Högtalarlådor

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Låt mig få sparka denna tråd vidare i samma riktning:

När ni valt cab.. vad har kriterierna varit? Motivera varför.. (börjar med mig själv som exempel.)

Size: Stora lådor - viktigt för mig att få upp högtalarna i ryggen och samtidigt behålla botten. Vill känna trycket i ryggen.

Storlek på element: 10"are - tightheten och snabbheten i kombination av att många av dessa element ger fantastik botten och punch! Ljudet förändras inte nämnvärt från när jag står precis framför högtalarn eller en bra bit fram på scenen. Vid mindre gig upplever jag det lättare att kontrollera ljudbilden och akustiken i rummet som annars påverkas mycket av bas.

Watt: Max vad jag kan få ut - Vill inte behöva tänka på om lådorna pallar för någon volym.

Vikt: Jag upplever allt som oftast att vikt och bra ljud hänger ihop. Tekniken går vidare och nya basar, förstärkare och element blir lättare och lättare.. jag hänger bara inte med trenden... behöver bli överbevisad.. gärna i April!!

Tweeter: Ja och nej. Jag föredrar egentligen att spela utan tweeter men har insett att det ibland är ett måste. Tyvärr..

Portabilitet: Inte viktigt med en lätt låda - Mina toppar har hittils vägt så pass mycket eller mer än lådorna att det har kvittat. Spelat uteslutande i så pass "stora" (läs många members) band med mycket gear att vikt på just mina prylar aldrig har varit en issue.

Pris: På senare tid har priset blivit en mindre viktigt komponent i högtalarköpen. Man får alltid det man betalar för. Lådans jobb är att låta mig låta så pass mycket "mig" som möjligt. Pris är inte längre en faktor i denna ekvationen.
Utseende: Galler / Cloth - Har kärlek till båda av olika anledningar.
Cloth är snyggare.. galler är praktiskt...

Image: Big is bad - in a good way!! :twisted:

Färg: Svart / Silver.. Är torsk på den klassiska looken av gammal ampeg/fender

Märke: Jag var otroligt nöjd med Ampegs stora 810E. Den är förebilden för vad som komma skall.

Hittar ni fler punkter som ni vill ha med.. posta dem..
Senast redigerad av Liten den tor 13 dec 2007, 10:58, redigerad totalt 2 gång.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Du glömde
- utseende
- image
- färg
- märke
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

200071 skrev:Du glömde
- utseende
- image
- färg
- märke
Uppdaterat.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Size: Inte superviktigt då jag tycker att 2x15 oftast hörs hur man än står... Dock så är det grymt skönt att ha 4x12:an i ryggen!

Watt: Inte superviktigt att de tål 900w, bara det går att kräma ur dem ordentligt...

Vikt: Har inte varit något jag tänkt på tidigare, men det är nice nu när Marshallådorna är såpass smidiga och lätta. (I jämförelse med Hartke och Mesa 2x15 t.ex...

Tweeter: Inte nödvändigt alls för min del, diskantallergiker...

Portabilitet: Pga lökiga bandmedlemmar så spelar vi inte ute än så hela riggen blir aldrig med. Smågigen jag har på annat håll brukar innebära Sunntopp + 2x15 dvs rätt smidigt, även om toppen väger som en slaktad älg...

Pris: Alltid intressant, även om det vid det senaste köpet blev så att jag bara slantade upp, men så var ju Marshallådorna ganska billiga om man jämför med vad många andra spenderar på sina lådor, och ändå är de bättre än all den nya, dyra skiten som kommer ut... ;)

Utseende/image/färg/märke: Klart det är intressant till viss del, färg spelar ingen roll bara det låter bra och känns rätt. Image är viktigt till viss del, EBS är ett big nono för min del, mycket för att det känns helt fel. MEN, jag skulle aldrig spela på ett visst märke för imagen´s skull om det inte lät bra.





Liten: Om nu Watt är så viktigt för dig, hur kommer det sig att du köpte Sunnlådorna? 300w är inte mycket att hänga i julgranen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Liten: Om nu Watt är så viktigt för dig, hur kommer det sig att du köpte Sunnlådorna? 300w är inte mycket att hänga i julgranen.
Hade sålt Ampeg-riggen ett år tidigare, fick ett bra paketpris.. och toppen lät kanon i lådorna hela vägen fram tills nu när jag hoppat upp i volym.. Jag reagerade inte på att lådorna var på låg Watt då... Men det är viktigt för mig nu...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:
blackparkas skrev:Liten: Om nu Watt är så viktigt för dig, hur kommer det sig att du köpte Sunnlådorna? 300w är inte mycket att hänga i julgranen.
Hade sålt Ampeg-riggen ett år tidigare, fick ett bra paketpris.. och toppen lät kanon i lådorna hela vägen fram tills nu när jag hoppat upp i volym.. Jag reagerade inte på att lådorna var på låg Watt då... Men det är viktigt för mig nu...
Ok!
Varför köper du inte Grafens 8x10?
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Liten skrev:
blackparkas skrev:Liten: Om nu Watt är så viktigt för dig, hur kommer det sig att du köpte Sunnlådorna? 300w är inte mycket att hänga i julgranen.
Hade sålt Ampeg-riggen ett år tidigare, fick ett bra paketpris.. och toppen lät kanon i lådorna hela vägen fram tills nu när jag hoppat upp i volym.. Jag reagerade inte på att lådorna var på låg Watt då... Men det är viktigt för mig nu...
Ok!
Varför köper du inte Grafens 8x10?
:D
Liten: Har du sålt 810:an ännu?

Grafen: Jupp, gick i torsdags.

Liten: DOH!

:wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Blackparkas! har du 300w Sunn och 2x15" på smågig?? Det räcker väl till arenagig....Det kanske är en liten tvåfemton..
Vad är det för Marshall-lådor du har? Fyrtolvor va? vilka?
Jag brukar ta 120w Sound City med entolva på smågig...

Det här var ju kul:
Storlek: Storleken är viktig, med en rejäl låda behöver man inte så mycket förstärkare... Sedan är det ju tråkigt att ha ljudet i knäna. Åttatia eller ännu hellre två fyrtolvor är ju kanon. Är lite inne på smala och höga lådor, man kan ju sätta stärkaren bredvid. Håller på att bygga en fyrtolva med tre på höjden och en på sidan till trummisen.

Watt: Inte viktigt alls om man inte har ett kilowatt förstärkare.. Jag har kört 300w rörtopp i min gamla Ampeglåda som kanske tål 150w, inga problem. Eller så hade jag tur...

Vikt: Finns det bara hjul är det ok med tung låda

Tweeter: Min gamla fyrtolva behöver inget horn, men alla nyare lådor behöver det. Det får inte bli för mycket bara... Jag älskar diskantskrammelplektrumdist...

Portabilitet: Ja gärna

Pris: Jag har inte råd med nåt. Det blir mest pedaler....

Utseende/image/färg/märke:
Jag gillar gamla godingar bäst. Orange, Hiwatt, Silverampeg mm men jag vill verkligen ha en låda med blommigt högtalartyg...
Det skulle också vara kul med en punklåda som är noga gjord inuti, men ser ut som något som en tredjeklassare gjort i slöjden. Högtalare fäst med böjda spikar, masonit, plywood och lite spånskiva blandat och lite avrundat med motorsåg. Hönsnät över högtalarna.....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GNUlars skrev:Blackparkas! har du 300w Sunn och 2x15" på smågig?? Det räcker väl till arenagig....Det kanske är en liten tvåfemton..
Vad är det för Marshall-lådor du har? Fyrtolvor va? vilka?
Jag brukar ta 120w Sound City med entolva på smågig...

Japp.
Jag kör dem även på smågig, man behöver inte spela högt bara för att man kan... :D
Det är ofta ganska stor lokal (kyrkor t.ex.).

2x15:lådan jag har nu är en Marshall JCM 800 2x15

Det är den och en JCM 800 4x12 jag kör med.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
GNUlars skrev:Blackparkas! har du 300w Sunn och 2x15" på smågig?? Det räcker väl till arenagig....Det kanske är en liten tvåfemton..
Vad är det för Marshall-lådor du har? Fyrtolvor va? vilka?
Jag brukar ta 120w Sound City med entolva på smågig...

Japp.
Jag kör dem även på smågig, man behöver inte spela högt bara för att man kan... :D
Det är ofta ganska stor lokal (kyrkor t.ex.).

2x15:lådan jag har nu är en Marshall JCM 800 2x15

Det är den och en JCM 800 4x12 jag kör med.
Det är intressant att det är 2x15 lådan du åker med på smågig och inte 4x12:an?? skulle vilja se din EQ?? (och IQ?) :D ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ibland måste man ställa sig frågan: WWJD???
What would Jaco do?

Gotta keep up with those marshalls..
Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
dereborn

Inlägg av dereborn »

Yeah!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ha! Acoustic!
En våt dröm för en Puch Dakota-åkande dalmas i början av 80-talet.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:
blackparkas skrev:
GNUlars skrev:Blackparkas! har du 300w Sunn och 2x15" på smågig?? Det räcker väl till arenagig....Det kanske är en liten tvåfemton..
Vad är det för Marshall-lådor du har? Fyrtolvor va? vilka?
Jag brukar ta 120w Sound City med entolva på smågig...

Japp.
Jag kör dem även på smågig, man behöver inte spela högt bara för att man kan... :D
Det är ofta ganska stor lokal (kyrkor t.ex.).

2x15:lådan jag har nu är en Marshall JCM 800 2x15

Det är den och en JCM 800 4x12 jag kör med.
Det är intressant att det är 2x15 lådan du åker med på smågig och inte 4x12:an?? skulle vilja se din EQ?? (och IQ?) :D ;)
Jag är van att ha med en 2x15.
Gillar fläsket.
EQ:n är ofta avslagen och beroende på vilken bas jag har med så är även kompressorn avslagen ibland.
Klart att jag kan lyxa till med EQ:n ibland, men det är oftast de mesta på 0 iaf, inte många snäpp upp eller ner.
Jag hatar mid... så de banden står på noll eller på minus...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Blackparkas!
De där JCM 800 lådorna... ser de ut som en vanlig gitarrfyrtolva fast djupare?? tvåfemtonlådan har samma format som fyrtolvan, eller?
Jag hittade inga bilder vid en snabb nätsökning. Vet du vad modellerna heter? de brukar ju ha något fyrsiffrigt nummer de där Marshallgrejerna.
Hatar du mid och diskant? då blir det väl bara wooooooof kvar... Men du skriver ju å andra sidan att du har rattarna nollade, så det låter ju vettigt.
Stöddig vägg med Acoustic (men så kul är de väl inte egentligen, länge sedan jag provade men...)
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GNUlars skrev: Stöddig vägg med Acoustic (men så kul är de väl inte egentligen, länge sedan jag provade men...)
Lars
Jag provade en Acoustic 220 genom min Aguilar GS112 låda, och det lät inte så dumt. Lät inte dåligt på något sätt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar