tks högtalarlådor (112, 212, 215, 1158 mfl) 2010

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Inlägg av Tompa »

mågis skrev:Ja men jävlar i min lilla låda. Vilken sjukt snygg färg. Brittish Racing Green, ungefär. Übercoolt, utan snack.
Visst är dom fina och dom är mina. :joy:

Primärt har jag tänkt att köra dom ihop med min Markbass Little Mark 800 Tube. Jag var helt enkelt ute efter en lätt och flexibel rigg med mycket pulver.

Tommy har gjort en fantastiskt jobb!! Otroligt välbyggda, snygga och välljudande.

Hatten av för dig Tommy!!
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tompa skrev:
mågis skrev:Ja men jävlar i min lilla låda. Vilken sjukt snygg färg. Brittish Racing Green, ungefär. Übercoolt, utan snack.
Visst är dom fina och dom är mina. :joy:

Primärt har jag tänkt att köra dom ihop med min Markbass Little Mark 800 Tube. Jag var helt enkelt ute efter en lätt och flexibel rigg med mycket pulver.

Tommy har gjort en fantastiskt jobb!! Otroligt välbyggda, snygga och välljudande.

Hatten av för dig Tommy!!
Detaljerad recension tack!! :D (Kan du jämföra soundet med något annat du haft tidigare?)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

Tack Tommy för din fina input i PM-diskussionen med mig. Hjärtligt tack.
När den tiden kommer så pengarna finns blir det direktkopplad 315:låda för mig...
Senast redigerad av mågis den sön 21 feb 2010, 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Inlägg av Tompa »

Liten skrev:
Tompa skrev:
mågis skrev:Ja men jävlar i min lilla låda. Vilken sjukt snygg färg. Brittish Racing Green, ungefär. Übercoolt, utan snack.
Visst är dom fina och dom är mina. :joy:

Primärt har jag tänkt att köra dom ihop med min Markbass Little Mark 800 Tube. Jag var helt enkelt ute efter en lätt och flexibel rigg med mycket pulver.

Tommy har gjort en fantastiskt jobb!! Otroligt välbyggda, snygga och välljudande.

Hatten av för dig Tommy!!


Detaljerad recension tack!! :D (Kan du jämföra soundet med något annat du haft tidigare?)
I dagsläget har jag lite svårt att jämföra med något tidigare, då även toppen är ny för mig. Jag återkommer när jag testat med någon topp jag har mer erfarenhet av hur den låter. Om jag lyckas ta mig till Glanshammar så tar jag givetvis med grejorna. :wink:
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Lysande!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Fina lådor igen! Sluta retas.. måste snart sälja nåt :)
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Här är en av de nya modeller som kommer dyka upp på hemsidan senare under månaden:
Bild

Prototypen var på en liten testvända i Stockholm i helgen där två pratabasare testade den, och den fick bra betyg.

Ett 12"-element och ett 6"-element, modellnamnet kommer alltså bli "1126".

Det är ett helt annat 12"-element än i vanliga 112, och de låter rätt annorlunda. Även storleken på lådan blir annorlunda, så den är ca 10 cm djupare än vanliga 112, och några cm högre (porten).

Jag misstänker att en recension eller två dyker upp inom kort ;)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Varför sitter 6"aren så lågt?
Annorlunda på vilket sätt?
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

200071 skrev:Varför sitter 6"aren så lågt?
För att det är en prototyp ;)

Tanken var först att bygga prototypen med en diskant, då hade den hamnat ovanför, men sedan blev det utan diskant. Eventuellt gör jag så att jag placerar 6:an högre upp om lådan inte ska ha diskant, och nere om den har det. Nackdelen med den lösningen är att 6:orna inte hamnar i en vertikal linje om man staplar två lådor (en med och en utan diskant) vertikalt, på så sätt kan det vara en fördel att alltid ha 6:orna på samma ställe i lådan ändå.
200071 skrev:Annorlunda på vilket sätt?
Kort sagt kan man väl säga att den låter "snyggare", mer städat än en 112:a. Den har lite djupare lågbas och går högre upp i registret också, med rakare frekvenskurva. Den är dock mer trögdriven, så för att få upp samma volym som med en 112:a behövs det lite mer effekt.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Den med diskanthorn vill jag prova! Men stående på kortsidan så tolvan hamnar i botten och de små högst upp.
Funkar det eller förlorar porten sin funktion då?
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Den där porten som är längst ner på lådan på bilden, vad gör en sån?

Min Orange OBC115 har en likadan fast till vänster, har alltid funderat på vad den gör.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

BASBLOGGEN.se skrev:Den med diskanthorn vill jag prova! Men stående på kortsidan så tolvan hamnar i botten och de små högst upp.
Funkar det eller förlorar porten sin funktion då?
Jag tänkte skicka ett PM till dig inför nästa Stockholmsbesök ;)

Den här gången var det ont om tid över och lite kort varsel (1126:an blev klar i fredags).

Om man vill får man sin 1126:a med gummifötter även på andra ledden, så den tar upp något mindre scenarea i de fallen det är trångt, dessutom kommer 6:an högre upp, något närmre örat, utan att 12:an hamnar längre ifrån marken. Tanken är att man dessutom ska kunna stapla två sådana lådor på varandra, både med lådorna horisontellt och vertikalt (men såklart vertikal stapel).

Porten gör samma sak oavsett hur man placerar lådan.
xfredrikx skrev:Den där porten som är längst ner på lådan på bilden, vad gör en sån?

Min Orange OBC115 har en likadan fast till vänster, har alltid funderat på vad den gör.
Portar gör samma sak, oavsett om de sitter på undersida eller sidan, oavsett om det är runda rör eller rektangulära öppningar. Lite förenklat kan man säga att lådan "andas" genom portarna, och i de flesta situationer/fall ger mer lågbas än en motsvarande sluten låda. Om du drar på med en del effekt och/eller mycket lågbas så kommer du kunna känna luft som blåser genom porten om du känner med handen framför.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

Inlägg av Anders Sköldqvist »

tks skrev:Här är en av de nya modeller som kommer dyka upp på hemsidan senare under månaden:
Bild

Prototypen var på en liten testvända i Stockholm i helgen där två pratabasare testade den, och den fick bra betyg.

Ett 12"-element och ett 6"-element, modellnamnet kommer alltså bli "1126".

Det är ett helt annat 12"-element än i vanliga 112, och de låter rätt annorlunda. Även storleken på lådan blir annorlunda, så den är ca 10 cm djupare än vanliga 112, och några cm högre (porten).

Jag misstänker att en recension eller två dyker upp inom kort ;)
Hello T
Jag undrar om min GK mb150 combo kommer att kunna driva denna rättvist som ext. cab. eller om jag ska tänka en TKS112 istället? Den behöver väl lite kräm antar jag (lite trögdriven jmfrelsevis) ???
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Anders Sköldqvist skrev:
Hello T
Jag undrar om min GK mb150 combo kommer att kunna driva denna rättvist som ext. cab. eller om jag ska tänka en TKS112 istället? Den behöver väl lite kräm antar jag (lite trögdriven jmfrelsevis) ???
Som ext. till en MB150 skulle jag snarare rekommendera den vanliga 112:an, det är nog den bättre kombinationen. Det händer lite mer när man stoppar in en begränsad mängd effekt i en 112 mot 1126, och lådan är lite smidigare, vilket är mer i linje med MB150, vilken är ganska slimmad och smidig att ta med sig.

Sedan har 1126 en del fördelar tekniskt, men man går miste om en del av dem om man kombinerar den med något annat än en likadan 1126:a, så den lådan kommer inte lika mycket till sin rätt om man kombinerar den med en MB150-kombo som om man kör den själv, eller två likadana, gärna med en lite mer kraftfull förstärkare.

Dessutom är 112:an både lättare och billigare ;)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

112

Inlägg av Anders Sköldqvist »

Ok
Då är jag helt med.

Beställning inom kort.

hälsn
Anders
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

tks skrev:
BASBLOGGEN.se skrev:Den med diskanthorn vill jag prova! Men stående på kortsidan så tolvan hamnar i botten och de små högst upp.
Funkar det eller förlorar porten sin funktion då?
Jag tänkte skicka ett PM till dig inför nästa Stockholmsbesök ;)

Den här gången var det ont om tid över och lite kort varsel (1126:an blev klar i fredags).
Wii!!!
Kul att modellen finns nu, snabba puckar.
gbdw
Medlem
Inlägg: 351
Blev medlem: ons 24 feb 2010, 11:27
Ort: Arvika

Inlägg av gbdw »

Vad skulle du rekommendera åt en relativt konservativ 41-årig p-basist som tröttnat rätt rejält på 215-lådan som följde med Sunn 300T:n för 10 år sen. Tänker mej en lösning med två lådor för ökad flexibilitet. 2x2128 kanske?
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Re: 112

Inlägg av tks »

Anders Sköldqvist skrev:Ok
Då är jag helt med.

Beställning inom kort.
:tummenupp:
BASBLOGGEN.se skrev: Kul att modellen finns nu, snabba puckar.
Tja, det beror ju på hur man definierar "snabba puckar". Den har varit klar på papper i ungefär ett år, i somras var planen att ha prototypen klar till Norrtäljeträffen, vilket var i november... saker tar lite tid när jag sysslar med det här långt ifrån heltid. Schemat ändras så fort det kommer in beställningar, de går först.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

gbdw skrev:Vad skulle du rekommendera åt en relativt konservativ 41-årig p-basist som tröttnat rätt rejält på 215-lådan som följde med Sunn 300T:n för 10 år sen. Tänker mej en lösning med två lådor för ökad flexibilitet. 2x2128 kanske?
Det är svårt att svara på, olika basister har olika ljudideal, och gång på gång märker jag att vad person A och B tycker låter bäst är två helt olika saker. Det är ju en viss skillnad i hur de olika modeller jag erbjuder låter också. Har du varit inne på hemsidan och lyssnat på ljudklippen? Det är en bra start för att bilda en uppfattning om hur de olika modellerna låter i förhållande till varandra.

http://www.tks.se/

Ljudklipp från fler modeller (samt lite bättre nyinspelningar av alla gamla klipp) kommer upp på hemsidan någon gång nu i mars.

Att dela upp det på två högtalarlådor är vettigt för att få en delbar rigg med möjlighet att köra halva riggen när det räcker till. 2128 är en av mina personliga favoriter. Två sådana är en trevlig lösning om man har en förstärkare som klarar 2 ohm. Annars är det kanske 1158+115LF (se bilden på förra sidan) man bör titta på, de två tillsammans är en väldigt trevlig kombination. Om du lyssnar på ljudklippen, tänk dig samma ljud som 1158 fast med mer botten/tryck.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
gbdw
Medlem
Inlägg: 351
Blev medlem: ons 24 feb 2010, 11:27
Ort: Arvika

Inlägg av gbdw »

tks skrev:
gbdw skrev:Vad skulle du rekommendera åt en relativt konservativ 41-årig p-basist som tröttnat rätt rejält på 215-lådan som följde med Sunn 300T:n för 10 år sen. Tänker mej en lösning med två lådor för ökad flexibilitet. 2x2128 kanske?
Det är svårt att svara på, olika basister har olika ljudideal, och gång på gång märker jag att vad person A och B tycker låter bäst är två helt olika saker. Det är ju en viss skillnad i hur de olika modeller jag erbjuder låter också. Har du varit inne på hemsidan och lyssnat på ljudklippen? Det är en bra start för att bilda en uppfattning om hur de olika modellerna låter i förhållande till varandra.

http://www.tks.se/

Ljudklipp från fler modeller (samt lite bättre nyinspelningar av alla gamla klipp) kommer upp på hemsidan någon gång nu i mars.

Att dela upp det på två högtalarlådor är vettigt för att få en delbar rigg med möjlighet att köra halva riggen när det räcker till. 2128 är en av mina personliga favoriter. Två sådana är en trevlig lösning om man har en förstärkare som klarar 2 ohm. Annars är det kanske 1158+115LF (se bilden på förra sidan) man bör titta på, de två tillsammans är en väldigt trevlig kombination. Om du lyssnar på ljudklippen, tänk dig samma ljud som 1158 fast med mer botten/tryck.
Hmmmm. Nu har jag lyssnat en gång till, både 1158 och 2128 låter ju bra även om 1158 nog känns lite morskare i mina hörlurar här framför datorn. 300T klarar ju 2 ohm så det är ju inga problem men jag fick precis en idé - Är det genomförbart att, i ett fall med två 1158:or som normalt sett befinner sig på olika platser (Jag har för tillfället minst två replokaler) göra den ena omkopplingsbar till 115LF när man vill köra bägge lådorna på en topp?
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

tommy, vad ligger kombinationen 1158 + 115LF på i pris vid standardutförande?
det känns som att det vore lämpligare för mig än en 2158.

ser ut som du kommer få ett bra år :D
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

gbdw skrev: Hmmmm. Nu har jag lyssnat en gång till, både 1158 och 2128 låter ju bra även om 1158 nog känns lite morskare i mina hörlurar här framför datorn. 300T klarar ju 2 ohm så det är ju inga problem men jag fick precis en idé - Är det genomförbart att, i ett fall med två 1158:or som normalt sett befinner sig på olika platser (Jag har för tillfället minst två replokaler) göra den ena omkopplingsbar till 115LF när man vill köra bägge lådorna på en topp?
1158 och 2128 fungerar på samma sätt; signalen delas upp så elementen får jobba med de frekvenser de är bäst på - 12- och 15"-elementen med låga frekvenser, och i mellanregistret så skjuts jobbet över på 8"-elementet, som är ett specialelement framtaget endast för frekvenser i mellanregister och uppåt. Eftersom det inte behöver kunna spela bas så gör det ett bättre/mer effektivt jobb med mellanregistret än andra element i samma storlek. Det spelar så pass starkt att det krävs två 12:or för att matcha det, medan det spelar något starkare än ett ensamt 15"-element. Därav skillnaden i ljud mellan 2128 och 1158.

Tanken är dock inte att man måste kombinera 1158 med just 115LF, utan den kombinationen siktar på en rakare frekvenskurva, men det är inte alltid en rak frekvenskurva innebär ett ljud som alla gillar bättre. Gillar man ljudet i 1158 bäst så är det inga problem att kombinera två likadana, då kommer det låta i princip likadant, fast mer. En omkopplare skulle innebära en del problem.
Von K skrev:tommy, vad ligger kombinationen 1158 + 115LF på i pris vid standardutförande?
det känns som att det vore lämpligare för mig än en 2158.
Nu för tiden finns bara standardutförandet, det enda tillägget är diskant (kommer finnas som tillval även till 1158 framöver) om man inte ska ha någon specialvinyl eller så. 5600 kr för 1158, 115LF är inte priset 100% på ännu, men det kommer bli något mindre än en tusenlapp lägre än 1158, så runt 4800 kr antagligen.
Von K skrev:ser ut som du kommer få ett bra år :D
Det vore inte dumt! Jag har bunkrat upp med material och ett gäng högtalarelement :D

Förresten, har du kommit igång med 1158:an ännu?
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

tks skrev:Nu för tiden finns bara standardutförandet, det enda tillägget är diskant (kommer finnas som tillval även till 1158 framöver) om man inte ska ha någon specialvinyl eller så. 5600 kr för 1158, 115LF är inte priset 100% på ännu, men det kommer bli något mindre än en tusenlapp lägre än 1158, så runt 4800 kr antagligen.
ålrajt! Jag gör helt enkelt så att när jag fått hem min nya top så skickar jag mail/pm och så diskuterar vi fram det bästa alternativet för mig och den musik jag ska spela.
tks skrev: Det vore inte dumt! Jag har bunkrat upp med material och ett gäng högtalarelement :D
Kanoners, verkar som det är många som är intresserad av dina lådor
tks skrev: Förresten, har du kommit igång med 1158:an ännu?
Nej faktiskt inte, alla i bandet jobbar skift av olika slag och sen har jag varit borta så det har inte blivit nåt repande än, lär nog inte bli nåt förens till helgen heller tyvärr.
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Kommer den "gamla" 112:an se ut likadan, eller får den också port framöver?
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Löwe skrev:Kommer den "gamla" 112:an se ut likadan, eller får den också port framöver?
Den ser likadan ut, den har en rund port som sitter bakom gallret. Tanken med 112 är att den ska vara så smidig som möjligt, och då är porten den har nu perfekt, det kommer inte bli några ändringar.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar