Att sälja eller inte sälja

Prata om förstärkare och högtalare
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Att sälja eller inte sälja

Inlägg av RolleHarris »

Her en fin basrigg som jag gillar mycket, en GK 800RB och en GK NEO212 låda till som låter mumma :) Grejen är den att nu har jag och mitt band köpt ett rejält fullrange PA med rejäla bashögtalare. Funderar nu på om jag verkligen behöver min rigg, den hörs ju inte ut från scenen nu nåt mer och på scenen så måste jag dra ner volymen jätte mycket för att den är för högljudd.Jag har testat med min 100w combo och den låter mer än tillräckligt som scenmonitor. Funderar på att sälja riggen men det är nåt som tar emot, men en sjysst 5-strängare är ju roligare att ha än en rigg som inte behövs......hihi...fan svårt sånt här ju
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Kommer du ALLTID att kunna använda PA't? I vilka sammanhang lirar du, orginalband eller coverband?

Lite synd på en sån fin rigg egentligen, en förstärkare för 20 000Kr + en bas för hälften gör så mycket mer än tvärtom...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Personligen tycker jag nog basen är viktigare än stärken...
Men iofs... en bra bas i en skit-stärk gör sig heller inte så bra... men en skitbas i en bra stärk är nog ännu sämre..

Men jag kanske misstolkar som vanligt och det är så du menar också... Frecko.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Personligen tycker jag nog basen är viktigare än stärken...
Men iofs... en bra bas i en skit-stärk gör sig heller inte så bra... men en skitbas i en bra stärk är nog ännu sämre..

Men jag kanske misstolkar som vanligt och det är så du menar också... Frecko.
Min erfarenhet är att man kan köpa en "sjysst" bas för en 7 000 - 10 000Kr, byta mickar, intonera den och fixa lite och så har man en riktigt sjysst bas, sen om man köper en förstärkare för 20 000Kr att spela den igenom så brukar det bli ett ganska bra resultat.

Gör man däremot tvärtom, köper en bas för 20 000Kr och sen en förstärkare för 7 000 - 10 000kr så brukar det inte bli lika bra resultat... Det finns liksom inte så mycket att "byta" på en förstärkare och uppgradera den genom. Visst, nya rör, en genomgång, kanske nya högtalare... Men det jag upplevt är att man kan få en billig bas att bli "bättre" än vad man kan få en billig förstärkare att bli...

Om du förstår vad jag menar :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

blackparkas skrev:Personligen tycker jag nog basen är viktigare än stärken...
Men iofs... en bra bas i en skit-stärk gör sig heller inte så bra... men en skitbas i en bra stärk är nog ännu sämre..

Men jag kanske misstolkar som vanligt och det är så du menar också... Frecko.
ag tycker inte alls du har rätt! Det är viktigare med en bra stärkare! Du kan få en ganska skruttig bas att låta fina fisken igenom en bra stärkare! Däremot är det omöjligt att få en bra bas att låta coolt igenom en skit stärkare :!:
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

lite knepig sits. jag vet inte vad du ska göra men huvudsaken är att du har ett scenljud som du trivs med.
man vet aldrig vilken scen man hamnar på... ibland räcker en ministärkare och ibland måste man dra på duktigt med flås. visst kan man få basen i PA-medhörningen, men beroende på utrustning så kan ljudet variera mycket (kan kännas skönare att höra sin egna rigg med "rätt" sound, menar jag).
tycker du att din 100-wattare räcker till och har "rätt", dvs ditt, sound i sig så är väl saken klar...
men tycker du att GK-riggen låter bättre och sånt så ska du nog ha den kvar. bättre med för mycke än för lite! (jag pratar uteffekt...) :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

A_Warning skrev:
blackparkas skrev:Personligen tycker jag nog basen är viktigare än stärken...
Men iofs... en bra bas i en skit-stärk gör sig heller inte så bra... men en skitbas i en bra stärk är nog ännu sämre..

Men jag kanske misstolkar som vanligt och det är så du menar också... Frecko.
ag tycker inte alls du har rätt! Det är viktigare med en bra stärkare! Du kan få en ganska skruttig bas att låta fina fisken igenom en bra stärkare! Däremot är det omöjligt att få en bra bas att låta coolt igenom en skit stärkare :!:

Nu är det ju skillnad på skit och skit också....
Jag menade inte att jämföra en mesa 400+ med en... Behringer 50w...

En dålig bas med dåliga puppor är svårt att få att låta vettigt vad du än har för stärkare.

