ferm skrev:
Nu ska vi inte vara sådana. Som jag skrev i en annan tråd så lirar jag på ett par 800 ohms element med utgångstrafo drivna av germaniumtransistorer. Inte så effektstarkt men det låter bra.
Med hjälp av en utgångstrafo kan man anpassa förstärkarens utgångsimpedans mot högtalarens, vilket ger en del fördelar.
Hmm... slutsteg med vanliga bipolära transistorer är ganska lämpade att driva 4-8 ohmslaster. Jag tror få konstruktörer skulle anse det meningsfullt att höja matningsspänningen för att kunna arbeta med, säg, 30 eller 100 ohm. Undrar hur Warwick har gjort, är 8-ohmsuttaget 1:1, kanske.
Vi väntar nu på den första OTL-basriggen (med 50 parallellkopplade slutrör)...
ferm skrev:
Nu ska vi inte vara sådana. Som jag skrev i en annan tråd så lirar jag på ett par 800 ohms element med utgångstrafo drivna av germaniumtransistorer. Inte så effektstarkt men det låter bra.
Med hjälp av en utgångstrafo kan man anpassa förstärkarens utgångsimpedans mot högtalarens, vilket ger en del fördelar.
Hmm... slutsteg med vanliga bipolära transistorer är ganska lämpade att driva 4-8 ohmslaster. Jag tror få konstruktörer skulle anse det meningsfullt att höja matningsspänningen för att kunna arbeta med, säg, 30 eller 100 ohm. Undrar hur Warwick har gjort, är 8-ohmsuttaget 1:1, kanske.
Vi väntar nu på den första OTL-basriggen (med 50 parallellkopplade slutrör)...
Transistorförstärkare har en utgångimpedans på ett par hundra milliohm. Vilket betyder att man strömdriver högtalarna, därav att uteffekten blir högre med lägre högtalarimpedans.
Anpassning av förstärkarens utimpedans till högtalarnas impedans kommer förmodligen att betyda att förstärkaren har bättre kontroll över konens rörelse fram och tillbaks.
Transistorförstärkare har en utgångimpedans på ett par hundra milliohm. Vilket betyder att man strömdriver högtalarna, därav att uteffekten blir högre med lägre högtalarimpedans.
Naee... tvärtom. Audioslutsteg är spänningsförstärkare, och uteffekten blir därför högre vid lägre belastningsimpedans (under förutsättning att utgångsimpedansen är liten jämfört med belastningsimpedansen, vilket normalt är fallet). Vore det utströmmen snarare än utspänningen som var proportionerlig mot ingångsspänningen skulle uteffekten minska med lägre impedans.
Anpassning av förstärkarens utimpedans till högtalarnas impedans kommer förmodligen att betyda att förstärkaren har bättre kontroll över konens rörelse fram och tillbaks.
Det skulle innebära att man ville öka förstärkarens utimpedans? Jag har svårt att tänka mig att det skulle ha en "kontrollerande" inverkan. Ett enkelt sätt att experimentera vore ju en serieresistor. Jag vet att det gjorts sådant med gitarrförstärkare, men resultatet borde bli motsatsen till kontroll. Eller missförstår jag dig?
Transistorförstärkare har en utgångimpedans på ett par hundra milliohm. Vilket betyder att man strömdriver högtalarna, därav att uteffekten blir högre med lägre högtalarimpedans.
Naee... tvärtom. Audioslutsteg är spänningsförstärkare, och uteffekten blir därför högre vid lägre belastningsimpedans (under förutsättning att utgångsimpedansen är liten jämfört med belastningsimpedansen, vilket normalt är fallet). Vore det utströmmen snarare än utspänningen som var proportionerlig mot ingångsspänningen skulle uteffekten minska med lägre impedans.
Anpassning av förstärkarens utimpedans till högtalarnas impedans kommer förmodligen att betyda att förstärkaren har bättre kontroll över konens rörelse fram och tillbaks.
Det skulle innebära att man ville öka förstärkarens utimpedans? Har svårt att tänka mig att det skulle ha en "kontrollerande" inverkan... eller förstår jag dig fel?
Jag kan inte gå i polemik angående om slutstegen ska ses som ström eller spänningsdrivare. Däremot så spelar det ingen roll eftersom slutstegets impedans är mycket lägre än belastningens. Ju närmre anpassning ju mer uteffekt.
Högtalaren är ingen snäll last. Den skjuter tillbaks vilket gör att förstärkaren får in spänningsspikar bakvägen
Albert Rosenfield skrev:Enligt informationen skall slutsteget vara transistoriserat med utgångstransformator. Utgångstransformatorer i rörförstärkare är ett nödvändigt ont om man nu tvunget vill använda sig av teknik från asbestens och fotogenlampornas tid (ett alternativ vore högimpediva högtalare - ja, varför inte, kilometervis syrefri koppar ger kanske en oanad musikalitet), men att återgå till transformatorer i transistorförstärkare slår t.o.m. de flesta av hifi-världens dumheter.
Vi lever på 2000-talet! Det kostar nada att bygga en linjär 500W-förstärkare med 0,1% THD över hela det hörbara området! Vi har klass d-förstärkare! Varför, varför, varför måste industrin återgå till cro-magnonstadiet gång på gång? Vad kommer näst? Nätdelar med motorgeneratorer?
Det är en signaturserie vi pratar om och gillar nu herr Hellborg ljudet av utgångstrafo så är det väl inget som ska hindra honom från att ha det i sin signaturstärkare. Visst har utvecklingen gått längre, men ändå så är det rör och trafos som de flesta vill ha i sina stärkare, inte D-klass steg och digitala försteg, även om det numera går att få sådant att låta rätt okej.
Hur måna lirar inte på kopior av amla reliker som P-bas och J-bas. Det har varit utveckling på den fronten med, men det har gått många spårlöst förbi, inklusive mig själv!
Det är en signaturserie vi pratar om och gillar nu herr Hellborg ljudet av utgångstrafo så är det väl inget som ska hindra honom från att ha det i sin signaturstärkare. Visst har utvecklingen gått längre, men ändå så är det rör och trafos som de flesta vill ha i sina stärkare, inte D-klass steg och digitala försteg, även om det numera går att få sådant att låta rätt okej.
Hur måna lirar inte på kopior av amla reliker som P-bas och J-bas. Det har varit utveckling på den fronten med, men det har gått många spårlöst förbi, inklusive mig själv!
Jag har all sympati för herr Hellborg (och särskilt hans musik, faktiskt), men jag undrar om han inte blivit lite lurad av Warwicks tekniker/produktutvecklare/designers? Jag kan inte tänka mig att samma resultat inte hade kunnat ordnas på betydligt billigare - och lättare (med avseende på apparatens massa) vis. Harmonisk distorsion är något som är väldigt lätt att åstadkomma, och det kan ju knappast vara det extra järnet och kopparen i sig Hellborg är ute efter? Jag förstår att Warwick vill sälja något som verkar exotiskt, men...
Det är en signaturserie vi pratar om och gillar nu herr Hellborg ljudet av utgångstrafo så är det väl inget som ska hindra honom från att ha det i sin signaturstärkare. Visst har utvecklingen gått längre, men ändå så är det rör och trafos som de flesta vill ha i sina stärkare, inte D-klass steg och digitala försteg, även om det numera går att få sådant att låta rätt okej.
Hur måna lirar inte på kopior av amla reliker som P-bas och J-bas. Det har varit utveckling på den fronten med, men det har gått många spårlöst förbi, inklusive mig själv!
Jag har all sympati för herr Hellborg (och särskilt hans musik, faktiskt), men jag undrar om han inte blivit lite lurad av Warwicks tekniker/produktutvecklare/designers? Jag kan inte tänka mig att samma resultat inte hade kunnat ordnas på betydligt billigare - och lättare (med avseende på apparatens massa) vis. Harmonisk distorsion är något som är väldigt lätt att åstadkomma, och det kan ju knappast vara det extra järnet och kopparen i sig Hellborg är ute efter? Jag förstår att Warwick vill sälja något som verkar exotiskt, men...
Eller så är det han som lurat dem att bygga detta enbart för att han kan få dem att göra det.
Ser ut som en hemma-stereoanläggning, coolfaktor 0 enligt mig. Och priset ... hallå.
Vill ju till att den låter abnormt bra för att man ens ska tänka tanken på köp.
Man kan ju undra vilken målgrupp warwick riktar sig till för denna skapelse??
lowfreq skrev:Ser ut som en hemma-stereoanläggning, coolfaktor 0 enligt mig. Och priset ... hallå.
Vill ju till att den låter abnormt bra för att man ens ska tänka tanken på köp.
Man kan ju undra vilken målgrupp warwick riktar sig till för denna skapelse??
Det blir en dunderflopp !!
Men va fan Lowfreg........
Lätta på bankkontot och inskaffa en en Hellborg signature, du kanske får skåda ljuset!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
anli skrev:Lär inte sälja i många ex... men kanske en raritet om 10 år.
Sant om inte Les Claypool eller någon storhet annan gillar den.
Då lär dem gå som smör i solsken.....
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
lowfreq skrev:Ser ut som en hemma-stereoanläggning, coolfaktor 0 enligt mig. Och priset ... hallå.
Vill ju till att den låter abnormt bra för att man ens ska tänka tanken på köp.
Man kan ju undra vilken målgrupp warwick riktar sig till för denna skapelse??
Det blir en dunderflopp !!
Men va fan Lowfreg........
Lätta på bankkontot och inskaffa en en Hellborg signature, du kanske får skåda ljuset!
Nä då e fan jag sexigare än den där hellborgplasten, isch !!
Seth Horan hade en Hellborg rigg när han var i Göteborg (MUG).
Jämfört med de andra 2 förstärkarna han spelade på först (oxå Warwick) så hade Hellborgen ett mycket större och luftigare ljud, men det är svårt att säga mer eftersom Seth har väldigt eget spelsätt/ljud.
På Fuzz-mässan (när Hellborg och IA spelade) var det omöjligt att skapa sig en uppfatning om ljudet eftersom lokalen är sååå dålig .
Jag vill nog testa den själv med mina basar innan jag har bestämt mig för vad jag tycker. Priset är ju ruskigt högt.
lowfreq skrev:Ser ut som en hemma-stereoanläggning, coolfaktor 0 enligt mig. Och priset ... hallå.
Vill ju till att den låter abnormt bra för att man ens ska tänka tanken på köp.
Man kan ju undra vilken målgrupp warwick riktar sig till för denna skapelse??
Det blir en dunderflopp !!
Men va fan Lowfreg........
Lätta på bankkontot och inskaffa en en Hellborg signature, du kanske får skåda ljuset!
Nä då e fan jag sexigare än den där hellborgplasten, isch !!
Pratar vi sexighet så sopar jag enligt min hustru er alla av plan.
Själv är jag betydligt blygsammare.
Möjligen sopar jag en slubbatunna av plan.
Så i det perspektivet så är säker Lowfreq sexigare än Hellborg riggen men låter han lika högt????????
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Preampen bygger på (vad jag har förstått det som) en Neve-preamp och när jag har råd(lycka till) ska jag skaffa mig en Neve-preamp till basen, för dra åt h-e vad det låter bra! Sedan ska jag köpa en sån här och bygga om för live bruk:
Genelec 1035, 2x15"+2x5", kostar endast 268 850:-, då har jeg en rigg som låter bättre en Hellborgs. Garanterat.
Klopper skrev:Så i det perspektivet så är säker Lowfreq sexigare än Hellborg riggen men låter han lika högt????????
Jag har flera rattar och knappar på min stärk än hellborg-riggen !! ..Va saru nurå va !!
åsså har jag 1000 wattar på min .. hans e bara på 500 fjuttisar !! Deru !!
Klopper skrev:Möjligen sopar jag en slubbatunna av plan.
Fint folk från Stockholm vet inte vad en slubbatunna är för något.
Klopper skrev:Pratar vi sexighet så sopar jag enligt min hustru er alla av plan.
Klopper skrev:Så i det perspektivet så är säker Lowfreq sexigare än Hellborg riggen men låter han lika högt????????
Jag har flera rattar och knappar på min stärk än hellborg-riggen !! ..Va saru nurå va !!
åsså har jag 1000 wattar på min .. hans e bara på 500 fjuttisar !! Deru !!
Vill bestämt minnas att det går att hänga på tyngre steg än så på Hellborg riggen!
Klopper skrev:Möjligen sopar jag en slubbatunna av plan.
Fint folk från Stockholm vet inte vad en slubbatunna är för något.
Tråkigt för dom!
Klopper skrev:Pratar vi sexighet så sopar jag enligt min hustru er alla av plan.
Upp till bevis !!
Jag behöver inte bevisa något! Tycker själv jag ser ut som kriget!
Det är min hustru som har konstig smak!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..