Rör-jystering

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Den e så ful bara.. ;)

EDIT: Du kan ju sälja mig din Ampeg för en bra penning.. så du får råd med fina orange lådor.. :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hehe.. jovisst sörru.. det saknas bara 9-tusen för att ha råd med dom lådorna efter att ha sålt ampegen.. ;)
annars var det ju en bra tanke..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

macahan skrev:hehe.. jovisst sörru.. det saknas bara 9-tusen för att ha råd med dom lådorna efter att ha sålt ampegen.. ;)
annars var det ju en bra tanke..
Lite samma sits då.. skulle gissa att jag hamnar på samma ekvation om jag siktar på Aguilar 810:an.. hehe
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nu har jag kollat lite på det här med KT88 vs. 6550!
Jag har nog varit lite lurad!
KT88 ger mycket riktigt mer effekt, men det rör sig om MAX 5W, vilket ju är försumbart i sammanhanget. Jag trodde också att KT88 var hållbarare än 6550, men det verkar som de flesta säger tvärtom!
Glöm alltså de avsevärt dyrare KT88 och kör 6550 som slutrör, vilket också är det de flesta tillverkare rekommenderar!

(Jag kör fortfarande med KT88 i min Ampeg och det funkar utmärkt!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Det är iof inte bara effekten som är skillnad.. enligt utsagor så ger KT88orna mer OMPHF i ljudet.. ett litet ytterligare steg åt "rör" hållet.. om man nu skulle tycka 6550's var för "hårda" :)

Jag är otroligt sugen på att lämna iväg toppen på moddning.
Har via kontakter fått tag på en man som kunde utföra en moddning på första rör-paret som gav mer "headroom"..
Skulle inte sitta helt fel..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

berätta mer liten.. vad skulle det innebära?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

macahan skrev:berätta mer liten.. vad skulle det innebära?
Rent tekniskt har jag ingen aning.
Dock så försökte jag förklara vad jag är ute efter rend ljudmässigt för min "middle-man" som vidarebefordrade det till TC som han kallas..

Man kan tycka med mitt ljudideal att jag borde satsa på en hybrid istället för en rör-häck.. men som didigare avhandlats.. så är det inte samma sak..
Jag vill ha rör-soundet och feelingen.. utan att det överstyr.... I princip kan man säga att Aguilars DB750 är den ultimata sträken för mig.. men den väger den också.. och jag har inte råd med den...

Av min polare så fick jag höra att TC kunde modda stärken så att mer headroom gavs.. Jag tolkade det som att jag skulle kunna få ut mer effekt innan stärken överstyr..
Men jag kanske tolkade det fel.. får återkomma när jag vet mer..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Du tror inte det bara helt enkelt är så att det är andra rör i det första rörparet?

Jag börjar tro att detta är anledningen till att det sitter andra rör i det första paret hos mig.
Har för mig han som sålde den sa något dylikt nämligen när han förklarade att de var bytta.
Han hade ju i sin tur snackat med någon rör-guru i sthlm så det är ju inte helt osannolikt.

Vi måste ha en PB-träff snart helt enkelt där vi kan A/B-testa våra toppar!


Annars är det nog så att du ska ha nå´n annan rörtopp helt enkelt. Mesa 400+ eller något annat som det krävs lite mer för att det överstyr..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Du tror inte det bara helt enkelt är så att det är andra rör i det första rörparet?

Jag börjar tro att detta är anledningen till att det sitter andra rör i det första paret hos mig.
Har för mig han som sålde den sa något dylikt nämligen när han förklarade att de var bytta.
Han hade ju i sin tur snackat med någon rör-guru i sthlm så det är ju inte helt osannolikt.

Vi måste ha en PB-träff snart helt enkelt där vi kan A/B-testa våra toppar!


Annars är det nog så att du ska ha nå´n annan rörtopp helt enkelt. Mesa 400+ eller något annat som det krävs lite mer för att det överstyr..
Inget ont om Mesa400'n.. eller +'sen.. men de är långt ifrån mitt ljudideal..
Borde sälja allt jag har och köpa en db750.. det är vad hjärtat säger.. problemet är då att jag inte har råd med några lådor! :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ah, blanda high-tech och old school rörhäck?

SVT II PRO! :D

Det som inte finns i den vanliga filterdelen finns i eq-delen!


Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Ah, blanda high-tech och old school rörhäck?

SVT II PRO! :D

Det som inte finns i den vanliga filterdelen finns i eq-delen!


Bild
Det blir ingen mer Ampeg för min del.. Classic-toppen var bra.. men inte lika bra som Sunn-toppen..
Ne.. jag får dras med min klyblump... :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar