Nytt från Orange: Terror Bass

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

hitman skrev:Dels lär marknaden för en svag hemmarörbasstärkare vara i princip obefintlig - hur många har råd med att ha kvalitet både på scen och hemma?
Jag är inte helt säker på det, utan tror att en 50 Watts helrörsstärkare skulle kunna sälja ganska bra. Dels för att en sådan skulle räcka gott till mindre gig (men förvisso vara för stor för hemmabruk), för de allra flesta, och dels för att utbudet av dylika, effektsvaga rörförstärkare är väldigt skralt. Särskilt i en överkomlig prisklass. Dessutom tycker jag att det verkar finnas en viss efterfrågan, om man t.ex. ser till hur ofta det skapas trådar av folk som frågar efter små rörförstärkare till bas på Talkbass.
hitman skrev:För övrigt var Delgada-basen ruskigt GAS-framkallande!
Ja, den är snygg den.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tiny terror skulle ha samma tonkontroller som EBS valvdrive. Då blev det säkert ypperligt för hemma och studiobruk.
Ok nåra till watt kanske inet skulle skada.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Men Orange gör ju redan små effektsvaga basstärkare i Crush-serien - inte rör iofs men ändå.

Jag har precis köpt en Orange Rocker 30 Combo efter att jag blev missnöjd med 40th Anniversary-toppen som jag först köpte. Den låter mumma med gitarr men jag har inte hunnit testa till bas än. Något säger mig dock att det kommer att bli för lite botten i ljudet

Men vill man ha rör och litet antal watt så kanske Orange AD-5 vore nåt. Kanske behöver man ändra värden på några komponenter för att den ska funka riktigt bra till bas och komplettera med en låda.

/Mats D
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Förstår nog Orange, skulle väl vara rätt svårt o göra en bastopp på sig 50w med trafos och allt och få plats i den lilla plåtlådan? Man verkar ju vilja följa konceptet med den lilla brödroststorleken som Tiny Terror har..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

MatsD skrev:Men Orange gör ju redan små effektsvaga basstärkare i Crush-serien - inte rör iofs men ändå.
Exakt. ;)
MatsD skrev:Men vill man ha rör och litet antal watt så kanske Orange AD-5 vore nåt. Kanske behöver man ändra värden på några komponenter för att den ska funka riktigt bra till bas och komplettera med en låda.
Ja, det kan säkert funka fint. Jag har just hört ljudklipp inspelade med en Precisionsbas genom en rejält moddad Epiphone Valve Jr. som lät hur bra som helst. Vet inte om det är ett så bra alternativ för oss med elektroniktummen mitt i handen...
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

http://orangeamps.com/features.asp?ID=55

Allas farhågor besannades...

Beroende på pris så kommer den troligen finnas hemma hos mig...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Verkar mycket spännande. Allt med den gillas, UTOM effekten. Jag irriterar mig på att den är så kraftfull. Vill man ha hybrid på 500 W kan man väl köpa en Ashdown? Typ... Hehe.
Är det passiv EQ f.ö.?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Silverfisk skrev:Verkar mycket spännande. Allt med den gillas, UTOM effekten. Jag irriterar mig på att den är så kraftfull. Vill man ha hybrid på 500 W kan man väl köpa en Ashdown? Typ... Hehe.
Är det passiv EQ f.ö.?
Är det transistorslutsteg så kan det lika gärna vara en massa kräm. Man får ingen slurörsdist på mysvolym i alla fall :)
Klart intressant lättviktstopp
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Jag skulle haft den hemma såklart men även mixad med signalen från min Thunderverb!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

http://www.dv247.com/invt/61880/

412 pund där också. eller 463 euro
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Funderar på om försteget är likt min AD200B MK2 som också har två rör i försteget. Måste nog ha den som en smidig förstärkare att ta med på gig där backline redan står på plats och man smidigt vill försäkra sig om någon form av eget sound.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Silverfisk skrev:Skulle varit en topp i helrör... Eller ja. Hybrid duger. Som på samma sätt som tiny terror låg på rätt låga watt som man kunde koppa om. Typ koppla mellan 50 och 100 W, eller nått...
+1000
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

marcbass skrev:
Silverfisk skrev:Skulle varit en topp i helrör... Eller ja. Hybrid duger. Som på samma sätt som tiny terror låg på rätt låga watt som man kunde koppa om. Typ koppla mellan 50 och 100 W, eller nått...
+1000
Jag undrar bara varför? Då är ju förutsättningen att man vill ha en basförstärkare med slutstegsdist på olika volym och då behövs ju slutrör och sluttrafo och då är ju vitsen med namnet "Tiny" borta om vi pratar 100W. Om man nöjer sig med förstegsdisten (vilket jag tror denna bör ha en bra sådan) är det ju bara att ställa önskad volym med mastervolymen.

Jag har inte sett någon lätt smidig förstärkare som har ett försteg som är tillverkat för att dista snyggt vilket jag nästan är säker på att denna är med sina två rör. Jag ställde frågan i Genz Benz-tråden ang Shuttle 6.0 men tror inte den blev besvarad ang om den går att dista bra. Målet med rör i försteget på de där hybriderna verkar ha varit att ordna rörvärme i ljudet, inte överstyrning.
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

Danne skrev:
marcbass skrev:
Silverfisk skrev:Skulle varit en topp i helrör... Eller ja. Hybrid duger. Som på samma sätt som tiny terror låg på rätt låga watt som man kunde koppa om. Typ koppla mellan 50 och 100 W, eller nått...
+1000
Jag undrar bara varför? Då är ju förutsättningen att man vill ha en basförstärkare med slutstegsdist på olika volym och då behövs ju slutrör och sluttrafo och då är ju vitsen med namnet "Tiny" borta om vi pratar 100W. Om man nöjer sig med förstegsdisten (vilket jag tror denna bör ha en bra sådan) är det ju bara att ställa önskad volym med mastervolymen.

Jag har inte sett någon lätt smidig förstärkare som har ett försteg som är tillverkat för att dista snyggt vilket jag nästan är säker på att denna är med sina två rör. Jag ställde frågan i Genz Benz-tråden ang Shuttle 6.0 men tror inte den blev besvarad ang om den går att dista bra. Målet med rör i försteget på de där hybriderna verkar ha varit att ordna rörvärme i ljudet, inte överstyrning.
Skulle vara intressant att höra lite av dig eller ngn annan som har en AD200 hur denna Terror Bass står sig, hur förstegsdisten är etc. Så... skaffar du en -> recension bitte! ;)
Tycker att den för ändamålet ser helcool och helrätt ut!
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

peter_s skrev:Dels lär marknaden för en svag hemmarörbasstärkare vara i princip obefintlig - hur många har råd med att ha kvalitet både på scen och hemma?
Jag är inte helt säker på det, utan tror att en 50 Watts helrörsstärkare skulle kunna sälja ganska bra. Dels för att en sådan skulle räcka gott till mindre gig (men förvisso vara för stor för hemmabruk), för de allra flesta, och dels för att utbudet av dylika, effektsvaga rörförstärkare är väldigt skralt. Särskilt i en överkomlig prisklass. Dessutom tycker jag att det verkar finnas en viss efterfrågan, om man t.ex. ser till hur ofta det skapas trådar av folk som frågar efter små rörförstärkare till bas på Talkbass.
De släpper ju faktiskt även Dual Terror.....som är en utveckling av Tiny Terror. Dual Terror är en tvåkanalig helrörsvariant som går att justera mellan 30/15/7 watt. Den går på ca 500 EUR på DV247 och Soundslive.

http://www.orangeamps.com/features.asp?ID=54

Fat channel låter kanske fett till bas?
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

JMP skrev:
peter_s skrev:Dels lär marknaden för en svag hemmarörbasstärkare vara i princip obefintlig - hur många har råd med att ha kvalitet både på scen och hemma?
Jag är inte helt säker på det, utan tror att en 50 Watts helrörsstärkare skulle kunna sälja ganska bra. Dels för att en sådan skulle räcka gott till mindre gig (men förvisso vara för stor för hemmabruk), för de allra flesta, och dels för att utbudet av dylika, effektsvaga rörförstärkare är väldigt skralt. Särskilt i en överkomlig prisklass. Dessutom tycker jag att det verkar finnas en viss efterfrågan, om man t.ex. ser till hur ofta det skapas trådar av folk som frågar efter små rörförstärkare till bas på Talkbass.
De släpper ju faktiskt även Dual Terror.....som är en utveckling av Tiny Terror. Dual Terror är en tvåkanalig helrörsvariant som går att justera mellan 30/15/7 watt. Den går på ca 500 EUR på DV247 och Soundslive.

http://www.orangeamps.com/features.asp?ID=54

Fat channel låter kanske fett till bas?
Funkar säkert bra till bas, men jag tror inte att man kommer ha så bra kontroll över ljudet iom att tonkontrollerna är anpassade för "gitarrfrekvenser"..eller ja. Nåt sånt. :oops:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

JMP skrev:De släpper ju faktiskt även Dual Terror.....som är en utveckling av Tiny Terror. Dual Terror är en tvåkanalig helrörsvariant som går att justera mellan 30/15/7 watt. Den går på ca 500 EUR på DV247 och Soundslive.

http://www.orangeamps.com/features.asp?ID=54

Fat channel låter kanske fett till bas?
Ja, det är ju inte helt omöjligt. Får försöka testa Dual Terrorn om den dyker upp hos någon lokal handlare framöver. Bra tips! :)
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Inlägg av Jean Jaures »

tjena tjena

Är det nån som testat eller hört nåt mer om Terror Bass-stärkarn? Går den att få tag i?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jean Jaures skrev:tjena tjena

Är det nån som testat eller hört nåt mer om Terror Bass-stärkarn? Går den att få tag i?
Enligt Jam släpps den i juni/juli i år, så än så länge är det nog bara musikmässebesökare som haft nöjet att få testa den.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

peter_s skrev:
Jean Jaures skrev:tjena tjena

Är det nån som testat eller hört nåt mer om Terror Bass-stärkarn? Går den att få tag i?
Enligt Jam släpps den i juni/juli i år, så än så länge är det nog bara musikmässebesökare som haft nöjet att få testa den.
Får se hur mycket pengar man har över i juni/juli då!

Är det Jam i Malmö som sagt det förresten? För jag frågade där. Ingen hade någon som helst koll på nått kring den då.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Silverfisk skrev:Är det Jam i Malmö som sagt det förresten? För jag frågade där. Ingen hade någon som helst koll på nått kring den då.
Nej, jag fick uppgiften från Jams hemsida. Hoppas den stämmer.

Är det förresten inte så att Jam/Eagle har Sverige-agenturen för Orange?
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

peter_s skrev:Är det förresten inte så att Jam/Eagle har Sverige-agenturen för Orange?
Det har dom
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kolla detta. Vid 2:05. 1000W och fler rattar. Även 2x10"? filmad + vid 1:45 filmas 8x10".

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EBqtauOsk6s&eurl[/youtube]

Kanske snyggt aprilskämt. :lol:
Skriv svar