Vad ska jag ha på större scen med min Warwick?

Prata om förstärkare och högtalare
dereborn

Inlägg av dereborn »

jajaja parkas, lovvärt iofs, men det finns kanske andra, mer lämpliga, tillfällen att praktisera "livin'on the edge-filosofi"...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev:jajaja parkas, lovvärt iofs, men det finns kanske andra, mer lämpliga, tillfällen att praktisera "livin'on the edge-filosofi"...
Hehehe...



Kim, du kan ju alltid testa Aguilar annars, har ju enbart fått lovord här på forumet!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:Ampeg & 8x10=Volvo 245

Inget jätteupphetsande, men startar o funkar alltid, och tar dig från start till mål utan obehagliga överraskningar. Funkar alltid, och finns hos de flesta suppliers.
Håller med.
Beställer själv alltid Ampegrigg för större scener med backline på plats. Alla kan få tag på en och det låter alltid som det ska. Visst vore det ballt att prova att hyra på något spännande och sexigt, men Ampeg klarar alltid biffen. Sticker hellre ut hakan rent musikaliskt här och där i så fall.

Och så tycker jag att du ska begära att få stärkaren mickad. Många ljudtekniker är lata och ignoranta, de tycker att basen är enklast att jobba med linad. Men när du rattat fram ett snyggt stärkarljud som passar musiken (som ju du i allmänhet förstår dig på bättre än en ljudapa) så är det synd om det bara används till medhörning.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev: Och så tycker jag att du ska begära att få stärkaren mickad. Många ljudtekniker är lata och ignoranta, de tycker att basen är enklast att jobba med linad. Men när du rattat fram ett snyggt stärkarljud som passar musiken (som ju du i allmänhet förstår dig på bättre än en ljudapa) så är det synd om det bara används till medhörning.
+1

Att det ska vara så svårt att då basen mickad istället för line:ad....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

bootsy skrev: Och så tycker jag att du ska begära att få stärkaren mickad. Många ljudtekniker är lata och ignoranta, de tycker att basen är enklast att jobba med linad. Men när du rattat fram ett snyggt stärkarljud som passar musiken (som ju du i allmänhet förstår dig på bättre än en ljudapa) så är det synd om det bara används till medhörning.
Sitter här nickande och bara håller med, möjligen både och men då är risken att micken försvinner i PA:t.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Jag känner mig inte jättekinkig med ljudet, bara jag trivs med det. Men då måste jag förhöra mig lite om Ampegtopparna bara (usch, jag har verkligen ingen koll :oops: har klarat mig så bra med min 100W-combo hittills)....

GroovyJr: Vad är skillnaden mellan VR och CL då? Båda är rör på 300W vad jag kan se.

EDIT: Och vad är skillnaden mellan 810AV och 810E?

Finns det mer att hålla reda på?
Senast redigerad av Kim S den tor 29 nov 2007, 00:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Ska tänka på det med mickningen också... vore ju synd att gå miste om sina egna fine tunes som sagt....
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Kim, VR är reissue av den första modellen vilken saknar master men har dubbla förstegskanaler. Den distar naturligt lite tidigare men då får du skruva upp rejält kan jag säga :wink:

CL har mastervolym vilket gör att du kan dista den tidigare via volym och master. Den har fem istället för tre lägen för mid-funktionen också. Inuti har den även en rörspararkrets som gör att ljudet skiljer sig åt lite. Men den behöver du inte bry dig om då det inte är så det stör...

Annars stämmer det att båda är på 300W och i en 810 kan inte mycket gå fel här 8)
Ljudmässigt är det en smaksak, låter ganska lika men jag föredrar ljudet i VR.

Det var väl lite på skämt jag skrev be om en VR då jag inte tror att så många hyrfirmor har dessa ännu.
Senast redigerad av groovyjr den tor 29 nov 2007, 00:22, redigerad totalt 1 gånger.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

groovyjr skrev:
Det var väl lite på skämt jag skrev be om en VR då jag inte tror att så många hyrfirmor har dessa ännu.
Nej, jag tippar att de flesta kör antingen SVT CL eller SVT 2 Pro.
Fast jag fick en VR på Sundsvalls gatufest i somras!
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Groovyjr: Aha... tack för infon! Hehe, ditt skämt gick rätt över mitt huvud.... är ju lite grön på området som sagt :green:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

bootsy skrev:
groovyjr skrev:
Det var väl lite på skämt jag skrev be om en VR då jag inte tror att så många hyrfirmor har dessa ännu.
Nej, jag tippar att de flesta kör antingen SVT CL eller SVT 2 Pro.
Fast jag fick en VR på Sundsvalls gatufest i somras!
Coolt, vad tyckte du om den!?

Både SVT CL och SVT II Pro är ju hur bra som helst, så det finns ju inte direkt någon anledning för dem att springa benen av sig för att uppgradera :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Kim S skrev:Groovyjr: Aha... tack för infon! Hehe, ditt skämt gick rätt över mitt huvud.... är ju lite grön på området som sagt :green:
Sorry!
Det var inte menat så... :oops:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

groovyjr skrev: Både SVT CL och SVT II Pro är ju hur bra som helst, så det finns ju inte direkt någon anledning för dem att springa benen av sig för att uppgradera :wink:
och då kommer frågan: Svt 2 pro? skillnad mot föregående? band-EQ och rackformat?'

Edit: Lika bra jag får kläm på det här en gång för alla ;)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Japp som CL fast i rack och med EQ.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

groovyjr skrev:Japp som CL fast i rack och med EQ.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Håller med, SVT + 810 !! Det är inte bara okej ... det låter jävligt bra !!
Spelar ingen roll vilken SVT egentligen men SVT Classic:en är ju löjligt lättrattad.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

groovyjr skrev: Coolt, vad tyckte du om den!?

:wink:
Den lät som en dröm, men jag har lite svårt att avgöra skillnaden från en vanlig SVT. Dock är den fruktansvärt stilig - det räcker långt det med!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Lite kul.. Har giggat Solnahallen.. i en ampeg pro2:a och 810:a.. instämmer i kören.. you can't go wrong..
Storlekar etc är ju alltid svårt att avväga..
Det är ju det snarare regel än undantag att scenljudet på stora scener är svårt att jobba med.. så jag går alltid på Edna Mode's ordspråk: Luck favours the prepared
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Liten skrev:Lite kul.. Har giggat Solnahallen.. i en ampeg pro2:a och 810:a.. instämmer i kören.. you can't go wrong..
Storlekar etc är ju alltid svårt att avväga..
Det är ju det snarare regel än undantag att scenljudet på stora scener är svårt att jobba med.. så jag går alltid på Edna Mode's ordspråk: Luck favours the prepared
Kul! Valde du pro2:an själv, och i så fall varför den före CL?

Vad gäller scenljud i lokaler så är kanske inte sporthallar byggda med hänsyn till akustik heller :roll:
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Jag kan inte göra annat än att rekommendera EBS-lådor.
Enligt min erfarenhet så är de jävligt välbyggda, riktigt bra kvalité och låter riktigt mycket.

Jag spelar inte via en topp från EBS, men deras lådor är för jävla bra om du vill ha ett ljud som är ganska transparent och återger ljudet av dina fingrar, din bas och din förstärkare.

Personligen blir jag alltid lite besviken när jag får en Ampeg-rigg.
Tycker tonen ganska sällan blir så precis och klar som jag vill ha den.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Någon skrev om EBS 412:a
Den låter väldigt mycket och bra, men saknar totalt egen diskant. Den litar alltså helt på diskanthornet. Utan diskanthornet låter det som munkavle, den är med andra ord lite speciell och det saknas en aning i övre mellanregistret/låga diskanten tycker jag. När det gäller fyrtolvor så håller jag på Aguilar (ungefär samma storlek som EBS). Testa ordentligt innan vilken som verkar bäst.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Jag har en 2*12 EBS NEO och jag kan säga att den verkligen inte saknar diskant. Jag har stängt av diskanthornet totalt och aldrig upplevt det du talar om. Svårt att se att en 4*12a skulle sakna diskant på det viset du säger, faktiskt.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Vad jag kommer ihåg när jag provade prototypen för EBS 2x12 Neo så lät den mer åt 4x10 hållet än åt den vanliga 2x12 de har. Vilket innebär att det inte fanns lika mycket djupbas men mer mid. Men det kan ju ha ändrat sig lite med tanke på att Neo lådan är annorlunda än den traditionella 2x12 lådan som de bestyckat med Neo element när jag testade den.

Sen är det väl också så att 4x12 ger mer totalbas än 2x12 vilket då kanske gör att hornet inte hänger med riktigt. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kim S skrev:
Liten skrev:Lite kul.. Har giggat Solnahallen.. i en ampeg pro2:a och 810:a.. instämmer i kören.. you can't go wrong..
Storlekar etc är ju alltid svårt att avväga..
Det är ju det snarare regel än undantag att scenljudet på stora scener är svårt att jobba med.. så jag går alltid på Edna Mode's ordspråk: Luck favours the prepared
Kul! Valde du pro2:an själv, och i så fall varför den före CL?

Vad gäller scenljud i lokaler så är kanske inte sporthallar byggda med hänsyn till akustik heller :roll:
Inte mitt val.. det stod där från arrangören.. :bluesmile:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Jo, du kan helt klart ha en poäng groovyjr.
Dock tycker jag att beskrivningen att den saknar diskant totalt inte låter så trolig helt enkelt, men vad vet jag. det är trots allt inte exakt samma sak som det jag spelar på.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Skriv svar