JJ-Labs 300W topp + matchande 410-kabinett?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

JJ-Labs 300W topp + matchande 410-kabinett?

Inlägg av Nyrostad »

Är som bekant ute efter att byta ut min Ampegkombo p g a bristande volymresurser, och har fått ett erbjudande om ett byte rakt av mot följande rigg:

http://www.jjlabs.se/svenska/basforstarkare.html

Förstår att detta är Jam's logga på kines-importerade prylar, men för den skull måste det ju inte vara dåligt.

Helt enkelt; något som vet något om JJ-labs i allmänhet, deras basprylar i synnerhet eller rent av provat en sån här rigg? Priset är ju i alla fall väldigt lockande...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Akta dig för det, behåll hellre din combo i så fall...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

man får ju ofta vad man betalar för...

Jag har repat på en såndär, plus en 1x15-låda underst. Det var inte det allra sämsta jag spelat igenom, men jag skulle absolut råda dej att behålla combon! För ungefär samma pengar kan du ju t.ex.tjacka en 1x15 aktiv Mackiebasbotten o lägga under combon på större gig.

Vilken Ampegcombo har du förresten? Kanske räcker med att länka på en låda till, då får du ner ohmlasten o drar lite mer kräm ur stärken. Kolla bara att den pallar det först.
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Tack för svaren! Ska in på Jam imorgon att prova, men kommer att vara kritisk efter det här. Combon jag har är Ampegs lilla söta BA-115, så där är impedansen redan nere på 4 ohm tyvärr. Har iofs balancerad line out på den, och ett 250W slutsteg här hemma man skulle kunna trolla ihop något med vid behov. Problemet är att behoven börjar redan i replokalen. Ligger oftast på mer eller mindre max, och precis på gränsen till högtalardist, och trots detta har faktiskt en av _gitarristerna_ (!) bett mig dra upp volymen. Det innebär alltså att jag i så fall skulle behöva köra med ett extra steg + kabinett även i repan, och då blir ju subbasen här hemma ledsen..

Ska tänka på det hela, men tack för råden i alla fall!
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Om du ska in på JAM så kolla den här:
"JJlabs Active Sub 15 FP0115A
aktiv subhögtalare 2 ingångar L/R Inbyggd delning samt L/R ut för topparna Slutsteg 300W RMS 15” specialelement med hög verkningsgrad Inbyggd limiter skyddar högtalarna Passar hela serien aktiva högtalare från JJlabs Max SPL 126dB Introduktionspris 3995:-"
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Sådär, då kom man precis hem från musikaffärsrunda i Malmö stad. JJ-Labstoppen fanns inte inne, men väl 410-kabinettet, så jag provade det med en Ashdown MAG300H-topp. Ljudet kan beskrivas med en uppsjö adjektiv, av vilka inga rimmar med "bra". Instängt, burkigt, stumt, dött, ojämnt och framför allt enormt tunt på botten.

Kort sagt: inget byte här inte!

Fortsatte vidare från Jam till börsen, där jag kom fram till följande: Ampeg och Markbass är riktigt fina prylar - överskrider dock min budget flerfaldigt. Hartkes toppar lät förvånansvärt bra, vilket jag inte tyckte om deras 410or. 210 överhuvudtaget hade alldeles för tunn botten, så de går helt bort. Den bästa kombinationen under Ampeg 810-riggar var faktiskt en Hartke HA3500 med ett EBS Classic Line 410-kabinett. Jämn och fin frekvensrespons, även upp i diskanten utan att det lät vasst. Tyvärr också det lite väl dyrt för mig för tillfället.

Lutar helt enkelt åt att jag ska försöka bygga mig en motsvarighet till Ampeg BA-115: 1x15", 1" tweeter och dubbel portning bakåt, med hög effekttålighet, och köra en enklare 300W-topp till det.

Behövde få skriva av mig om vad dagens provande innebar, har full förståelse om ingen orkar läsa 8)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Du testade ingen aktiv sub att bara koppla in till din befintliga combo? Om du diggar soundet i den så borde det vara ett attraktivt alternativ! Du får en flexibel lösning som funkar både till små o stora gigs, till en låg kostnad och liten arbetsinsats!
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Fanns tyvärr inte tid att förklara det för den livströtte ägaren av Jam, att jag ville rumstera om mer i hans butik samtidigt som min gitarrist och polare som var med mig var tvungen att sticka hem.

Lösningen vore onekligen smidig, finns bara ett problem som jag ser det - behåller jag combon får jag inte de pengarna att röra mig med, och får budgeten ännu mer pressad. Men det är onekligen intressant, tack för informationen! Ska kolla upp det!
Skriv svar