Bygga egen förstärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Musashi
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 18:21
Ort: Nyköping

Bygga egen förstärkare

Inlägg av Musashi »

Jag är alldeles ny här så det är möjligt att detta ämne avhandlats förut. För att spara några pesetas skulle jag vilja bygga min bastopp själv. Jag är inte ute efter något tekniskt mästerverk utan är nöjd med något enkelt men välljudande på ca. 200 W. Vet någon var man kan få tag på ritningar till en dylik tingest?
Musiken är min drog.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Bygga egen förstärkare

Inlägg av Matte »

Musashi skrev:Jag är alldeles ny här så det är möjligt att detta ämne avhandlats förut. För att spara några pesetas skulle jag vilja bygga min bastopp själv. Jag är inte ute efter något tekniskt mästerverk utan är nöjd med något enkelt men välljudande på ca. 200 W. Vet någon var man kan få tag på ritningar till en dylik tingest?
Det är inte speciellt billigt att bygga själv, inte ens en transistortopp/stärare lär vara lönsamt att. Är det för att hålla kostnaderna nere som du vill bygga så är det billigare att köpa en Behringertopp eller något liknande begagnat än att bygga en likadan själv. Om du däremot vill bygga en för att du vill lära dig elektronik och förstärkarkonstruktion så är det vettigt då du får ett användbart slutresultat, men billigt är det inte. Samma sak gällandes rörtoppar, Det är inte billigare om man inte snålar på komponenterna som är de dyta sakerna (trafos och liknande dyra delar). Det brukar oftast bra generera i att man har en stärkare som låter sämre än förebilden, men kostar lika mycket i inköp och har inget andrahandsvärde. Tråkigt, men sant.
Låt nu inte detta nedslå dig utan bygg om du känner att det är intressant. Strunta i det om du har förhoppningar att komma billigt undan.


..... och välkommen hit! :)
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

200 watt är dyrt

börja om det är på skoj med en typ 1-5 watt förstärkare.. kan man ha skoj med ett tag

eller pedaler..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Snygg bas i din avatar Musashi! Välkommen hit! Kör en presentation i tråden på slutet om du inte redan gjort det...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

p-p-p-ppp-p-pppppphööjjhhhhhhhhh!!!! *Pekar på Mr Murashis avatar med ett jätteflämt* HK!!!!!


Hkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhkhk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!





H-K!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ska du nånsin sälja den vänd dej till mej! Jag bör ha en solid inkomst nog för att ha råd med den!!! bara du inte har bråttom eller så :oops:
Skriv svar