Sida 5 av 7

Postat: fre 09 sep 2011, 12:30
av Cuba
Hånken skrev:Jaaaaa... varför inte sluta med specar öht!

Vi skiter i priset också, när vi ändå är igång. Det är ändå ingen som kan avgöra om det var prisvärt eller inte. Pris är också en spec. Jag skall säga upp mig ifrån mitt jobb, och åka land och rike runt, och bara prova varenda basförstärkare jag kommer över. Och beställa hem på öppet köp ifrån tysken, och packa upp och packa ner och skicka tillbaks, och hålla på så. 8 timmar om dagen. Gärna 27 timmar om dygnet om jag kan klämma in det. Och sedan när jag är färdig, så får man börja om för då har det gått så lång tid, att de har kommit nya modeller och märken på marknaden, och så håller man på... heltidsysselsättning. Det ÄR mitt liv. Samt att bara stämma basgitarrer. Spela skiter jag i. Bara det är välstämt....440 HZ !?!? 045 set? High tension, Low tension, Long Scale, short sclae.... Ähh, varför speca det? Ingen fattar ändå och ingen hör ändå...

[SARCASM ALERT] :!:
En short sclae skulle man ha alltså. 8)

Postat: fre 09 sep 2011, 12:56
av alexon
Cuba skrev:
Hånken skrev:Jaaaaa... varför inte sluta med specar öht!

Vi skiter i priset också, när vi ändå är igång. Det är ändå ingen som kan avgöra om det var prisvärt eller inte. Pris är också en spec. Jag skall säga upp mig ifrån mitt jobb, och åka land och rike runt, och bara prova varenda basförstärkare jag kommer över. Och beställa hem på öppet köp ifrån tysken, och packa upp och packa ner och skicka tillbaks, och hålla på så. 8 timmar om dagen. Gärna 27 timmar om dygnet om jag kan klämma in det. Och sedan när jag är färdig, så får man börja om för då har det gått så lång tid, att de har kommit nya modeller och märken på marknaden, och så håller man på... heltidsysselsättning. Det ÄR mitt liv. Samt att bara stämma basgitarrer. Spela skiter jag i. Bara det är välstämt....440 HZ !?!? 045 set? High tension, Low tension, Long Scale, short sclae.... Ähh, varför speca det? Ingen fattar ändå och ingen hör ändå...

[SARCASM ALERT] :!:
En short sclae skulle man ha alltså. 8)

Men då måste du speca den. Inga specar, ingen short sclae.

Postat: fre 09 sep 2011, 13:59
av blackparkas
Du förstår ändå inte det viktiga.

Specar kan säga och ta dig till en vis gräns, men innan du har testat skiten så vet du ändå inte om det kommer funka FÖR DIG.

Jag har testat en hel del prylar som på pappret och på rekommendationer ska vara skitbra och och till synes passa mina behov, men jag har blivit besviken SÅ många gånger men ibland blir man nöjd.


När det kommer till vad jag använder idag är det prylar jag haft i drygt 3-4 år, sedan jag på allvar såg till att ha riktiga prylar.
Jag hoppas att jag har med mig prylarna i graven då jag helt har slutat leta efter prylar att använda som "mainrigg" så att säga.
P-basen kanske får ryka av ekonomiska skäl, men då enbart av ekonomiska skäl.
Och ja, jag testade mig fram...


Varför skulle det finnas genvägar för dig men inte för oss andra?
Specar finns det väl så att du kräks på nätet för övrigt, då borde det vara lätt att hitta nå´t som passar om du ändå bara tänkt gå efter specar.

Postat: fre 09 sep 2011, 19:07
av Alexander
Många delar av ljudprestanda kan enkelt mätas. Den som är erfaren inom området kan dessutom faktiskt titta på t ex en frekvensomfångsmätning, ett spridningsdiagram + en distmätning och "höra" hur den högtalaren kommer att låta så länge den drivs inom ett hyfsat linjärt område.

Det viktiga, Hånken är att en del av forumets medlemmar inte kommer sluta med ovidkommande, onödiga och nedsättande "inlägg" på din typ av tekniskt orienterade frågor. I alla fall om de ställs av dig?

Det märkliga är att tks, som är en kommersiell högtalarbyggare och aktiv forummedlem med teknikbakgrund och som med pedagogiska förklaringar skriver om högtalarteknik OCH åtnjuter respekt bland dessa "teknikrädda" forummedlemmar?

(För övrigt kan dessa medlemmar älta metervis om årsmodeller på mickplaceingar, om det skall vara lönn eller rosewood, etc.)

Postat: lör 10 sep 2011, 02:08
av EADGC
Alexander skrev:Många delar av ljudprestanda kan enkelt mätas. Den som är erfaren inom området kan dessutom faktiskt titta på t ex en frekvensomfångsmätning, ett spridningsdiagram + en distmätning och "höra" hur den högtalaren kommer att låta så länge den drivs inom ett hyfsat linjärt område.
Förvisso, men hur många "normalkonsumenter" -- eller "nördar" för den delen -- har, eller kan/vill/hinner skaffa sig, den erfarenheten? Det räcker ju tyvärr inte att läsa Loudspeaker Design Cookbook eller liknande populärvetenskaplig introduktion till ämnet från pärm till pärm; det krävs timmar i mätlabbet och lyssningsrummet också (samt tillgång till olika system för att lära sig hur det uppmätta, visuella matchar det upplevda), timmar som kanske bättre investeras i att öva bas -- eller i en provrunda på sta'n (i förekommande fall inkluderande resa till hufvudstaden ;) ). Det hela försvåras också i viss mån av att målet/målen är mindre självklara än i Hi-Fi-/studio-/PA-världen och att det finns olika filosofier om hur önskad total överföringsfunktion skall uppnås. Somliga "voicar" ju låda och/eller förstärkare för att hamna nära ett visst ideal, andra strävar efter transparens och lämnar det upp till användaren att bygga ett sound med tonkontrollerna.

Om branschen verkligen skulle satsa på publicering av utförliga mätningar, måste således det pedagogiska problemet tacklas ordentligt om ansträngningarna skall vara till någon reell nytta för konsumenterna. Mätningar på några välkända referenssystem skulle vara till god hjälp, t ex "Kurva 1: SVT, Kurva 2: Goliath, Kurva 3: Fliptop, Kurva 4: ACME, Kurva 5: Testobjektet". Frågan är vem som skall göra fotjobbet... Bass Gear Magazine, kanske? De flesta tillverkarna har hursomhelst inget incitament att ta tag i saken. För somliga är data genanta att visa, andra vill helst inte avslöja utseendet på den noggrant utprovade notchen i mellanregistret... Andra åter saknar egna resurser att göra mätningarna (allt konstruktionsarbete är "outsourcat") och de "bean counters" som leder företaget har ingen lust att betala extra konsulttimmar eftersom det som säljer enligt deras mening är blott och bart vilken rockstjärna som spelar på grejorna. Jag kanske målar upp saken i för svarta färger, men efter att ha sett de ändlösa trådarna på TalkBass om trivialiteter som impedans och effekt undrar jag om det är rätt väg att gå. Det finns nämligen en annan möjlighet:

Inom t ex MPEG har man enats om en standarduppsättning av väl valda, korta inspelningssnuttar som används vid all utveckling av ljudkodare. När en ny standard skall utvecklas, inleds arbetet med att alla kombattanterna (ty arbetet fungerar faktiskt delvis som en tävling mellan företagen som är med i organisationen), var och en efter bästa förmåga kodar nämnda testsnuttar enligt några givna förutsättningar (t ex bitrate). Sedan uförs blinda lyssningstester av ett antal företag och institutioner varvid en vinnare koras, som får fungera som referens för det fortsatta, gemensamma utvecklingsarbetet. Under de följande åren återkommer man till samma testsnuttar om och om igen, allteftersom algoritmerna förfinas. Nå. Detta blev en liten utvikning, men poängen är förstås att branschen har standardiserat en uppsättning testsignaler som alla är förtrogna med och som i görligaste mån representerar de "sounds" man kan förvänta sig att stöta på. Vi basister skulle kunna göra likadant!

En uppsättning testsignaler (t ex P, J, Ray, Ric med finger/slap/plektrum (line-signal), samt kontra: trä+sena, trä+spiro, plyfa+sena, plyfa+spiro med pizz/arco (närmickat); kanske inte alla permutationer behövs, dock) görs tillgängliga via någon server och alla tillverkare uppmuntras att spela upp filerna genom sina förstärkare, spela in enligt givna förutsättningar (förslagsvis halvrymd (utomhus), mikrofonposition och -typ standardiseras, dock inga "exoter" så att även mindre aktörer kan vara med; en enklare mätmick duger) och ladda upp resultatet. Man kan utveckla det hela i olika riktningar, t ex en "gren" med tonkontrollerna i nolläge och en "gren" där tillverkarna får skruva till det bästa sound de kan hitta för varje givet exempel (t ex Ray med tumme, Ric med plektrum). Mer finns att sägas t ex om standardisering av nivåer m m, men detta är idén i stort.

Vad tror församlingen om denna approach?

Edit:

Att idén som framställd ovan skulle vinna gehör bland tillverkarna är nog att hoppas på för mycket. Övningen kan ju ses som ett indirekt sätt att mäta upp impulsresponsen och därmed vara än mer avslöjande än kurvor... Som gräsrotsrörelse kanske det dock är genomförbart? Det går dock att tackla problematiken genom att "parametrisera" insignalen, d v s testvektorerna definieras med noter och instrumentspecar ("Exempel 1 spelas med jazzbas i 120 BPM"). Tillverkarna får alltså spela själva (och givetvis inte publicera insignalen), varvid direkt reverse-engineering inte är möjlig.

Postat: lör 10 sep 2011, 02:22
av blackparkas
Alexander skrev:
Det märkliga är att tks, som är en kommersiell högtalarbyggare och aktiv forummedlem med teknikbakgrund och som med pedagogiska förklaringar skriver om högtalarteknik OCH åtnjuter respekt bland dessa "teknikrädda" forummedlemmar?

Hemligheten är att Tommy har en approach/ödmjukhet som skiljer sig en aning mot trådskaparens.


Det har f.ö. ingenting med teknikrädsla att göra.
De flesta går den långa vägen till att hitta sitt sound, och enl mina erfarenheter är det den enda vägen.

Postat: lör 10 sep 2011, 08:08
av dereborn
Alexander skrev:Många delar av ljudprestanda kan enkelt mätas. Den som är erfaren inom området kan dessutom faktiskt titta på t ex en frekvensomfångsmätning, ett spridningsdiagram + en distmätning och "höra" hur den högtalaren kommer att låta så länge den drivs inom ett hyfsat linjärt område.

Det viktiga, Hånken är att en del av forumets medlemmar inte kommer sluta med ovidkommande, onödiga och nedsättande "inlägg" på din typ av tekniskt orienterade frågor. I alla fall om de ställs av dig?

Det märkliga är att tks, som är en kommersiell högtalarbyggare och aktiv forummedlem med teknikbakgrund och som med pedagogiska förklaringar skriver om högtalarteknik OCH åtnjuter respekt bland dessa "teknikrädda" forummedlemmar?

(För övrigt kan dessa medlemmar älta metervis om årsmodeller på mickplaceingar, om det skall vara lönn eller rosewood, etc.)
Självklart kan man mäta ljud och prestanda.
Jag försörjer mej i min studio, så jag vet vad en teknisk spec är.

Det jag ville uppmuntra Hånken till var att inte stirra sej blind på specarna utan komma ihåg att inget ersätter hur det KÄNNS att spela på grejorna.

Ett lysande exempel är överraskningen jag fick när jag testade den lilla lilla danelectro-combon jag köpte av Robinozombie här på PB alldeles nyss. skulle tippa att specarna på den är allt annat än imponerande. Den har inget som ens liknar ett rör i sej, och en liten stackars åttatums högtalare. Lät varmt, fett(!) och allmänt trevligt. Blev genast uppgraderad till min hemmastärk.

Denna inställning har jag nu fått fan för, och drar mej därför glatt ur denna tråd o låter er som har lust att fortsätta missförstå o misstolka mej göra det.

Än en gång, lycka till i jakten på den perfekta specen!
Mitt tips är fortfarande att leta i PA-branschen.

Ta't lugnt, ta en Toy!

Postat: lör 10 sep 2011, 21:25
av EADGC
Jag är visserligen nykomling här (och "lurker" har jag inte varit), så jag vet inte hur debattkulturen brukar se ut. Dock tycker jag inte att någon har passerat anständighetsgränsen vad gäller ifrågasättande/sarkasmer. Det går att argumentera rationellt för båda synsätten och det tycker jag också har framkommit i tråden. Vilket förhållningsätt som passar bäst är till sist en individuell fråga. Störst chanser att hitta rätt tror jag den har som omfamnar både specläsande med lupp och förutsättingslöst provspelande, sedan får omständigheterna diktera hur man lägger upp strategien.

Play on, folks! 8)

Postat: mån 12 sep 2011, 09:21
av Hånken
blackparkas skrev:
Alexander skrev:
Det märkliga är att tks, som är en kommersiell högtalarbyggare och aktiv forummedlem med teknikbakgrund och som med pedagogiska förklaringar skriver om högtalarteknik OCH åtnjuter respekt bland dessa "teknikrädda" forummedlemmar?
Hemligheten är att Tommy har en approach/ödmjukhet som skiljer sig en aning mot trådskaparens.
Men snälla nån. Tommy har ngt att KRÄNGA! Det är väl såklart självklart. Ingen hemlighet. Tror fan det, att han hade sålt nada om han hade varit dryg på forumet. Den stora skillnaden mellan Tommy och mig, är att han S Ä L J E R prylar eller hur? Jag K Ö P E R enbart och behöver inte smöra, och smickra med ngn diplomatisk ljummenhet eller bilförsäljarsnack eller hur? Jag förlorar NADA på att vara forumets Alexander Bard/Simon Cowell. Jag spelar inte ens in CD med ngt band eller är aktiv som heltids-professionell musiker längre. Om folk kan titta på vad som skrivs istället för av vem, skulle det vara mer tacksamt. Att INTE ifrågasätta dagens existerande teknik, och föreslå utmaningar, leder ju inte till någon utveckling eller hur?

För övrigt så är läsförståelsen väldigt dålig i denna tråd. Det påstods att jag dissade Mesa Walkabout, men när jag tog upp det och frågade "var då någonstans?" Så fick jag inte ngt svar tillbaks. Jag citerade bara mina egna svar med att "MESA walkabout är ett steg i rätt riktning" o s v. Jag tror att folk vill gärna stoppa en tråd, när det börjar bli kallt om fötterna, och de inte vill gå vidare, av en eller annan anledning, t ex när det alltmer och mer bevisar att de egentligen inte läst vad som egentligen står i de olika posterna utan reagerar instinktivt.

Jag tror själv att när nedanstående företag kommer med en bas-combo, blir även detta ett steg i rätt riktning.

http://www.ztamplifiers.com/

Tills dess kommer jag att INTE åka land och rike runt för att leta efter den "ultimata" combon. För övrigt har jag provat den där "trilobiten" jag visade bild på innan. Och ingen av er har kommenterat den, eller provat den. Det var DEN TESTEN AV DEN "subwoofern" om man nu kan kalla det en sån, som föranledde mig till att starta tråden om att "varför skall det vara så svårt"? Det gick utmärkt där och på den.

Postat: mån 12 sep 2011, 10:26
av dereborn
...

Postat: mån 12 sep 2011, 10:49
av Mike
Jag förstår fortfarande inte hur man ska kunna bygga en billig, liten bascombo som ger tillräckligt med volym för att räcka till på ett gig.
Med gitarrförstärkare är ju helt andra effekter som gäller.

Fast jag har ju inte så stor koll på vad som är bra/dåligt billigt/dyrt.
En begagnad WB för 10000:- är för mig värd varenda krona.
Den ger 150W med en låda och 300W med två, så rent "datamässigt" är det ju inte mycket att ha.

Postat: mån 12 sep 2011, 10:55
av B-Å Åhs
Om man skippar liten och billig så går det mesta att lösa .

Liten och dyr går nog utmärkt.
Stor och dyr är ännu lättare ...

Postat: mån 12 sep 2011, 11:04
av blackparkas
Jag ger upp.

Lycka till med hjälpsökandet!

Postat: mån 12 sep 2011, 11:17
av 200071
Hånken skrev: Jag förlorar NADA på att vara forumets Alexander Bard/Simon Cowell.
Bortsett från respekt, förtroende, vänligt bemötande och lite annat smått och gott som många av oss andra värdesätter.

Postat: mån 12 sep 2011, 11:20
av flagg
Hånken skrev:Jag förlorar NADA på att vara forumets Alexander Bard/Simon Cowell
Jo. Du får mycket svårare att få ut nåt vettigt ur dina trådar.

Postat: mån 12 sep 2011, 11:37
av fieldflower
Hånken skrev:Jag K Ö P E R enbart och behöver inte smöra, och smickra med ngn diplomatisk ljummenhet eller bilförsäljarsnack eller hur? Jag förlorar NADA på att vara forumets Alexander Bard/Simon Cowell.
Du har fel.
Du får bättre svar, bättre diskussion och mer hjälp om du är trevlig.

Och OM du skulle råka komma på vad du vill prova för prylar kan du säkerligen få prova såna hemma hos medlemmar som har såna/liknande, om du visat att du är en trevlig person man skulle vilja hjälpa och umgås med.

Jag brukar inte bjuda in elefanter till mina porslinsbutiker, och utgår ifrån att många andra fungerar likadant.

Man har alltid något att vinna på att vara trevlig. :tummenupp:

Postat: mån 12 sep 2011, 11:40
av TDHP
+, + och +.

Postat: mån 12 sep 2011, 19:42
av guitarowner
Herregud...

Postat: tis 13 sep 2011, 10:35
av Hånken
fieldflower skrev:Du får bättre svar, bättre diskussion och mer hjälp om du är trevlig...
Man har alltid något att vinna på att vara trevlig... :tummenupp:
Och när inte det hjälper?

Jag började ju inte precis.

Postat: tis 13 sep 2011, 10:46
av dereborn
Hånken skrev:
fieldflower skrev:Du får bättre svar, bättre diskussion och mer hjälp om du är trevlig...
Man har alltid något att vinna på att vara trevlig... :tummenupp:
Och när inte det hjälper?

Jag började ju inte precis.
"MAMMAAA- devantejasombörjaaa!!!!"

Postat: tis 13 sep 2011, 10:48
av TDHP
En smiley kan alltid vara bra vid tveksamheter om allvarsgrad. :wink:

Postat: tis 13 sep 2011, 10:50
av dereborn
:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :D :D :D :D :D :D

Postat: tis 13 sep 2011, 10:52
av bootsy
Otroligt.

Postat: tis 13 sep 2011, 11:03
av blackparkas
Hånken skrev:
fieldflower skrev:Du får bättre svar, bättre diskussion och mer hjälp om du är trevlig...
Man har alltid något att vinna på att vara trevlig... :tummenupp:
Och när inte det hjälper?

Jag började ju inte precis.



Om det är den nivån vi ska hamna på så.
Kolla tillbaka lite och kolla vem som började prata om Amish t.ex.
Personligen tycker jag det började där.

Postat: tis 13 sep 2011, 16:11
av inber
blackparkas skrev:
Hånken skrev:
fieldflower skrev:Du får bättre svar, bättre diskussion och mer hjälp om du är trevlig...
Man har alltid något att vinna på att vara trevlig... :tummenupp:
Och när inte det hjälper?

Jag började ju inte precis.



Om det är den nivån vi ska hamna på så.
Kolla tillbaka lite och kolla vem som började prata om Amish t.ex.
Personligen tycker jag det började där.
Jag håller med. Jag kände mig personligt förorättad när Hånken tyckte att vi skulle googla på Amish. Som om jag inte visste det ändå. Helt oförlåtligt.