Budget?!

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
BasistJonte
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 22:27
Ort: Karlskoga

Budget?!

Inlägg av BasistJonte »

Undrar vilket budget ni har att lägga på förstärkare + möjliga riggar. Avsätter ni månadsvis en summa som går till saker och köper vid ett tillfälle allt ni behöver, eller köper ni grejer så snart ni har pengar över? Dessutom, vilken prisklass ligger det på? 20-30k klassen?
Levinson Blade B1-RC Tetra Standard.
Laney RB9 med en Laney RB410
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Beror väl på... Jag kan svara för mig själv till att börja med.

För det första har jag bara lirat sen i februari och har därmed inte haft några större krav på stärkare då jag klarat mig fint på min övningsstärkare i repan. Nu däremot när vi är ute och giggar blev kraven lite större och jag köpte därför nya grejor för ungefär 6000. Värt att notera är att jag har fast jobb men bor fortfarande hemma, vilket gör att jag får lite pengar över....

Jag skulle gärna lägga mer pengar på en rigg, men jag behöver inte en värsting! :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Brukar mest få gigpengarna att gå runt i musikgrejer.
Har väl egentligen råd att stoppa undan lite av lönen också, men det brukar inte bli så av nån anledning... Tycker ju om att äta ute och köpa filmer och annat så det brukar inte bli över till större leksaker...
Nu när min bättre hälft ser ut att kunna få fast jobb kanske det blir ändring på det.
Långt och fluffigt svar, men för mig svår fråga.

Edit: Glömde svara på frågan: Kör EBS Fafner + 412-låda: ~30000:-
Medlem i PB50+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag jobbar ju med det här, så firman drar av allt roligt man köper....! Har dessutom en obegripligt fin deal hos en av våra största generalagenter, och handlar där för nettonettonetto. (KUL - men faaaaaarligt!)

Vissa år investerar man hundratusen, andra år blir det tio strängset o en påse plektrum... I år har det mest blivit studiogrejor om man inte ska räkna med fin kap- o gersåg, klyvsåg, skruvdragare i HOPPSANklassen o andra saker till husbygget. (Men så har jag inte råd att casha knedys edwardsbas heller!)

Tror man ska VETA var o när man är beredd att nöja sej med lägre kvalitet o pris, och när man ska satsa på dyr kvalitet. Onödigt kanske att köpa världens maffigaste o dyraste tuner med metronom o kaffebryggare i, o sen inte ha råd med bra strängar t.ex.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Ingen firman men dock bra kontakt med folk så man får bra priser!
Gigar "rätt" mycke så dom pengarna går till prylar. sen säljer ja ju lite ibland o köper nytt. ;)

Kör EBS Fafner + NEO 2x12" + NEO 2x10" (2x10":an e till salu)
Beställde en EBS NeoDrome 1x12" idag.

sen har ja Peavey 4x10", Peavey 1x15" samt 2 st gamla Kustom 1x15" lådor.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Valek
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 19:27
Ort: stockholm

Inlägg av Valek »

Jag brukar lägga undan några hundralappar varje månad, som jag använder till strängar och liknande förbrukningsvaror. allt annat köper jag via jobbet :P
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jag har aldrig lagt ner några stora belopp, men är å andra sidan proffs på att fixa i ordning grejer. Köpte min Sound City för 1500:- men det var en massa jobb att få igång den. Min fyrtolva kostade 2500:- för tio år sedan, Ariabasen jag spelar mest på köpte jag för 1600:- för ett par år sedan. Jag köper smågrejer hela tiden, pedaler mm. Köpte min Fendertopp på avbetalning, 10000:- det är det dyraste jag någonsin köpt och det enda som kostat över 4000:-
Mina Fenderbasar började i delar (66:a p-bashals för ett par tusen (dragstången av)) så är det med alla mina grejer. Rickenbackern köpte pappa åt mig på avbetalning 1979 (tre tusen)
Mina grejer låter lika bra som riggar för över 50.000:- men det har varit väldigt många timmars jobb...under många år...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

just nu har jag en peavey-combo för 1500:-

skulle har råd med dyrare om jag omprioriterade och inte samlade pengar på hög eftersom att det lutar mot att jag lämnar boet och skaffar eget..

men skulle jag få för mig att skaffa en större rigg så max 15000:- tror jag
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Man har ju börjat med billiga prylar och sakta bytt upp sig lite i taget.
Har väl blivit nåt lån, men det mesta har man ju gigat ihop.
Har det varit nåt speciellt man velat ha så har man ju fått spara ett tag eller vänta på rätt annons. Har ingen direkt budget på prylar, får man GAS så får man! Bara att finna råd!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

TDHP skrev:Har ingen direkt budget på prylar, får man GAS så får man! Bara att finna råd!
+1

I mitt fall handlar det ofta om att sälja nåt annat för att få det nya man vill ha.
Det värsta är att nu har jag bara prylar jag vill ha kvar :?

När bandet gick från möblerad "rockskola"-lokal (hade iofs redan bas) till egen lokal blev det lite panik så jag köpte Ashdown MAG 300 + 4x10 på avbetalning, c:a 7000 spänn inklusive avgifter och grejjer ...
Det är ju värsta överpriset så här i efterhand men jag fick lite panik :roll:
Sen är det ju så att har man väl bestämt sig så vill man ha det, helst igår.

Skulle jag mot förmodan få lite stålar över nån gång (och bilen inte pockar på reparationsuppmärksamhet) köper jag nåt skoj. Visar det sig att det inte var så skoj går prylen vidare ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag behöver inte förstärkare, jag spelar högt nog ändå.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag började med det största jag kunde få för 1500:- .. 2x15 låda med Peavey topp..
Åren gick .. prylarna blev lite mindre / modernare..
Slutade orka bry mig om ljudet och köpte ampegs classic rigg för 35 loppor.. va nöjd länge..
Fick avsmak för giggandet och la ner ett år.. sålde riggen..
Fick blodad tand igen och köpte Sunn riggen för hälften av vad ampegriggen kostade... Bästa rigg-deal jag gjort..
Säljer nu Sunnriggen för att jag kommit upp i volymer som kräver bättre lådor/låda.
Vågar inte gissa på vad DB750'n med DB810 lådan landar på.. men det får banken bry sig om..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

är ingen storspenderare vad gäller förstärkare.
kör på ashdown mag300h och en abm115 låda, som jag fick till ett skitbra pris från herr årnes.
3200kr, om jag inte minns helt fel?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

albinriddlah skrev:är ingen storspenderare vad gäller förstärkare.
kör på ashdown mag300h och en abm115 låda, som jag fick till ett skitbra pris från herr årnes.
3200kr, om jag inte minns helt fel?
Korrekt.
Skriv svar