Combostärkare som går ner och klarar lägsta E 40 Hz?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Riboe skrev:
dereborn skrev:Antar att din beräkning spricker på kvint/kvart-förhållandet.
A>E är en kvint uppåt, men en kvart neråt.
Edit2:
Börjar så smått påminna mig gamla mattekunskaper. Den senare formeln är onödigt komplicerad, man kan lika gärna räkna i 2-logaritmer i stället för 10-logaritmer dvs frekvens gånger 2 upphöjt till en tolftedel (1/12) där ettan står för en halvton. Annorlunda uttryckt 12:e roten ur 2. Lätt att knappa in på de flesta räknare.
Ja, så är det.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Ett ytterligare inlägg i debatten , Jag byggde i forntiden under en period av okunskap en baslåda med en EV 15" som had -3db vid ca 40 HZ . Den lät ohyggligt illa , blev jättestor och jättetung och slutade som brasved illa kvickt. Enligt min erfarenhet så behöver man låta en elbaslåda fall snyggt och kontrollerat mot de lägsta frekvenserna. Som t.ex en sluten låda som ampegs 8*10 ....
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

EADGC skrev:Naturligtvis är det individuellt hur en optimal kompromiss ter sig.
Just det. Bra att du nämner ordet optimal. Och visst, allt elektriskt är en kompromiss i slutänden. Men jag själv skulle vilja ha en som hellre spelade lägre än högre, dvs starkare i ljudvolym. För då behöver man inte spela så högt i heller, om man nu ändå hör basen vid tidigare volym. Naturligtvis skall itne resten av frekvenserna försvinna i heller. Det jag ville visa med min lilla bild på den där TRILOBITEN (som ingen vågat kommentera ännu) är att det kanske är dags att börja söka sig till alternativa lösningar, till högtalare?
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Hånken skrev:
bassace skrev:
B-Å Åhs skrev:Det kan var på sin plats att undersöka hur mycket ljudtryck du egentligen behöver från grundtoner som E 41Hz eller H ca 30Hz. Spektralfördelningen av typiska bassignaler antyder att man inte behöver så mycket ljudtrycks kapacitet idetta område. Tommy (tks) kan en hel del om detta och har gjort egna mätningar och detta kan kanske balansera diskussionen lite ... . Försöker inte regna på din parad bara tillföra lite fakta .
http://tks.se/tks.se/teknik1.htm
http://tks.se/tks.se/teknik_ton2.htm
Just det. Det behövs kanske inte så mycket ljudtryck... till syvende og sist?
Det är för stor skillnad mellan den uppmätta b-strängen och vad som kommer ut till sist ur förstärkare/högtalare. Det är det jag menar.

Jag kan bara konstatera att utveckling går ju framåt. Det går att få mycket mer watt ur små förstärkare, switchade slutsteg, och med neodynium går det dessutom att göra lättare. Allt blir billigare och mer effektivare med tiden. Det är bara en fråga om när, kanske ?
Spektralfördelningen kan utnyttjas vid dimensioneringen så att systemet byggs för en relativt låg gränsfrekvens, men effekttåligheten är lägre i den nedre delen av passbandet p g a att tillgänglig slaglängd sätter gränsen där. Faktum är att detta redan är fallet för många kommersiella konstruktioner (även många med högre fg), så fenomenet är känt och uttnyttjas. Som jag redan skrivit hänförs nämligen uppgiven effekttålighet i regel bara till elementens termiska tålighet, utan hänsyn till att dessa "bottnar" långt tidigare vid vissa frekvenser.

Dock är det förenat med vissa risker att dra långtgående växlar på signalegenskaperna. Reggae-basisten med flatspunna strängar, yllevantar och +16 dB på baskontrollen, progg-rockaren med orgelbaspedaler eller fusionsbasisten med bassynth kanske genererar något annat spektralt ;) Idag finns dock inga större ursäkter att köra sönder förstärkare. Korrekt trimmade limiters/kompressorer och HP-filter erbjuder tillräckligt skydd.

Hursomhelst:

Du får väl testa div olika system -- från ACME, Bag End och liknande LF-specialister, till studiosubbar (väl intrimmade mot "topparna") -- gärna i kombination med ett svepbart HP-filter och den dB-mätare, så kan du snart ringa in hur mycket LF och SPL just du behöver.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Hånken skrev:
EADGC skrev:Naturligtvis är det individuellt hur en optimal kompromiss ter sig.
Just det. Bra att du nämner ordet optimal. Och visst, allt elektriskt är en kompromiss i slutänden. Men jag själv skulle vilja ha en som hellre spelade lägre än högre, dvs starkare i ljudvolym. För då behöver man inte spela så högt i heller, om man nu ändå hör basen vid tidigare volym. Naturligtvis skall itne resten av frekvenserna försvinna i heller. Det jag ville visa med min lilla bild på den där TRILOBITEN (som ingen vågat kommentera ännu) är att det kanske är dags att börja söka sig till alternativa lösningar, till högtalare?
Ytterligare en faktor i sammanhanget är örats avtagande känslighet mot lägre frekvenser som åskådliggörs med Fletcher-Munson/equal loudness-kurvorna. Vid lägre volymer behövs alltså relativt sett mer LF för att den tonala balansen skall bli densamma som vid högre. En variabel loudness-kontroll, kanske i kombination med en multibandskompressor, skulle verka i rätt riktning; mer hörbar grundton utan överdrivna ljudnivåer.

Idén med "shaker" är kanske inte helt tokig förresten: Det finns ju t ex trumpallar med shaker för att ge den rätta taktila responsen, trots bruk av in ear monitors.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

B-Å Åhs skrev:Ett ytterligare inlägg i debatten , Jag byggde i forntiden under en period av okunskap en baslåda med en EV 15" som had -3db vid ca 40 HZ . Den lät ohyggligt illa , blev jättestor och jättetung och slutade som brasved illa kvickt. Enligt min erfarenhet så behöver man låta en elbaslåda fall snyggt och kontrollerat mot de lägsta frekvenserna. Som t.ex en sluten låda som ampegs 8*10 ....
Ja, detta berörde jag i någon av mina mångordiga poster. Dels bör transientresponsen vara god, något som inte är fallet för alla typer av basreflexavstämningar, dels får vi inte offra något annat frekvensband. Vidare måste vi ta hänsyn till hur överföringsfunktionen blir i rummet, såväl med avseende på interferenser med spegelkällor (SBIR), som med avseende på rumsresonanser. Det är alltså lätt hänt att experimentet inte görs under tillräckligt kontrollerade former och att man därför drar felaktiga slutsatser.

Slutna lådor har potential för bättre transientsvar än basreflexlådor (andra ordningens HP kontra fjärde ordningens). Avrullning kan f.ö. dimensioneras så att rak frekvensgång (eller annan målkurva) erhålls för ett visst driftfall med angränsande ytor. Sådant är ju standard på aktiva monitorer idag, men de flesta basförstärkartillverkarna ligger som vanligt 20 år efter resten av branschen.
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Inlägg av Alexander »

Grundproblemet (om man skall prata om "problem" när det gäller situationer som är helt självförvållade) är väl den utbredda tveksamheten till (och förståelsen av) teknik som finns bland många musiker.
Tillverkarna kan i princip skriva ut vilka orimliga (och omöjliga) specar som helst eftersom det är för få köpare som kan uttolka betydelsen. Det är kanske inte heller så många basister som hört sig själva genom en lågdistande, bredbandig och kraftfull rigg.

De flesta förstärkarfabrikat kör med element från Eminence och säljer mest på tilltalande design. Det är väl OK om man söker just en snygg rigg med alldagliga prestanda.

Om man söker bättre prestanda är läget annorlunda. När såg man till exempel en bra, aktivt delad basrigg senast? Och hur många basister kör med aktiv delning?
Faktum är att just elbas lämpar sig utmärkt till aktiv delning med separat delning till lågbashögtalare, precis som ett litet PA. Då kan man dessutom välja ett riktigt lågbaselement (där man inte kompromissat för att kunna återge mellanregister) i kombination med optimerat mellanregister. Detta ger potential till både bättre ljud och till mindre lådvolym.

ACME, fEarful och andra, liknande, passivt delade system är det "nya svarta" med en kultstatus på tex TB. De är bättre än mycket standardprylar men de är fortfarande halvdåliga kompromisser som varken ger maximalt bra lågbas (fEarful), tillräckligt ljudtryck (ACME) eller speciellt små lådor (båda).
Detta insåg man i PA-branschen för länge sen och därför är alla "riktiga" PA är aktivt delade sen 25 år eller så. Och med tanke på hur billiga förstärkare är idag borde det vara vanligare med dubbla slutsteg även i bastoppar.

När det gäller kombos med utsträckt lågbas är Markbass CMP 121 den som imponerat mest på mig. Dock är det ett bra tag sen jag spelade genom den senast, och förutsättningarna var inte optimala.
Dock är inte specen ärlig på den heller. Den anges 45Hz - 18kHz med 12" element och lådvolym på ca 35 liter. Utan att räkna på det skulle jag säg att det är omöjligt. Troligen är känsligheten rätt mycket lägre. Det gör inte SÅ mycket eftersom förstärkaren ger 300W till det inbyggda elementet. :)
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Alexander skrev:Grundproblemet (om man skall prata om "problem" när det gäller situationer som är helt självförvållade) är väl den utbredda tveksamheten till (och förståelsen av) teknik som finns bland många musiker.
Tillverkarna kan i princip skriva ut vilka orimliga (och omöjliga) specar som helst eftersom det är för få köpare som kan uttolka betydelsen.
Exakt och tyvärr är det inte lätt att göra något åt den saken eftersom frågan är multidisciplinär till sin natur (och inget av ämnena i sig är trivialt). För att ha full koll på läget krävs åtminstone elementära kunskaper inom musikakustik, elektroakustik, rumsakustik och psykoakustik. (Vi har snuddat vid dem alla i denna tråd.) Det räcker med kunskapsluckor inom ett av områdena för att risken för felslut skall bli överhängande. Frågan är om vissa tillverkare ens har tillräcklig koll på ett av dem... Att lämna ut korrekta och uttömmande specar har de flesta tillverkare ingen anledning att göra, eftersom dessa å ena sidan är alltför generande för de insatta och svårtolkade eller obegripliga för övriga. Att förlita sig (helt) på öronen är och förblir antagligen det bästa för de flesta musiker.
Alexander skrev: Det är kanske inte heller så många basister som hört sig själva genom en lågdistande, bredbandig och kraftfull rigg.
Sant. De referenser som är någotsånär tillgängliga för de flesta är väl studiomonitorer modell större och bättre, samt högkvalitativa PA:system. Hörlurar är förstås också en nyttig referens, men där missar man ju den taktila dimensionen. (Inom parentes sagt: Jag har provspelat system med rak respons till och fullt spett vid 30 Hz och det kan bli för mycket av det goda också -- bröstkorgskompression och kräkreflex ;) )
Alexander skrev: Om man söker bättre prestanda är läget annorlunda. När såg man till exempel en bra, aktivt delad basrigg senast? Och hur många basister kör med aktiv delning?
Faktum är att just elbas lämpar sig utmärkt till aktiv delning med separat delning till lågbashögtalare, precis som ett litet PA. Då kan man dessutom välja ett riktigt lågbaselement (där man inte kompromissat för att kunna återge mellanregister) i kombination med optimerat mellanregister. Detta ger potential till både bättre ljud och till mindre lådvolym.
Ack ja. Utvecklingen gick i rätt riktning i början/mitten av 80-talet. Flera tillverkare experimenterade med aktiv delning och dedikerade mellanregisterelement, men sedan gjordes en evolutionär U-sväng och 90-talet blev ett förlorat årtionde med "defaultriggen" 4x10+1x15 som kördes fullrange...

Antagligen var tiden inte mogen för aktiv delning på bred front. Konstruktionerna var inte tillräckligt användarvänliga och billiga mätsystem fanns inte att tillgå. Idag är läget förstås ett helt annat. (Inom parentes får jag väl slå mig litet för bröstet igen: Jag har faktiskt kört hempulade aktivt delade trevägare i olika inkarnationer åtminstone sedan 1990 till dags dato.)

Alexander skrev: ACME, fEarful och andra, liknande, passivt delade system är det "nya svarta" med en kultstatus på tex TB. De är bättre än mycket standardprylar men de är fortfarande halvdåliga kompromisser som varken ger maximalt bra lågbas (fEarful), tillräckligt ljudtryck (ACME) eller speciellt små lådor (båda).
Detta insåg man i PA-branschen för länge sen och därför är alla "riktiga" PA är aktivt delade sen 25 år eller så. Och med tanke på hur billiga förstärkare är idag borde det vara vanligare med dubbla slutsteg även i bastoppar.
Ja och detta leder in på följande grundläggande fråga: Om man bortser från utseendet, hur stort existensberättigande har dedikerade basförstärkare egentligen idag? Erforderlig filtrering, ev kompression m m fixar man lätt med generiska kanalstrippar eller digitaleffektburkar. Högtalare, företrädesvis aktiva flervägare, hämtas ur studiomonitor- och/eller PA-sortimenten, beroende på behov av SPL, undre gränsfrekvens och spridningsegenskaper. Det går förstås också lätt att bygga något modulärt (subben tas med vid behov). Billigt blir det eftersom tillverkningsvolymerna är så mycket större i denna nisch. Forsknings- och utvecklingsresurserna ligger i en annan liga jämfört med flertalet basförstärkartillverkare, vilket borgar för goda konstruktioner (t ex samma tonkurva inom en stor spridningsvinkel). Korrekta och utförliga specar är vanligt förekommande. Som en bonus blir utrustningen också mer universellt användbar.

Har någon provat moderna lättvikts-PA-lådor som t ex JBL:s nya EON515XT i bassammanhang?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Man kan använda teknologi för att få till "det perfekta ljudet", men blir det "bättre"? I många sammanhang låter det "fel" med "bättre" ljud.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Nu börjar diskussionen bli intressant. Äntligen. Aktiv delning, "shakers". Dilemmat med

"Dock är det förenat med vissa risker att dra långtgående växlar på signalegenskaperna. " som EADGC sade

Samt

"Att lämna ut korrekta och uttömmande specar har de flesta tillverkare ingen anledning att göra, eftersom dessa å ena sidan är alltför generande för de insatta och svårtolkade eller obegripliga för övriga. Att förlita sig (helt) på öronen är och förblir antagligen det bästa för de flesta musiker..." EADGC också sade.

Det är ju bara att strunta i specarna då om man inte orkar läsa eller förstå dem? Känner fortfarande inte någon som inte vill veta antalet WATT när de köper PA. Sådana där yviga generaliseringar - som BOSE kör med - att BOSE braskamin räcker till "bröllop och 150 personer" säger inget. Det kan vara 20-30 meter högt i taket, och i en hangar som bröllopet sker i med 150 pers.

Jag bara tycker att det verkar lite lönlöst att ha 5-strängad bas, med lågt B, när ingen hör den låga strängen i alla fall, varken musikerna, basisten eller publiken. Och det är få lokaler man spelar i där just den grundtonen får fritt spelrum och kan höras ordentligt 20 meter bak i lokalen. Hangarer, kyrkor, o s v. det är inte ofta man spelar där... speciellt inte med 5 str bas. :wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

BBQV skrev:Man kan använda teknologi för att få till "det perfekta ljudet", men blir det "bättre"? I många sammanhang låter det "fel" med "bättre" ljud.
Din defintion lämnar för mycket över till tolkning.
Nej, bra ljud är - per definition - bättre. Det är ju klart som korvspad att de tidigaste transistorstärkarna lät sämre, både på bas och elgitarr. Det visade sig att rörljud var det som man ville ha, även om det var sämre rent tekniskt. Om det nu är distortion och de rent tekniska specarna som definierar bra ljud. Så jag fattar inte riktigt vad du menar. Det är klart att låter det rätt så är det bra ljud. Ett munspel i en green bullet mick låter helträtt, och den hade ju tekniska specar så att man blev röd i huvet. Frekvensgång härifrån till näsan... och brus och signalförhållande som var skrattretande. Etc etc. Finns säkert fler exempel.

Sedan skall vi inte gå in på, att när man ställer in gitarr/bas ljud så kanske det låter hemskt, när basen spelar helt själv och solo, men tillsammans med trummor, och allt annat inblandat blir det helt enkelt "rätt". Som tidigare nämndes med baskagge som skall vara fläskig, så får inte basen OCKSÅ vara fläskig för då ligger de i vägen för varandra och bara muddrar och löddrar och grumlar i källaren. Och så vidare och så vidare. Finns otaliga variationer och exempel.

Är lokalen helkass akustiskt, kan man stånga sig blodig med teknologi eller EQ och PA. Då låter det fel hur man än har "bra" ljud.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

EADGC skrev:Ja och detta leder in på följande grundläggande fråga: Om man bortser från utseendet, hur stort existensberättigande har dedikerade basförstärkare egentligen idag? Erforderlig filtrering, ev kompression m m fixar man lätt med generiska kanalstrippar eller digitaleffektburkar. Högtalare, företrädesvis aktiva flervägare, hämtas ur studiomonitor- och/eller PA-sortimenten, beroende på behov av SPL, undre gränsfrekvens och spridningsegenskaper. Det går förstås också lätt att bygga något modulärt (subben tas med vid behov). Billigt blir det eftersom tillverkningsvolymerna är så mycket större i denna nisch.... Korrekta och utförliga specar är vanligt förekommande. Som en bonus blir utrustningen också mer universellt användbar.
Alltså här är du ju ändå, exakt inne på det jag ville med första tråden, och grundläggande frågeställningen, dvs att "skall det vara så svårt?"
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kyrkor är väl ett ställe som 5-str basar är rätt överrepresenterade i jämförelse mot alla andra ställen...


Jag tror BBQV menar lite att i många fall så är den sortens ljus som du verkar leta efter vara ett ljud som förmodligen inte skulle vara rätt i många av våra andras spelsituationer.

Om man får vara lite fördomsfull så verkar du leta efter ett "fint" sound, basen ska låta "snyggt".
Något som kanske inte passar så vansinnigt bra för många av oss som lirar rock-covers t.ex.

Och vad är "rätt"?
Jag kan sätta 1000 spänn på att det ljud DU tycker är rätt icke är samma som jag tycker är rätt.



Och, även om du inte vill förstå det:
TESTA PRYLARNA!
Du kan stirra dig blå på specar hit och specar dit, de ger dig en fingervisning om hur den eller den stärkaren SKULLE kunna vara.
Spec:ar säger mycket, men de säger inte alls så mycket om hur en viss pryl fungerar i en replokal, eller på ett kroggig, eller i en stor stenkyrka.


Med det sagt.
Har du testat Markbass?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Alexander skrev:Om man söker bättre prestanda är läget annorlunda. När såg man till exempel en bra, aktivt delad basrigg senast? Och hur många basister kör med aktiv delning?

Faktum är att just elbas lämpar sig utmärkt till aktiv delning med separat delning till lågbashögtalare, precis som ett litet PA. Då kan man dessutom välja ett riktigt lågbaselement (där man inte kompromissat för att kunna återge mellanregister) i kombination med optimerat mellanregister. Detta ger potential till både bättre ljud och till mindre lådvolym.
Just det, det är därför jag undrade och frågade. Jag tror de däringa FORGE var en av dem som försökte sig på detta på nytt, för ett antal år sedan, typ mitten 00-talet eller början. Och nej, billigt var det inte. Det blev ingen succé iheller. För nördigt och jobbigt för basisterna att greppa och fatta. Kanske. De vill bara impa brudarna, och be dem sätta sig på lådan och ".... känner du när jag spelar lägsta strängen...höh höh höh..." :roll:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

blackparkas skrev:Kyrkor är väl ett ställe som 5-str basar är rätt överrepresenterade i jämförelse mot alla andra ställen...


Och, även om du inte vill förstå det:
TESTA PRYLARNA!
Spec:ar säger mycket, men de säger inte alls så mycket om hur en viss pryl fungerar i en replokal, eller på ett kroggig, eller i en stor stenkyrka.
Ja, jag kan inte spendera tid att åka runt till musikaffärer som ändå inte har det jag vill prova inne. Jag kan inte åka till Thomann i Tyskland och testa allt. Sedan är det lika få krogar och kyrkor som tillåter mig att komma in och "kan jag prova min basrigg här en kvart...?!" :wink: ännu färre musikaffärer som lånar ut riggen INNAN man köper, eller öppet köp. Jag har ett "day job". Hade jag jobbat i musikaffär, eller varit proffsmusiker, hade jag väl kanske haft mer tid, men det tar tid att prova allt. Och allt finns inte tillgängligt.

TKS har ju tekniska specar på sina lådor. Och han förklarar de också. Hade ni köpt den om där inte stått hur mycket WATT de tål, eller vad som var lämpligt? Om han bara svarat "tillräckligt för dig.." på frågan?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag tror att det som skulle uppfylla dina krav är moderna PA-prylar parade med en bra bas-preamp. t.ex en aktiv 18" sub + en eller flera aktiva toppar. Det blir inte så mycket dyrare än dedikerade basprylar men du kan då inte skryta med att du har rätt märke på prylarna och inte heller nån vintage mojo men jag tror att din H-sträng skulle Höras.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men specarna säger dig ju inte det du behöver veta ändå.
Det är ju därför så många av oss köper och byter och testar och testar saker och ting tills man blir nöjd.
Och en del blir aldrig nöjda, och det finns liksom inga genvägar. (till det perfekta ljudet....)


Vissa saker tror jag alla kollar efter.
Hur många watt stärkaren är på, och hur många watt lådorna tål t.ex. är sådana.
Men det verkar ju som att det är annat än bara det du vill veta, annars hade det ju varit enkelt...



Men som sagt, du kan kolla efter specar tills du spyr, du kommer ändå inte kunna vara säker på att prylen utifrån specarna kommer att funka för dig när du väl står på scen, eller i repan, eller i studion eller vart du nu ska använda prylarna.


Sedan vet jag inte om din attityd direkt främjar dig i ditt hjälpsökande.
Att i princip idiotförklara snubbar som verkligen använt sina prylar, tjänat sin lön med sina prylar etc etc är aldrig rätt sätt att få hjälp från människor som har erfarenheten att ev. kunna hjälpa dig ta genvägen istället för att testa allt själv...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

blackparkas skrev:Med det sagt.
Har du testat Markbass?
Jadå sedan gammalt, och de låter väl rätt OK, (definitivt över medel!) men sedan vart det ju det här:

"Markbass amps/combos are manufactured to be sold and used in the country of purchase, and they are factory preset to that country’s voltage.
Due to homologation issues, the voltage may not be changed. ..."


Dvs inga gig i England, eller utanför Skandinavien. Eller längre världsturnéer.

Ett exempel på varför jag läser SPECAR INNAN JAG KÖPER DEM. Bättre att inte ha en rigg, utan hyra in en backline på varje ställe man kommer till, med olika resultat varje gång. Sedan har jag väl lite svårt för deras coloradoskalbaggelook, gult och svart, men men, det är bara en smaksak.

Tänk om man hade köpt en sådan här, och fått reda på detta i EFTERHAND?

Tänk om man hade köpt en bil....med samma specar "manufactured to be sold and used in the country of purchase..:" ha ha ha ha. :lol: Inga bilsemestrar i Tyskland. Eller Danmark.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

blackparkas skrev:Det är ju därför så många av oss köper och byter och testar och testar saker och ting tills man blir nöjd.
Det är just detta jag I N T E vill, och har lämnat bakom mig för längesedan. Detta har jag för det första

1. Inte råd med.
2. Inte tid med.
3. Definitivt inte någon lust med, eller motivation att göra. Prioriteringarna ligger på annat håll. Kanske förr i tiden, när man var yngre men nu är det mer "beständigheten" jag är ute efter. Dvs att man inte behöver, eller skall behöva byta ngt över en längre tid. Det skall bara hålla och fungera och man skall slippa allt meck och "materialsport". Det är inga datorer vi pratar om som ersätts vart 3:e år. Glöm inte, folk kör fortfarande på Marshall Plexi, och Fender Twin Reverb som i stort sett inte har ändrats sedan 60-talet. Det ljudet räcker än idag.

Om jag skulle ta mig tid, att åka runt och ens försöka prova allt, hade man ju inte behövt tjabba här på forumet, då hade jag ju inte vänt mig hit, eller hur?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hånken skrev:
blackparkas skrev:Med det sagt.
Har du testat Markbass?
...
Dvs inga gig i England, eller utanför Skandinavien. Eller längre världsturnéer.
...
Vilka lirar du med?
Alla större turnéer jag varit på så fixar ju backlineteknikern det där utan att man direkt behöver oroa sej...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

blackparkas skrev:Att i princip idiotförklara snubbar som verkligen använt sina prylar, tjänat sin lön med sina prylar etc etc är aldrig rätt sätt att få hjälp från människor som har erfarenheten att ev. kunna hjälpa dig ta genvägen istället för att testa allt själv...
Var har jag idiotförklarat någon?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

dereborn skrev:
Hånken skrev:
blackparkas skrev:Med det sagt.
Har du testat Markbass?
...
Dvs inga gig i England, eller utanför Skandinavien. Eller längre världsturnéer.
...
Vilka lirar du med?
Alla större turnéer jag varit på så fixar ju backlineteknikern det där utan att man direkt behöver oroa sej...
Frilans. Backlinetekniker? Har jag råd med det? Är det inte bättre att titta på konkurrenternas förstärkare där dessa problem aldrig uppstår eller ens behöver ifrågasättas? Det är väl enklast eller hur? Om jag åker på stor världsturné med backlinetekniker har man kanske spons ifrån markbass eller ebs och inte behöver bry sig om något.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hånken skrev:
dereborn skrev:
Hånken skrev:
blackparkas skrev:Med det sagt.
Har du testat Markbass?
...
Dvs inga gig i England, eller utanför Skandinavien. Eller längre världsturnéer.
...
Vilka lirar du med?
Alla större turnéer jag varit på så fixar ju backlineteknikern det där utan att man direkt behöver oroa sej...
Frilans. Backlinetekniker? Har jag råd med det? Är det inte bättre att titta på konkurrenternas förstärkare där dessa problem aldrig uppstår eller ens behöver ifrågasättas? Det är väl enklast eller hur? Om jag åker på stor världsturné med backlinetekniker har man kanske spons ifrån markbass eller ebs och inte behöver bry sig om något.
Har du konkurrenter?
Jag har bara kollegor.

Köp nu lite PA-grejor o kör basen igenom. Det kommer att passa dej som handsken!
Lycka till!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

:plaga: ?




:wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ingemar Stenmark.
Skriv svar