dereborn skrev:Nej, det är ju som jag sa, Major-riggen är grym att skåda, men låter ju bara på ett visst sätt. Ingen modern SUV-rig alls. Det som är lite roligt och förvånande är dock att 4x15-lådan låter mycket tajtare och mindre boomig än mina lite modernare 1552 2x15-cabs. I 4x15-lådan sitter det 50-watts celestion greenback-element, som inte är så power-low-end-boomiga som moderna lement med 10 ggr mer effekttålighet o headroom. dessutom är lådan ganska grund, precis så att superbass-toppen får plats. Detta gör att lådan låter som en superfet 4x10:a med ett "vintage-filter" och en lätt overdrive och kompressor konstant inkopplad.
varmt, fett och ändå träigt o tydligt.
- och disten man får om man krämar på lite är det definitiva beviset på att en dist/overdrive i pedalform ALDRIG når ända fram! Som att jämföra en Nord-Electro (svinbra!) med en RIKTIG hammondorgel.... (way beyond svinbra!)
Jo, de är fantastiska.
Spelade en del på JCM800 o superlead moddad till superbass tillsammans med 4x12a o Bassman2x15 låda från o till för några år sedan.
Ett helt enkelt grymt morrande o den bästa basdist man kan tänka sej, men tyckte det saknades botten ibland samt att man var tvungen att dra på rätt mycket volym för att det skulle låta bra.
Men tillbaks till ämnet så föredrar jag 12" o 15" tummare!
BarbequeVillage skrev:Det har varit (och är!) mycket tips, tankar och idéer i omlopp angående högtalarlådor i olika trådar. Eftersom kunskapen ligger spridd på så många ställen så tänkte jag att vi kan samla ihop den på ett ställe, nämligen här!
Vilka lådor föredrar ni?
Tillverkare?
Storlek på elementen?
NEO eller traditionella?
En stor eller många små?
Tyg- eller metallfront?
Jag har sedan länge spelat på en 70tals 4x12 Kustom Lead III
Jag gillar verkligen ljudet i denna låda!
Problem 1. Den är jättetung
Problem 2. Handtagen gör att man får mycket ont i händerna när man skall bära åbäket!
Jag köpte en Eden Nemesis 2x12, men den hade problem med trattarna eller nåt. Väntar fortfarande på att få tillbaks den från musikbörsen. Den har varit inlämnad i 1 1/2 månad nu
Vad är du då ute efter?
Vänta på att eden-lådan kommer tillbaks?
Byta ut K-lådan mot något mindre?
En gammal väl inkörd 412´a låter trots allt som den låter. Kan vara svårt att hitta något litet som låter likadant.
Det är hjul på Kustomlådan! Nemesislådan inköptes då jag tyckte det var overkill vid mindre gig att släpa på 4x12an när jag så gott som aldrig höjde volymen över 3 (av 10). Till saken hör att lådan måste bäras över 50 meter gräsmatta från vägen till båthuset vi repar i.
Jag hade också en naiv förhoppning om att jag skulle förälska mig i ljudet från en ny spännande baslåda. Jag blev snarare avtänd
Tyvärr distade nemesislådan vid hårda anslag. Kom igen, den skullle ju klara 320 watt enligt specificationen Jag får se om den nya/reparerade lådan är bättre.
Mailade Musikbörsen idag och frågade hur det går, vi får se om jag får nåt svar...
Suktar efter en ny låda till min Simms Watts PA 200 top.
Är det nån som kör eller testat Ampegs 412a? Har alltid kört på ampegs 410:or men har börjat gilla tolvornas karaktär.
Eller tycker ni jag ska leta efter en Marshall JCM 800 412a..?
Finns ju en del här som kör på tolvor, ni kanske har andra förslag på 412 lådor..?
Prisklass upp till 7000-8000:-
Liten skrev:allt under sammanlagt 80" är för lite ..
Om det är så du räknar lägger jag in en BadCab på 96"
Den är inte lite fräck!
Om vi ska vara seriösa för en stund.. så kan jag vara riktigt ärlig och säga att min absoluta ideal-låda skulle vara en portad 1010:a där det sista 2x10 paret var något vinklat uppåt.. (lutande som på en gammal marshall..)
Har ägt / provat nästan alla elementkombos jag kan komma att tänka på, (utom 18".. kanske vore något??) 1x15, 2x15, 1x12, 4x12, 2x10, 4x10, 8x10, 8x8.. och inget passar mig bättre än 10":are.. för att vara mer precis.. många 10":are.. och medans en 810 är mitt ideal så vill jag alltig lyfta upp den för att få den helt i ryggen/upp till huvudhöjd för att höra allt.. därav skulle en 1010:a med något vinklad "topp" vara 100% klockrent IMHO..
EDIT: Och nej, det är inte samma sak som en 810:a med en 210:a ovanpå..
Liten skrev:allt under sammanlagt 80" är för lite ..
Hur är det nu med det där med konyta? 3x 10 är inte samma sak som 2x15 i den här världen vet jag. Har för mej att en 15-tummare har ungefär samma konyta (=flyttar lika mkt luft) som 2st 10:r. Antar att det har att göra med att måtten är diametermått och ytan därför ökar mer än diametern. Matte, någon?
1x15" 99dB
----
Mao skulle en Aguilar 2x15 spela 102db och en 4x15 spela 105db.. lite kortfattat..
EDIT: Nu pratar vi senistivity.. inget annat.
Precis, men jag undrade över formaln för konyta. Tillomed jag hajar att 2 tior har dubbel konyta mot EN tia, men hur stor konyta har en 15 jämfört med 2 10? Hittade detta vid en snabbgoogle, den verkar nästan rätt, men ändå inte...
en cirkels yta är pi*r^2.
för en femtummare blir arean
3.14*2.5^2=19.625 kvadrattum
två femtummare blir då 39.25. delat med pi och roten ur det blir det 7 tum. alltså ca 1.5 gånger 5.
inte speciellt exakt men överslagsräkning är ju sällan helt korrekt..
annars vad det gäller dB.kurvan, som är logaristmisk, brukar ju tumregeln säga att en FÖRDUBBLING av förstärkareffekten 300W > 600W ger en volymökning med 3 dB. Det är därför det behövs såna heffasteg i PA-sammanhang, om man dessutom vill ha lite headroom...
dereborn skrev:hmmm.... ser att kombinationen 4x15 fattas....
Fy för en gris!
Jag hade en 4x15 Acoustic en gång i tiden och den var inte ett dugg kul att släpa runt. Lät rätt ok dock!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..