Nytt från Orange: Terror Bass

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

tks skrev:Att du upplever sådan skillnad mellan Terror Bass genom SP-lådor och AD200 med en vanlig 4x10:a kan nog bero en hel del på lådorna. Det borde vara ganska mycket mer tryck i en 4x10:a än en SP212, eftersom en isobarisk konfiguration (som SP-lådorna är) är ganska trögdriven, ena elementet sitter inuti lådan och "äter" en hel del effekt innan man kan få upp volymen, vi pratar mer om det tidigare i tråden:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=16959c&start=81

Om du har möjlighet att testa igen, kör även Terror Bass-förstärkaren i 4x10:an och se vad du tycker.
Jo, jag har förstått att så är fallet.
Jag tänkte testa omvänt.. AD200 + SP-lådorna och Terror + 410-lådan.. men det blev aldrig av.
Jag gillade SP-lådorna... såg sååå små ut men med bra djup och tyngd i ljudet!
Blir nog att åka o testa nån dag ja!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

lowfreq skrev: Jag gillade SP-lådorna... såg sååå små ut men med bra djup och tyngd i ljudet!
Blir nog att åka o testa nån dag ja!
Det är oftast det som är tanken med isobarisk konfiguration, att få samma frekvensgång som en större högtalarlåda, men kostnaden är att de "äter" effekt istället.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

lowfreq skrev:
Testade förresten med en ny(?) usa vit jazzbas med MHS i nån slags FSR utförande.. mycket trevlig sak!

Detta var på JAM i Sthlm.

Den testade även jag litegrann när jag var inne och testade TB:n.
Mycket snygg bas!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

lowfreq skrev:Passade på att testa Terror 500w med 2st SP212-lådor, imponerande tight tungt ljud måste jag säga.
men den distar för lätt tycker jag.. om man ska ha "rent" ljud kunde man inte Gaina mer än till kl.9 10.
Förlåt, men om man vill spela "rent" struntar man väl bara i att vrida upp gainen?

Varför skulle man då vilja vrida upp gainen mer än till 9-10?

Lät bara så ologiskt.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

xfredrikx skrev:
lowfreq skrev:Passade på att testa Terror 500w med 2st SP212-lådor, imponerande tight tungt ljud måste jag säga.
men den distar för lätt tycker jag.. om man ska ha "rent" ljud kunde man inte Gaina mer än till kl.9 10.
Förlåt, men om man vill spela "rent" struntar man väl bara i att vrida upp gainen?

Varför skulle man då vilja vrida upp gainen mer än till 9-10?

Lät bara så ologiskt.
Gain är ju inte bara en dist-ratt .. den tillför ju också volym/pulver/tryck/watt.
Om man tvingas ha gainen så lågt som kl.9 så finns det inte mycket kvar att hämta.. trots att mastern står på fullt.
blir för lite power .. ingen headroom .. för lite tryck .., inte bra. Inte bra alls.
Gainen på kl.12 på Terror'n så låter det högre.. men med apdist. Inte bra. Inte bra alls.

Exakt samma fenomen på Mesa Big Block 750 - för lite headroom. Inte bra. Inte bra alls.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Fast, min distar inte apmycket förrens 13-14.

runt elva är det gott om volym utan att dista.


Har förövrigt lagt upp den recension här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=32168
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

xfredrikx skrev:Fast, min distar inte apmycket förrens 13-14.

runt elva är det gott om volym utan att dista.


Har förövrigt lagt upp den recension här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=32168
Du borde ju ha rätt eftersom du äger och spelar på den.
Jag har som sagt bara testat den vid ett enda tillfälle, och den Terror'n distade rejält redan vid kl.10
Dock så testade jag den med 2st SP212-lådor.. och dessa är tydligen väldigt trögdrivna. Kan ha bidragit.
Annars lät det helt klart bra.. bara det att AD200 lät så väldigt mycket bättre. :wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Vid vilken siffra på gainratten det distar beror ju på basens output. Hög output = mer "gain i basen" = man behöver inte vrida på lika mycket gain innan det distar.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Jag har en passiv bas med vanliga (antar jag) fender-mickar. P och jazz. Antar att den har rätt låg output..? Har noll koll på sånt där.
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

--
Senast redigerad av Pelleper den tor 29 apr 2010, 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Skumt.

Det är verkligen inte min uppfattning. (se recensionen)
Tubbs
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 11 dec 2009, 19:10
Ort: Malmö

Inlägg av Tubbs »

Jag tycker den distar lite FÖR LITE!
Men det är ju en smaksak. Gillar dock karaktären på ljudet som faen.

Har märkt en annan sak: När jag kör mina pedaler genom effektloopen blir det mycket lägre output... Så ska det ju inte vara!
Har än så länge bara kört med mitt "grundljud" dvs overdrivepedal mellan basen och förstärkarens output (för att jag gillar ett distat ljud som ni förstår av repliken ovan)
Köpte terrorbasen för någon vecka sedan men har bara repat med detta ljudet pga tidsbrist för "eget pillande" på repen, men nu när jag testade att koppla in fler pedaler och då gjorde detta via effektloopen upptäckte jag denna konstiga nivåskillnad.

hmmm
Min bas
Hagström 60-tal
Thunderbird Japan 90-tal

Min förstärkare
Orange terror bass
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

xfredrikx skrev:Skumt.

Det är verkligen inte min uppfattning. (se recensionen)
Inte min heller. Tycker det är mycket krut kvar när man ställer har gainen på "odist".
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Repade idag igen med Terrorn. Är verkligen helnöjd. Mycket krut kvar när man som jag kör med gainen lågt. Rent och kraftfullt ljud. Gick igenom bra i ljudbilden.

Disten tycker jag kommer vid kl 11 och sen blir den som bäst vid kl 13. Över det tycker jag (som inte är distfantast) den blir "over the top" men andra kanske gillar det.

Se bilden för den setting jag körde med idag. (Vi repar ganska starkt.) Jazzbas Classic 60's, Ampeg 4x10-låda. EBS Multicomp med försiktig komp och gain på kl 11. Lät kanon både med och utan plektrum.

Ser för övrigt coolt ut med denna mikrotopp bredvid gitarristens Vox Night Train gitarr-topp.


Bild :)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Haha läskigt.. Det är precis sådär jag har min förutom att jag har lite mer gain, möjligvis lite mer ljud också. Där ser man!
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Kan nu rapportera om första livegiget med Terrorn. Spelade på Katalin, Uppsala i fredags och på Ögir i Köping igår. Terrorn ihop med Ampeg 4x10. Funkade kanon! På Katalin-scenen fick den jobba lite mer, men ändå hade jag bara gainen på kl 8 och volymen på 11.30. Massor kvar att ge om det hade behövts.
Spelade både med P-bas och J-bas. Passade fint med bägge.
En annan trevlig effekt är att det är roligare att rådda 5 kg än 40 kg :wink:
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Hjelm
Medlem+
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 01:37

Inlägg av Hjelm »

Spelade på en sån här häromdan. I want :(
Skriv svar