Posta bilder på din liverigg!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

Så här såg backlinestärkaren ut på P3 livesession i Radiohuset förra veckan. En ljuvlig 70-tals V4B stod till förfogande. Även tvåfemtonlådan lät föredömligt.

Bild
Senast redigerad av Klinta den tis 07 apr 2009, 12:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

edit: dubbelpost
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6607
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

Schysst rigg! Läcker låda!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Beefheart
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 19:07

Inlägg av Beefheart »

Bild
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Posta bilder på din liverigg!

Inlägg av Henko »

blackparkas skrev:Ja, här postar vi bilder på riggarna när de står på scenen inför gig! :D
Ja, jag vet, totalt onödig tråd, men jag tycker det var en kul idé!



Elvis-gig förra fredagen:
Bild
Skitfint Parkas!

Jag måste fråga en grej, hör du dig själv bra med bara en låda så långt ner? Grejen är den att jag själv premiärgigade min rigg med JCM 2x15 och Marshall VBA igår på en liten pub, ingen bassignal i PA eller monitor vilket skulle visa sig ödesdigert. Ett snabbt soundcheck gav OK utljud i lokalen. Men trångt som det var fick jag sen stå bara några decimetrar från riggen och borde haft öron i knäna för jag hörde inte ett skit vad jag spelade. Bara ett avlägset mumlande, jag kunde lika gärna ställt stärkaren inne på muggen och haft bättre medhörning. Hur gör du?
P-basar
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

Beefheart skrev:Bild
Cool bas!! Nytillverkad eller en gammal?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Posta bilder på din liverigg!

Inlägg av blackparkas »

Henko skrev:
Skitfint Parkas!

Jag måste fråga en grej, hör du dig själv bra med bara en låda så långt ner? Grejen är den att jag själv premiärgigade min rigg med JCM 2x15 och Marshall VBA igår på en liten pub, ingen bassignal i PA eller monitor vilket skulle visa sig ödesdigert. Ett snabbt soundcheck gav OK utljud i lokalen. Men trångt som det var fick jag sen stå bara några decimetrar från riggen och borde haft öron i knäna för jag hörde inte ett skit vad jag spelade. Bara ett avlägset mumlande, jag kunde lika gärna ställt stärkaren inne på muggen och haft bättre medhörning. Hur gör du?

Jag brukar inte ha några problem att höra mig själv faktiskt, du ser ju vart pedalbordet ligger, där stod jag.
Det här var i en liten kyrka som är byggd i sten och ingen bas genom PA:t bara riggen rätt ut. Det gäller ju att kräma på lite oftast då och jag tyckte inte det var något problem att höras.
Men så var det inte så högljutt runtomkring heller iofs. Trummisen ganska långt borta och han slår dessutom inte så hårt.
Men helst vill man ju få upp ljudet lite, när jag var ute med coverbandet så hade jag alltid 4x12:an ovanpå 2x15 vilket gjorde att jag fick ljudet i helt rätt höjd.
Ett par gånger tänkte jag ta med 2x15 bara för att få upp 4x12:an, eller tvärtom, men det slutade med att jag kopplade i den iaf, kändes som att man kunde spela på grymt mycket lägre volym när man fick ljudet i rätt höjd.

Annars är mitt tips att du skruvar lite på stärkaren, hörde du bara mummel så hade du förmodligen för mycket lågbas skulle jag tippa, brukar som sagt inte ha några större problem att höra mig själv även när jag bara har 2x15.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Beefheart
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 19:07

Inlägg av Beefheart »

[/quote]
Cool bas!! Nytillverkad eller en gammal?[/quote]

Tackar. Det är en 57a, Kay K162. Låter så grymt bra.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Posta bilder på din liverigg!

Inlägg av Henko »

blackparkas skrev:Annars är mitt tips att du skruvar lite på stärkaren, hörde du bara mummel så hade du förmodligen för mycket lågbas skulle jag tippa, brukar som sagt inte ha några större problem att höra mig själv även när jag bara har 2x15.
Jotack visst gjorde jag det, men det var inte tillräckligt. VBA:n har inga astronimiska variationsmöjligheter. Får helt enkelt se till att ha ljudet lite närmare öronen...
P-basar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Testa vinkla lådan lite om det går, kan ju bli kasst med toppen ovanpå förstås men då får du upp ljudet iaf.

Skumt att det inte gick att få till ljudet, brukar normalt aldrig använda EQ:n på min Sunn men i helgen var det nödvändigt för att få till det som jag ville. Skum lokal...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Här är några bilder från förra giget, semifinal i Rockkarusellen... Ampeg SVT-CL och Ampeg SVT-810E + Fender P-bas = råkkenråll!

http://www.festivalphoto.net/index.php? ... ertID=6546
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Beefheart skrev:Tackar. Det är en 57a, Kay K162. Låter så grymt bra.
Jag kräver fler bilder! :) Grymt snygg.
Användarvisningsbild
Beefheart
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 19:07

Inlägg av Beefheart »

peter_s skrev:
Beefheart skrev:Tackar. Det är en 57a, Kay K162. Låter så grymt bra.
Jag kräver fler bilder! :) Grymt snygg.
Okej då :). har inte haft någon riktigt fotoomgång med den ännu, men jag postar en till från samma tillfälle. Stärkarn är med där också så det passar fortfarande i tråden.
Bild
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

Riktigt tjusig Beefheart!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Beefheart skrev:Okej då :). har inte haft någon riktigt fotoomgång med den ännu, men jag postar en till från samma tillfälle. Stärkarn är med där också så det passar fortfarande i tråden.
Bild
Tack! Den ser väldigt fin, och välbehållen, ut. Ballt också att du kombinerar en så snygg bas, med en så ful rigg. ;)

(för att det inte ska bli några missförstånd: jag gillar- och äger själv MarkBass-grejer, men önskar ibland att de varit lite mer estetiskt tilltalande :) )
Användarvisningsbild
Beefheart
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 19:07

Inlägg av Beefheart »

peter_s skrev: Tack! Den ser väldigt fin, och välbehållen, ut. Ballt också att du kombinerar en så snygg bas, med en så ful rigg. ;)

(för att det inte ska bli några missförstånd: jag gillar- och äger själv MarkBass-grejer, men önskar ibland att de varit lite mer estetiskt tilltalande :) )
Tackar! Basen är mer sliten än man ser där. Lacken på halsen är helt borta och det är avskaft både här och där. Ska ta bättre bilder med en riktigt kamera när det blir läge.
På tal om riggen. Den är sjukt bra. Har aldrig haft något mer välljudande. och jag har ägt många dyra toppar och lådor. Och jag tycker faktiskt att den är skitsnygg. I början ogillade jag de gula konerna men jag gillar det mer och mer.
Vad har du för markbass-grejer?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Beefheart skrev:Tackar! Basen är mer sliten än man ser där. Lacken på halsen är helt borta och det är avskaft både här och där. Ska ta bättre bilder med en riktigt kamera när det blir läge.
På tal om riggen. Den är sjukt bra. Har aldrig haft något mer välljudande. och jag har ägt många dyra toppar och lådor. Och jag tycker faktiskt att den är skitsnygg. I början ogillade jag de gula konerna men jag gillar det mer och mer.
Tja, man kan säkert vänja sig med utseendet på det mesta, så länge det ger ifrån sig välljud. :)
Beefheart skrev:Vad har du för markbass-grejer?
Hmm, borde nog inte använt pluralis tidigare, ber om ursäkt. Det jag har är en Little Mark II, som jag är mycket nöjd med. Gillar att den är så liten, kraftfull, och lättrattad. (även om jag nu nästan alltid spelar med nollställd eq)
Användarvisningsbild
Beefheart
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 19:07

Inlägg av Beefheart »

peter_s skrev:
Beefheart skrev:Vad har du för markbass-grejer?
Hmm, borde nog inte använt pluralis tidigare, ber om ursäkt. Det jag har är en Little Mark II, som jag är mycket nöjd med. Gillar att den är så liten, kraftfull, och lättrattad. (även om jag nu nästan alltid spelar med nollställd eq)
Samma topp som jag har då, fast min är limited edition med annan front.
Nollställd eq här med. Rattar nästan bara med VPF och VLE-filtren. Den ger så varm botten att jag blir helt varm själv också.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

En kass bild från gårdagens sologig, på Motvikt #14, Skånes konstförening i Malmö:

Bild

Utrustning: Fender VI, Markbass Little Mark II, EBS Neo 1x12, och några effektpedaler.

Edit: förtydligade lite.
Senast redigerad av peter_s den ons 22 apr 2009, 15:42, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

peter_s skrev:En kass bild från gårdagens sologig:

Bild

Utrustning: Fender VI, Markbass Little Mark II, EBS Neo 1x12, och några effektpedaler.
:shock:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

whatawaste skrev:
peter_s skrev:En kass bild från gårdagens sologig:

Bild

Utrustning: Fender VI, Markbass Little Mark II, EBS Neo 1x12, och några effektpedaler.
:shock:
Det är kul med effektpedaler... ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Du har så snygga pedaler dessutom Peter!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

blackparkas skrev:Du har så snygga pedaler dessutom Peter!
Äsch... :oops:

Tack!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

TDHP skrev:Bild
Finfint! =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Skriv svar