Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
DoubleE
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 25 aug 2015, 19:49

Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av DoubleE »

Hej!
Har under ca 6-7 år nu använt min trogna Ampeg SVT-4 pro med en 410 HLF både i repan och på livespelningar.
Initialt var jag nöjd med denna rigg men med åren har jag funderat på om det verkligen är rätta setupen för mig.

Jag spelar nästan uteslutande metal, och med åren har vi i bandet stämt ner lägre och lägre, från C-stämning till nuvarande G# och vi börjar nafsa lite på G på lägsta strängen nu.
Jag upplever att det är svårt att göra sig hörd både i studio och i replokalssammanhang om man inte köttar på low-end och low-mids. Men med denna rigg upplever jag att det blir ett väldigt dovt ljud (boomy) när man kör så nedstämt som vi gör (funkade bättre i C-stämning). Instrumentens karaktär försvinner på något sätt och maskeras av förstärkaren.

Ljudet jag är ute efter är ett ganska mid-fokuserat ljud utan detta "low-end boomet" med lite inblandad dist för att höra både det goa growlet i de låga registret samt lite gött strängljud i det högre registret när man ska igenom det monstruösa gitarrljudet. Brukar ta bort lite frekvenser kring 150-300 Hz och boosta övriga 600-900 Hz och även lite mot treble-hållet 2k Hz och över. Det känns dock som det jag tar bort är där denna förstärkaren verkligen har sitt "shine" och att det lämpar sig mer mot ljusare stämningar.

Har försökt ratta och vrida på allt men blir aldrig riktigt nöjd. Vet någon vad jag gör för fel? Har någon varit i liknande situation? Behöver jag byta ut något i min rigg och isåfall till vad? När jag kör hemma själv brukar jag spela rätt in i mitt DAW med ett par pedaler och ibland någon cab-sim, brukar kunna ratta in det jag vill ha ganska okomplicerat då. Men helst av allt vill man ju ha något äkta...

Spelar på en Warwick Thumb 5 och en Spector Euro LX 5 för perspektiv.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av bjelkeman »

DoubleE skrev: tis 27 jul 2021, 19:48
När jag kör hemma själv brukar jag spela rätt in i mitt DAW med ett par pedaler och ibland någon cab-sim, brukar kunna ratta in det jag vill ha ganska okomplicerat då.
Villa pedaler då?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av anthax »

410 HLF är inte rätt låda för att spela så nedstämt, om du inte bara vill ha övertonerna. Men frågan är om inte första övertonen också börjar bli för låg för att återges.
Min tanke iaf.

"Frequency Response (-3dB): 48Hz-18kHz
Usable Low Frequency (-10dB): 28Hz"

G# är ungefär 26hz, G är 24,5hz.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_toner
https://ampeg.com/products/classic/svt410hlf/
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
DoubleE
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 25 aug 2015, 19:49

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av DoubleE »

bjelkeman skrev: ons 28 jul 2021, 17:05
DoubleE skrev: tis 27 jul 2021, 19:48
När jag kör hemma själv brukar jag spela rätt in i mitt DAW med ett par pedaler och ibland någon cab-sim, brukar kunna ratta in det jag vill ha ganska okomplicerat då.
Villa pedaler då?
Kör det ganska enkelt med en Darkglass B7k eller en Darkglass vintage ultra med Diamonds nya compressor. Finns en del EQ-inställningar på pedalerna, behöver jag ratta lite mer EQ gör jag det med ett plugin. Har även en tubescreamer jag använder ibland som funkar i vissa sammanhang, inte så ofta som ensam pedal utan snarare tillsammans med någon mer dist eller overdrive.
anthax skrev: ons 28 jul 2021, 18:17 410 HLF är inte rätt låda för att spela så nedstämt, om du inte bara vill ha övertonerna. Men frågan är om inte första övertonen också börjar bli för låg för att återges.
Min tanke iaf.

"Frequency Response (-3dB): 48Hz-18kHz
Usable Low Frequency (-10dB): 28Hz"

G# är ungefär 26hz, G är 24,5hz.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_toner
https://ampeg.com/products/classic/svt410hlf/
Har haft mina misstankar att det är lådan som inte passar in riktigt. Toppen ska ju vara världsklass enligt många basister, så känns som det borde gå att ratta in något för dom flesta.
Du råkar inte veta någon låda som är bättre lämpad för mitt ändamål? Funderar på om Hartke är något som kan funka då det ska vara ganska mycket high-end punch i deras lådor. Inget jag haft möjlighet att testa själv dock.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av Håcke »

Shit alltså… nedstämt till G är brutalt.

Jag tänkte samma att 4x10-lådan knappast funkar till det.
Större högtalare, typ 15-tum minst. Gärna 18-tum, Eminence 18 är rappa och bra och har mycket lågbas.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av anthax »

DoubleE skrev: ons 28 jul 2021, 18:43
bjelkeman skrev: ons 28 jul 2021, 17:05
DoubleE skrev: tis 27 jul 2021, 19:48
När jag kör hemma själv brukar jag spela rätt in i mitt DAW med ett par pedaler och ibland någon cab-sim, brukar kunna ratta in det jag vill ha ganska okomplicerat då.
Villa pedaler då?
Kör det ganska enkelt med en Darkglass B7k eller en Darkglass vintage ultra med Diamonds nya compressor. Finns en del EQ-inställningar på pedalerna, behöver jag ratta lite mer EQ gör jag det med ett plugin. Har även en tubescreamer jag använder ibland som funkar i vissa sammanhang, inte så ofta som ensam pedal utan snarare tillsammans med någon mer dist eller overdrive.
anthax skrev: ons 28 jul 2021, 18:17 410 HLF är inte rätt låda för att spela så nedstämt, om du inte bara vill ha övertonerna. Men frågan är om inte första övertonen också börjar bli för låg för att återges.
Min tanke iaf.

"Frequency Response (-3dB): 48Hz-18kHz
Usable Low Frequency (-10dB): 28Hz"

G# är ungefär 26hz, G är 24,5hz.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_toner
https://ampeg.com/products/classic/svt410hlf/
Har haft mina misstankar att det är lådan som inte passar in riktigt. Toppen ska ju vara världsklass enligt många basister, så känns som det borde gå att ratta in något för dom flesta.
Du råkar inte veta någon låda som är bättre lämpad för mitt ändamål? Funderar på om Hartke är något som kan funka då det ska vara ganska mycket high-end punch i deras lådor. Inget jag haft möjlighet att testa själv dock.
Toppen är det säkert inte något fel på. Ska vara om det sitter någon form av högpassfilter som skär bort de lägsta frekvenserna, men det tror jag inte.
Du får titta på specarna på olika lådor, och se vad dom har för återgivningsmöjlighet. Att spela så nedstämt har sina sidor.
Möjligheten finns att köra separat slutsteg och PA-sub, men det lär bli dyrt.
Annars bygga egen låda finns också. Ett par långslagiga 12"- eller 15"-element, antingen portad eller med slavbasar, så ska det gå att få både byxor och trumhinnor att fladdra.

Edit:
http://www.loudspeakerdatabase.com/Dayton/RSS315HF-4
Två av dessa i en låda på 150L cirka och en matchande port, så är -3dB vid ungefär 24,5hz.
Inte den blekaste dock hur det skulle funka högre upp i registret, då elementets spec säger 23-1000hz i återgivning.
Går säkert att para med en 8" midbas och ett delningsfilter osv förstås.
Tror jag ska ta och sova bort lite feberyra nu, innan det spårar ur totalt.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av Alexander »

DoubleE skrev: tis 27 jul 2021, 19:48 Hej!
Har under ca 6-7 år nu använt min trogna Ampeg SVT-4 pro med en 410 HLF både i repan och på livespelningar.
Initialt var jag nöjd med denna rigg men med åren har jag funderat på om det verkligen är rätta setupen för mig.

Jag spelar nästan uteslutande metal, och med åren har vi i bandet stämt ner lägre och lägre, från C-stämning till nuvarande G# och vi börjar nafsa lite på G på lägsta strängen nu.
Jag upplever att det är svårt att göra sig hörd både i studio och i replokalssammanhang om man inte köttar på low-end och low-mids. Men med denna rigg upplever jag att det blir ett väldigt dovt ljud (boomy) när man kör så nedstämt som vi gör (funkade bättre i C-stämning). Instrumentens karaktär försvinner på något sätt och maskeras av förstärkaren.

Ljudet jag är ute efter är ett ganska mid-fokuserat ljud utan detta "low-end boomet" med lite inblandad dist för att höra både det goa growlet i de låga registret samt lite gött strängljud i det högre registret när man ska igenom det monstruösa gitarrljudet. Brukar ta bort lite frekvenser kring 150-300 Hz och boosta övriga 600-900 Hz och även lite mot treble-hållet 2k Hz och över. Det känns dock som det jag tar bort är där denna förstärkaren verkligen har sitt "shine" och att det lämpar sig mer mot ljusare stämningar.

Har försökt ratta och vrida på allt men blir aldrig riktigt nöjd. Vet någon vad jag gör för fel? Har någon varit i liknande situation? Behöver jag byta ut något i min rigg och isåfall till vad? När jag kör hemma själv brukar jag spela rätt in i mitt DAW med ett par pedaler och ibland någon cab-sim, brukar kunna ratta in det jag vill ha ganska okomplicerat då. Men helst av allt vill man ju ha något äkta...

Spelar på en Warwick Thumb 5 och en Spector Euro LX 5 för perspektiv.
Dels är det svårt att återge låga frekvenser bra (och starkt), dels är det svårt att få en bra ch homogen ton ut från en vanlig elbas, i det registret.
Vad det gäller kommersiella högtalare är Ampeg SVT-410HLF en av bästa för att nå bra output i det lägsta registret. Till skillnad från många konkurrenter är de ärliga med siffrorna, och kör inte med fantasispecar.

Jag har två förslag (som fungerar, inga gissningar!), båda baserade på att du har kvar din låda och stärkare.

1. Skaffa en till likadan högtalare. Det gör större skillnad än man kan tro. En låda per kanal från toppen, båda full range.
2. Komplettera med en separat sublåda. Ensam 15" har för låg verkningsgrad. Jag hade valt en 18" PA sub som passar i reglexlåda på 150-200 liter. Daytonelementet som föreslagits är inte lämpligt för dig. För låg känslighet, för liten talspole (2.5") och för låg EBP. Använd toppens delningsfilter, dela vid 60-70 Hz.

Oavsett vilket bör du kontrollera / modifiera en sak på din(a) HLF. De äldre USA-tillverkade har koniska basportar + papprör, totalt kanske 10-15 cm långa. De nyare Kina-HLFerna har bara en konisk port.
Om röret saknas ska du hitta rör av plast eller papp, kapa till ca 15 cm total längd. Denna korrigering ger jämnare respons, lite högre effekttålighet och djupare bas.

Jag har provat båda lösningarna, och två HLF är lite mer lättjobbat och ger minst lika mycket output som en ensam 18" PA-sub.
Lycka till!
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av anthax »

Alexander skrev: ons 04 aug 2021, 12:52
DoubleE skrev: tis 27 jul 2021, 19:48 Hej!
Har under ca 6-7 år nu använt min trogna Ampeg SVT-4 pro med en 410 HLF både i repan och på livespelningar.
Initialt var jag nöjd med denna rigg men med åren har jag funderat på om det verkligen är rätta setupen för mig.

Jag spelar nästan uteslutande metal, och med åren har vi i bandet stämt ner lägre och lägre, från C-stämning till nuvarande G# och vi börjar nafsa lite på G på lägsta strängen nu.
Jag upplever att det är svårt att göra sig hörd både i studio och i replokalssammanhang om man inte köttar på low-end och low-mids. Men med denna rigg upplever jag att det blir ett väldigt dovt ljud (boomy) när man kör så nedstämt som vi gör (funkade bättre i C-stämning). Instrumentens karaktär försvinner på något sätt och maskeras av förstärkaren.

Ljudet jag är ute efter är ett ganska mid-fokuserat ljud utan detta "low-end boomet" med lite inblandad dist för att höra både det goa growlet i de låga registret samt lite gött strängljud i det högre registret när man ska igenom det monstruösa gitarrljudet. Brukar ta bort lite frekvenser kring 150-300 Hz och boosta övriga 600-900 Hz och även lite mot treble-hållet 2k Hz och över. Det känns dock som det jag tar bort är där denna förstärkaren verkligen har sitt "shine" och att det lämpar sig mer mot ljusare stämningar.

Har försökt ratta och vrida på allt men blir aldrig riktigt nöjd. Vet någon vad jag gör för fel? Har någon varit i liknande situation? Behöver jag byta ut något i min rigg och isåfall till vad? När jag kör hemma själv brukar jag spela rätt in i mitt DAW med ett par pedaler och ibland någon cab-sim, brukar kunna ratta in det jag vill ha ganska okomplicerat då. Men helst av allt vill man ju ha något äkta...

Spelar på en Warwick Thumb 5 och en Spector Euro LX 5 för perspektiv.
Dels är det svårt att återge låga frekvenser bra (och starkt), dels är det svårt att få en bra ch homogen ton ut från en vanlig elbas, i det registret.
Vad det gäller kommersiella högtalare är Ampeg SVT-410HLF en av bästa för att nå bra output i det lägsta registret. Till skillnad från många konkurrenter är de ärliga med siffrorna, och kör inte med fantasispecar.

Jag har två förslag (som fungerar, inga gissningar!), båda baserade på att du har kvar din låda och stärkare.

1. Skaffa en till likadan högtalare. Det gör större skillnad än man kan tro. En låda per kanal från toppen, båda full range.
2. Komplettera med en separat sublåda. Ensam 15" har för låg verkningsgrad. Jag hade valt en 18" PA sub som passar i reglexlåda på 150-200 liter. Daytonelementet som föreslagits är inte lämpligt för dig. För låg känslighet, för liten talspole (2.5") och för låg EBP. Använd toppens delningsfilter, dela vid 60-70 Hz.

Oavsett vilket bör du kontrollera / modifiera en sak på din(a) HLF. De äldre USA-tillverkade har koniska basportar + papprör, totalt kanske 10-15 cm långa. De nyare Kina-HLFerna har bara en konisk port.
Om röret saknas ska du hitta rör av plast eller papp, kapa till ca 15 cm total längd. Denna korrigering ger jämnare respons, lite högre effekttålighet och djupare bas.

Jag har provat båda lösningarna, och två HLF är lite mer lättjobbat och ger minst lika mycket output som en ensam 18" PA-sub.
Lycka till!
Hur lät HLF-lådan när det är nedstämt G/G#, med tanke på att -10dB är vid 28hz? Lite nyfiken bara. :)
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av Alexander »

Jag spelar inte nedstämt, men använder ibland oktavpedal, ibland syntpedal. I båda fall får man minst lika fet grundton som i en "sladdrig" sträng. Om jag kör pedalerna i effektloopen på min EBS 1V2, och via delningsfilter, så triggar dom stabilt ända ner till öppen E-sträng!
Med modden jag beskrev kommer avrullningen i lågbasen att bli mjukare, och -10 dB hamnar längre ner. Sen brukar jag plussa 5-6 dB vid 30 Hz på min 31-bands EQ. Tillsammans med "room gain", den effekt som ger bastillskott inomhus låter det tungt och "rakt".

Med hans EQ-regel på 33 Hz i Ampegtoppen kan han säkert få jämnt och bra tryck i det verkliga lågregistret.

En separat PA sub kan ge lite renare och tyngre bas, men det är svårare att ställa in, spelar inte lika starkt, och är inte "skalbart" på samma sätt.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av hitman »

Alexander skrev: ons 04 aug 2021, 12:52
DoubleE skrev: tis 27 jul 2021, 19:48 Hej!
Har under ca 6-7 år nu använt min trogna Ampeg SVT-4 pro med en 410 HLF både i repan och på livespelningar.
Initialt var jag nöjd med denna rigg men med åren har jag funderat på om det verkligen är rätta setupen för mig.

Jag spelar nästan uteslutande metal, och med åren har vi i bandet stämt ner lägre och lägre, från C-stämning till nuvarande G# och vi börjar nafsa lite på G på lägsta strängen nu.
Jag upplever att det är svårt att göra sig hörd både i studio och i replokalssammanhang om man inte köttar på low-end och low-mids. Men med denna rigg upplever jag att det blir ett väldigt dovt ljud (boomy) när man kör så nedstämt som vi gör (funkade bättre i C-stämning). Instrumentens karaktär försvinner på något sätt och maskeras av förstärkaren.

Ljudet jag är ute efter är ett ganska mid-fokuserat ljud utan detta "low-end boomet" med lite inblandad dist för att höra både det goa growlet i de låga registret samt lite gött strängljud i det högre registret när man ska igenom det monstruösa gitarrljudet. Brukar ta bort lite frekvenser kring 150-300 Hz och boosta övriga 600-900 Hz och även lite mot treble-hållet 2k Hz och över. Det känns dock som det jag tar bort är där denna förstärkaren verkligen har sitt "shine" och att det lämpar sig mer mot ljusare stämningar.

Har försökt ratta och vrida på allt men blir aldrig riktigt nöjd. Vet någon vad jag gör för fel? Har någon varit i liknande situation? Behöver jag byta ut något i min rigg och isåfall till vad? När jag kör hemma själv brukar jag spela rätt in i mitt DAW med ett par pedaler och ibland någon cab-sim, brukar kunna ratta in det jag vill ha ganska okomplicerat då. Men helst av allt vill man ju ha något äkta...

Spelar på en Warwick Thumb 5 och en Spector Euro LX 5 för perspektiv.
Dels är det svårt att återge låga frekvenser bra (och starkt), dels är det svårt att få en bra ch homogen ton ut från en vanlig elbas, i det registret.
Vad det gäller kommersiella högtalare är Ampeg SVT-410HLF en av bästa för att nå bra output i det lägsta registret. Till skillnad från många konkurrenter är de ärliga med siffrorna, och kör inte med fantasispecar.

Jag har två förslag (som fungerar, inga gissningar!), båda baserade på att du har kvar din låda och stärkare.

1. Skaffa en till likadan högtalare. Det gör större skillnad än man kan tro. En låda per kanal från toppen, båda full range.
2. Komplettera med en separat sublåda. Ensam 15" har för låg verkningsgrad. Jag hade valt en 18" PA sub som passar i reglexlåda på 150-200 liter. Daytonelementet som föreslagits är inte lämpligt för dig. För låg känslighet, för liten talspole (2.5") och för låg EBP. Använd toppens delningsfilter, dela vid 60-70 Hz.

Oavsett vilket bör du kontrollera / modifiera en sak på din(a) HLF. De äldre USA-tillverkade har koniska basportar + papprör, totalt kanske 10-15 cm långa. De nyare Kina-HLFerna har bara en konisk port.
Om röret saknas ska du hitta rör av plast eller papp, kapa till ca 15 cm total längd. Denna korrigering ger jämnare respons, lite högre effekttålighet och djupare bas.

Jag har provat båda lösningarna, och två HLF är lite mer lättjobbat och ger minst lika mycket output som en ensam 18" PA-sub.
Lycka till!
Jag passar på att ge lite beröm här, Alexander verkar veta vad han pratar om (själv är det mycket tyckande när jag ska uttala mig :? ), jag tror definitivt att han kan vara på rätt väg här.

DoublE, har du möjlighet att låna en liknande låda, eller en rejäl PA-subba, så testa innan du lägger pengar på nå´t som kanske ändå inte fungerar?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av Alexander »

Tack hitman!
Håller med om att testa. Jag har testat olika kombinationer, och både skillnaderna och resultaten kan förvåna. Ljudet är såklart viktigt, men om man giggar (alla gör inte det!) så har det blivit allt viktigare (för mig) med pålitlig och hyfsat lätthanterad rigg. Det är inte alltid så roligt att pilla med delningsfilter och extra kablar när det är soundcheck på mörk och trång scen.
Berätta gärna hur det gick, @DoubleE
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Ampeg-rigg, finns ljudet jag vill åt?

Inlägg av Basstore »

Jag kör stämning GCGCF på mina 5or.
Kör Ampeg SVT 4 pro + Classic 4x10” + 1x15” och de både mullrar på bra men även grym knorr.

Nu köpte jag mig dock en Orange AD200b + orange 4x10” och den blev bättre.

Kör Darkglass B7K o Morley wah wah
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar