tks högtalarlådor (112 / 212 / 215 mfl)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jag vill ha en logga på min också Tommy! :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Oh, se där!
Ska skrapa ihop till en 2x12a framåt våren.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

John_D skrev:
Speakon-tele kablage kan fixas med en bra kabel som är skärmad och högflexibel och kan fixas i svart samt röd. tar mig bara ett par dagar att plocka ihop om det skulle behövas.
Jag hoppas du inte tänker på vanlig skärmad instrumentkabel. Det är inte mycket yta i den skärmade delen som signalen ska gå igenom. Inte i centrumledaren heller. Färdig högtalarkabel som erbjuds brukar vara på minst 1,5mm² per ledare, ofta 2,5mm². De kablarna brukar inte vara skärmade, utan bara två parallella ledare.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

tks skrev:
John_D skrev:
Speakon-tele kablage kan fixas med en bra kabel som är skärmad och högflexibel och kan fixas i svart samt röd. tar mig bara ett par dagar att plocka ihop om det skulle behövas.
Jag hoppas du inte tänker på vanlig skärmad instrumentkabel. Det är inte mycket yta i den skärmade delen som signalen ska gå igenom. Inte i centrumledaren heller. Färdig högtalarkabel som erbjuds brukar vara på minst 1,5mm² per ledare, ofta 2,5mm². De kablarna brukar inte vara skärmade, utan bara två parallella ledare.
O så sant. Jag har använt denna kabel till min rigg och det funkar bra men en ordentlig högtalar kabel är lätt ordnat oxå. kan lösa vilken tjocklek man vill på kablarna ;)
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
dereborn

Inlägg av dereborn »

John_D skrev:...en ordentlig högtalar kabel är lätt ordnat oxå. kan lösa vilken tjocklek man vill på kablarna ;)
Ja, det kan väl vara bra att använda en högtalarkabel om man tänker sälja/ta betalt för en HÖGTALARkabel.

När man brallar på med en skaplig basförstärkare så är det rätt nycket ström som ska igenom, och att då köra med en vanlig instrument-telekabel är inget annat än dumt.

Lägga 20-30-40.000 på rigg o bas o sen snåla på nån hundring till en riktig högtalarkabel...
Det måste vara definitionen av "dumsnål".

Tips: Jag vet att vissa speakonkontakter inte klarar hur grov kabel som helst, tror 2,5 mm är i mesta laget.
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

De speakon kontakter jag har använt klarar gott och väl 2,5 mm2. Men det kan säkrt finnas problem med en del.
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
dereborn

Inlägg av dereborn »

John_D skrev:De speakon kontakter jag har använt klarar gott och väl 2,5 mm2. Men det kan säkrt finnas problem med en del.
Sorry, my bad, det var en Suprakabel med 4mm-ledare som var svår att få till!
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

jag kommer DEFINITIVT beställa en 1x12" när jag har råd!!! :shock:
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Zon Sonus Special skrev:jag kommer DEFINITIVT beställa en 1x12" när jag har råd!!! :shock:
+1
De verkar riktigt, riktigt najs Tommy!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Grymt roligt att det är igång nu, Tommy! =)

En 2x12:a skulle ju inte sitta fel alltså...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Jag instämmer i gratulationerna.Gött Tommy!Och lycka till!
Jag har beställt en 212 med tolex look och svart galler nu.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Riktigt bra priser. Grymt sugen på en 2x12"! Hoppas du får riktigt mycket att göra!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Lycka till! Ser riktigt snyggt ut.

Ang tele-speakon är det lättaste att ta en tele-tele högtalarkabel, klipp av ena änden och skruva dit en speakon kontakt. Ingen lödning!

Tror att de flesta speakon tar upp till 4^2mm kabel, svårare i teleänden med grovare koppar.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Weee - faktura nummer B0001 från tks Engineering landade just i min inbox! :dancy:
Gjorde misstaget att sälja min tks-prorotyp till Taurus, men nu är snart ordningen återställd! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Grymt! Så fort jag sparat ska här handlas! Tack för PM.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Hur i hela fridens namn står sig dina 2*12or mot min EBS 2*12a?
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

optic skrev:Hur i hela fridens namn står sig dina 2*12or mot min EBS 2*12a?
Var inte båda på plats i Norrtälje?
BB3000S testade kanske!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

BB3000S och Scuba har A/B-at lite tks 212 vs EBS Neo 212.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

tks skrev:BB3000S och Scuba har A/B-at lite tks 212 vs EBS Neo 212.
Resultat?

Kommer du till Glanshammar, Tommy? Eller någon stolt ägare till tks? Mycket nyfiken....

Grunnar på plottarna på Eminence hemsida. De talar om en ganska extrem lo-mid i liten låda (55 l)... +3 dB vid 100Hz, -6@55 & 2k... Inte överdrivet bas-starkt.
Och med en stor låda, på 135 l, tål den bara 75 W...
Har du trollat eller nåt annat spännande? :wink:
Ytterst nyfiken...
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

BB3000S skrev:Weee - faktura nummer B0001 från tks Engineering landade just i min inbox! :dancy:
Gjorde misstaget att sälja min tks-prorotyp till Taurus, men nu är snart ordningen återställd! :D
Hahaa, första gången jag sett ngn bli så glad över en faktura :D
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

SUBurban skrev: Kommer du till Glanshammar, Tommy? Eller någon stolt ägare till tks? Mycket nyfiken....

Grunnar på plottarna på Eminence hemsida. De talar om en ganska extrem lo-mid i liten låda (55 l)... +3 dB vid 100Hz, -6@55 & 2k... Inte överdrivet bas-starkt.
Och med en stor låda, på 135 l, tål den bara 75 W...
Har du trollat eller nåt annat spännande? :wink:
Ytterst nyfiken...
Glanshammar ska jag besöka!

Resultat får testarna själva kommentera. Lådan i Norrtälje hade väl inspelade element, och den i Aggarp sprillans nya, så det var lite mindre botten i den just då.

En liten låda kan inte ge lika mycket botten som en större, det är inte syftet med en sådan liten, snarare att man offrar lite botten för att få mindre att bära på. Bortfallet av botten i en mindre låda hör ihop med att högtalarelementet rör sig kortare sträcka vid samma effekt och frekvens i en liten låda (jämfört mot en större där allt annat för övrigt är likadant), alltså kan man till stor del kompensera för saknad botten med mer effekt (få elementet att röra sig lika långt som det hade gjort vid lägre effekt i en större låda) utan att distorsion uppstår.

Sedan får man inte glömma att en bassignal absolut inte är en sinusvåg. Många basister vet att E-strängens grundton är ~41 Hz, men inte lika många vet hur det fungerar med övertoner.

Jag har tittat på bassignaler i spektrumanalysatorer, och grundtonen utgör sällan en större del av signalen. Spelar man ett E så går oftast minst 50% av effekten åt till att förstärka övertoner över 100 Hz, medan första övertonen får mer effekt än grundtonen. Sedan kan man om man har möjlighet prova hur olika frekvenser låter. Isolera med någon bra EQ och låt en frekvens i taget få komma fram. 41 Hz låter som otydlig sub-bas, 82 Hz låter mer som en E-sträng. Plockar man bort all information under 60 Hz (dvs grundtonen) låter det ändå ungefär som vanligt. Det har lite med hur hjärnan fungerar att göra också, att den "fyller i" saknade frekvenser.

De siffror som anges i färdiga lådberäkningar för vad ett element "tål" är oftast vid vilken effekt vid sinusvåg xmax passeras, dvs när en viss mängd harmonisk distorsion uppstår. Inte vid vilken effekt talspolen slår i bakstycket, det handlar oftast om mångdubbelt mer effekt. Effektgränserna för en viss % distorsion kan vara relevant vid PA-bruk, men det kan till och med vara tvärt om för elbas, dvs att man vill få ut det. Vissa här på forumet har nog den åsikten, att en del lådor låter bäst då de "pressas" lite. Jag konstruerar dock mina lådor för att distorsion inte ska uppstå förutom i vissa mängder när man närmar sig maxeffekt, vilket är svårt att undvika.

Det finns inga "magiska" högtalarelement. Vill man ha -3dB vid 35 Hz så krävs antingen en väldigt stor låda alternativt trögdrivna element (lång slaglängd, låg resonansfrekvens), eller en kombination av båda. Skriver någon tillverkare för en normalstor baslåda att frekvensomfånget är 30Hz-18kHz och känsligheten är 104 dB@1W/1m så är det inte -3dB vid 30 Hz de menar.

Jag har skrivit lite mer om det här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=13678
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

SUBurban skrev:Kommer du till Glanshammar, Tommy? Eller någon stolt ägare till tks? Mycket nyfiken....
Med tanke på den allmänna GAS:en efter tks-lådor här på forumet lär det krylla av tks-lådor på träffen =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

tks skrev:Glanshammar ska jag besöka!

Resultat får testarna själva kommentera. Lådan i Norrtälje hade väl inspelade element, och den i Aggarp sprillans nya, så det var lite mindre botten i den just då.

En liten låda kan inte ge lika mycket botten som en större, det är inte syftet med en sådan liten, snarare att man offrar lite botten för att få mindre att bära på. Bortfallet av botten i en mindre låda hör ihop med att högtalarelementet rör sig kortare sträcka vid samma effekt och frekvens i en liten låda (jämfört mot en större där allt annat för övrigt är likadant), alltså kan man till stor del kompensera för saknad botten med mer effekt (få elementet att röra sig lika långt som det hade gjort vid lägre effekt i en större låda) utan att distorsion uppstår.

Sedan får man inte glömma att en bassignal absolut inte är en sinusvåg. Många basister vet att E-strängens grundton är ~41 Hz, men inte lika många vet hur det fungerar med övertoner.

Jag har tittat på bassignaler i spektrumanalysatorer, och grundtonen utgör sällan en större del av signalen. Spelar man ett E så går oftast minst 50% av effekten åt till att förstärka övertoner över 100 Hz, medan första övertonen får mer effekt än grundtonen. Sedan kan man om man har möjlighet prova hur olika frekvenser låter. Isolera med någon bra EQ och låt en frekvens i taget få komma fram. 41 Hz låter som otydlig sub-bas, 82 Hz låter mer som en E-sträng. Plockar man bort all information under 60 Hz (dvs grundtonen) låter det ändå ungefär som vanligt. Det har lite med hur hjärnan fungerar att göra också, att den "fyller i" saknade frekvenser.

De siffror som anges i färdiga lådberäkningar för vad ett element "tål" är oftast vid vilken effekt vid sinusvåg xmax passeras, dvs när en viss mängd harmonisk distorsion uppstår. Inte vid vilken effekt talspolen slår i bakstycket, det handlar oftast om mångdubbelt mer effekt. Effektgränserna för en viss % distorsion kan vara relevant vid PA-bruk, men det kan till och med vara tvärt om för elbas, dvs att man vill få ut det. Vissa här på forumet har nog den åsikten, att en del lådor låter bäst då de "pressas" lite. Jag konstruerar dock mina lådor för att distorsion inte ska uppstå förutom i vissa mängder när man närmar sig maxeffekt, vilket är svårt att undvika.

Det finns inga "magiska" högtalarelement. Vill man ha -3dB vid 35 Hz så krävs antingen en väldigt stor låda alternativt trögdrivna element (lång slaglängd, låg resonansfrekvens), eller en kombination av båda. Skriver någon tillverkare för en normalstor baslåda att frekvensomfånget är 30Hz-18kHz och känsligheten är 104 dB@1W/1m så är det inte -3dB vid 30 Hz de menar.

Jag har skrivit lite mer om det här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=13678
Jag blev djupt imponerad när du skrev här på forumet första gången, Tommy. Jag kan lugnt säga att jag fortfarande är väldigt imponerad. :thumbsup: Bra inlägg. :)

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ahab skrev:Lycka till! Ser riktigt snyggt ut.

Ang tele-speakon är det lättaste att ta en tele-tele högtalarkabel, klipp av ena änden och skruva dit en speakon kontakt. Ingen lödning!

Tror att de flesta speakon tar upp till 4^2mm kabel, svårare i teleänden med grovare koppar.
Eller så beställer man här:

http://www.thomann.de/se/pro_snake_bass ... e_15_m.htm

105:- för 1,5 meter.

//J
Skriv svar