Högtalarlådor

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Högtalarlådor

Inlägg av BBQV »

Det har varit (och är!) mycket tips, tankar och idéer i omlopp angående högtalarlådor i olika trådar. Eftersom kunskapen ligger spridd på så många ställen så tänkte jag att vi kan samla ihop den på ett ställe, nämligen här!

Vilka lådor föredrar ni?
Tillverkare?
Storlek på elementen?
NEO eller traditionella?
En stor eller många små?
Tyg- eller metallfront?

Själv gillar jag 12:or i små lådor...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det är som Jun Jun säger, det beror väldigt mycket på vilken musik man spelar.
I mitt fall passar en 4x10 mig som en smäck. Power, dynamik, briljans och en jädrans botten!

Klarade mig förvisso i många år på 2x15 (med en Ampeg V4B), men jag har kommit fram till att flera mindre element ger mig det ljud jag vill ha i dag på ett bättre sätt.

Än så länge kör jag med min Gorm 350 (2x10 + tweeter) och det är då inget fel på den, men 4x10 är det jag skall skaffa strax :) med en Ashdown MK500 top.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har förälskat mig i tolvor, gillar min EBS 2x12, gillar min GK-combo med en tolva i, gillade den gamla Musicmanlådan jag testade en gång med två tolvor i...

Spelade länge med en gammal Ampeg 4x10 men den höll på att dö, testade lite andra fyrtolvor men tyckte de flesta var lite för "snärtiga" för mig, och 15tummare kändes sladdriga (även om 2x15 är coooolt) så tolvorna ger mig en bra medelväg och känns mycket "jag".
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Har precis som Mikke, blivit kär i 12" element :oops:

De är en bra medelväg med botten från 15" och toppen från 10" och utan det jobbiga distinkta ljudet som 10" ibland har. Gillar framför allt inte 2x10" kombination som oftast har för mycket mid.

Dessutom tycker jag 12" fixar lite blandade situationer bättre än bara 10" eller 15", 12" passar mitt spel bra och låter som jag vill och gör. :wink:

Men för all del en 8x10" eller en 2x15" är inte fel i vissa sammanhang...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Jag är oxå en förespråkare av 12" Det kan låta tjatigt att jag ska dra alla argumenten igen, men de är det perfekta elementet för mig. Det var svårt att hitta lådor i början med 12" i, men numera så gör mer eller mindre alla tillverkare lådor med 12" element. Visst är det fräckt med 4 x 12", men har märkt att den skillnad som blir är inget som gör det värt att släpa på dessa kylskåp. Hellre en liten låda som är smidig och låter bra än en stor åbäke som är tungt och låter lite bättre. De man spelar för hör ändå inte skillnaden. :shock: :roll:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kan ni som kör på 12:or tipsa mig om en liten lättdriven 1x12" eller möjligtvis 2x12" som klarar sig själv på en liten scen? Jag vill ha så lite som möjligt att bära på... :) Jag tänkte börja med lådan den här gången, se'n får stärkaren anpassas till den.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

AGUILAR förstås
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Håller me 200071. Aguilar överlägset bäst bland de kabinett jag testat. Mycket kraft i 1'12:an.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

mycket riktigt. aguilar GS112 är given.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Så skönt att alla är eniga! Det blir så mycket lättare då :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag har inte testat så fruktansvärt många lådor, men det här är mina åsikter:

Eftersom jag hela tiden spelat med plektrum och alltid haft ett ganska "punkigt" ljud (jag hade lätt kunnat spela i typ Sex Pistols eller varför inte Blink 182 med mitt basljud), och för mig har 15"-lådor aldrig funkar perfekt... Jag behöver det där trycket som mindre högtalare kan ge... Men 10"-högtalare är för mig nästan för tryckiga, för snärtiga... Det blir liksom för mycket av det goda. Nu har jag ett 12"-element i min förstärkare, och alla förstärkare jag provat med 12"-högtalare har funkat perfekt... Så för mig blir nästa högtalarköp två stycken 2x12"-lådor :D

Fast, jag måste ju säga att Eden Nemesis-combon med 15"-högtalare är RIKTIGT fet, där snackar vi punch som dödar småfåglar på 300m avstånd... Precis det ljudet man vill ha när man spelar nerstämd metal :wink:
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

FreCKo skrev:Fast, jag måste ju säga att Eden Nemesis-combon med 15"-högtalare är RIKTIGT fet, där snackar vi punch som dödar småfåglar på 300m avstånd...
ja ja ja... aguilar 1x12" mosar även de stora fåglarna på det avståndet :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

bassdude skrev:
FreCKo skrev:Fast, jag måste ju säga att Eden Nemesis-combon med 15"-högtalare är RIKTIGT fet, där snackar vi punch som dödar småfåglar på 300m avstånd...
ja ja ja... aguilar 1x12" mosar även de stora fåglarna på det avståndet :D
Åh fan, måste nästan kolla in den isf :wink: Fast inget skriker ju egentligen manlighet som Aguilars 4x12"-låda :D
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

hehe... på tal om manlighet: jag var och hälsade på herr mattisson för ett tag sen och testade en totalt onödig kombination: aguilar DB750 + en aguilar 4x12" + en aguilar 8x10". och bara för att vara riktigt onödiga så la vi mellan preampen aguilar DB924 också som ger ett helvetes tryck... basen var en lakland darryl 5:a.

fönstren i mattissons butik protesterade när vi började närma oss 2.3 på volymratten. här snackar vi manlighet å det grövsta! :twisted:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

bassdude skrev:hehe... på tal om manlighet: jag var och hälsade på herr mattisson för ett tag sen och testade en totalt onödig kombination: aguilar DB750 + en aguilar 4x12" + en aguilar 8x10". och bara för att vara riktigt onödiga så la vi mellan preampen aguilar DB924 också som ger ett helvetes tryck... basen var en lakland darryl 5:a.

fönstren i mattissons butik protesterade när vi började närma oss 2.3 på volymratten. här snackar vi manlighet å det grövsta! :twisted:
Låter fruktansvärt... Onödigt! :roll: Men fan, en sån rigg vill jag ha :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har en rigg som inte "skriker manlighet", men som står tyst o hotfull i ett mörkt hörn och tigande stirrar ihjäl dom ovan nämnda riggarna - om det gäller machoutstrålning alltså!

Den spelar INTE ikapp dom i volym, eller klår dom som fågelbössa (föredrar f.ö. en .222lr till det)

men den är manligast!

Marshall Major 4x15' med en Super Bass-topp. Håller på att tjata mej till en rak 4x15-låda också, och om det går i lås så har vi helt enkelt en 8x15' marshallstack!!!!!

Beat that, kids!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det låter som om du vinner :lol: We're not worthy, som Wayne Campbell skulle säga!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

JAG vinner inte, men RIGGEN gör det absolut! ;-)
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

även om jag personligen ogillar 15" så låter det tokfett med två st 4x15" hehe... hoppas du grejar den, vi måste se bilder sen!

jag tror iofs ändå att den inte har mkt att komma med jämfört med tidigare nämnda aguilar-rigg... men det beror väl lite på vad man mäter och vad man är ute efter. två 4x15" blir ju i vilket fall som helst klart manligast i sverige :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nej, det är ju som jag sa, Major-riggen är grym att skåda, men låter ju bara på ett visst sätt. Ingen modern SUV-rig alls. Det som är lite roligt och förvånande är dock att 4x15-lådan låter mycket tajtare och mindre boomig än mina lite modernare 1552 2x15-cabs. I 4x15-lådan sitter det 50-watts celestion greenback-element, som inte är så power-low-end-boomiga som moderna lement med 10 ggr mer effekttålighet o headroom. dessutom är lådan ganska grund, precis så att superbass-toppen får plats. Detta gör att lådan låter som en superfet 4x10:a med ett "vintage-filter" och en lätt overdrive och kompressor konstant inkopplad.

varmt, fett och ändå träigt o tydligt.

- och disten man får om man krämar på lite är det definitiva beviset på att en dist/overdrive i pedalform ALDRIG når ända fram! Som att jämföra en Nord-Electro (svinbra!) med en RIKTIG hammondorgel.... (way beyond svinbra!)
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:28, redigerad totalt 1 gånger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Var det DBS-seriens 4x12 eller JCM 800? DBS-seriens fronter är "rektangulära" med metallgaller och tolvorna sitter i Zig-zag, medan JCM 800 är "kvadratiska" i fronten, tygklädda och med samma konfiguration som en klassisk gitarrlåda.

Låter grymt!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

DBS-serien kom väl inte förrän 95-96 nån gång?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Stämmer.... Glömde raden i bruksanvisningen som säger:
"always connect brain before activating communication device"...

Sorry :oops:
Skriv svar