Hellborgs 75.000:- -kronorsrigg

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Klockren rigg. Har hört Hellborg med den riggen 3 ggr. Provspelade den även för något år sedan och det var en upplevelse.

Ja, det är nog världens bästa rigg i alla fall...
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

[quote="figgebass"][quote="optic"]Nej. Såklart inte, men det säger väl sig själv?

Man kan däremot t.ex. mäta i hantverk, kvalité på komponenter och liknande faktorer och isåfall skulle jag inte bli förvånad om den kom riktigt högt bland de absolut bästa förstärkarna i världen.[/quote]

Hur mäter du det ? Jag kan förstå om du menar att man kan mäta brus etc men hur relevant är det för hur "bra" ngt är?
I så fall är stratocaster en dålig uppfinning tex...
Kvaliten bakom hantverk är ju inte heller en garant för bra sound el spelkänsla så....[/quote]

Jag har ingen aning då jag inte bygger instrument. Men självfallet går det att skilja på hantverket om det är massproducerat eller om det sitter en kille och bygger varje instrument för hand då t.ex. noggranheten är högre vilket minskar att flaws uppkommer. Jag tror helt enkelt att det finns mätbara värden, och valfri person på forumet som bygger instrument kan säkert inbringa klarhet i frågan.

Och ang stratocastern så tror jag verkligen inte att det är det mest högkvalitativa instrument som finns.

Och nej, det är inte en garant för bra sound eller spelkänsla, men det är som sagt subjektivt och det jag ganska tydligt försökte påpeka att jag inte talade om.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

[quote="dereborn"]Hur mäter du förresten i Hantverk?[/quote]

Jag har ingen aning, jag bygger inte instrument, men det känns definitivt som något som skulle kunna vara mätbart.
Jag skulle förmodligen mäta det via nogrannhet, precision och kvalitésförsäkran.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kvalitet och hitech = groove och sväng?
Skulle inte tro det. :wink:

För övrigt äger jag världens bästa bas och världens bästa förstärkare, så nu kan vi sluta tjafsa om det. :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

optic skrev:
dereborn skrev:Hur mäter du förresten i Hantverk?
Jag har ingen aning, jag bygger inte instrument, men det känns definitivt som något som skulle kunna vara mätbart.
Jag skulle förmodligen mäta det via nogrannhet, precision och kvalitésförsäkran.
Nu får du kamma dej.

Mäta "kvalitésförsäkran" ...?

Om en tillverkare alltså lovar att det är skitbra grejor dom gör, så skulle det vara bättre än en tillverkare som bara lovar att det är bra grejor. (Eftersom "skitbra" då är en större s.k. "kvalitésförsäkran" än "bra"..)

Och vad gäller förstärkarbygge så tror jag nog inte att en hemmapulare som sitter och gör en enstaka förstärkare har högre presicion än en serietillverkare som kan trimma in produktionen på ett helt annar sätt. Till vilken av ovanstående kategorier räknar du förresten Warwick?

Nu kliver jag av den här diskussionen, vi har lite väl olika måttstockar och utgångsvinklar för att det ska vara intressant.
Köp du en Hellborgrigg när du får råd, hantverkaren warwick försäkrar säkert att kvalitén är värd 75 papp!
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Kamma mig? Kul nivå du väljer att lägga diskussionen på. Trist att inte hyfs och vett kommer med åldern.

Med att kunna mäta kvalitésförsäkran på ett instrument menar jag att
de inte slänger ifrån sig vilket instrument hur som helst utan att de är 100% nöjda med den och att konceptet "måndagsexemplar" inte existerar.

Och om du inte har noterat det än, så talar jag inte om någon specifik produkt eller företag utan snarast huruvida det går att uttrycka sig om en förstärkare som "bäst" och hur vilka parametrar som faktiskt är mätbara i såfall.
Senast redigerad av optic den ons 30 jul 2008, 11:04, redigerad totalt 1 gånger.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Men kontentan är ju att man inte kan definiera "Bäst".
Sen är det naturligtvis bättre kvalitet på en rigg för 75 papp än en 15W Laney för 800:-.
Bäst för mig är inte samma sak som bäst för alla andra.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Jag anser som sagt att det finns objektiva parametrar inom förstärkarbyggen/instrumentbyggen som gör att det är mätbart. Dvs huruvida det är bäst eller ej.

Sen vilken som LÅTER bäst går såklart inte att mäta, då det helt plötsligt börjar handla om personlig smak.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Humor! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Själv spelar jag på ryska rörtoppar. De kvalitetsförsäkrar mitt ljud. Och det är enligt de som vet världens bästa basljud.

Förresten gör min mamma världens godaste köttbullar. Hon kvalitetsförsäkrar maten genom att vara min mamma.

För att kvalitetsförsäkra detta inlägg så garanterar jag härmed att det är världens bästa inlägg.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

bootsy skrev:Själv spelar jag på ryska rörtoppar. De kvalitetsförsäkrar mitt ljud. Och det är enligt de som vet världens bästa basljud.

Förresten gör min mamma världens godaste köttbullar. Hon kvalitetsförsäkrar maten genom att vara min mamma.

För att kvalitetsförsäkra detta inlägg så garanterar jag härmed att det är världens bästa inlägg.
Min mammas köttbullar är sådär, men hon kvalitetsförsäkrar å andra sidan inte. Jag har en gång sett ett paket margarin med utgånget datum i hennes kyl.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Jag hatar er!
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Inte då! :hug:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Min mammas köttbullar suger. :cry:
TVR!
Because Porsche are for girls.
gäst

Inlägg av gäst »

optic skrev:Jag anser som sagt att det finns objektiva parametrar inom förstärkarbyggen/instrumentbyggen som gör att det är mätbart. Dvs huruvida det är bäst eller ej.

Sen vilken som LÅTER bäst går såklart inte att mäta, då det helt plötsligt börjar handla om personlig smak.
Att en förstärkare låter bäst är väl ändå en betydligt viktigare anledning än allt annat när det gäller huruvida den är bäst eller ej?
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Absolut, det håller jag helt klart med om.
Men det var inte sakfrågan jag talade om.

Eller ja, inte så att kvalité är oviktigt, det går väl hand i hand för mig. Jag skulle inte investera i något som lät asbra men hade kass kvalité, och inte heller tvärtom! I demand both!
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
dereborn

Inlägg av dereborn »

optic skrev:...Trist att inte hyfs och vett kommer med åldern.
...
ehh...????
...Med att kunna mäta kvalitésförsäkran...
...????.... Är det "kvalitésförsäkran":s mätbarhet du diskuterar?
(Slå upp det ordet f.ö.)

Jag belyser bara det faktum att man inte kan säga att nåt är "Bäst i Världen", helt enkelt därför att olika saker är bra till olika ändamål.

Over and out.
Senast redigerad av dereborn den ons 30 jul 2008, 12:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

TDHP skrev:
bootsy skrev:Själv spelar jag på ryska rörtoppar. De kvalitetsförsäkrar mitt ljud. Och det är enligt de som vet världens bästa basljud.

Förresten gör min mamma världens godaste köttbullar. Hon kvalitetsförsäkrar maten genom att vara min mamma.

För att kvalitetsförsäkra detta inlägg så garanterar jag härmed att det är världens bästa inlägg.
Min mammas köttbullar är sådär, men hon kvalitetsförsäkrar å andra sidan inte. Jag har en gång sett ett paket margarin med utgånget datum i hennes kyl.
:lol: :lol:

Warwick kanske blir LITE överskattade när de tillverkar Hellborg signatur pryttlar, det handlar väl bara om mr. Jonas åsikt, att han inte har lirat på nåt bättre (i hans tycke och inte i nån annans) :roll:
Senast redigerad av BassiLow den ons 30 jul 2008, 12:43, redigerad totalt 1 gånger.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:
optic skrev:...Trist att inte hyfs och vett kommer med åldern.
...
ehh...????

Over and out.
Hahahahahahahahahaaaa! Ja du, Dereborn, nu får du allt skärpa dig, hyfs borde du ju faktiskt ha fått med åldern.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

lätt är det att bli underförstådd och underskattad :| oavsett hur gammal man är

prova med lite ödmjukhet ibland, bejsers

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Än en gång hävdar jag att tvivlarna kommer att förstå när de väl har testat stärkaren ;)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag har lyssnat på några RIKTIGT dyra stereoanläggningar, och jag kan inte påstå att jag hör nån större skillnad mot vanliga halvdyra dito.
Är då de avsevärt dyrare komponenterna BÄTTRE än de billigare som låter i det närmsta lika bra? Eller är de just bara DYRARE?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Hmm, VÄRLDENS BÄSTA STÄRKARE!!!
Som någon tidigare sagt så handlar det väl om tycke och smak...

Skulle det gälla komponenterna skulle denna lika väl kunna vara aspirant på platsen som den bästa då den innehåller "dyra" eller bra delar trots att den är stor som en vanlig pedal.
Bild

Dessutom finns det ju en uppsjö av tillverkare som kör på komponenter av samma kvalitet som Warwick påstår att de gör. Aguilar, Sadowsky, HiWatt, Orange m.fl. för att nämna några. Vissa är också point to point löddade o.s.v. Den största anledningen till att denna topp fått så mycket uppmärksamhet beror väl både på att Hellborg varit med och tyckt till samt att priset inte var intressant utan det fick kosta precis hur mycket som helst. Bara för att nämna en förstärkare som imponerat lika mycket i de recensioner jag läst så kan vi ta Aguilar DB750 som också gjorde recensenterna lyriska och de låter nog ganska olika då Aguilar låter ganska mycket rör vilket jag tvivlar på att Warwick gör. :wink:

Själv har jag inte testat denna rigg men jag kan svära på att i min värld kommer min Ampeg att piska den hela vägen från tyskland, runt jorden och tillbaka igen - rakt in i skamvrån. Men det finns säkert andra som tycker precis tvärtom också.

Vet även folk som sett Hellborg med den riggen live och tyckte att hans ljud var allt annat än kul, så smaken är som Mammas köttbullar typ!

En ISO-certifiering är inget som garanterar bättre kvalitet utan bara något som ett företag strävar mot att rätta sig efter både när det gäller kvalitetssäkring och miljö.

Om nu allt sitter i fingrarna hur blir det då om man får en förhårdnad eller gud hjälpe skulle plocka fram plektrumet - är det helt kört då eller!?

My heavy 5 cents :evil:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

groovyjr skrev:Om nu allt sitter i fingrarna hur blir det då om man får en förhårdnad eller gud hjälpe skulle plocka fram plektrumet - är det helt kört då eller!?
Både förhårdnaden och plektrumet har direkkontakt med fingret, så det ska nog inte vara några problem. Raga-disch
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

MikeO skrev:
groovyjr skrev:Om nu allt sitter i fingrarna hur blir det då om man får en förhårdnad eller gud hjälpe skulle plocka fram plektrumet - är det helt kört då eller!?
Både förhårdnaden och plektrumet har direkkontakt med fingret, så det ska nog inte vara några problem. Raga-disch
Ahhh! Är det det som är fingertoppskänsla!? :roll: :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar