tks högtalarlådor (112, 212, 215, 1158 mfl) 2010

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

tks skrev:Jag håller på och experimenterar med nyheter inför 2011... det här har efterfrågats flera gånger, så jag har börjat testa hur man kan göra det på lämpligt sätt:
Bild

Jag litar inte på enbart en tygbit för att skydda elementen, och normalt sett tillhörande träram finns det inte riktigt plats för, så här är tyget limmat rakt på ett galler.

Eftersom det här var en försökskanin så är gallret inget "fingaller" som jag normalt sett använder, utan en bit skrot, därav flertalet (ej symmetriskt placerade) skruvar, för att hålla det ojämna gallret på plats. Med en rak och snygg bit galler blir det enklare/bättre.

Kan eventuellt bli ett tillval framöver när jag vet hur bra limmet håller tyget på plats.

:kär: :kär: :kär: :kär: :kär: :kär: :kär:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Mycket spännande utveckling! Snyggt! :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Yeah!
Sådär ska det se ut! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Testar två olika lim, ni får hålla tummarna ;)

Fungerar det utseendemässigt med skruvarna som håller fast gallret? Nu är det lite väl många på den där, men med rätt galler borde tre skruvar per sida räcka (för en 212).

Förresten är det lite nyheter inuti lådan också, men mer om det senare :D
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Evilbiker skrev:Sjukt snygg Tommy!
Tack!

Det ser ännu bättre ut i verkligheten. Jag känner ungefär som när jag provade att klä en högtalarlåda i vinyl första gången, trodde inte det var min grej men blev förvånad över hur mycket jag gillade slutresultatet.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Det där kommer bli en stor säljare det!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

tks skrev:Testar två olika lim, ni får hålla tummarna ;)

Fungerar det utseendemässigt med skruvarna som håller fast gallret? Nu är det lite väl många på den där, men med rätt galler borde tre skruvar per sida räcka (för en 212).

Förresten är det lite nyheter inuti lådan också, men mer om det senare :D

Självklart skulle det snyggaste vara att dölja allt vad heter skruvar, men det kan ju bli lite problematiskt kanske... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

blackparkas skrev: Självklart skulle det snyggaste vara att dölja allt vad heter skruvar, men det kan ju bli lite problematiskt kanske... :D
Kan vanliga elförzinkade ("silver"-) skruvar smälta in bättre?

Jag tror jag har plockat ut rätt tyg iaf, finns lite fler att välja på:
http://www.mojotone.com/amp-parts/Grillcloth

Många som ser bra ut på bild ser dock inte så kul ut på riktigt, den här gör sig bra i verkligheten också.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Gnyff!! Var ska jag få plats med en sån låda då?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Hur gör du runt gallerkanterna - de är ju rätt vassa? Måste man limma på tyget? Vore ju ball om man kunde ha ett tyg som man kunde spänna fast över gallret eller ta bort efter behag, att säljas som ett tillbehör för den kräsne

/Mats D
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

MatsD skrev:Hur gör du runt gallerkanterna - de är ju rätt vassa? Måste man limma på tyget? Vore ju ball om man kunde ha ett tyg som man kunde spänna fast över gallret eller ta bort efter behag, att säljas som ett tillbehör för den kräsne

/Mats D
Jag gjorde så att jag limmade 2-3 cm på baksidan och vek över tyget.

Problemet om tyget inte är limmat är att det rör på sig en hel del när högtalarelementen flyttar luft, och ger rasslande ljud mot gallret som nästan låter som distorsion. Limma är nog den enda enkla lösningen förutom en separat träram för tyget, men det finns det som sagt inte tillräckligt med plats för.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Vet inte om detta har diskuterats förut, men du har inga planer på att bygga en 410 eller liknande? Skulle verkligen vara grymt med 2st 410or i Det tyget! :D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Aslan skrev:Vet inte om detta har diskuterats förut, men du har inga planer på att bygga en 410 eller liknande? Skulle verkligen vara grymt med 2st 410or i Det tyget! :D
+1
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

Trots ihärdiga försök kan jag inte förlika mig med tyget...
Har problem med det nya gallret också, men det lyckades jag komma över - typ.

Mais, à jaque-un son gôut.

Kundinriktat, Tommy, att hela tiden följa önskemålen...lovande för en uthållig affär :)
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Aslan skrev:Vet inte om detta har diskuterats förut, men du har inga planer på att bygga en 410 eller liknande? Skulle verkligen vara grymt med 2st 410or i Det tyget! :D
Frågan om 4x10 dyker upp då och då - jag kan säga så här - jag kommer aldrig ha en 4x10 som standardmodell. Däremot har jag faktiskt funderat på att bygga just en 4x10, spela in lite ljudklipp och jämföra med exempelvis 2128 (eller rättare sagt modellen som kommer ersätta 2128), just för att kunna visa på skillnader.

Sedan så brukar jag (när jag har tid över) kunna tänka mig specialbyggen, just nu håller jag på med en 412. Om någon verkligen vill ha just en 4x10 och ingenting annat så går det att ordna.

En 410 med neodymelement skulle väga kring 20 kg och priset skulle hamna på ca 6500 kr, det med vanligt galler. För tygfront tillkommer ca 3-400 kr (har inget exakt pris på det ännu), förutsatt att det blir bra resultat med limmet.

Största nackdelen med en 410 är just att man får vikt och prestanda i klass med en 212, men högtalarlådan blir över 50% dyrare.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

SUBurban skrev:Trots ihärdiga försök kan jag inte förlika mig med tyget...
Jag är benägen att hålla med. TKS-lådorna gör sig bättre med galler faktiskt. Men smaken är olika och det kan inte vara fel att ha tyg som option.

/Mats D
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

MatsD skrev:
SUBurban skrev:Trots ihärdiga försök kan jag inte förlika mig med tyget...
Jag är benägen att hålla med. TKS-lådorna gör sig bättre med galler faktiskt. Men smaken är olika och det kan inte vara fel att ha tyg som option.

/Mats D
Precis. Min Little Giant gör sin fin ihop med galler-lådorna. Men en tyglåda till min Bassman vore riktigt läckert... Gluttade just på länken till tygsidorna, helt klart får det blir en låda till min Vox AC50 också! :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

tks skrev:
Aslan skrev:Vet inte om detta har diskuterats förut, men du har inga planer på att bygga en 410 eller liknande? Skulle verkligen vara grymt med 2st 410or i Det tyget! :D
Frågan om 4x10 dyker upp då och då - jag kan säga så här - jag kommer aldrig ha en 4x10 som standardmodell. Däremot har jag faktiskt funderat på att bygga just en 4x10, spela in lite ljudklipp och jämföra med exempelvis 2128 (eller rättare sagt modellen som kommer ersätta 2128), just för att kunna visa på skillnader.
Say what now? :?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

mikkejohansson skrev:
tks skrev:
Aslan skrev:Vet inte om detta har diskuterats förut, men du har inga planer på att bygga en 410 eller liknande? Skulle verkligen vara grymt med 2st 410or i Det tyget! :D
Frågan om 4x10 dyker upp då och då - jag kan säga så här - jag kommer aldrig ha en 4x10 som standardmodell. Däremot har jag faktiskt funderat på att bygga just en 4x10, spela in lite ljudklipp och jämföra med exempelvis 2128 (eller rättare sagt modellen som kommer ersätta 2128), just för att kunna visa på skillnader.
Say what now? :?
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=41572&start=75
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ah, tack!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar