Vad ska jag ha hemma? *Recension, se sida 3*

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det finns ju tydligen en uppsjö av olika mindre combos som verkar rätt intressanta. Det är väl tveksamt om man får lika bra ljud ens vid låg volym om man ska köpa separata delar, så det kanske är smart att köpa något lite större ändå.

Vad tror ni om den här? Verkar liten, proffsig och kostar tre lakan.

http://www.swrsound.com/products/search ... 4490300000
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

En sansamp och en aktiv monitor?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Diesel skrev:En sansamp och en aktiv monitor?
Sansamp låter apa tycker jag. Dessutom är de förskräckligt dyra.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Makten skrev: Sansamp låter apa tycker jag.
:shock:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Makten skrev:Sansamp låter apa tycker jag.
Första riktiga du sagt Makten! :D

+ 200
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag sitter och dreglar lite på Thomanns hemsida, hehe. Det var länge sedan jag över huvud taget suktade efter prylar. :lol:

Den här var väl söt? http://www.thomann.de/se/warwick_blue_cab_30.htm

Tillägg: Finns visst ännu mindre!
http://www.thomann.de/se/warwick_blue_cab_15.htm

Jag fattar inte riktigt hur en så liten mojäng kan väga nästan 12 kilo. Det bådar ju gott för kvaliteten. Frågan är hur det är med ljudet. Billig är den ju i alla fall.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Sådär ja. Efter att ha lusläst recensioner, forum och dylikt på nätet i flera timmar (klockan är som synes en del, fast en timme mindre än forumklockan) så har jag nu helt sonika beställt en...

Bild

Och så passade jag på att beställa...

Bild

Och en...

Bild


Jag hittade inte ett ont ord om Warwicken, och jag valde den minsta eftersom jag tror att den räcker och blir över. Det är möjligt att den är lite för "modern" i soundet för mig, men det gör inte så mycket när man inte lirar i en bandsituation. Jag kommer förstås att recensera den.
Det ska bli intressant att se hur snabba tyskarna är. Jag har hört att de kan vara rysligt kvicka ibland från säkra källor. 8)

Gonatt! Eller... eh, gomorron snarare. :oops:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Provade Warwicks combon när jag var på jakt efter nåt nytt. Var snubblande nära att rycka endå de lät rätt ok med bra pris.
Jag hade dock Peavey microbass combon (funkar oxå) som ministärk redan, och fläskade på med ampeg B100R i stället.

Ja, Thomann är snabba!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Grattis till ett bra strängköp, Makten!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Godmorgon version 2.0 :lol:
anli skrev:Provade Warwicks combon när jag var på jakt efter nåt nytt. Var snubblande nära att rycka endå de lät rätt ok med bra pris.
Jag hade dock Peavey microbass combon (funkar oxå) som ministärk redan, och fläskade på med ampeg B100R i stället.
Det låter betryggande. "Rätt ok" är ett gott mått på en sån liten rackare antar jag. :wink: Jag brukar sällan köpa musikprylar osett, men vad som helst lär vara bättre till bas än min Microcube (till salu för en femhundring förresten).
Ja, Thomann är snabba!
Fick just ett sms om att ordern skickats! :shock:
GurraG skrev:Grattis till ett bra strängköp, Makten!
Ja, jag är rysligt sugen på dem. De basar jag testat med dylika har låtit och känts mycket bra. Mina befintliga FW har märkligt nog fått en dissonant "bi-ton" här och där. Jag misstänker att de skruvat sig när jag strängat upp basen flertalet gånger efter justeringar.
Synd att det är frakt även på småprylar, annars kunde man ju beställa strängar från Thomann set för set. 320:- kostar de annars utan frakt, vilket ju är avsevärt billigare än på hemmaplan.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

marcbass skrev:Jag kör med min RÖDA rigg hemma.

Tycker egentligen VAD som funkar hemma, Man spelar ju OFTAST inte så starkt så man behöver en 6x12" hemma direkt! ;)
Får inte ihop din mening riktigt....men vad jag minns så bor du i hus?!
DET är en avsevärd skilnad.

Men spela bas i en 12 eller 15 tummare i lägenhet får man göra.
Dock inte efter 22.30.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Geddy_Lee skrev:Men spela bas i en 12 eller 15 tummare i lägenhet får man göra.
Dock inte efter 22.30.
Precis. Jag vill kunna spela jättelågt utan lurar med skapligt ljud även sent på natten. Då är nog en så liten låda som möjligt att rekommendera, varför jag valde yttepytte-combon. Bara den är välkonstruerad så borde det kunna låta finfint. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

vad kostar den där lilla lådan tro?
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

the_great_alfonzo skrev:vad kostar den där lilla lådan tro?
1519.27 SEK

(166 euro)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

Noelredding skrev:
the_great_alfonzo skrev:vad kostar den där lilla lådan tro?
1519.27 SEK

(166 euro)
1015.89 sek (€111) till och med.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Noelredding skrev:
the_great_alfonzo skrev:vad kostar den där lilla lådan tro?
1519.27 SEK

(166 euro)
Nä, 1016:-! Det är trettiowattaren som kostar femtonhundra.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Makten skrev:
Noelredding skrev:
the_great_alfonzo skrev:vad kostar den där lilla lådan tro?
1519.27 SEK

(166 euro)
Nä, 1016:-! Det är trettiowattaren som kostar femtonhundra.
Där ser man! :oops:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Gott! sån kanske man skulle skaffa... Jag som älschkar warwick och allt :lol:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Nu har jag monterat den nya micken, strängarna samt spelat en hel del genom förstärkaren. Och jag är MYCKET nöjd! Det låter långt över förväntan faktiskt. :D
Förut tyckte jag att GFS-mickarna i min J-kopia lirade ganska jämt med "Duncan Designed" i P-basen, men med den nya Fendermicken så låter P:n avsevärt bättre. Jag kunde inte A/B-jämföra med den gamla, men den här låter mer som en Precision ska låta (i mitt tycke), nämligen varmt, knarrigt och lite ihåligt. Visserligen bidrar nog strängarna till det hela. De har samma trevliga kärnfulla karaktär som rundspunna, men med mjukare topp. Jag antar att de liksom andra flatspunna strängar bör spelas in ett slag dock. Hur som helst så är de väldigt annorlunda att spela på, och det tog ett tag att vänja sig. Dragkraften är avsevärt lägre än normalt, så man får spela lite lösare för att det inte ska bli så mycket "fladder". Men gör man det så är de hur trevliga som helst. Basen låter "lätt" på något sätt, vilket den i och för sig ÄR också.
Förstärkaren låter ungefär som den ser ut, skulle man kunna säga. Mjukt och varmt men ändå "proffsigt". Definitivt inget öppet rockljud, utan snarare något som skulle kunna liknas vid Acoustic-riggarnas ljud. Lite sterilt transistoraktigt, men ändå varmt och "snärtigt". Trevligt som fasen när man lirar på egen hand, men inget ljud jag skulle eftersträva i en bandsituation. Med min RAT framför låter det riktigt gott om man vill ha lite mer knuff i det övre registret.
Förstärkaren är förresten mycket större än jag trodde! 40 centimeter hög.

Jag tror att jag har gjort en klockren fullträff på samtliga plan här faktiskt. Rekommenderas! :D
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ah, Thomastiksträngarna är så j-a bra! Jag är löjligt nöjd med mitt set, kommer definitivt att sätta dom på flera basar.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Ah, Thomastiksträngarna är så j-a bra! Jag är löjligt nöjd med mitt set, kommer definitivt att sätta dom på flera basar.
Ja, jag är mäkta imponerad alltså. Mycket märkligt, men basen bytte helt karaktär med dem. Det känns som att de är helt viktlösa. Sustainen är fasen bättre än på de rundspunna som satt på basen från början.
Men jag skulle inte kalla dem flatspunna, för det är de inte. Inte E och A i alla fall. De ser rundspunna men hårt slipade ut.
Jag tror jag läste nånstans att dessa strängar har nåt slags märkligt fiberhölje innanför yttersta lindningen. Det är kanske därför de får så låg massa, och därmed låg dragkraft. Det är antagligen därför hela basen låter och känns "luftig". De verkar svänga mer friktionsfritt än andra strängar. :D
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Makten skrev:Jag tror jag läste nånstans att dessa strängar har nåt slags märkligt fiberhölje innanför yttersta lindningen. Det är kanske därför de får så låg massa, och därmed låg dragkraft. Det är antagligen därför hela basen låter och känns "luftig". De verkar svänga mer friktionsfritt än andra strängar. :D
Ja, om jag inte missminner mig så är det samma teknik man använder till strängar för fiolfamiljen. Nån silkes/syntettrådslindning runt en lindning eller om det är kärnan.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Ja, om jag inte missminner mig så är det samma teknik man använder till strängar för fiolfamiljen. Nån silkes/syntettrådslindning runt en lindning eller om det är kärnan.
Precis! Det gör väl att strängen är tjock men lätt. Inte för att de är så tjocka, men om man jämför dragkraften (kilo) mot ett set D'Addario Chromes (också flatwounds) med ungefär samma tjocklek så ser man hur jäkla stor skillnaden är. Thomastik (.43"-.100") till vänster, D'Addario (.45"-.100") till höger:

G: 16,83 - 20,73
D: 17,03 - 23,58
A: 14.23 - 19,82
E: 15,63 - 17,41

För övrigt lade jag märke till att Thomastik-strängarna har rund och mycket tunn kärna. Vanligen har man hexagonal kärna som är ganska tjock i jämförelse.

Tillägg: Stålsträngar till kontra funkar nog ungefär likadant; kärna - fiberlindning - yttre stållindning.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Makten, jag har också lagt märke till att E och A-strängarna ser annorlunda ut än D och G-strängarna, att man liksom ser lindningarna tydligare. Men vad är det egentligen som får dig att tro att de är nedslipade roundwounds?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar