tks högtalarlådor (112, 212, 215, 1158 mfl) 2010

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Oki! Synd, skulle gärna ha den några cm längre upp mot örat :D Med bredden dina 112 och 115 ligger på, kan jag få in dom i vår lilla bil utan att måsta fälla sätet. Mycket bra när man ska ha med sig fru och knodd på gig :) Höjden är däremot ett mindre bekymmer.. därav funderingen.
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Re: 112

Inlägg av JonnyTrobro »

tks skrev:
BASBLOGGEN.se skrev: Kul att modellen finns nu, snabba puckar.
Tja, det beror ju på hur man definierar "snabba puckar". Den har varit klar på papper i ungefär ett år, i somras var planen att ha prototypen klar till Norrtäljeträffen, vilket var i november... saker tar lite tid när jag sysslar med det här långt ifrån heltid. Schemat ändras så fort det kommer in beställningar, de går först.
Några månader hit och några månader dit. Tycker det är snabbt ändå för en liten tillverkare. Har en kollega som håller på att utveckla en högtalare så jag vet att det kan vara segt med att få delar och annat.

Nufeeld prototyp, aktivt system på 12W: Du är välkommen till studion och lyssna om du är intresserad.
Bild
Yamaha mini NS-10'or som fötter... :roll:

Fråga: 8 eller 4 Ω?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

tks skrev:Här är en av de nya modeller som kommer dyka upp på hemsidan senare under månaden:
Bild

Prototypen var på en liten testvända i Stockholm i helgen där två pratabasare testade den, och den fick bra betyg.

Ett 12"-element och ett 6"-element, modellnamnet kommer alltså bli "1126".

Det är ett helt annat 12"-element än i vanliga 112, och de låter rätt annorlunda. Även storleken på lådan blir annorlunda, så den är ca 10 cm djupare än vanliga 112, och några cm högre (porten).

Jag misstänker att en recension eller två dyker upp inom kort ;)
Detta var en (för att använda en annan pb:ares utryck) STYGG låda!
Bra med djup och fin botten, snygg mellan och gött med topp..
Den var inte lika lättdriven förstod jag men den lät galet bra för att vara så liten och väga ingenting...
Satte griller i huvudet på flera personer igår..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Liten skrev: Detta var en (för att använda en annan pb:ares utryck) STYGG låda!
Bra med djup och fin botten, snygg mellan och gött med topp..
Den var inte lika lättdriven förstod jag men den lät galet bra för att vara så liten och väga ingenting...
Satte griller i huvudet på flera personer igår..
Den verkar göra det med många :D

Jag kan för Peters skull tillägga att 12"-elementet i 1126 först stått och kört 25 Hz sinusvåg i ett antal timmar, och sedan provspelats ett par vändor, så det är mycket mer inspelat än elementen i hans lådor.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

tks skrev:Sedan har 1126 en del fördelar tekniskt, men man går miste om en del av dem om man kombinerar den med något annat än en likadan 1126:a, så den lådan kommer inte lika mycket till sin rätt om man kombinerar den med en MB150-kombo som om man kör den själv, eller två likadana, gärna med en lite mer kraftfull förstärkare.

Dessutom är 112:an både lättare och billigare ;)
Det här får du gärna berätta mer om. Vad är det man går miste om man man kombinerar en 1126 och en vanlig 112? Rent hypotetiskt alltså... ;)

Vad är förresten impedansen på 1126?
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

flagg skrev:
tks skrev:Sedan har 1126 en del fördelar tekniskt, men man går miste om en del av dem om man kombinerar den med något annat än en likadan 1126:a, så den lådan kommer inte lika mycket till sin rätt om man kombinerar den med en MB150-kombo som om man kör den själv, eller två likadana, gärna med en lite mer kraftfull förstärkare.

Dessutom är 112:an både lättare och billigare ;)
Det här får du gärna berätta mer om. Vad är det man går miste om man man kombinerar en 1126 och en vanlig 112? Rent hypotetiskt alltså... ;)

Vad är förresten impedansen på 1126?
112:an kommer överrösta 1126:an något från ca 80 Hz och uppåt, den djupare botten som finns tillgänglig i 1126 kommer inte komma fram lika bra när ett mer lättdrivet element spelar samma signal samtidigt. De är bra på olika saker, 112 offrar lite botten för att få ut mycket volym per watt i ett litet paket, 1126 kräver mer effekt för att komma upp i samma ljudnivå, och är lite större, men ger istället mer botten.

Sedan så spelar 12:an i 112 och 6:an upp signal i samma frekvensområde, och gör det inte likadant, så där kommer det bli en del interferens som tekniskt sett påverkar ljudet negativt. Staplar man flera 1126:or på varandra så kommer 6"-elementen hamna i en vertikal stapel, och det blir som en mindre line-array, jättebra för jämn projektion av ljud ;)

Nu säger jag inte att alla kommer tycka att en kombination av 112 och 1126 skulle låta dåligt, tvärt om finns det nog många som säkert skulle tycka det låter bra, men min åsikt är att om man börjar med en lösning som är tekniskt sett bra så har man bättre förutsättningar för att få bra ljud i praktiken, även om man kan hitta ett ljud man trivs med även med lösningar som inte är lika bra tekniskt sett.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Jag hade för övrigt med mig det första exemplaret av 2158 (600W) till Örebroträffen i helgen, det som var mest förvånande var vikten - jag hade beräknat att vikten borde hamna på strax över 27 kg, men vågen stannade på 25,3 kg. Det skulle innebära att vanliga 215-600W borde hamna på ca 22 kg, vilket lustigt nog är lättare än den gamla 215 trots att den blivit större.

Mer information och bilder kommer framöver! Ännu fler modeller är på gång.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

flagg skrev: Vad är förresten impedansen på 1126?
Missade att svara på det - 8 ohm.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

1126 hade mycket av det jag diggar i min 210a.. mycket botten och topp.. mellan finns där och spelar snyggt.. men inte alls honkigt = viktigt för mig..

Men.. nu börjar vi med 215.. så får vi se sen! ;) Som du sa.. den lille lådan skulle drunkna i kombo med en 215...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

tks: Tack för ditt pedagogiska svar. Är än så länge nöjd med en singel 112 men vi får väl se vad framtiden hittar på :)
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Inlägg av anthax »

2158, kan komma att bli en vän på scenen. :)
Jag är riktigt nyfiken på resultatet!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

anthax skrev:2158, kan komma att bli en vän på scenen. :)
Jag är riktigt nyfiken på resultatet!
Den kan nog bli riktigt trevlig på gig, den har ju inga problem att leverera en hel del volymmässigt, sedan kommer den trots storleken inte vara så jobbig att rodda hem efteråt.

Liten tillbringade ganska lång tid med förstärkaren inkopplad i den i söndags, och det verkade som han hade lite svårt att slita sig även om den inte är riktigt vad han är ute efter - men det kom han fram till redan genom att lyssna på ljudklippen på hemsidan, lådorna med 8"-element är inte riktigt vad han är ute efter, och jag tror hans erfarenheter utifrån test stämmer bra överens med vad han hört i ljudklippen, så jag tror det är en bra hjälp att ha det på hemsidan.

Jag har några fler nya modeller som ska byggas, plus att jag behöver få klart ett nytt demoex av varje modell, sedan blir det dags för nya ljudklipp och bilder till hemsidan.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

En amatörfråga: Varför låter 12:orna burkigare än 15:orna? Trodde att det skulle vara mer mid och topp med 12:or.
Sedan repeterar jag min fråga från en annan tråd: vilka mönster går det att göra med vinylklädsel? Kan jag t.ex. få vinyl med mönster i form av Liv Tyler? ;-)
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

SnorLars skrev:En amatörfråga: Varför låter 12:orna burkigare än 15:orna? Trodde att det skulle vara mer mid och topp med 12:or.
Sedan repeterar jag min fråga från en annan tråd: vilka mönster går det att göra med vinylklädsel? Kan jag t.ex. få vinyl med mönster i form av Liv Tyler? ;-)
Varje högtalarelement har sin egen karaktär. Man kan plocka fram två 12"-element som låter väldigt olika och ett 12"- och ett 15"-element som låter hyfsat lika. Ljudet ligger inte konens storlek, utan det är andra faktorer som påverkar. Högtalarlådans konstruktion påverkar mest lågbasresponsen och upp till ca 200 Hz, resten av ljudet är "inbyggt" i elementet. I 1158 och 2128 är det 8:an som står för det mesta av mellanregister och topp, så egentligen skulle 2128 och 1158 låta hyfsat lika, om det inte var för att de två 12:orna låter mer än det ensamma 15"-elementet, så balansen blir annorlunda, mellanregister och topp från 8:an blir mer framträdande i 1158 mot 2128.

Jag svarade angående vinylen i den andra tråden.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1124
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Tommy,har du provat att bygga en sluten 215 för mer fokus och punch?
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Anders skrev:Tommy,har du provat att bygga en sluten 215 för mer fokus och punch?
Nej, det har inte känts aktuellt. Om man tar säg 215-900W och gör en sluten version så tappar man uppåt 4-5 dB lågbas och vinner några ms responstid under 100 Hz. Dessutom så tappar man en av de största fördelarna med basreflexdesignen - stödet man ger elementen slaglängdsmässigt i de lägre registren. Säg om man skulle ta 40 Hz och 900W, så krävs det att konen rör sig ca 2,5mm i basreflexlådan och i en sluten skulle konen behöva röra sig ca 10 mm, och ge en hel del distorsion, samtidigt som man får ut mindre ljudtryck.

...men om man inte är lika intresserad av lågbasen och hellre vill ha den snabbare responsen och lite tunnare botten (vintage?) kan jag självklart specialbygga en sluten låda, men det är ingenting jag kommer ha som standard.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1124
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

tks skrev:
Anders skrev:Tommy,har du provat att bygga en sluten 215 för mer fokus och punch?
Nej, det har inte känts aktuellt. Om man tar säg 215-900W och gör en sluten version så tappar man uppåt 4-5 dB lågbas och vinner några ms responstid under 100 Hz. Dessutom så tappar man en av de största fördelarna med basreflexdesignen - stödet man ger elementen slaglängdsmässigt i de lägre registren. Säg om man skulle ta 40 Hz och 900W, så krävs det att konen rör sig ca 2,5mm i basreflexlådan och i en sluten skulle konen behöva röra sig ca 10 mm, och ge en hel del distorsion, samtidigt som man får ut mindre ljudtryck.

...men om man inte är lika intresserad av lågbasen och hellre vill ha den snabbare responsen och lite tunnare botten (vintage?) kan jag självklart specialbygga en sluten låda, men det är ingenting jag kommer ha som standard.
OK.Förstår.
Jag köpte ju Peppe's OrangeMK1 som har ett underbart ljud.Men den har inte den tydliga knytnäven så att säga i lågbasen som Ampeg har.
På gig är den lite diffus i lågmid och neråt med din TKS212.
Jag har alltid varit en fan av bra 8x10 lådor och det sättet de kastar ut lågbaspunchen men vägrar släpa på dom.Så det ultimata hade varit en låda/lådor som har lågbasen i din 1158 som kastar ljudet långt.Det kanske den gör.Jag är i alla fall sugen på att prova dina 15 tummare igen med orangetoppen den här gången.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Anders.
Precis som du är jag ett fan av gamla 810or... Tror vi skall sluta oroa oss dock.
Tommys 215 har imo mer likheter med en 810a än en gammal 215..
Lika mycket botten som en 215 men rappare, punchigare och mer låg mellan...
Formatet är minst sagt imponerande. Även på den nya lådan är storleken kanon.
Jag hoppas bara att en ställbar skrika kommer ge mig den där sista toppen och öppna upp soundet lite.. för att få en låda som är lika fullrange som en 810a men som väger 24kg och som jag utan problem bär i en arm..

Se blicken i mina ögon när det sjunker in.. (står längst till höger..)
- Det får fan bli en sån där.. även om 8" inte är min påse.. tror 15"arna gör det jag vill med botten och mellan.. så får den där sista toppen levereras av en skrika... ;)

Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1124
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Liten skrev:Anders.
Precis som du är jag ett fan av gamla 810or... Tror vi skall sluta oroa oss dock.
Tommys 215 har imo mer likheter med en 810a än en gammal 215..
Lika mycket botten som en 215 men rappare, punchigare och mer låg mellan...
Formatet är minst sagt imponerande. Även på den nya lådan är storleken kanon.
Jag hoppas bara att en ställbar skrika kommer ge mig den där sista toppen och öppna upp soundet lite.. för att få en låda som är lika fullrange som en 810a men som väger 24kg och som jag utan problem bär i en arm..

Se blicken i mina ögon när det sjunker in.. (står längst till höger..)
- Det får fan bli en sån där.. även om 8" inte är min påse.. tror 15"arna gör det jag vill med botten och mellan.. så får den där sista toppen levereras av en skrika... ;)

Bild
Mycket bra tips Liten!
Gött att du verkar ha koll på hur 15tummarna funkar.Vi är nog ute efter samma grej från mid och neråt i alla fall(Jag vill nog inte ha en skrika),så jag är väldigt tacksam när du skriver vad du hör.
Du ser ju inte direkt oengagerad ut på bilden :D
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

anthax skrev:2158, kan komma att bli en vän på scenen. :)
Jag är riktigt nyfiken på resultatet!
Här är en första bild på 2158 från rätt håll (till skillnad från bilden ovan där Liten testar den)

En bas och ett rackcase är med på bilden för storleksjämförelse (den är strax under 100 cm hög).
Bild

Vikten för 600W-versionen är ca 25 kg, och för 900W-versionen ca 27 kg.

Jag hoppas hinna klart med de sista nya modellerna i veckan, då kanske jag hinner få ljudklipp och produktbilder klara till hemsidan till helgen!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Snyggt!
Med tanke på hur mycket botten din 12" låda spottar ur sig måste det där vara ett monster.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=esJUmAUtCiU[/youtube]
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1124
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Snyggt Tommy!
Ska bli spännande att höra den med Orangen.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

BASBLOGGEN.se skrev:Snyggt!
Med tanke på hur mycket botten din 12" låda spottar ur sig måste det där vara ett monster.
Tackar! Ja, ljudtrycksmässigt får man ut en hel del mer ur en 2158; 900W-versionen kan spela uppåt 9dB starkare än 1126.

Kanon med recensionen förresten :tummenupp:
Anders skrev:Snyggt Tommy!
Ska bli spännande att höra den med Orangen.
Tackar! Jag kommer ha två demoex av 2158, dels 600W, och dels 900W, och 900W-versionen tänkte jag förse med hjul och handtag på övre delen av baksidan, så man kan luta den bakåt och rulla fram. Det kommer inte vara standard, men gå att få som "tillbehör". Även om den inte väger så mycket kan det vara trevligt att ha på en så pass stor högtalarlåda.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

tks skrev: Bild
Supersnygg!

Ska bli en höjdare att få testa 900w 215 + skrika sen.
Är säker på att det blir en sån! :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Nu fick jag seriös GAS. Jag antar att med din konstruktion (och kunnande) så är 15" rappare än motsvarande vintagelådor?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar