Aguilar GS112 vs EBS Neo 112

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Aguilar GS112 vs EBS Neo 112

Inlägg av lowfreq »

Hejsan,

Lite nyfiken på 1x12" lådor. Någon som har testat dessa två 1x12" lådor, som vet skillnaden mellan dessa två?

EBS Neo 112 har jag testat i butik och tycker den låter bra, framträdande mellanregister, lätt att få karraktär/liv i den tycker jag, ganska lätt att få knorrigt ljud i den oxå. Vet dock inte hur den beter sig i bandsättning om man använder 2st? Är det någorlunda bra lågbas om man kör 2st månntro?

Aguilar GS112, hur är det med den då? Folk verkar nöjda med den. Har dock läst att en del tycker att den är lite mid-scoopad, stämmer det?

Tacksam för synpunkter,

// Lowfreq
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Aguilar GS112 vs EBS Neo 112

Inlägg av Matte »

Kanske en av varje ger en bra mix....
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Några högst subjektiva och ovetenskapliga synpunkter.
- Om ett bra ljud för dig handlar om mycket mellanregister så är EBS ett helt OK val.
- Vill du dessutom ha en botten med power i så är det Aguilar som gäller
- Om du ska använda för mer än hemmaövning måste du ha två EBS, men du kommer ganska långt med bara en Aguilar
- Oavsett vilket så är det en himla skillnad om du har en eller två lådor
- Jag tycker mer och mer att högtalaren (bortsett från basisten) är den del i kedjan man ska prioritera när man skaffar prylar men det viktigaste är att man får ihop en helhet som man trivs med. Därför gäller det att prova sig fram
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

200071 skrev:Några högst subjektiva och ovetenskapliga synpunkter.
- Om ett bra ljud för dig handlar om mycket mellanregister så är EBS ett helt OK val.
- Vill du dessutom ha en botten med power i så är det Aguilar som gäller
- Om du ska använda för mer än hemmaövning måste du ha två EBS, men du kommer ganska långt med bara en Aguilar
- Oavsett vilket så är det en himla skillnad om du har en eller två lådor
- Jag tycker mer och mer att högtalaren (bortsett från basisten) är den del i kedjan man ska prioritera när man skaffar prylar men det viktigaste är att man får ihop en helhet som man trivs med. Därför gäller det att prova sig fram
Japp, håller med, helheten, att hitta rätt kombination, Bas - Topp - Låda.
I mitt fall är det i så fall 2st 1x12" som gäller oavsett fabrikat. Vill ju ha bra både Låg mellan och diskant såklart. Om Aguilar har en "fläskigare" botten så är ju det ett plus såklart, men är karraktären mid-scoopad så kan det vara ett minus. Att EBSen har ett framträdande mellan ser jag som ett plus ... för att ljudet skär antagligen igenom bättre i en bandsättning + att jag gillar att ha knorr i ljudet.

Men som sagt jag har aldrig testat Aguilar ... det är därför jag frågar. :D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Mid scoopad är ett nytt uttryck för mig :oops:
Om det betyder att miden är neddragen så tycker jag nog inte att det känns så. Jag är ingen bas-diskant människa utan vill ha hela registret så det hade jag nog reagerat på
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Det går att få knorr även me Aguilar. De färgar ljudet MYCKET mindre än EBS. Jag upplever EBS som hårt o platt med lite botten i ljudkaraktären. Om du har möjlighet så testa Epifani, http://www.epifani.com/. http://www.mattissonbass.com tar in dom. De sägs vara bra o är lätta o kompakta.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag har två stycken EBS NEO 112 som jag driver med hjälp av en Ampeg SVP PRO och Lab iP450. Tycker inte alls att dem är hårda eller platta på något sätt. Läs mera om denna kombination i mitt inlägg under Förstärkare/Helrör, Hybrid eller solid state.

Hur lådan upplevs beror bl.a. också på vad för topp och basgitarr man använder och hur man använder försteget/EQ-n. Jag håller däremot med att en singel Aguilar 112 levererar mera botten än en singel EBS NEO 112. Liksom mindre mellanregister också.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

basnalle skrev:Det går att få knorr även me Aguilar. De färgar ljudet MYCKET mindre än EBS. Jag upplever EBS som hårt o platt med lite botten i ljudkaraktären. Om du har möjlighet så testa Epifani, http://www.epifani.com/. http://www.mattissonbass.com tar in dom. De sägs vara bra o är lätta o kompakta.
Jo, jag har oxå hört bra om Epifani, men man måste ju testa dem först och det kanske blir lite svårt.
Aguilar kan jag ju testa om/när jag åker ner till Mattisson.

Menar du EBS toppar eller lådor när du beskriver dem som platt och lite botten?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

200071 skrev:Mid scoopad är ett nytt uttryck för mig :oops:
Om det betyder att miden är neddragen så tycker jag nog inte att det känns så. Jag är ingen bas-diskant människa utan vill ha hela registret så det hade jag nog reagerat på
Japp, mid-scoopad = Hängmatta
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

calif de funk skrev:Jag har två stycken EBS NEO 112 som jag driver med hjälp av en Ampeg SVP PRO och Lab iP450. Tycker inte alls att dem är hårda eller platta på något sätt. Läs mera om denna kombination i mitt inlägg under Förstärkare/Helrör, Hybrid eller solid state.

Hur lådan upplevs beror bl.a. också på vad för topp och basgitarr man använder och hur man använder försteget/EQ-n. Jag håller däremot med att en singel Aguilar 112 levererar mera botten än en singel EBS NEO 112. Liksom mindre mellanregister också.
Okej, tack för infon !!

Upplever du att två stycken EBS Neo112 räcker till på en medelstor scen? (om man använder en kraftfull och bra topp)
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Lowfreq - Epifani borde du kunna testa hos Mattisson om han har några inne, annars tar han in.
EBS tycker jag generellt låter platt både toppar o lådor. Just NEO-lådorna har jag testat några gånger o hört på en ganska liten konsert. Upplevde att det saknades botten, man fick vrida på ganska mkt bas på stärkaren o de blev ändå inte bra. Kanske har o göra me den kraftiga midden i högtalaren. Kom inte ihåg vilka toppar jag testade med. Det påverkade säkert en hel del på ljudet, när jag testade. Dessa lådor e ju o andra sidan väldigt lätta, vilket är en stor fördel när man roddar. Själv använder jag Eden 12" låda. Lite lättare än Aguilar´s motsvarighet o funkar kanon.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

lowfreq skrev:
calif de funk skrev:Jag har två stycken EBS NEO 112 som jag driver med hjälp av en Ampeg SVP PRO och Lab iP450. Tycker inte alls att dem är hårda eller platta på något sätt. Läs mera om denna kombination i mitt inlägg under Förstärkare/Helrör, Hybrid eller solid state.

Hur lådan upplevs beror bl.a. också på vad för topp och basgitarr man använder och hur man använder försteget/EQ-n. Jag håller däremot med att en singel Aguilar 112 levererar mera botten än en singel EBS NEO 112. Liksom mindre mellanregister också.
Okej, tack för infon !!

Upplever du att två stycken EBS Neo112 räcker till på en medelstor scen? (om man använder en kraftfull och bra topp)
Medelstor scen? Ummm.... om du menar medelstor lokal med typ 200-300 gäster, svar Ja definitivt :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag lirade mycket på Neolådor när vi turnerade i somras , och måste säga att jag föredrar NEO serien stort framför Proline , Mycket bra punch och bra botten i kombination med båda.
Angående hur högtalare "räcker" och hur man beräknar det , det har ju alltid att göra med om du har PA support eller inte , många tycks glömma det.
När jag lirade på stockholm jazz hade jag en Neo 112 med en HD350 , vilket ju är hellt irrelevant om man har PA.

Är själv inne på två stycken GS112 att matcha med Markbass LMK.
Annars , Tar mattisson in epifani !!?!?!
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Jag har provspelat Epifani och det är utan tvekan bland dom bästa topp & låda jag spelet igenom. Allt och lite till finns där! Basister som Mike Pope, Matt Garisson och Tony Grey använder sig av Epifani - detta kanske kan ge en lite bild av vilken klass deras topp och lådor håller.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja absolut , jag har lirat genom dem också , och det är något av det bästa som finns att få tag på , problemet är att det knappast går att få tag på här ..
Men någon sa att mattisson tar in dem !?!?!
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Här är några länkar från Epifanis hemsida där dom länkar till dealers i Europa:
http://epifani.com/dealers/countries/?country=Europe
Basso
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 23:03

Inlägg av Basso »

Vill gärna slå ett slag för Edens prylar. Kör själv på en DC 112 XLT(combo) på mindre gig (el eller kontra) och kopplar på en 112 XLT när det krävs. Låter förvånansvärt mycket och har dessutom ett i mitt tycke riktigt snyggt ljud och är dessutom löjligt smidigt. Är själv inte så förtjust i EBS rätt hårda ljud.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det kan nog stämma att Aguilar är lite midscoopade om man jämför med EBS som å andra sidan saknar både botten och top som finns i Aguilar.

Har själv haft EBS Neo 12" och var aldrig riktigt nöjd med den, kanske 2 st hade varit en bättre lösning. Deras Neo 10" fattar jag inte ens vad man ska med för de saknar helt botten - och allt annat med för den delen.

Däremot har jag kört gig med bara en Aguilar 12" utan problem att både höras och gå fram.
Bästa kommentaren var från killen i andra bandet som körde betydligt större rigg som han själv tyckte lät mindre.
Detta skulle aldrig funkat med EBS lådan...
Däremot har jag kört gig med EBS Drome 12" och varit nöjd men den låter varmare och har mer botten än NEO lådorna. Men det kommer inte i närheten av min Aguilar DB750 topp och en Aguilar GS 112" låda.

Det är ju bara att testa, Lars Risberg som kör med Robert Wells - han hade en EBS Fafner, två Neo 12" och en NEO 10" på scen och var nöjdare än någonsin med det enl. uppgift.

Men det finns ju en hel del som kör Aguilar också:
http://www.aguilaramp.com/artists_endorsers.htm

Skickar med en tester från bassplayer och MM på Aguilar - bilder.

Bild
Bild
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar