Hellborgs 75.000:- -kronorsrigg

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det är svårt att hänga med i den här tennismatchen när ni missar att citera korrekt!
Skärpning! :evil:

En liten fråga bara:
är det så att vissa blir lite kittsliga av värmen?
Jag kom hem, från betydligt varmare breddgrader, för en vecka sedan
och så här mycket hackande kan jag inte minnas att det någonsin varit i forumets historia?! :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Alltså, kontentan är väl att jag säger att vissa saker är mätbara och då går det rent objektivt avgöra om något är bäst, medan resten hånar mig för det :D
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Johannes skrev:Vad är en "bra komponent"?
Ingen aning men enligt:
http://www.jjlabs.se/svenska/effektpedaler.html
JJlabs Overdrive

Klassisk Overdrive - kan vara väldigt nyttig om du t ex har en JJlabs rörtopp och behöver mer gain. Funkar till det mesta. Lågt brus, bra komponenter.

Så här tycker Stefan och Jocke:

Gammal go Lynard Skynnard dist. Bra strängseparation, funkar kanon till skitigt ringarackaspel. Lirar du smådistad cowboystövelrock är det här pedalen för dig.
Fast jag vet inte om jag litar på någon som stavar mikrofon som dom på jjlabs.
Bild
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

smådistad cowboystövelrock
Dagens bästa. :lol: :lol: :lol:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

skönt att JJlabs går in och definierar vad bra komponenter är.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

optic skrev:skönt att JJlabs går in och definierar vad bra komponenter är.
Du ser, facit på allt finns där ute. :)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Står det inte Behringer på det är det inget att ha.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Det ultimata måste vara en Hellborg, en möbelbas och en Behringer-rigg.
*Det är för varmt för det här. Bild
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

optic skrev:
figgebass skrev:
optic skrev:Är komponenterna bättre så är de bättre, så enkelt är det..
Kan jag skriva upp den i min citatbok? ;-)
Nä men allvarligt...när det handlar om konst(som man väl ändå får anse att basism gör) så kan du väl ändå inte komma och påstå att det som är rätt för dej nödvändigtvis är rätt för mej?!?För i så fall är ju en Warwick bättre än min Squier och det är den ju inte....detta trots att den förstnämnda säkert är handbyggd , inoljad, ollad och slipad med mikrometerprecision och har super-icke-brusiga-mikar....den är ändå sämre än min bas trots sina sjukt finsnickrade delar och detaljer...
Självfallet kan du vara av åsikten att basen passar dig bättre, men rent objektivt ÄR hantverket bättre på warwicken. Men bara för hantverket är rent objektivt bättre så innebär det inte att man inte kan uppskatta squiern mer för det eller ha åsikten att utförandet passar en bättre. Förstår du hur jag menar?
Men måste man inte ta med i beräkningen vad hantverket är skapat utifrån för behov? Om mitt behov är att spela bra bas i en grupp så har ju warwick , i jämförelse med squier, misslyckats med målet och alltså inte utfört ett lika gott hantverk.Hajar du? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Hantverket är fortfarnade lika bra, men hantverket passar olika bra i olika kontexter. Hajjar du?
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag har då aldrig upplevt att folk jag lirat med tyckt att min Warwick inte låtit bra...jaja, jag har väl haft tur att lira med folk som tycker om varandra...

Och för tredje gången hävdar jag att ni som tvivlar på hur bra Hellborgen är kommer att förstå när ni testar den. Ska nog dra in till MUG själv imorrn för att köra min Warwick genom den.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Ta en med en squier, så har du varjefall en chans att det låter bra!
Annars känns din dagstripp rätt värdelös
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

MikeO skrev:Det ultimata måste vara en Hellborg, en möbelbas och en Behringer-rigg.
*Det är för varmt för det här. Bild

:lol: :lol: :lol:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

optic skrev:Ta en med en squier, så har du varjefall en chans att det låter bra!
Annars känns din dagstripp rätt värdelös
:lol:
humor.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev: Men måste man inte ta med i beräkningen vad hantverket är skapat utifrån för behov? Om mitt behov är att spela bra bas i en grupp så har ju warwick , i jämförelse med squier, misslyckats med målet och alltså inte utfört ett lika gott hantverk.Hajar du? ;-)
Allt är inte för alla.
Jag använde min Warwick till ALLT i 10 år och det lät alltid bra...
Det kanske inte var politiskt korrekt alltid men det är en helt annan sak.

FÖR DIG så kanske Warwick har misslyckats men du uttrycker dig lika tanklöst som jag gjorde när jag kom till det här forumet.


Har vi inte bestämt i en annan tråd för länge länge sedan att verktygen egentligen inte spelar någon roll så länge brukaren vet vad han/hon sysslar med?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

figgebass skrev:
Johannes skrev: Ah...och tänk hur lätt du hade kunnat undvika det missförståndet med en ;-)
fast du tycker antagligen att din ironi (eller vad du anser att det var) var glasklar och inte behövde ngn ersättning för kroppsspråk och ansiktsuttryck...=)
Det där inlägget var riktat till Dereborn och han har bevisligen läst inlägget där någon anklagade honom för att sakna hyss och vett så smiley behövs inte här.
Är det möjligt att be dig att inte börja mucka i varenda tråd?
Men oj oj oj då...
Jag trodde att du bara tyckte att smilies var förkastliga och onödiga men detta tyder ju på att du inte förstår dom...
Jag tycker nog att du är rätt så bucklig själv men jag antar att du tycker att du är det på ett charmigt sätt och att jag bara är bufflig, huh? [/quote]


Gäsp, att du orkar. Du hugger för att du tror att jag är otrevlig mot Dereborn vilket var ett missförstånd från din sida. Jag förklarar varför jag skrev som jag skrev helt utan att vara otrevlig på något sätt. Där hade du kunnat välja att skriva "Oj, sorry, jag missförstod" och så hade saken varit ur världen men det gick givetvis inte, du var tvungen att skriva något spydigt. Jag förklarar igen och ber dig sluta mucka men då tar du spydigheterna ytterligare ett steg. Hoppas det känns bättre för dig nu.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Som sagt, hyfs och vett kommer inte med åldern :D
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Verkar vara dags för ett blindtest igen 8)
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

optic skrev:Ta en med en squier, så har du varjefall en chans att det låter bra!
Annars känns din dagstripp rätt värdelös
bött öffcörss!! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev: Jag förklarar igen och ber dig sluta mucka men då tar du spydigheterna ytterligare ett steg. Hoppas det känns bättre för dig nu.
Jag ber om ursäkt. Jag är gapig. Du har finess.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
figgebass skrev: Men måste man inte ta med i beräkningen vad hantverket är skapat utifrån för behov? Om mitt behov är att spela bra bas i en grupp så har ju warwick , i jämförelse med squier, misslyckats med målet och alltså inte utfört ett lika gott hantverk.Hajar du? ;-)
FÖR DIG så kanske Warwick har misslyckats men du uttrycker dig lika tanklöst som jag gjorde när jag kom till det här forumet.
Ammen öh...Optic hävdar bestämt att man kan bestämma huruvida en basrelaterad sak är bra eller ej utifrån finheten i tillverkningen och där någonstans trodde iaf jag att den här tråden liksom tappade all vett och sans vilket beredde väg för ett uttalade ifrån mej om att squier är av bättre hantverk än en warwick.....Det är ju garanterat så att warwicken är av bättre träslag, man har använt dyrare elektronik, finare lack (olja eller vaffan är det man använder?) den är bättre balanserad på alla sätt och vis....JA JA JA JA JA!!! Faktum kvarstår dock:Min Jazzbas av "usel kvalitet" låter bättre i mina händer än en Warwick.Därmed inte sagt att en warwick inte är ett OTROLIGT instrument i DINA händer.Jag trodde att det liksom goes without saying att det inte finns en enda sanning om vad som är bra eller inte när det rör musik eller dess komponenter och att vi gafflade mest för att gaffla, (om den här trådens inlägg är helt seriösa så måste jag läsa om allt och det storögt!)men jag hade naturligtvis fel...
blackparkas skrev: Har vi inte bestämt i en annan tråd för länge länge sedan att verktygen egentligen inte spelar någon roll så länge brukaren vet vad han/hon sysslar med?
Det där stämmer ju inte.
Jag spelar helt olika (bra)beroende på vad jag har för verktyg.Gör inte du?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Inlägg av dereborn »

figgebass skrev:...Jag trodde att det liksom goes without saying att det inte finns en enda sanning om vad som är bra eller inte när det rör musik eller dess komponenter och att vi gafflade mest för att gaffla, ...
:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Va. JJLabs har presenterat sanning. Whats da maddafakkin deal?!?!
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Skojigaste tråden någonsin. Börjar fatta hur världskrig börjar. "Ut ur min sandlåda"!!

//Jan :twisted:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev:Skojigaste tråden någonsin. Börjar fatta hur världskrig börjar. "Ut ur min sandlåda"!!

//Jan :twisted:
+ Hur mycket som helst! :lol: :lol: :lol: :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar