Combostärkare som går ner och klarar lägsta E 40 Hz?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25870
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev:
fieldflower skrev:Du får bättre svar, bättre diskussion och mer hjälp om du är trevlig...
Man har alltid något att vinna på att vara trevlig... :tummenupp:
Och när inte det hjälper?

Jag började ju inte precis.
Det var ju främst det här jag svarade på:
Hånken skrev:Jag K Ö P E R enbart och behöver inte smöra, och smickra med ngn diplomatisk ljummenhet eller bilförsäljarsnack eller hur? Jag förlorar NADA på att vara forumets Alexander Bard/Simon Cowell.
Och faktiskt hjälper det att vara trevlig ändå...
Man kan avfärda de som inte tillför diskussionen på ett trevligt sätt, eller inte svara helt enkelt. Medges att det är svårt, men det är bra...;)
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1269
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Euphonic Audio är också exempel på ett märke som specar och verkar vara ett steg i rätt riktning.
Synd bara att de envisas med att splitta upp kabinett och förstärkeri. Inga combos. Deras transmission line och "whizzer" system verkar vettigt TÄNKT, åtminstone. Nu vet jag t ex att dessa har vill/kan jag prova om de nu finns i Sverige. Tyvärr är de aningen - hrmm - för dyra for mig fortfarande dock.

http://www.eaamps.com/

Men de är på god väg. Tänket är i rätt riktning. Kompakt lågvikt men ändå...lite för dyrt ännu men om några år... :wink:
Senast redigerad av Hånken den tor 15 sep 2011, 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Måste du verkligen ha en combo? Det gör ju möjligheten att kombinera som man vill väldigt mycket mindre.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1269
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Ja, eftersom det görs så små d-klass förstärkare idag med 1 kg och 550 W och så vidare, så finner jag det negligerbart om de skulle prega in en sådan i en kabinett. Mera ifrån Euphonic Audio, som egentligen var det jag var ute efter, om ni samtidigt tittar i min trådskapande första post och frågade efter:


"The Wizzy 12 M-Line is a very special cabinet. The 12 M is like playing through a studio monitor for bass, yet one that can play at stage volumes."


Vilket var det jag egentligen var ute efter. Men vad vet jag? Det kan vara lika mycket säljhype som något annat. Det intressanta här, var ju förståss att de flesta här på forumet svarade att "nämen, det går ju inte för att ..."

De släpper väl något endera året som kombinerar detta. Intressantast är kombinationen av "Transmission Line", Neodynium och tweeterlösingen med whizzer.

Men det jävliga är att de finns KNAPPT i Europa. I Tyskland och England kanske, men inte alls i Skandinavien. Och bara utvalda modeller. Om jag nu inte vill åka land och rike runt för att testa saker, vill jag ännu mindre åka utomlands för att prova.

Ok, då vänder jag på steken och frågar: ÄR DET NÅGON SOM PROVAT EUPHONIC AUDIO då?

Stämmer det, eller är de lika bra/dåliga/hajpade som någon annan?
De verkar vara ett steg i rätt riktning precis som Mesa Walkabout.

Ja, jag föredrar combos. Vid det här laget.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Hånken skrev:Ok, då vänder jag på steken och frågar: ÄR DET NÅGON SOM PROVAT EUPHONIC AUDIO då?
Jepp.
Stallet är hendekagonalt.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1269
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Hånken skrev: Ok, då vänder jag på steken och frågar: ÄR DET NÅGON SOM PROVAT EUPHONIC AUDIO då?
Nope.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Hånken skrev:
"The Wizzy 12 M-Line is a very special cabinet. The 12 M is like playing through a studio monitor for bass, yet one that can play at stage volumes."


Vilket var det jag egentligen var ute efter. Men vad vet jag? Det kan vara lika mycket säljhype som något annat. Det intressanta här, var ju förståss att de flesta här på forumet svarade att "nämen, det går ju inte för att ..."
Vart vill du egentligen komma med den sista meningen? Klarar den ditt kostnadstak? Har den en gränsfrekvens på 40 Hz? Har vi sagt att en hyfsad kompromiss är omöjlig? Nå. Jag har inte tid att gå i polemik med dig. :P

Dubbelkon, med eller utan sektionerad talspole, är inget nytt. På 70-talet kunde man finna sådana element i Hi-Fi-högtalare av enklare slag. Den lilla konen utökar frekvensomfånget och ger större spridning vid höga frekvenser till en ringa merkostnad. Baksidan av medaljen brukar vara förhållandevis hög intermodulationsdistorsion och en relativt ojämn tonkurva (jämfört med ett konventionellt flervägssystem). Det där med "studiomonitor" skall nog inte tolkas bokstavligt. Däremot kan den vara hyggligt neutral jämfört med typiska lådor för elbas och det är nog detta som är andemeningen i säljstrofen. Tyvärr har jag inte haft nöjet att provspela eller höra någon Whizzy.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1269
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

EADGC skrev:Vart vill du egentligen komma med den sista meningen?
Hit:
tks skrev: Ungefär så fungerar det, dvs en liten högtalarlåda som ligger på -3dB vid 40 Hz kommer inte spela särskilt starkt, du behöver många sådana och mycket effekt för att komma upp i en ljudnivå som fungerar tillsammans med trummor etc.
EADGC skrev: Klarar den ditt kostnadstak?
Jag sa (bara 2-3 poster bak):
Hånken skrev:Tyvärr är de aningen - hrmm - för dyra for mig fortfarande dock.
EADGC skrev: Har den en gränsfrekvens på 40 Hz?
Nej, men 45. Almost there!
EADGC skrev: Har vi sagt att en hyfsad kompromiss är omöjlig?

Vi ? Du har antydit att vid vissa krav kan man inte kompromissa. Kvarstår då priset, som naturligtvis går upp. Har inte påstått något annat. Däremot har andra påstått detta, typ "Lite combo = sovrummet, Riktig Rig = livebruk" eller liknande. Alltså, inget tjafs, inget kompromissande.
EADGC skrev: Det där med "studiomonitor" skall nog inte tolkas bokstavligt

Näh, vad var det jag sa. Jag ifrågasatte om det var säljhype och därför efterlyste någon som provat dem.
EADGC skrev: Tyvärr har jag inte haft nöjet att provspela eller höra någon Whizzy.


Och efterlyser fortfarande den som har. Om man inte har så svara inte öht. Det finns väl ingen vits med det eller hur?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Nu kommer alla att bli extra jättesugna på att hjälpa dig, Håcke!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Hånken skrev:
EADGC skrev: Tyvärr har jag inte haft nöjet att provspela eller höra någon Whizzy.


Och efterlyser fortfarande den som har. Om man inte har så svara inte öht. Det finns väl ingen vits med det eller hur?
Du är rolig, du! Att mina frågor var retoriska gick dig tydligen helt förbi, så därför skall jag nu vara extra tydlig:

Du har fått initierade svar från studiorävar, elektroakustiker och andra erfarna musiker. Trots önskan från flera håll om att du borde tona ned din debattlystnad en aning, fortsätter du att raljera över svaren. Att underkänna folks inlägg, om så bara implicit, är ett säkert sätt att lägga sordin på entusiasmen och avskräcka människor från vidare tankeutbyte. Detta tycker jag är skada, för tråden har divergerat till att omfatta flera intressanta områden -- mätdata kontra provlyssning, konstruktionsprinciper, exempel på befintliga modeller som åtminstone är i närheten av den förmodade kravspecen o.s.v.

Du har visat prov på teknikintresse, så därför har jag försökt reda ut vissa saker och jag tänkte nu att en liten bakgrund/introduktion till dubbelkonelement kunde vara av godo. Tydligen var detta ett misstag. Min slutsats blir -- tyvärr -- att det inte är mödan värt att svara dig ö.h.t., oavsett frågeställning. Däremot förbehåller jag mig rätten att fortsätta posta i tråden om/när frågeställningar av allmänt intresse dyker upp.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Även om trådstartaren inte tycks ha haft så stor glädje av svaren i tråden så tycker iaf jag att diskussionen är intressant.
Och lite underhållande. :wink:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

BB3000S skrev:Även om trådstartaren inte tycks ha haft så stor glädje av svaren i tråden så tycker iaf jag att diskussionen är intressant.
Och lite underhållande. :wink:
+1.

:lol:

En tråd som verkligen är värd att kalla PB-klassiker.

Mitt råd:

Testa skiten innan du avfärdar den. Det gäller egentligen allting. Teknisk fakta säger inte ett piss om hur den kommer att låta i lokal X på volym Y med Z antal människor som lyssnar.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Samuel V skrev:
BB3000S skrev:Även om trådstartaren inte tycks ha haft så stor glädje av svaren i tråden så tycker iaf jag att diskussionen är intressant.
Och lite underhållande. :wink:
+1.

:lol:

En tråd som verkligen är värd att kalla PB-klassiker.

Mitt råd:

Testa skiten innan du avfärdar den. Det gäller egentligen allting. Teknisk fakta säger inte ett piss om hur den kommer att låta i lokal X på volym Y med Z antal människor som lyssnar.
+1

Totalt nominerad till klassiker.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25870
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag funderar på om jag ska byta strängar på min ukulele...:hmm:
Den är så svårstämd, och jag har hört att strängarna kan ha stor inverkan.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Cuba skrev:
Samuel V skrev:
BB3000S skrev:Även om trådstartaren inte tycks ha haft så stor glädje av svaren i tråden så tycker iaf jag att diskussionen är intressant.
Och lite underhållande. :wink:
+1.

:lol:

En tråd som verkligen är värd att kalla PB-klassiker.

Mitt råd:

Testa skiten innan du avfärdar den. Det gäller egentligen allting. Teknisk fakta säger inte ett piss om hur den kommer att låta i lokal X på volym Y med Z antal människor som lyssnar.
+1

Totalt nominerad till klassiker.
:D

Kommunikationsprotokollinkompatibilitetsinducerad komik helt enkelt!

På tal om protokoll -- här är en som redan har snappat lingot:
Grafen skrev:
Hånken skrev:Ok, då vänder jag på steken och frågar: ÄR DET NÅGON SOM PROVAT EUPHONIC AUDIO då?
Jepp.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Inlägg av JohannesH »

"Kommunikationsprotokollinkompatibilitetsinducerad komik helt enkelt! " - Fantastiskt! :D

Jag vet att Markbass-stärkarna redan nämnts men jag måste rekommendera LittlemarkIII:an + New york 121 (som jag använder och tokdiggar).
Fångar låga E och lägre utan problem i både ensemble och solospel, man kan även feta till basen så den blir riktigt tjock!
De specar jag kollade in var måtten på lådan för att se om den gick in i skåpet mitt på skolan. 8)
Stärken hade jag redan provat i en kombo, 3 år tidigare, kommer inte ihåg storleken på membranet.. Men de finns som både 12 och 15-tums kombo's.

Vill du vara på den säkra sidan kör med 15", då kan du garanterat lira på femsträngat utan att stöta på problem. :)

De räcker inte till för några arena-gig men med bra inbyggd Di. så kan man få till, till och med sådana gig.. Såvida man inte ber om något fett i raidern.. :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Samuel V skrev: Mitt råd:

Testa skiten innan du avfärdar den. Det gäller egentligen allting. Teknisk fakta säger inte ett piss om hur den kommer att låta i lokal X på volym Y med Z antal människor som lyssnar.
har för mej att nån skrev nåt liknande tidigt i tråden, och fick en skopa ovett för det inlägget?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

fieldflower skrev:Jag funderar på om jag ska byta strängar på min ukulele...:hmm:
Den är så svårstämd, och jag har hört att strängarna kan ha stor inverkan.
Går den ner till 40Hz ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25870
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev:
fieldflower skrev:Jag funderar på om jag ska byta strängar på min ukulele...:hmm:
Den är så svårstämd, och jag har hört att strängarna kan ha stor inverkan.
Går den ner till 40Hz ?
Inte strängarna, men då jag vevar hela ucken över huvudet har jag svårt att komma UPP till 40Hz vilket tyder på att den är mer lättspelad långt under 40Hz.
Jag har en låt på gång som rör sig runt detta tema. Kommer bli skitbra!
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1269
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

EBS är närmast hittills, med sin nya Session 120 combo för facila 4.495 :- (4 sound)

http://www.bass.se/2009/session120.htm

Frequency Response 45 - 18k Hz +-3 db

Och jag har - faktiskt - provat den IRL och live med band och blev jätteglad! Lite ngt av ÄNTLIGEN som Fylking sa om nobelpristagarna i litteratur för några år sedan.

Något år till så är något annat märke, eller varför inte, EBS, nere och nosar på 40 Hz i samma storlek och pris. Visst, vikten kanske inte är den lättaste, men med nya neodyniumhögtalare och kanske helt annat material som vi inte vet om idag, så går det nog också, skall ni se.

Bild

Se, svårare än så vart det inte. Och behöver inte bli iheller, vilket inga här på forumet tycktes hålla med om

Trägen vinner! sade han, och blev igenast ihjälslagen av ett gäng AIK:are ... :wink:
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Grattis! Huvudsaken är ju att du är nöjd! Lustigt nog tittade jag faktiskt på en sådan idag, dock utan att provspela (skulle känna på några MusicMan basar). Det är visst sådant som kallas synkronicitet. (Beträffande vår tidigare diskussion blev det ju litet "moving target" över det hela; 120 dB vid 30 Hz eller vad ville vi till sist ha egentligen...?) EBS:en ser ju ut som en vettig kompromiss till ett synnerligen humant pris. Mats, han är duktig han!

:fullband:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1269
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Tack EADGC. Men EBS kunde ju svarat här på sidan och sagt att "näh, egentligen är det inte så svårt... här är den..." Sedan vet jag ju inte egentligen vem som sa att VI ville ha 120 db på 30 HZ. 40-45 Hz räckte för mig, och det är nog en hel del som klarar idag, men kanske med mer än plus minus 6 db vilket är halva volymstyrkan. Dvs man måste dra på rejält innan den hörs.

Det var bara det att:

1. Det gick. Utan speciellt stora åthävor eller spektakulära lösningar.
2. Det kommer att gå, om det inte redan gör det. 5 hz till neråt och kanske lägga på dubbla priset i form av smart designat slutsteg och delningsfilter, med likadant samrt designat högtalarelement av annat material som kanske ingen provat ännu.
3. Men vi är på väg neråt ju, eller hur? Och det går ditåt snarare, än att man måste ha kvar att dra med sig hela små PA-system att ha på scen för att nå botten.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1269
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Fast iofs detta med att ha en tweeter vid sidan om. Inte EBS ensamma om att ha men de flesta har det. De flesta basister jag känner kopplar ur sina , eller har de väldigt lågt på. Om det inte går att koppla ur eller skruva ner, så spränger man tweetern ändå efter ett tag. De kunde ha gjort en "full range" tolvtum istället. Är inte så förtjust längre i "tweeter" ljud. Skall erkännas att jag har varit, dock. Innan jag kom på bättre tankar.

http://austintonelab.com/speakers.php

Typ, liksom. Eller EAs lösning.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Hånken skrev:Fast iofs detta med att ha en tweeter vid sidan om. Inte EBS ensamma om att ha men de flesta har det. De flesta basister jag känner kopplar ur sina , eller har de väldigt lågt på. Om det inte går att koppla ur eller skruva ner, så spränger man tweetern ändå efter ett tag. De kunde ha gjort en "full range" tolvtum istället. Är inte så förtjust längre i "tweeter" ljud. Skall erkännas att jag har varit, dock. Innan jag kom på bättre tankar.
Jag håller med om att det ofta låter illa med skrika, men problemet ligger ofta i att övre mellanregistret är dåligt, så baselementet och diskanten bildar inte en sömlös enhet -- ljudet separerar i bas och diskanfnissel... Frekvensgången on axis är ofta ful mellan 1 kHz och 4 kHz och off axis är det än värre med en stor "grop" under delningsfrekvensen. Baselementet fungerar helt enkelt inte bra ända upp till frekvensen där skrikan tar vid. Skulle mellanregistret däremot vara bra, skulle skrikan inte sticka ut på samma sätt och allt bilda en harmonisk helhet. Sedan skall man heller inte glömma att det sitter mycket skräpdiskanter (som dessutom sprider för snävt) i lådorna också...

Om vi skall fortsätta att kivas litet i all vänskaplighet :poke: så gissar jag att EBS-combon åtminstone i viss mån är behäftad med detta problem. För att klara -3 dB vid 45 Hz i en så liten låda torde det (iaf i en så billig design som inte medger några tekniska extravaganser) handla om en relativt tung kon, mjuk upphängning och hyfsad slaglängd därtill, och går man den rutten vid elementdesignen, brukar mellanregistret bli lidande. Vidare blir känsligheten inte så hög. Notera att varken max SPL eller känslighet är publicerat i manualen (vad jag kan se vid hastig genomläsning). Jag gissar alltså att combon inte spelar särskilt starkt, att mellanregistret enligt min personliga smak är i luddigaste laget och att skrikan på typiskt vis separerar ur klangen. (Sistnämnda invändningarna har jag mot de flesta lådorna i handeln jag testat, så detta är inget specifikt för EBS.) Därmed riskerar vi ju att hamna på ruta ett igen och ställa frågan -- har de verkligen lyckats? ;)

Rätt svar är förstås "ja" för dig! Om det är "ja" för mig, kan endast avgöras medelst provspelning. Det vore ju roligt om mina farhågor inte besannades! Tja, vi får se. Om tillfälle ges skall jag gärna provspela den!

Hoppas att du förstår att detta inte är menat att ta udden av din glädje! Jag vill bara åter förtydliga att det är en fråga om var man lägger ribban och att bästa kompromiss alltid handlar om personliga preferenser i slutändan.

PS
-6 dB motsvarar halva trycket (en fjärdedel av effekten). Man brukar säga att -9 dB till -10 dB motsvarar en halvering av subjektiv ljudnivå (vilket jag tycker kan ifrågasättas, men det är en annan diskussion)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

DEn kanske klarar 45 Hz när den står i ett hörn på golvet , annars tror jag det är mest marknadsföringslögner . Men är man nöjd så är man.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar