Låter lagom i storlek men på tok för dyrt nytt för mig. Kommer nog bli en beggad rig.

Låter lagom i storlek men på tok för dyrt nytt för mig. Kommer nog bli en beggad rig.
Jamen, såklart, handen på hjärtat, det är väl så med vilket instrument som helst eller hur? Sätt en nybörjande 5-årig på en Stradivarius fiol, eller Steinwayflygel...inte fan hjälper det att flygeln eller felan kostar några mille... ett instrument (oavsett elektriskt eller akustiskt) låter inte bättre än utövaren på den.MorganHeritage skrev: ↑ons 25 okt 2023, 15:35 Även om du har både bas och stärkare som låter guld kan du ju sabba allt med dålig teknik.
Helt rätt. Jag som någorlunda nyligen återgått till basen från gitarren ser till att spela minst en timme om dagen för att finputsa tekniken. Även lättare basgångar så att jag inte spelar grundteknikerna osmidigt. Fingering, swing, tonemfas etc. Men det är fan roligare att lira på bra grejer!Hånken skrev: ↑tor 26 okt 2023, 13:38Jamen, såklart, handen på hjärtat, det är väl så med vilket instrument som helst eller hur? Sätt en nybörjande 5-årig på en Stradivarius fiol, eller Steinwayflygel...inte fan hjälper det att flygeln eller felan kostar några mille... ett instrument (oavsett elektriskt eller akustiskt) låter inte bättre än utövaren på den.MorganHeritage skrev: ↑ons 25 okt 2023, 15:35 Även om du har både bas och stärkare som låter guld kan du ju sabba allt med dålig teknik.
Håller med dig helt om att applicerad teknik ger mer än att bara traggla skalor etc. Men fan vad sköj med en fretless! Började en gång i tiden på kontra. Men att spela "på banden" istället för strax ovanför är en större förändring än folk tror. Hade jag spelat musik där en fretless passar idag hade jag lätt skaffat en. Slappar dock mestadels så fretless är inte det självklara valet för mig.Hånken skrev: ↑tor 26 okt 2023, 15:01 Jo, men jag själv värmer upp med bassics och låter inte bra nog, förrän efter några timmar. Men spelar vanliga låtar istället för att traggla skalor, modes och skit. Just nu håller jag på att lära mig spela intonerat på en bandlös bas, kommer att ta några år. Hur fin eller kass den än är...![]()
Jag instämmer.MorganHeritage skrev: ↑ons 25 okt 2023, 15:35 ...
Min slutsats blir att det kommer vara viktigt för min framtida basglädje att införskaffa en mindre rig runt 500w alt en lättviktskombo som är tillräckligt stark att tävla med ett högljudd batteri. Till detta behålla min preamp/DI som säkerhet om jag någonsin skulle gigga på ett större hak. Skulle du instämma min vän?...