tks 212

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

tks skrev:
Taurus skrev:Igår blev jag ny husse till BB3000S tks-låda :-) Återkommer med kommentarer när jag hunnit testat den, men jösses vad lätt den är!
Åh, så prototypen har bytt ägare? Hur lyckades du övertala honom om det? :D Nya lådorna som jag designat från grunden är ännu lättare; de väger 3-4 kg mindre.
Har för vana att sälja lådor till Taurus! :lol:
Ska ju bli en 212+8 längre fram, och Aguilaren känns för kul för att skiljas från, simple as that.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

:D
Min 2128a är klar nu, jag gissar att du är sugen på att provspela. Jag ska upp till Stockholm med två 212:or till Hellboy så fort det går att lösa transportmässigt, men förhoppningsvis nästa vecka. Då kan jag säkert ta en liten tripp till Uppsala också. 2128:an får plats i bilen tillsammans med de andra ;)
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

tks skrev::D
Min 2128a är klar nu, jag gissar att du är sugen på att provspela. Jag ska upp till Stockholm med två 212:or till Hellboy så fort det går att lösa transportmässigt, men förhoppningsvis nästa vecka. Då kan jag säkert ta en liten tripp till Uppsala också. 2128:an får plats i bilen tillsammans med de andra ;)
Jag är i Stockholm Onsdag nästa vecka, ledig från kl14 ca, tänk om det gick att passa ihop med en Hellboy-visit då... Säg till när det blir!
Annars kan du väl komma upp till den förhoppningsvis kommande Uppsala-träffen!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

:tummenupp: Har du skaffat något lämpligt i förstärkeriväg ännu?
Nope, kan inte bestämma mig vad jag vill ha för nåt... Lutar åt slutsteg+preamp faktiskt...

BTW, en 412 vore intressant också, har du kollat nåt mer på det? Eller en 215 :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Taurus skrev:Igår blev jag ny husse till BB3000S tks-låda :-) Återkommer med kommentarer när jag hunnit testat den, men jösses vad lätt den är!
Tror du kommer att bli ypperligt nöjd!
Tack för midnattsvisningen av residenset och bas-samlingen, kom hem med inte helt försumbar Sandberg-GAS... :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

BB3000S skrev: Jag är i Stockholm Onsdag nästa vecka, ledig från kl14 ca, tänk om det gick att passa ihop med en Hellboy-visit då... Säg till när det blir!
Annars kan du väl komma upp till den förhoppningsvis kommande Uppsala-träffen!
Det är sambon som behöver bilen rätt mycket just nu, så det kanske inte blir förrän nästa helg. Jag vet mer på måndag. Uppsala-träff? Det vore något, men den tråden har jag nog missat. Länk?
Seaweed skrev: Nope, kan inte bestämma mig vad jag vill ha för nåt... Lutar åt slutsteg+preamp faktiskt...

BTW, en 412 vore intressant också, har du kollat nåt mer på det? Eller en 215 :)
Hehe, det har diskuterats en del på forumet nu, är det på väg att bli en trend? :D

412 har jag funderat på men det kommer dröja. Jag vill testa neo-element innan dess, då går det att få till en lätt 412, annars kommer den väga över 30 kg. 215 ligger närmare än 412, men också en bit framåt. När jag fått igång företaget, och förutsatt att jag får in lite beställningar då och då så kommer jag bygga prototyper (och sedan erbjuda att bygga dem på beställning förutsatt att de blir bra), och jag kommer beta av listan ungefär i den här ordningen:
112
115
115+8
Liten 115 (12-13 kg)
215
Neo-212 (+112)
412

Räkna, bygga, testa, få testad av andra/omdömen kommer säkert ta kring en månad per ny modell.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

tks skrev:Uppsala-träff? Det vore något, men den tråden har jag nog missat. Länk?
Finns bara i idé-stadiet än så länge, men Vofflan har kanske möjlighet att få tillgång till en bra lokal. Enkelt är temat!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

tks skrev:412 har jag funderat på men det kommer dröja. Jag vill testa neo-element innan dess, då går det att få till en lätt 412, annars kommer den väga över 30 kg.
Hehe, det är riktigt roligt att du skriver så när de flesta 4x12:or ligger på det dubbla. Några exempel:

EBS ProLine - 61kg
Aguilar DB - 68kg
Mesa Boogie Powerhouse - 62 kg

Men det är bra och ambitiöst =) Men låter Neo-elementen lika bra som de du använder nu?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

tks skrev:...och då ska jag även experimentera med tolex-liknande klädsel.
Vad kan det tänkas bli för prisskilnad om man vill ha tolex istället för tyg?
Lite beroende på vilken topp jag köper så blir det antagligen läge för 2 st 2x12. 8)
BB3000S skrev:Jag är i Stockholm Onsdag nästa vecka, ledig från kl14 ca, tänk om det gick att passa ihop med en Hellboy-visit då... !
Jag är på, även om TKS inte kommer kan vi kanske ta en snabbfika?
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Indigo skrev: Hehe, det är riktigt roligt att du skriver så när de flesta 4x12:or ligger på det dubbla. Några exempel:

EBS ProLine - 61kg
Aguilar DB - 68kg
Mesa Boogie Powerhouse - 62 kg

Men det är bra och ambitiöst =) Men låter Neo-elementen lika bra som de du använder nu?
;) Jag vill inte ta fram någonting som väger över 30 kg. Jag skulle dessutom antagligen bygga en 4x12 något mindre än exemplen ovan. Neo-element måste testas först, men de är ganska dyra att köpa in, därför får det bli senare, när jag har företaget igång, har fått några beställningar och har råd att experimentera med nya högtalarelement.
MikeO skrev: Vad kan det tänkas bli för prisskilnad om man vill ha tolex istället för tyg?
Lite beroende på vilken topp jag köper så blir det antagligen läge för 2 st 2x12. 8)
Inte så stor skillnad, ett par hundra skulle jag tro. Dock fortfarande med stålgaller och inte tygfront. Tygfront kan man lösa på två sätt, dels en som med mina metoder är dålig ur konstruktionssynpunkt (Marshalls lösning med fronten skruvad från insidan av lådan, även bakstycket löstagbart med skruv) eller en variant som kräver mer utrymme (tyget på löstagbar träram som fästes på framsidan med kardborre á la Ampeg och Acoustic).
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

tks skrev:eller en variant som kräver mer utrymme (tyget på löstagbar träram som fästes på framsidan med kardborre á la Ampeg och Acoustic).
Låter som en bra lösning imo. Storleken ska väl inte påverkas så mycket?
Det är väl bara nån cm på djupen som måste till, beroende på hur tjock träram man har.
Eller är det kanske så att elementen slickar kanten redan nu?

Om det blir en EBS Classic 450 så köper jag mycket hellre 2 lådor av dig än 2 ClassicLine 212 . :)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

MikeO skrev: Låter som en bra lösning imo. Storleken ska väl inte påverkas så mycket?
Det är väl bara nån cm på djupen som måste till, beroende på hur tjock träram man har.
Eller är det kanske så att elementen slickar kanten redan nu?

Om det blir en EBS Classic 450 så köper jag mycket hellre 2 lådor av dig än 2 ClassicLine 212 . :)
Elementen sitter ca 1 cm från kanten som jag bygger lådorna nu, och en så tunn träram skulle kanske bli för klen, dessutom skulle det nog bli för tight med tyg och piping som ska fästas på ramen, så jag skulle ändå behöva flytta elementen något närmare mitten av lådan. Det finns ett par cm att jobba med, men då behöver jag flytta ett stag som går inuti lådan, men det går nog att lösa.

Låter trevligt ;) Annars tillverkar EBS bra saker och Classic 212:an verkar väldigt prisvärd, särskilt om man vill ha tweeter (med nivåreglage).
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

tks skrev:
Zon Sonus Special skrev:kan vara X-tremt intressant om några månader då budgeten är bättre :) dom ser mkt välgjorda ut, hade velat ha en tom för en 15" :) vad skulle det gå på? :wink:
Jag har fått fråga om det tidigare i tråden, men jag har funderat på det och bestämt mig för att inte sälja tomma lådor. Alla element låter inte bra i alla lådor, så jag bygger lådor med rätt element i från början.
jo det stämmer ju :oops: men som sagt, en 1x15" med element hade jag varit extremt sugen på :)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

tks skrev:Annars tillverkar EBS bra saker och Classic 212:an verkar väldigt prisvärd
MikeO är snål. :lol: (sen är det alltid kul att gynna "de små")
tks skrev:särskilt om man vill ha tweeter (med nivåreglage).
Tviiter? :retar:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag skulle vilja ha en 2a .. :P Vore coolt.. Kanske inte så tekniskt genomförbart dock.. :roll:
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

MikeO skrev: MikeO är snål. :lol: (sen är det alltid kul att gynna "de små")
Då får vi höras om det framöver om det blir en lämplig topp för dig! Det vore kul om onsdag skulle fungera, då kan du få provspela lite om det går att styra upp med Hellboy. Måste bara kolla hur det är med transport, det vet jag först på måndag. PM-bombar alla inblandade först då jag vet säkert.
MikeO skrev: Tviiter? :retar:
Det är nog något tyskt. Jag tror Rammstein gjort en låt om det:
http://open.spotify.com/track/3laCn9Kn5G5KIOflL3dCNq
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

the_great_alfonzo skrev:Jag skulle vilja ha en 2a .. :P Vore coolt.. Kanske inte så tekniskt genomförbart dock.. :roll:
Som i ett ensamt 2"-element? Det skulle inte bli så roligt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

tks skrev:
the_great_alfonzo skrev:Jag skulle vilja ha en 2a .. :P Vore coolt.. Kanske inte så tekniskt genomförbart dock.. :roll:
Som i ett ensamt 2"-element? Det skulle inte bli så roligt.
Inte till bas kanske. Men för att förstärka sin kazoo blir det nog världsbäst!

//J :wink:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

tks skrev:
the_great_alfonzo skrev:Jag skulle vilja ha en 2a .. :P Vore coolt.. Kanske inte så tekniskt genomförbart dock.. :roll:
Som i ett ensamt 2"-element? Det skulle inte bli så roligt.
men det vore coolt, det är det som räknas ;)
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

vad skulle en 2128 gå lös på?[/u]
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

21x28? Oh my!
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

tks skrev:Det vore kul om onsdag skulle fungera, då kan du få provspela lite om det går att styra upp med Hellboy. Måste bara kolla hur det är med transport, det vet jag först på måndag. PM-bombar alla inblandade först då jag vet säkert.
*Väntar vid inboxen. :)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

the_great_alfonzo skrev:21x28? Oh my!
rty
för att för alla inblandade: 2x12 +1x8 i samma låda :P
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

the_great_alfonzo skrev:Jag skulle vilja ha en 2a .. :P Vore coolt.. Kanske inte så tekniskt genomförbart dock.. :roll:
Tycker du ska skaffa en låda med 8" element. Kanske en 4x8? :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

BB3000S skrev:Jag är i Stockholm Onsdag nästa vecka, ledig från kl14 ca, tänk om det gick att passa ihop med en Hellboy-visit då... Säg till när det blir!
Annars kan du väl komma upp till den förhoppningsvis kommande Uppsala-träffen!
Kör väl en lite Bump för att se om det blir nåt.
Kan nog smita iväg lite tidigare i morgon.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Skriv svar