tks högtalarlådor (112 / 212 / 215 mfl)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Jag ska inom kort åka på semester, är åter i början av augusti. Jag kommer antagligen inte ha tillgång till internet under tiden, så om någon skickar PM medan jag är borta kan jag nog svara först i augusti.

Liten update och sammanfattning om prylarna så länge. Observera att 112/lilla 115 har fått nya mått. Har även infört en ändring med handtagen på 112, nya bilder kommer. Även 212 har jag ändrat när det gäller handtagen, nu erbjuder jag inte längre utfällbara handtag, utan endast den modell som finns på bild längre ned.

Alla priser gäller filtklädd låda med plasthörn, utan diskanthorn. Vinylklädd låda med metallhörn kan fås för pristillägg som beror på lådans storlek. 2x speakon. 112 och 212 kan fås i något enklare utförande (mindre uppstagning, andra skruvar som håller fast högtalarelementen) till något lägre pris.

Alla lådor kan fås med diskanthorn, enbart diskanthorn är +500 kr, vill man dessutom ha nivåreglage till det tillkommer ytterligare 300 kr. Diskanthorn plus de komponenter som krävs väger ca 1 kg.

112:
Bild

250W, 8 ohm
52x36,5x34 cm, vikt ca 11 kg.

2500 kr (enklaste utförandet)
2700 kr (standardutförande)

Vinylklädsel/metallhörn/gummifötter +150 kr.

212:
Bild

500W, 4 ohm
60x60x40 cm, vikt ca 21 kg.

3600 kr (enklaste utförandet)
4000 kr (standardutförande)

Vinylklädsel/metallhörn/gummifötter +250 kr.

215:
Bild

600W, 4 ohm
82x60x40 cm, vikt ca 23 kg.

6200 kr

Det kommer även finnas en lite värre 900W-version som väger ca 25 kg, pris på den kommer i augusti.

Vinylklädsel/metallhörn/gummifötter +350 kr.

115s:
Bild
(Undre lådan på bilden, samma bredd/djup som 112, elementet kommer ha svart kant, inte ren metall som på bilden)

300W, 8 ohm
52x52x34 cm, vikt ca 12 kg.

3800 kr

Vinylklädsel/metallhörn/gummifötter +200 kr.

Ny version av 2128 samt lite fler modeller och en hemsida kommer i augusti.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Är priserna inkl. moms?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Fortfarande: Varför inga tio-tummare? ;) (mest nyfikenhet)
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Indigo skrev:Är priserna inkl. moms?
Alla priser inkl moms!
Aesthetica skrev:Fortfarande: Varför inga tio-tummare? ;) (mest nyfikenhet)
Jag tror jag tagit upp det tidigare, men det var kanske i en annan tråd.

10"-element har lägre output och slaglängd än 12"-element av samma kvalitet. För att man ska få en låda med 10"-element att vara lika kapabel som en låda med 12"-element behövs det fler av dem. En 4x10 spelar något starkare än en 2x12 om det är jämförbara element. Pris och vikt skiljer väldigt lite mellan 12" och 10", så i princip blir det dubbelt så högt pris och vikt för elementen om man väljer 10"-element.

Det som brukar anses vara fördelen med 10"-element är att de ska ha snabb respons och bra mellanregister/diskant. Nu är alla element olika, och det beror även på lådkonstruktion, men generellt. När det gäller de 212 jag bygger så är responsen snabbare än i de flesta 4x10:or, och mellanregister/diskant är tillräckligt för de flesta. Vill man ha mer så ger ett 8"-element mer topp och tydligare mellanregister än vad man får ut från en 4x10 - det till lägre pris och vikt än om det hade varit 10"-element. Alternativt ett diskanthorn om man gillar den lösningen.

Ett annat problem med standard-4x10-designen är hur den sprider ljudet. Kortfattat gör placeringen av elementen att man förlorar mycket av det mellanregister/topp som finns i många 10"-element, eftersom elementen stör ut varandra, och faktiskt försämrar spridningen av ljudet, mot om elementen hade placerats i en 4x hög stapel från golv uppåt. Att placera elementen diagonalt är bättre ur den aspekten, och vertikalt (som två 112:or på varandra) är ännu bättre, då får man en ännu jämnare spridning av ljudet över lokalen där man spelar. Jag håller faktiskt på med 212:or med elementen vertikalt placerade som ett komplement till nuvarande 212.

Nu menar jag inte att alla 4x10:or är värdelösa, tvärtom, det finns nog gott om 4x10:or som låter bra och som har många nöjda ägare, men eftersom jag tycker låg vikt och ett bra pris är viktigt är inte 4x10 eller något annat med 10"-element någonting jag tycker skulle passa. Dessutom har jag flera designer på gång som teoretiskt sett är bättre lösningar, vilket jag hoppas innebär fler som tycker det låter bra i praktiken också.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Tack för förklaringen, utförlig och bra!
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Finns det plats att få en tweeter monterad i en 215-låda? Vore ju schysst overkill med en 215 till min 212, men eftersom jag isåfall till stor del ändå kommer att använda lådorna var för sig med olika band känns en reglerbar tweeter som nåt jag vill ha - nödvändigt eller inte...

Ha en trevlig semester Tommy! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

BB3000S skrev:Finns det plats att få en tweeter monterad i en 215-låda? Vore ju schysst overkill med en 215 till min 212, men eftersom jag isåfall till stor del ändå kommer att använda lådorna var för sig med olika band känns en reglerbar tweeter som nåt jag vill ha - nödvändigt eller inte...

Ha en trevlig semester Tommy! :D
Tweeter finns det plats för i alla modeller.

Ska man köra båda lådorna ihop behöver bara den ena (den övre) vara utrustad med diskant, men ska man dela på dem och gillar diskanthorn är det såklart trevligt om båda har sådant!

Angående nivåreglage så är det nödvändigt i vissa fall men inte alla. Har man en kraftfull EQ-sektion på förstärkaren (exempelvis shelving-filter för diskanten med reglerbar frekvens, alt detaljerad grafisk EQ) kan man skära ned diskanten där på en gång, men består förstärkarens tonkontroll i diskantregistret bara av +/- 12 dB vid 10 kHz får man bättre effekt om man dämpar diskanten med ett nivåreglage på lådan istället. Finns det möjlighet i förstärkaren är det egentligen den bättre metoden då ingen extra effekt går åt, plus att ljudet på scen blir mer likt ljudet ut genom PA:t om man kör en post EQ DI.

Tackar, det ska bli riktigt skönt att komma iväg ett tag, men mot slutet av semestern sitter man väl där och undrar vad som händer på Pratabas :lol:
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

tks skrev:
BB3000S skrev:Finns det plats att få en tweeter monterad i en 215-låda? Vore ju schysst overkill med en 215 till min 212, men eftersom jag isåfall till stor del ändå kommer att använda lådorna var för sig med olika band känns en reglerbar tweeter som nåt jag vill ha - nödvändigt eller inte...

Ha en trevlig semester Tommy! :D
Tweeter finns det plats för i alla modeller.

Ska man köra båda lådorna ihop behöver bara den ena (den övre) vara utrustad med diskant, men ska man dela på dem och gillar diskanthorn är det såklart trevligt om båda har sådant!

Angående nivåreglage så är det nödvändigt i vissa fall men inte alla. Har man en kraftfull EQ-sektion på förstärkaren (exempelvis shelving-filter för diskanten med reglerbar frekvens, alt detaljerad grafisk EQ) kan man skära ned diskanten där på en gång, men består förstärkarens tonkontroll i diskantregistret bara av +/- 12 dB vid 10 kHz får man bättre effekt om man dämpar diskanten med ett nivåreglage på lådan istället. Finns det möjlighet i förstärkaren är det egentligen den bättre metoden då ingen extra effekt går åt, plus att ljudet på scen blir mer likt ljudet ut genom PA:t om man kör en post EQ DI.

Tackar, det ska bli riktigt skönt att komma iväg ett tag, men mot slutet av semestern sitter man väl där och undrar vad som händer på Pratabas :lol:
Låter bra!! :tummenupp:
Det är egentligen mest för sakens skull och av vanans makt jag tycker det känns bra med ett nivåreglage till tweetern, förstår och köper resonemanget. När man spelar ensam kan det dock med vissa basar vara bra att kunna vrida av den helt ibland, framförallt låter min Stingray mycket bättre utan tweeter. I en bandsituation är det dock en helt annan sak, då äts mycket av diskanten upp av cymbaler och gitarrer känns det som. Sen är det ju en i sammanhanget försumbar kostnad för nivåreglaget, och ju fler rattar desto bättre!! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag har samma konstellation som på tks bild här strax ovanför med en 112 och en 115. De driver jag med en Ashdown MAG300 Evo II som tks har klätt om åt mig så att den matchar lådorna visuellt. Men även ljudmässigt är det en riktigt bra kombination tycker jag, och med låg vikt och till ett riktigt bra pris dessutom.

En bild på riggen tillsammans med min Windmill Custom Jazz (som matchar rätt bra den också):
Bild

/Mats D
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6610
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

Jag tycker absolut att du ska låta tks använda den bilden som reklambild på hemsidan, Mats!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Kultivator skrev:Jag tycker absolut att du ska låta tks använda den bilden som reklambild på hemsidan, Mats!
Tommy är en mycket duktigare fotograf än jag, men vill han använda bilden så har jag inga invändningar.

/Mats D
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6610
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

MatsD skrev:
Kultivator skrev:Jag tycker absolut att du ska låta tks använda den bilden som reklambild på hemsidan, Mats!
Tommy är en mycket duktigare fotograf än jag, men vill han använda bilden så har jag inga invändningar.

/Mats D
Det är en så trevlig bild, vad gäller komposition och kameravinkel. Får riggen att se väldigt aptitlig ut!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Vad snyggt det blev med matchande case Mats, kul att se bild på det!

Angående bilder till hemsidan så kommer det nog bara vara enkla "produktbilder" med vit bakgrund för sidorna där det står om de olika modellerna, men jag kan tänka mig en avdelning för bilder som ägare av lådor skickat in, det är alltid kul att se hur det ser ut med förstärkare/basar.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

tks skrev:Angående bilder till hemsidan så kommer det nog bara vara enkla "produktbilder" med vit bakgrund för sidorna där det står om de olika modellerna, men jag kan tänka mig en avdelning för bilder som ägare av lådor skickat in, det är alltid kul att se hur det ser ut med förstärkare/basar.
Blir nog bra, när kommer sidan din då?
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Evilbiker skrev: Blir nog bra, när kommer sidan din då?
Jag har precis varit utomlands i två veckor, och från och med imorgon är jag hemma och ledig i två veckor till, så det finns goda möjligheter att den dyker upp inom den tidsramen.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Det är givetvis viktigare att du hinner med att bygga lådor och studera, men hur går det med sidan?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Inlägg av matt_deluxe »

212an såg jävligt mumsig ut. Den skulle man vilja prova med nygamla Ampeg-toppen.
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Johanivansson »

Alla priser gäller filtklädd låda med plasthörn, utan diskanthorn. Vinylklädd låda med metallhörn kan fås för pristillägg som beror på lådans storlek. 2x speakon. 112 och 212 kan fås i något enklare utförande (mindre uppstagning, andra skruvar som håller fast högtalarelementen) till något lägre pris.
Kostar det 150 spänn extra per grej man lägger till? Blir det alltså tex 300 extra för metallhörn och vinyl?
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Johanivansson »

Vad är det för element du använder förresten, tks? Det står säkert någonstans i denna monstertråd, men jag hittar inte...
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Johanivansson skrev:
Alla priser gäller filtklädd låda med plasthörn, utan diskanthorn. Vinylklädd låda med metallhörn kan fås för pristillägg som beror på lådans storlek. 2x speakon. 112 och 212 kan fås i något enklare utförande (mindre uppstagning, andra skruvar som håller fast högtalarelementen) till något lägre pris.
Kostar det 150 spänn extra per grej man lägger till? Blir det alltså tex 300 extra för metallhörn och vinyl?
Eftersom priserna ovan för "vinyl/metallhörn/gummifötter" ökar med lådans storlek verkar det ju rimligt att priserna är totalen för vinyl/hörn/fötter. Konstigt om 8 hörn var dyrare att sätta på en 215 än en 112, eller hur? :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Inte riktigt klara, men jag bjuder på en liten bild ändå:
Bild
;)
41HZ skrev:Det är givetvis viktigare att du hinner med att bygga lådor och studera, men hur går det med sidan?
Ja, det är som sagt mycket att göra, men den kommer så fort jag hinner. Det som är kvar att göra nu är att ta ordentliga bilder på alla lådor, vilket jag kan göra så fort jag fått galler till lådor från lackeringen (inte lika snyggt att fota lådor som saknar galler ;) ), jag borde få dem nu på fredag. Hemsida till helgen kanske.
matt_deluxe skrev:212an såg jävligt mumsig ut. Den skulle man vilja prova med nygamla Ampeg-toppen.
Jag tänkte komma på besök hos er i Örebro någon gång framöver, kanske i oktober!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Giallo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 22:18
Ort: Motala

Inlägg av Giallo »

Grymt sexigt i Orange-färg.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Giallo skrev:Grymt sexigt i Orange-färg.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Ja sheisse nu ångrar man ju nästan att man valde svart vinyl! :evil: :lol:
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar