koppla ihop skräpet?? via slave eller vadå?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

koppla ihop skräpet?? via slave eller vadå?

Inlägg av macahan »

jo.. jag har ju en ampeglåda och en fender bassmanlåda som jag vill koppla in samtidigt vilket ju skulle bli 2ohm totalt..
jag har bara möjighet till 4ohm i förstärkaren som är en orange ad200..
Nu har ju orangen en slaveutgång..vad det nu egentligen är..

KAN man koppla ett slutsteg till en låda från slave-outen eller behöver jag något annat?? jag vill ju gärna få med orangens ljud..
en påhängd DI går ju också med det känns inte som en solid lösning för mitt ändamål..

help??
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tanken med slavutgången var ju just att koppla ett extra Orange rörslutsteg dvs en topp utan förförstärkare om man behövde mera kräm men ej ville ratta på flera förstärkare. Mao borde det gå alldeles utmärkt att haka på valfritt slutsteg och det fina med slavutgången är att den inte är tappad ifrån försteget utan den har en egen tappning från sluttrafon vilket gör att du får med även slutrörens karaktär.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ha.. fan va grymt!
det där har jag aldrig hört förr..det är ju skitbra!

kan man koppla in från slaven via en vanlig Di-box vid inspelning också? Och isåfall med vad för sladdar?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Här är vad den eminente Bo här på forumet skrev till mig ang slaven:

Jag hade inte schemat på AD200, men hittade på AD140 som också hade en slave-ugång, som med all säkerhet är gjord på samma sätt.

Denna är tappad från 8 ohms utgången och sedan dämpad 20 dB, så den ger ut några volt när stärkaren ger uppåt 100 watt ut.

Nåra volt kan vara ok för en bra passiv transformator DI/line box, men använd med fördel en dämpad/paddad ingång om det finns på boxen.
(sitter det en klen trafo i boxen, så kan den ta skada om slave-signalen ger ett 10 tal volt ut)

Men det kvarstår ett problem, du kan inte köra förstärkaren utan högtalare anslutna, eftersom det är ett rörslutsteg.
(hade det varit ett transistorslutsteg, hade detta gått utmärk)
Så om detta är nädvändigt, så måste du ordna en konstlast, typ "Power "Soak" dummy load, eller köpa ett stort trådlindat efektmotstånd från ELFA (15 ohm 200 watt, bestnr: 62-342-72) så kan du bygga dig en egen konstlast som du ansluter i 16 ohms uttaget, sedan är det bara att "tuta och köra" utan att du har anslutet högtalaren.

--Bosse


Nästa konversation:

Tackar så mycket för svaret. Precis vad jag behövde veta. Antar att en typ Red Box (mellan utgång och högtalare) är att föredra om man inte vill riskera att elda upp någon ljudteknikers linebox. Är det endast passiva boxar som orkar med eller funkar även aktiva (dessa brukar väl oftast ha dämpfunktion?)
Jodå, det går med en aktiv box också, men vitsen med en passiv gör att tappningen mellan förstärkaren och mixern blir bra "galvaniskt" skilld, eftersom det går utmärkt att köra en transformator med "groundlift" och då överförs signalen mellan trafons lindningar, det finns alltså ingen kabelförbindning som sammankopplar förstärkare och mixer.
Men en aktiv box fodrar phantommatning eller inbyggt batteri
Det finns aktiva DI-boxar som har en transformator som driver boxens XLR utgång, (exempelvis min DIY 1975 DI-box, som du hittar här http://web.telia.com/~u31617586) och då har du en bra kombination, men den aktiva boxen fördel som är en enormt högohmig ingång, behöver du inte i ditt fall, eftersom line/slave signalen liger bara på några kohm.

En annan teknisk fråga. Eftersom slavutgången är tappad från 8 ohmsutgången, är det någon form av trafo inblandad? Tänkte att när man kopplar in en linebox tex påverkas ju impedanslasten på utgångstrafon i förstärkaren.
Slavutgången tappar sin signal från högtalarutaget via en dämpsats, där det är ett seriemotstånd på några kohm samt efterdetta ett shuntmotstånd till jord på några hundra ohm, som utgör dämpsatsen på ca: 20 dB (10 gånger)
Så dessa några kohm är så mycket högre än 8 ohm, så att det är som en "droppe i havet"

Trådlindat motstånd verkar inte så dumt, men det finns tyvärr bara 8- och 4 ohms utgångar på min topp. Kanske går med ett justerbart motstånd?
Jodå, du kan ta ELFA best.nr: 62-352-53, på 10 ohm, och köpa en justeringsklämma 62-542-05, och justera ner det till 8 ohm.
(glöm inte att köpa 2 st. monteringsbyglar 62-544-06)

Hälsnngar
Bosse
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

uj.. värsta infon! tack danne.. och bosse!
Skriv svar