Köpa förstärkare från USA

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Köpa förstärkare från USA

Inlägg av Trollis »

Har en familjemedlem som ska åka till USA snart och jag tänkte då passa på att utnyttja denne som godsleverantör. Hade planer på någon av Ampegs preamps när en tanke slog mig. Nämligen det där med hål i väggen. Jänkarna har väl ett annat system och annat voltantal så jag funderar lite kring det.

Nån som handlat stärkare från jänkarna tidigare och har tipps om denna fråga?

Alla andra tankar om inhandlig från andra sidan är av intresse. :?
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Har faktiskt planer på samma sak...

Mailade för nån vecka sedan Ampeg och frågade om det gick att konvertera en Ampeg preamp (SVP-PRO eller SVP-CL) och detta fick jag till svar:

"They can be converted. Taps on the transformer would need to be moved. Also you would need to change out the power cord and fuse. A local technician should be able to do the work for you."

Så kör hårt! :) Vilken är du intresserad av förresten?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Inlägg av Trollis »

Aslan skrev:Har faktiskt planer på samma sak...

Mailade för nån vecka sedan Ampeg och frågade om det gick att konvertera en Ampeg preamp (SVP-PRO eller SVP-CL) och detta fick jag till svar:

"They can be converted. Taps on the transformer would need to be moved. Also you would need to change out the power cord and fuse. A local technician should be able to do the work for you."

Så kör hårt! :) Vilken är du intresserad av förresten?
Har inte riktigt bestämt mig ännu. Tänkte hitta en SVT Cl elelr VR och provköra genom ett tansistorsteg och kolla hur det låter.

Blev lite sugen på en SVT 4pro när jag såg priset på tex guitar center. Sjukt billigt bara 1300 USD. Är dock nog lite för mycket för min stackars mor att släpa på. :P
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
storandy
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 dec 2007, 12:21
Ort: Stockholm

Inlägg av storandy »

Köpa stärkare i USA är ju toppen med tanke på den låga dollarn.
Jag köpte en Sunn 1200S i Usa för några år sedan och hade tänkt använda en separat volt-trafo eftersom den var på 110 volt.
Problemet var dock att stärkaren är så kraftig så den omvandlaren hade vägt runt 12-15 kg bara den så jag bestämde mig för att byta ut stärkarens trafo mot en för 230volt och den var hyfsat dyr.
Arbetet med att byta den är inte så krångligt, förutom att det är rätt så trångt i stärkaren, men trafon var som sagt rätt så dyr och den måste beställas från Fender/England (som i sin tur inte hade den hemma utan fick beställa den från Usa) vilket innebar frakt och rätt så lång leveranstid :(
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

storandy skrev:Köpa stärkare i USA är ju toppen med tanke på den låga dollarn.
Jag köpte en Sunn 1200S i Usa för några år sedan och hade tänkt använda en separat volt-trafo eftersom den var på 110 volt.
Problemet var dock att stärkaren är så kraftig så den omvandlaren hade vägt runt 12-15 kg bara den så jag bestämde mig för att byta ut stärkarens trafo mot en för 230volt och den var hyfsat dyr.
Arbetet med att byta den är inte så krångligt, förutom att det är rätt så trångt i stärkaren, men trafon var som sagt rätt så dyr och den måste beställas från Fender/England (som i sin tur inte hade den hemma utan fick beställa den från Usa) vilket innebar frakt och rätt så lång leveranstid :(
Och hur mycket billigare blev den totalt efter trafomoddningen ink frakter o dyl?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag köpte min EDEN WT-550 från en butik i USA. WT-serien har ju omkopplingar under locket så att man kan flytta sladdar, och få den spänning som passar landet man är i. Smidigt som attan. (WT = World Tour).
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
storandy
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 dec 2007, 12:21
Ort: Stockholm

Inlägg av storandy »

200071 skrev: Och hur mycket billigare blev den totalt efter trafomoddningen ink frakter o dyl?
I mitt fall blev det tyvärr ingen vidare bra affär.
Fick den skickad till sverige så det blev dyr frakt plus att den då också fastnade i svenska tullen vilket den knappast gjort om jag tagit med mig den därifrån som bagage.

Alltså:
850 dollar för stärkaren ink frakt,
ca 1500 kr i tull och moms.
Ny trafo och arbetskostnad gick på strax under 5000 kr.
Visst,det är fortfarande billigare än att köpa den toppen ny på t.ex MB men det var liksom aldrig aktuellt.
Jag borde ha kollat upp om det gick och vad det skulle kostat att modda den till europaström INNAN jag köpte den.
Trodde som sagt att jag skulle kunna använda en extern trafo men den hade alltså blivit rätt så stor och väldigt tung.

För att göra det hela ännu lite tråkigare så köpte jag en likadan topp i Luxemburg ett tag senare eftersom moddningen tog sån tid.
Det första som hände var att jag blåste min Peavey 2x15 på scen och på en turné ett halvår senare gick några transingar och lite annat till slutsteget sönder. Ajajaj!
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Jag köpte en GK Backline 600 när jag var i USA och spelade i våras. Halva priset mot hemma ungefär.

Sen var det bara flytta ett par flatstift under locket, byta säkringen till hälften så stor och använda en kabel med EU-kontakt.

Synd att inte alla tillverkare är så präktiga.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

storandy skrev:
200071 skrev: Och hur mycket billigare blev den totalt efter trafomoddningen ink frakter o dyl?
I mitt fall blev det tyvärr ingen vidare bra affär.
Fick den skickad till sverige så det blev dyr frakt plus att den då också fastnade i svenska tullen vilket den knappast gjort om jag tagit med mig den därifrån som bagage.

Alltså:
850 dollar för stärkaren ink frakt,
ca 1500 kr i tull och moms.
Ny trafo och arbetskostnad gick på strax under 5000 kr.
Visst,det är fortfarande billigare än att köpa den toppen ny på t.ex MB men det var liksom aldrig aktuellt.
Jag borde ha kollat upp om det gick och vad det skulle kostat att modda den till europaström INNAN jag köpte den.
Trodde som sagt att jag skulle kunna använda en extern trafo men den hade alltså blivit rätt så stor och väldigt tung.

För att göra det hela ännu lite tråkigare så köpte jag en likadan topp i Luxemburg ett tag senare eftersom moddningen tog sån tid.
Det första som hände var att jag blåste min Peavey 2x15 på scen och på en turné ett halvår senare gick några transingar och lite annat till slutsteget sönder. Ajajaj!
Å du vill fortfarande köra Sunn? :shock: ;)
Skämt åsido.. har man armar nog att bära det.. så är Sunn bra grejjer ... 1200:an har jag bara provspelat.. galet krallig sak.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst

Inlägg av Gäst »

storandy skrev:Köpa stärkare i USA är ju toppen
*babom tisch*
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Någon som vet hur man skulle kunna göra med (strömförsörjningen till) en LM II topp ? Har kanske hittat en beg. på TB.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Inlägg av Trollis »

Är SVP-cl och -pro tagna ur produktion?

På varje hemsida jag kikat finns dem inte att få tag på i USA. Verkar dock inte svårt att få tag på dem i Sverige när jag frågat på Hagströms.

Var inne och gjorde en provspelning på en SVT-cl med både transistor och rörsteg. Blev mäkta sugen efter det. Rörsteget imponerade inte som jag förväntat mig. Kanske om man dragit på ordentligt att den morrat lite mer.
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Trollis skrev:Är SVP-cl och -pro tagna ur produktion?

På varje hemsida jag kikat finns dem inte att få tag på i USA. Verkar dock inte svårt att få tag på dem i Sverige när jag frågat på Hagströms.
Vad jag förstår är de tillfälligt tagna ur produktion eftersom Ampeg håller på att flytta till Vietnam... :shock:
Kan man få tag i dem i Sverige beror det nog på att de har lite liggandes på lager. Annars är det nog fel lagersaldo :)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Inlägg av Trollis »

Aslan skrev:
Trollis skrev:Är SVP-cl och -pro tagna ur produktion?

På varje hemsida jag kikat finns dem inte att få tag på i USA. Verkar dock inte svårt att få tag på dem i Sverige när jag frågat på Hagströms.
Vad jag förstår är de tillfälligt tagna ur produktion eftersom Ampeg håller på att flytta till Vietnam... :shock:
Kan man få tag i dem i Sverige beror det nog på att de har lite liggandes på lager. Annars är det nog fel lagersaldo :)
Gah!!

Då går kanske planen i stöpet. Kändes som att för det priset dem har där hade det varit en bra affär hur jag än vrider och vänder på det.
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Trollis skrev:
Aslan skrev:
Trollis skrev:Är SVP-cl och -pro tagna ur produktion?

På varje hemsida jag kikat finns dem inte att få tag på i USA. Verkar dock inte svårt att få tag på dem i Sverige när jag frågat på Hagströms.
Vad jag förstår är de tillfälligt tagna ur produktion eftersom Ampeg håller på att flytta till Vietnam... :shock:
Kan man få tag i dem i Sverige beror det nog på att de har lite liggandes på lager. Annars är det nog fel lagersaldo :)
Gah!!

Då går kanske planen i stöpet. Kändes som att för det priset dem har där hade det varit en bra affär hur jag än vrider och vänder på det.
Tänkte du handla direkt i butik funkar det säkert bra. De kan ju ha några hemma. Det är ju bara från fabrik de inte levererar fler.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
storandy
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 dec 2007, 12:21
Ort: Stockholm

Inlägg av storandy »

GrafZeppelin skrev:
storandy skrev:Köpa stärkare i USA är ju toppen
*babom tisch*
Ja visst låter det som att jag är helt dum i huvudet :oops:

Men, jag har även vartit inblandad i köp av tre andra stärkare därifrån som funkat utmärkt att både modda här (på LH) samt att använda separata omformare till
Skriv svar