alltså, ska du lyssna på musik, eller spela elbas genom högtalarna?

Tror inte Thomann har så mycket hifiprylar. Men jag e rätt kass på det området så jag vet inte. Dom har ju lite Techincs SL kopior om du vill uppgradera från iphonen och lyssna på ”rätt” format :P
Många studiomonitorer låter ju bra, tycker jag, frågan är om det är prisvär för den ljudupplevelsen du söker.

Om du ska bygga ett enklare sound så är RCF aktiva subbar och toppar bra tycker jag.

Ska du snickra eget soundsystem så har jag tyvärr ingen erfarenhet eller aning på hur man ska tänka kring högtalarlådorna. Tror det bästa är att skaffa ritningar på lådorna först så du kan matcha volymen med högtalarelement. Sen behövs förstärkare och delningsfilter som matchar lådkonfigurationen. Preamp går att köra med vilken mixer som helst, men gärna en med inserts och sends för effekter så det går att dubba lös. Pioneers Dj-mixers är lite standard, finns flera varianter med olika många features.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
HappySwed
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 11 jan 2017, 10:48
Ort: Vilda Väsby

Re: Önskar tips om högtalare

Inlägg av HappySwed »

Tack för input. Någon har sagt att denna kan vara bra att lyssna på Dub Reggae med? https://www.thomann.de/se/krk_rokit_rp10_3_g4.htm

Bä eller bu?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Önskar tips om högtalare

Inlägg av fieldflower »

Som saft sade:
1. Är du ute efter att spela elbas genom högtalaren?
2. Eller skall du lyssna på musik?
3. Eller bägge?
Medlem i PB50+
HappySwed
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 11 jan 2017, 10:48
Ort: Vilda Väsby

Re: Önskar tips om högtalare

Inlägg av HappySwed »

Lyssna.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Önskar tips om högtalare

Inlägg av fieldflower »

Ok, om det enbart är som stereohögtalare är nog studiomonitorer som de du länkade för dyra.
Sannolikt bättre bang for the buck att kolla hifigrejer. Finns på Mediamarkt och liknande, ej på Thomann.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Önskar tips om högtalare

Inlägg av blackparkas »

Om du ska lyssna på Dub så är i princip INGA studiomonitorer att rekommendera.
Inte om du inte tänker dig att du ska ha en sub också.
Sjukt dåligt med bas i de flesta monitorer, även om den där som har en 10" i sig lär kunna fläska på lite.

Men som FF säger, köp hifiprylar istället, enklare och i många fall billigare.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Önskar tips om högtalare

Inlägg av bazzilla »

Hitta en begad stereo, stora högtalare är otrendigt, men du behöver något med stor bashögtalare gärna dubbla, sen finns det Blåtands puckar att köpa så kan du strömma musiken trådlöst. Tror inte att du vill spela dub reagge i en plastlåda stor som en cola burk.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Skriv svar