OM, ponera OM jag skulle lessna på att bära min SVT2Pro...

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Liten skrev:Någon postade om ceramic kärnor i trafona istället för järn.. tror det var i traynor tråden.. antagligen samma sak här..
Nej det var inte kärnmaterialet som skilde, utan formen på kärnan.
Ringkärna vs EI-kärna

Ringkärna = lätt,modern:
Bild

EI-kärna = tung,old-school:
Bild
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

lowfreq skrev:jag kan inte tekniskt förklara vad som händer ... men det är snudd på allmänbildning att veta att en SVT skall köras i 2 eller 4 :wink:
Det finns förklarat i detalj vad den kan ta för skada om du surfar runt lite på talkbass t.ex.
jag pratade också med anders millberg på standard audio (sv. generalagent) om detta och han avrådde å det bestämdaste att köra i 8 ohm.
Jo, jag vet att dom BÖR köras i max 4 ohm, men ingen verkar riktigt kunna förklara varför! Det brukar ju vara tvärtom, för LITE last kan vara fatalt, men det gäller väl kanske bara transistorsteg. Jag menar, de flesta GAMLA rörtopparna verkar ju gå att driva i stort sett vad som helst med utan att gå sönder. Nu behöver jag ju iof inte köra den i 8 ohm längre, men det skulle vara kul att veta! Får kolla Talkbass!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kom just på att det finns en kille på forumet som heter Bo Hansén, har en känsla av att han skulle kunna förklara detta! Han verkar tyvärr inte vara inloggad så ofta, men han verkar vara bra på förstärkare!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Att ha sluttrafon matchad med lasten gör att rören ger ut maximal effekt. För låg och för hög impedans gör att rören inte levererar den effekt de skall. Att felbelasta med hälften eller det dubbla bör inte skada men det är inte att rekommendera. Exempelvis ingen last alls är förödande pga av att primärsidans ström läcker över både internt och till sekundärsidan. När det inte finns någon last bildas spänningsspikar som knäcker trafon olika snabbt beroende på dess isolering. Är sluttrafon av dålig kvalitet, alltså dåligt isolerad kan ju dubblad impedans knäcka den på sikt. Marshalls har rykte om sig att vara känsliga.

För låg impedans skall tydligen slita rören hårdare.

Mao är det inte nödvändigtvis jättefarligt att belasta fel men det är ändå inte att rekommendera eftersom man inte vet hur bra den individuella förstärkaren kan hantera det. Lite som att "Vågar du så gör det men skyll dig själv om det går åt he..te".
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tack! Låter logiskt och kan förklara varför ingen kan förklara!
Det är mao lite individuellt från stärkare till stärkare.
Rörstärkare HAR alltså själ! :D

Ska hur som helst undvika 8 ohm framöver!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

TDHP skrev:
1 Är inte den där misstänkt billig?

2 Vad är det för skillnad på 400 och 400+?
Det var inget skumt med den, visade sig att jag spelar ihop med säljarens brorsa! Startade en ny tråd om nån är sugen på den!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar