tks högtalarlådor (112, 212, 215, 1158 mfl) 2010

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Finns det möjlighet att man kan önska sig en 1x12" låda men med Vox-tyg fram? Jag skulle vilja köpa nåt litet att matcha min Vox AC50 med hemma och det vore grymt snyggt.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Inlägg av anthax »

tks skrev:
anthax skrev:2158, kan komma att bli en vän på scenen. :)
Jag är riktigt nyfiken på resultatet!
Här är en första bild på 2158 från rätt håll (till skillnad från bilden ovan där Liten testar den)

En bas och ett rackcase är med på bilden för storleksjämförelse (den är strax under 100 cm hög).
Bild

Vikten för 600W-versionen är ca 25 kg, och för 900W-versionen ca 27 kg.

Jag hoppas hinna klart med de sista nya modellerna i veckan, då kanske jag hinner få ljudklipp och produktbilder klara till hemsidan till helgen!
Vill ha är inte ord starka nog.... :D (lådan förståss..)
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Det gör ont att se och läsa om dessa lådor.
2158 är precis det jag letar efter. Vore najs med en recension från någon köpare.

Det enda jag egentligen har emot lådorna är att de skulle kunna se lite roligare ut.
Typ roligare logga eller annat galler eller färgad papp i elementen eller nåt.

En fråga till Tommy; har du funderat på en deluxe-serie? Hur skulle en sådan se ut? Specs osv?
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

SnorLars skrev:Det gör ont att se och läsa om dessa lådor.
2158 är precis det jag letar efter. Vore najs med en recension från någon köpare.

Det enda jag egentligen har emot lådorna är att de skulle kunna se lite roligare ut.
Typ roligare logga eller annat galler eller färgad papp i elementen eller nåt.

En fråga till Tommy; har du funderat på en deluxe-serie? Hur skulle en sådan se ut? Specs osv?
Lådan på bilden har jag testat på en bullrig pratabas-träff.
Den levererar rejält med botten och väldigt tydlig mellan tack vare 8an..
Jag är inte så mycket för den tydliga övre mellan utan skulle hellre vilja ha botten och den där toppen som ett diskanthorn ger.
Hur ska jag beskriva det.. dom som gillar stora 12" lådor (412 etc) kommer nog uppskatta denna låda.. 15"arna är rappa nog och levererar botten och låg mellan.. 8an levererar en voicing i det övre mellan som i mitt huvud påminner mer om en traditionell 12" låda..

Sen ska det tilläggas.. att tommys 1126 är något HELT annat.. mer botten, mer topp.. mindre hånkig mellan än en traditionell 12" låda.. ME LIKE BIG TIME!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Vad skulle du säga är den stora skillnaden i ljudet mellan en 115 och en 215 tks?
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Inlägg av anthax »

Hur skulle en 2158+diskant te sig?
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

The more the merrier...
Snart dags för en 41531228++.... 6kg, totalvikt.


Vaddå ironisk? :x
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

Lådan på bilden har jag testat på en bullrig pratabas-träff.
Den levererar rejält med botten och väldigt tydlig mellan tack vare 8an..
Jag är inte så mycket för den tydliga övre mellan utan skulle hellre vilja ha botten och den där toppen som ett diskanthorn ger.
Hur ska jag beskriva det.. dom som gillar stora 12" lådor (412 etc) kommer nog uppskatta denna låda.. 15"arna är rappa nog och levererar botten och låg mellan.. 8an levererar en voicing i det övre mellan som i mitt huvud påminner mer om en traditionell 12" låda..

Sen ska det tilläggas.. att tommys 1126 är något HELT annat.. mer botten, mer topp.. mindre hånkig mellan än en traditionell 12" låda.. ME LIKE BIG TIME!
Intressant att höra din jämförelse mellan 1126-an och din agge 210. Den senare har ett mycket rart ljud, knäcker tks 112 på upploppet, sas - hur står tks 1126 mot aggen?
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

EBS-Ralf inspekterade min TKS 2x12 i helgen som var! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Sububbe: förvånansvärt behaglig likhet i tommys 1126.. han har fått kommentarer från andra aguilar-ägare på forumet att det är en låda dom gillar. Jag tokdiggade den!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

Liten skrev:Sububbe: förvånansvärt behaglig likhet i tommys 1126.. han har fått kommentarer från andra aguilar-ägare på forumet att det är en låda dom gillar. Jag tokdiggade den!
Sububbe, va :evil:

Kul kommentar, för övrigt. Mycket talande... :lol:


(högtalande???? :oops: )
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Oj, nu har det hänt mycket på en gång! Jag har inte hunnit vara inne och svara i tråden, har precis fått ett till extrajobb, jag jobbar med nya motorkomponenter som ska tas fram och prototyptestas och förhoppningsvis sitta i våra fordon om ett antal år, så förutom studierna på tekniska högskolan och högtalarlådorna så är det ännu mer som ska hinnas med nu, det blir inte lika många tillfällen att logga in på Pratabas :shock:
mikkejohansson skrev:Nu fick jag seriös GAS. Jag antar att med din konstruktion (och kunnande) så är 15" rappare än motsvarande vintagelådor?
Det är definitivt bättre respons än vintage 15"-lådor med basreflex, mot en bra 15" i sluten låda så är det en svårare match då slutna lådor har väldigt snabb basrespons, men skillnaden är inte stor. Både lådorna med 12"- och 15"-element har snabbare basrespons än många moderna 4x10:or, och modellerna med 8"-element ger ett mycket tydligare mellanregister med bättre spridning, detta i sig gör att många upplever högtalarlådan som "rappare".
cub skrev:Finns det möjlighet att man kan önska sig en 1x12" låda men med Vox-tyg fram? Jag skulle vilja köpa nåt litet att matcha min Vox AC50 med hemma och det vore grymt snyggt.
Jag erbjuder egentligen inte fronttyg då jag tycker det är alldeles för många nackdelar med det, men är du helt inställd på det, skicka ett PM så får vi se vad vi kommer fram till.
SnorLars skrev:Det gör ont att se och läsa om dessa lådor.
2158 är precis det jag letar efter. Vore najs med en recension från någon köpare.

Det enda jag egentligen har emot lådorna är att de skulle kunna se lite roligare ut.
Typ roligare logga eller annat galler eller färgad papp i elementen eller nåt.

En fråga till Tommy; har du funderat på en deluxe-serie? Hur skulle en sådan se ut? Specs osv?
Det är ingen som äger en 2158 än så länge, det är en helt ny modell som inte ens hunnit komma upp på hemsidan, men det är på gång, det kommer bli en stor uppdatering av hemsidan med ett antal nya modeller så fort jag hunnit bygga ett ex av varje, få alla fotograferade samt spelat in nya ljudklipp med alla modeller. Självklart går det att låna demoexet av 2158 om intresse finns, det är bara att du hör av dig om du vill testa.

Jag tycker det är alldeles lagom utseende på högtalarlådorna. Jag är själv inte förtjust i gigantiska logotyper och en massa färger, och allt utseendemässigt är ifrån min egen smak. Sedan går det att få vinyl i annan färg, men högtalarkoner i annat färg är ingenting jag kommer erbjuda. Galler är lite knepigt då man måste köpa några hundra kg galler om man vill ha ett vettigt pris per galler. Att köpa in en ensam plåt hamnar på ca 1500-2000 kr :(

Man kan säga att hela modellutbudet är en deluxe-serie ;) När andra företag erbjuder två olika utföranden där priset skiljer sig mycket så är det ofta billiga material och byggmetoder i den serien med lägre pris, säg spånskiva, inga förstärkningar, ingen dämpning på insidan, billiga kinatillverkade högtalarelement etc, medan den dyrare serien är i plywood, med ordentliga förstärkningar, högtalarelement från Eminence etc. Alla mina högtalarlådor hamnar i den senare kategorin. Om man ska göra någon skillnad så är det väl att de något dyrare högtalarlådorna (1158, 1126 mfl) har dyrare komponenter i sig och, och är väl de som kan ses som "deluxe-serien". Högtalarlådor som 112 och 212 är lite enklare, har inga separata element för mellanregister etc, och målet är att få lite enklare högtalarlådor till bättre pris, men inte genom att spara in maximalt på alla möjliga sätt, det ska fortfarande vara bra prylar.
SnorLars skrev:Vad skulle du säga är den stora skillnaden i ljudet mellan en 115 och en 215 tks?
Ljudklipp kommer! Det är alltid knepigt att försöka beskriva ljud i ord.
anthax skrev:Hur skulle en 2158+diskant te sig?
Det kommer att finnas (och ljudklipp kommer finnas på hemsidan). Alla modeller kommer gå att få med diskant, och det beror ju på vad man spelar - men har man en signal som innehåller mycket diskant (över 10 kHz, exempelvis vid slap) så kan det vara vettigt att ha en högtalarlåda med diskanthorn som kan spela även de frekvenserna.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Då var 1:a beställningen av några TKS-lådor lagd. :P
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

MikeO skrev:Då var 1:a beställningen av några TKS-lådor lagd. :P
Vad vart det då?
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Evilbiker skrev:
MikeO skrev:Då var 1:a beställningen av några TKS-lådor lagd. :P
Vad vart det då?
1x12 + 1x15.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

MikeO skrev:
Evilbiker skrev:
MikeO skrev:Då var 1:a beställningen av några TKS-lådor lagd. :P
Vad vart det då?
1x12 + 1x15.
Bra val Mike! Nu har jag ju iofs inte testat den kombon än, men min tks 112 tillförde sjukt mycket till min gamla 2x12. Så nästa inköp till mig själv blir en matchande 115!
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag fick precis en dum idé att ha en 2x15 i liggandes format (basreflexgrejen går alltså längs långsidan och inte längs ena kortsidan) med en lika stor låda men med mindre element (typ 3x12?) ovanpå den... Tacka fan för att jag inte har pengar och TKS inte har tid för såna dumheter :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

MikeO skrev:
Evilbiker skrev:
MikeO skrev:Då var 1:a beställningen av några TKS-lådor lagd. :P
Vad vart det då?
1x12 + 1x15.
Duplett på den.

Fast det är enbart av transporttekniska skäl.
2*15 lådan lät dubbelt så bra!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Geddan skrev:
MikeO skrev:
Evilbiker skrev:
MikeO skrev:Då var 1:a beställningen av några TKS-lådor lagd. :P
Vad vart det då?
1x12 + 1x15.
Duplett på den.

Fast det är enbart av transporttekniska skäl.
2*15 lådan lät dubbelt så bra!
Samma här, vill jag ha lite att släpa på så har jag 2st 4x12 som alternativ. ,)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

SnorLars skrev:Det gör ont att se och läsa om dessa lådor.
2158 är precis det jag letar efter. Vore najs med en recension från någon köpare.
Nu har det kommit en recension på den från Pelleper som lånade en 2158 i ungefär en vecka:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=34637

Du kanske redan hade sett den tråden?
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Du har inte funderat på att bygga nån limited edition med riktiga proffselement (tolka inte det som att jag tycker att dom du använder är kassa...), typ JBL 2226, Electro-Voice EVX-155 osv? Hade varit döcoolt! :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Zon Sonus Special skrev:Du har inte funderat på att bygga nån limited edition med riktiga proffselement (tolka inte det som att jag tycker att dom du använder är kassa...), typ JBL 2226, Electro-Voice EVX-155 osv? Hade varit döcoolt! :D
2226 och EVX-155 har båda ganska begränsade frekvensomfång och skulle inte passa bra för full-range, utan det skulle vara i 1158 eller liknande högtalarlåda med separat element som kan ta hand om mellanregistret de skulle passa. Då är frågan mest varför jag skulle byta till mycket tyngre element som inte klarar lika mycket effekt innan de börjar dista (kortare slaglängd). Det enda de är bättre på är att de har större talspole som tål mer effekt (600W), men vad är mer effekttålighet bra för om de klarar att flytta mindre luft? Dessutom är det ganska få basförstärkare som lämnar uppåt 600W i 8 ohm.

Dvs för de användningsområden sådana element skulle kunna passa har jag redan ett bättre alternativ, och jag tror ingen hade blivit lockad att köpa exempelvis en 2158 med EV-element och effekttålighet på 1200W som väger 45 kg, när man kan få en med Eminence-element med effekttålighet på 900W som spelar med mindre distorsion vid 900W än EV-versionen och väger 28 kg.

Det är inte konstigt att de flesta tillverkare av basutrustning använder högtalarelement från Eminence i sina produkter, de har helt enkelt ett väldigt bra utbud som passar riktigt bra för elbas. Jag är väldigt nöjd med vad de levererar och kommer inte byta märke på elementen i högtalarlådorna.

Som ett extra plus har de ett väldigt bra distributionsnätverk här i Europa, och jag kan få hem vilket element jag vill ur sortimentet på en vecka ungefär, och det tror jag inte jag skulle kunna få med EV och JBL. Jag vet hur segt det är att vänta på prylar från USA, det kan ta en månad, och det är ingenting som kunder som lagt en beställning gillar att behöva vänta på.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

tks skrev:
anthax skrev:2158, kan komma att bli en vän på scenen. :)
Jag är riktigt nyfiken på resultatet!
Här är en första bild på 2158 från rätt håll (till skillnad från bilden ovan där Liten testar den)

En bas och ett rackcase är med på bilden för storleksjämförelse (den är strax under 100 cm hög).
Bild

Vikten för 600W-versionen är ca 25 kg, och för 900W-versionen ca 27 kg.

Jag hoppas hinna klart med de sista nya modellerna i veckan, då kanske jag hinner få ljudklipp och produktbilder klara till hemsidan till helgen!
Jag skrev just en recension på 2158 900w,om nån är nyfiken.
För info fick jag låna 1st 1158,1st 115LF och 1st 2158-900 som Tommy tog med till Göteborg.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Tack för recensionen :tummenupp:

Här ligger den om någon missat den:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=35081
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

tks skrev:
anthax skrev:2158, kan komma att bli en vän på scenen. :)
Jag är riktigt nyfiken på resultatet!
Här är en första bild på 2158 från rätt håll (till skillnad från bilden ovan där Liten testar den)

En bas och ett rackcase är med på bilden för storleksjämförelse (den är strax under 100 cm hög).
Bild

Vikten för 600W-versionen är ca 25 kg, och för 900W-versionen ca 27 kg.

Jag hoppas hinna klart med de sista nya modellerna i veckan, då kanske jag hinner få ljudklipp och produktbilder klara till hemsidan till helgen!
Ojojoj vilken läckerbit. Det rister till lite. Snyggt jobbat!


Bild
Skriv svar