Men visst.... har du en värstingbas för 50k eller om du hellre vill det en 60-tals Fender och kör med en Behringer 50W och ett 10" element så kanske det är svårt att få det att mosa ur ordentligt...

Se´n finns det ju faktiskt billiga 5:or som låter hyffsat också, så du kanske slipper sälja GK:n. Det är bra härligt att kunna ha det ljud du VILL ha som scenljud...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag tycker du ska behålla!!!
Men om du vill byta mot en bra femma kan du ju hör av dig.... :oops:
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

blackparkas skrev: Nu är det ju skillnad på skit och skit också....
Jag menade inte att jämföra en mesa 400+ med en... Behringer 50w...

En dålig bas med dåliga puppor är svårt att få att låta vettigt vad du än har för stärkare.
Sant men jag fick ganska gött ljud ur en billig Squier igenom min fin rigg=) Men jag har svårt att få bra ljud ur min Warwick ur en Beringer... Men nu ska vi inte vara duma man kan få gött ljud ur en billig bas och en billig stärkare bara dom är bra :wink:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Låter det bra, behåll.. Man ångrar minst då :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Min filosofi är aldrig sälja. För helt plötsligt en dag känner man ett starkt behov av att använda just den prylen man har sålt.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det finns ju ingen LAG på att man MÅSTE lajna ut basen i PA:t. Om det är en liten lokal ochen rejäl basrigg, så kan det vara väl så bra tryck i stärken som i ett mindre PA, och man lämnar dessutom en massa mer PA-kräm till baskaggen! Om det sen är en jättestor lokal så är det förhoppningsvis ett jättestort PA och en jättestor scen, så då funkar ju stora riggen också! Jag åkte runt med De Sotos för 15 år sen på små o stora ställen, och hade alltid 2 st 2x15-lådor och min marshall jubileumstopp på 600w... Såg malligt ut, lät asbra och så kunde dom stackars monitorerna få koncentrera sej på att låta sången höras.
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:Kommer du ALLTID att kunna använda PA't? I vilka sammanhang lirar du, orginalband eller coverband?

Lite synd på en sån fin rigg egentligen, en förstärkare för 20 000Kr + en bas för hälften gör så mycket mer än tvärtom...
Spelar det någon roll om man spelar egna eller andras låtar när det gäller scenvolym?

Det verkar som att någon tror att storleken på prislappen alltid är avgörande för hur bra ett instrument eller en förstärkare är. Inga namn nämnda...

RolleHarris: Behåll riggen. Du vet aldrig var du hamnar. Dessutom så krävs det ett ordentligt überkraftigt monitorsystem för att basen skall låta bra och oavsett vilket monitorsystem som används så har jag aldrig träffat på ett system som låter lika bra som en bra basförstärkare.
Jag håller med Dereborn. Om ljudteknikern ber dig sänka med motiveringen att han inte kan ha så mycket bas i PA:t så be honom att ta bort dig ur PA:t. Enkelt, eller hur?
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:Min filosofi är aldrig sälja. För helt plötsligt en dag känner man ett starkt behov av att använda just den prylen man har sålt.
Word!
Tyvärr har jag inte råd att leva enligt den filosofin.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag tänker att skillnaden mellan originalband och coverband är att ett coverband oftast åker med egen utrustning medan ett originalband får hålla till godo med vad det eventuella spelstället lyckats skrapa ihop...kanske?
Senast redigerad av mikkejohansson den fre 23 mar 2007, 08:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:
FreCKo skrev:Kommer du ALLTID att kunna använda PA't? I vilka sammanhang lirar du, orginalband eller coverband?

Lite synd på en sån fin rigg egentligen, en förstärkare för 20 000Kr + en bas för hälften gör så mycket mer än tvärtom...
Spelar det någon roll om man spelar egna eller andras låtar när det gäller scenvolym?
Det jag upplevt är att om man lirar i coverband så brukar man ofta få ta med sig ett eget PA, spelar man i rockband så brukar det oftast fixas av värden...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Generaliseringar som inte har med verkligheten att göra. Jag har gjort mängder av originalgig genom åren och om jag räknar from att jag flyttade till Stockholm 1998 så har jag så gott som alltid åkt till spelningar med en medföljande PA-firma som fixar allt åt oss. Enda gångerna det finns PA på plats på originalgig i mitt liv är på gratisgig i Stockholm när man skall kompa nån osignad artist. Det är med andra ord helt olika beroende på vem man frågar, var man spelar och med vem. Frågan om huruvida trådskaparen spelar covers eller originalmusik är alltså helt onödig.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Kan vara så.

Min erfarenhet är precis tvärtom. Kan bero på att jag inte bor i Stockholm eller ens gjort huvudsaken av mina "mellanbands"-gig där. Kuskar man från norrland söderut och spelar på de mindre rockklubbar som vågar anta ett nytt band med egen musik (oavsett stil...till och med "osignade" band) är det nog väldigt sällan ekonomin tillåter att resa med egen PA-firma.

Om du gör dina generaliseringar (att det inte är nån skillnad mellan coverbands och band med egen musiks "vardag") så gör jag min (att det är skillnad).

Du hugger gärna på allt, Johannes - det vet jag ju. Samtidigt är det ju inte så att DIN "verklighet" är mer sann än nån annans "verklighet".

Den releventa frågan kanske vore: "bor du i eller utanför stockholm"?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Sälj inte!
Man ångrar sig alltid.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:Kan vara så.

Min erfarenhet är precis tvärtom. Kan bero på att jag inte bor i Stockholm eller ens gjort huvudsaken av mina "mellanbands"-gig där. Kuskar man från norrland söderut och spelar på de mindre rockklubbar som vågar anta ett nytt band med egen musik (oavsett stil...till och med "osignade" band) är det nog väldigt sällan ekonomin tillåter att resa med egen PA-firma.

Om du gör dina generaliseringar (att det inte är nån skillnad mellan coverbands och band med egen musiks "vardag") så gör jag min (att det är skillnad).

Du hugger gärna på allt, Johannes - det vet jag ju. Samtidigt är det ju inte så att DIN "verklighet" är mer sann än nån annans "verklighet".

Den releventa frågan kanske vore: "bor du i eller utanför stockholm"?
Vad jag menar är att det inte spelar någon roll var du bor eller vilken musik du spelar. Du kan bo i Åmål och spela polkacovers eller i Storuman och spela egna dödsmetallåtar. Det finns ingen "min" eller "din" verklighet. Alla har olika verkligheter och allt jag har sagt är att när FreCKo börjar yra om huruvida killen med förstärkaren spelar eget eller covers så har det inte med saken att göra eftersom vissa originalband tar med sig PA, vissa gör det inte och samma sak med coverbanden. Alltså en helt obefogad fråga. That´s all.

...och det där var väl inget hugg? Vänta bara, I´ll show you hugg!
Senast redigerad av gäst den fre 23 mar 2007, 09:11, redigerad totalt 1 gånger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Håller med Anli!

Aldrig har jag tänkt "Äsch fanken, VARFÖR har jag kvar den här???"
Ofta har jag tänkt "Äsch fanken, VARFÖR har jag sålt den där???"
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Okej. Det resonemanget köper jag. Jag försökte bara försvara vad jag antoig att Frecko menade med det ("gör ni bara spelningar med eget PA eller?", killen är ju bara nitton och en halv mening är väl inte att "yra"?)...

Och vill inte utsätta mig för mer "hugg" heller :), i've seen that....and it ain't pretty :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:Aldrig har jag tänkt "Äsch fanken, VARFÖR har jag kvar den här???"
Ofta har jag tänkt "Äsch fanken, VARFÖR har jag sålt den där???"
Instämmer, och tänker samtidigt många dystra tankar om P-basar från -78, Ampeg V4-B-toppar och Marshall 4x12"-lådor :cry:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:Okej. Det resonemanget köper jag. Jag försökte bara försvara vad jag antoig att Frecko menade med det ("gör ni bara spelningar med eget PA eller?", killen är ju bara nitton och en halv mening är väl inte att "yra"?)...

Och vill inte utsätta mig för mer "hugg" heller :), i've seen that....and it ain't pretty :D
Mikke, du har nått Top Five på min "Inte hugga-lista".
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Följande prylar ångrar jag rejält att jag slumpade bort en gång i tiden (ok, akut penningbrist men ändå):
- Snut Harley med strutmotor omgjord till electra med hela kitet
40.000 kr
- Jaguar 3.8 S 1965
14.000 kr
- Alfa Romeo GTV Bertone 1969
9.000 kr
- Rickenbacker 4001 70-tal
2000 kr

snyft

Man kan naturligt vis inte behålla allt, men i fallet som tråden gäller är det ingen tvekan tycker jag.
Om du inte byter upp dig... aldrig ned!!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar