Fick hem en Ampeg SVT Curved Line idag.
Den kom med en typ L kontakt.
Måste jag lämna in sen för att byta till en kontakt som funkar här i Sverige eller kan jag byta den själv tror ni?
Se bilder!
Anslut INTE denna till ett uttag utan vidare! Som sagt, största problemet blir att om det är en U.S.A-stärkare med nättransformatorns primärlindning ansluten för 120 VAC behöver den kopplas om invändigt till 230 VAC om det finns en primärtapp för det. Dessutom behöver nätsäkringen bytas till en med halva strömtåligheten, dvs om det är en 10A säkring nu måste den bytas till en 5A. Annars får man ej korrekt skydd för transformatorn vid överlastfel.
Om den faktiskt användes så nja.
Men jag skulle vara lite försiktig när jag kopplar in den.
Typ grendosa med strömbrytare.
Gärna en jordfelsbrytare så du är lite skyddad om den får panik av 230.
Men annars så tror jag inte det.
Jag är INTE elektriker utan mera hobby fixare med stereo moddning och amatörradio.
Hur ser baksidan ut?
Tänkte om du har en 115/230 switch på baksidan.
För om det bara är stickproppen så är det ju rock’n’roll
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
De flesta gamla stärkare har en nättrafo med flera primärtappar för att passa olika marknader. Då går det koppla om internt så det passar när spänningen i de flesta länder . Bör vara lugnt att köra denna Ampeg om den funkar i Italien för de har ju redan fixat den.
En sak du lätt kan kontrollera är ju om italienarna har halverat nätsäkringens brytvärde från 10->5A. Isf kan du nog vara 99.9% säker på att primärlindningen är kopplad rätt för 230VAC.