tks högtalarlådor (112, 212, 215, 1158 mfl) 2010

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

tks högtalarlådor (112, 212, 215, 1158 mfl) 2010

Inlägg av tks »

Det kommer hända lite nya saker i år, så jag startar en ny tråd för information/frågor etc om de högtalarlådor jag tillverkar.

Några nya modeller kommer tillkomma, de dyker antagligen upp på hemsidan i mars någon gång, och i samband med det kommer det även komma ljudklipp på alla högtalarlådor! Redan nu finns det ett antal ljudklipp, gå in på hemsidan och lyssna:

http://www.tks.se/

Den största förändringen utseendemässigt är att alla högtalarlådor utom 112 kommer få portar i underkant på lådan (som s115) istället för basreflexrör bakom gallret. 12"-elementen på 212 kommer även byta plats, dvs de kommer sitta längst ned till höger och längst upp till vänster istället för längst ned till vänster och högst upp till höger.

215 blir ca 10 cm högre, och kommer tack vare den större innervolymen på lådan få mer botten, men blir bara 1 kg tyngre.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

kul!

har en beställning i åtanke. väntar på kassaflödet bara ^^

btw, hur pass mycket kan du moda lådorna vid beställning?
tänker om man har en viss top som man vill matcha osv.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Von K skrev:ok, för en ovetandes metalbasist:

vad fan ska man ha förnåt?
jag har tänkt uppdatera hela min rigg och har kollat runt på massa olika lådor och toppar, men jag blir fan inge klokare...

den topp jag hittat hittills som är överlägset mest intressant för mig är nya EBS Fafner II som kommer nångång nu under våren. den ligger väl på ca 700w och kör på ett 2kanals system som är anledningen till min ENORMA gas.

när det kommer till lådor är jag däremot helt borta, enklaste svaret för mig är att EBS lådor borde matcha toppen bäst, men som gitarrist under många år med massa olika utrustning vet jag att fallet inte alltid är så.


så då hittade jag din presentation här på PB och var in på hemsidan och tittade runt, och det ser ju jävla bra ut.
2x15" är den coolaste setupen ever och din 2x12a med 8" element i verkar ju helt genialiskt.

men som sagt, jag VET ju inget igentligen utan jag går bara på den gamla beprövade magkänslan...

så vad bör jag köpa? jag spelar nedstämt i D på en 4.a och A på en 5.a så både top och låda lär fixa det.

Mitt ljudideal är mycket botten med ett genomträngande mellanregister om det hjälper.


hjälp mig!
Jag missade det här i den förra tråden, flyttar upp svaret i årets tråd istället!

Jag har själv spelat i metalband, och har använt EBS Fafner och 215+2128, och den uppsättningen fungerade perfekt för mig, men alla basister har olika smak och krav, även om man spelar liknande typ av musik.

Angående märke på högtalarlådan/förstärkaren så är det inte så att alla högtalarlådor från en viss tillverkare låter likadant, det vet jag mycket väl själv eftersom jag erbjuder en del olika modeller, och varje modell har sitt ljud. Det är nog enklare att hitta högtalarlådor av olika fabrikat som låter mer lika varandra, exempelvis kan man nog hitta två 1x15 från olika tillverkare som låter mer lika varandra än samma tillverkares 1x15 och 4x10. Är man ute efter ett viss ljud så är det bara att lyssna runt så mycket som möjligt tills man hittar det som passar.

Alla högtalarlådor jag erbjuder är konstruerade för att kunna klara femsträngat/nedstämt till B med full effekt utan protester. Sedan är det givetvis skillnad på den botten man får ur en 112 och en 215, 112 är det lite mer kompromisser med för att få ut en väldigt lätt/smidig högtalarlåda, men ingen av modellerna börjar protestera då man spelar på B-strängen, det var för att undvika sådant jag började med mina egna högtalarlådor.

Som sagt är det skillnad i hur det låga registret upplevs, men för det har jag spelat in ljudklipp med högtalarlådorna där man kan lyssna sig till skillnaderna, så är det enklare att komma fram till vilken modell som kan vara mest intressant. Fler ljudklipp kommer som sagt i och med de nya modellerna, bland annat är två olika 2158 på gång, dvs 2st 15"-element och ett 8".
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Von K skrev:kul!

har en beställning i åtanke. väntar på kassaflödet bara ^^

btw, hur pass mycket kan du moda lådorna vid beställning?
tänker om man har en viss top som man vill matcha osv.
Vilket sammanträffande att du svarade samtidigt som jag skrev ett svar på ditt gamla inlägg från den andra tråden :D

Jag kan enkelt minska några cm på högtalarlådorna men inte göra dem större, jag har allt mitt material uppsågat i mått som matchar mina lådstorlekar. Det går att göra en specialbeställning, men pris och byggtid kommer bli högre än för en i standardutförande.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

GAS GAS GASPEDAL! :P
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Keep up the good work!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Inlägg av anthax »

2158 låter minst sagt trevligt!
Slippa släpa runt på två lådor. :)
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

anthax skrev:2158 låter minst sagt trevligt!
Slippa släpa runt på två lådor. :)
+ hur mycket som hellst!
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Johanivansson »

Löwe skrev:GAS GAS GASPEDAL! :P
Löwe alltså... Det var som fasen :D Välkommen!
DunderFunk
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 22:01
Ort: Stockholm

Inlägg av DunderFunk »

Grymma ljudklipp och grym site Tommy! Ska se till att prova dina lådor ordentligt vid närmsta träff, verkar vara grymt solida grejer byggda för låg peng av ernn grym grabb!

Ps. ursäkta eventueklla stavfel, är duktigt på lysetr just nu!
SKALDJURSPLATÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Johanivansson skrev:
Löwe skrev:GAS GAS GASPEDAL! :P
Löwe alltså... Det var som fasen :D Välkommen!

Hehe. jag kunde inte hålla mig längre :D Tackar!
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Du verkar göra justa lådor. Provade 112 hos JE. Dom va otroligt lätta med bra drag. E de bara lådor du bygger eller finns det planer på stärk oxå?
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

Jag tror att en 315 med samma bredd som ett Holmberg 19"rack skulle vara hur cool som helst.

Någon gång i framtiden när pengarna finns kommer det att byggas en sådan, toppad med typ en Mesa Boggie 400 eller liknande. Faan vad cool jag kommer bli, och vad mycket ligga jag kommer få... :D
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Inlägg av Danne-man »

Riktigt grymma ljudklipp, ska omedelbums börja spara till en 1158!
Show me your bäjsfäjs!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

mågis skrev:Jag tror att en 315 med samma bredd som ett Holmberg 19"rack skulle vara hur cool som helst.

Någon gång i framtiden när pengarna finns kommer det att byggas en sådan, toppad med typ en Mesa Boggie 400 eller liknande. Faan vad cool jag kommer bli, och vad mycket ligga jag kommer få... :D
Ingenting jag kommer ha i "standardsortimentet", men ett och annat specialbygge kan jag nog ordna lite då och då! :D
Shinjuku skrev:Riktigt grymma ljudklipp, ska omedelbums börja spara till en 1158!
:tummenupp: Kul att du gillade ljudklippen!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

basnalle skrev:Du verkar göra justa lådor. Provade 112 hos JE. Dom va otroligt lätta med bra drag. E de bara lådor du bygger eller finns det planer på stärk oxå?
Förstärkare vore roligt, men det är tyvärr lite för tidskrävande för att få igenom i dagsläget, särskilt när det hela drivs i så pass liten skala.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Ytterst trevligt med ljudklipp Tommy! Och bra lät det ju också. När du minst anar det så kommer det en beställning från mitt håll.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Skulle det vara möjligt att få ett litet ljudklipp med kombinationen 115 + 112? Tror att det är fler än jag som tycker det är en väldigt intressant setup!
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

tks skrev:
mågis skrev:Jag tror att en 315 med samma bredd som ett Holmberg 19"rack skulle vara hur cool som helst.

Någon gång i framtiden när pengarna finns kommer det att byggas en sådan, toppad med typ en Mesa Boggie 400 eller liknande. Faan vad cool jag kommer bli, och vad mycket ligga jag kommer få... :D
Ingenting jag kommer ha i "standardsortimentet", men ett och annat specialbygge kan jag nog ordna lite då och då! :D
Coolt. Beställning kommer inom, ööh, ehh, tre år eller något. Arbetslös sedan juni -09 och megapank efter jul...

Men när den lådan/toppcasen finns i min ägo så kommer ryggslutet att tränas upp ordentligt...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Löwe skrev:Skulle det vara möjligt att få ett litet ljudklipp med kombinationen 115 + 112? Tror att det är fler än jag som tycker det är en väldigt intressant setup!
Det kommer komma nya ljudklipp med alla modeller (var och en för sig) i mars. Jag har funderat på att spela in kombinationer av olika högtalarlådor, men jag får se hur det blir med den biten. Utan kombinationer blir det 210 ljudklipp, ska jag dessutom ha ljudklipp på alla olika kombinationer kommer jag upp i 2940 st. :shock: Tar varje ljudklipp 5 min att spela in, klippa och lägga upp på hemsidan och jag jobbar 2 timmar/dag med det tar det fyra månader att bli klar ;)

Eventuellt kan jag ordna ljudklipp på några få kombinationer.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

tks skrev:
Löwe skrev:Skulle det vara möjligt att få ett litet ljudklipp med kombinationen 115 + 112? Tror att det är fler än jag som tycker det är en väldigt intressant setup!
Det kommer komma nya ljudklipp med alla modeller (var och en för sig) i mars. Jag har funderat på att spela in kombinationer av olika högtalarlådor, men jag får se hur det blir med den biten. Utan kombinationer blir det 210 ljudklipp, ska jag dessutom ha ljudklipp på alla olika kombinationer kommer jag upp i 2940 st. :shock: Tar varje ljudklipp 5 min att spela in, klippa och lägga upp på hemsidan och jag jobbar 2 timmar/dag med det tar det fyra månader att bli klar ;)

Eventuellt kan jag ordna ljudklipp på några få kombinationer.
Det är givetvis en annan sak när ljudklippen är inspelade under samma förutsättningar, men just 112+115 kan jag annars bidra med att spela in ngt med,
så fort jag har grejorna på plats.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Bra jobbat Tommy :tummenupp:
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Jättegrymma ljudklipp på sidan! Ser fram emot att få hem min 2128 ;)
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Geddy_Lee skrev:
tks skrev:
Löwe skrev:Skulle det vara möjligt att få ett litet ljudklipp med kombinationen 115 + 112? Tror att det är fler än jag som tycker det är en väldigt intressant setup!
Det kommer komma nya ljudklipp med alla modeller (var och en för sig) i mars. Jag har funderat på att spela in kombinationer av olika högtalarlådor, men jag får se hur det blir med den biten. Utan kombinationer blir det 210 ljudklipp, ska jag dessutom ha ljudklipp på alla olika kombinationer kommer jag upp i 2940 st. :shock: Tar varje ljudklipp 5 min att spela in, klippa och lägga upp på hemsidan och jag jobbar 2 timmar/dag med det tar det fyra månader att bli klar ;)

Eventuellt kan jag ordna ljudklipp på några få kombinationer.
Det är givetvis en annan sak när ljudklippen är inspelade under samma förutsättningar, men just 112+115 kan jag annars bidra med att spela in ngt med,
så fort jag har grejorna på plats.
tks: Haha! :lol: bara att sätta igång med inspelandet då ;)

Geddy: Det skulle vara helt underbart att få lyssna lite, även om det såklart inte blir exakt samma förutsättningar som när Tommy spelat in sitt!

Vilket trevligt forum det här är minsann.. :hug: tycker vi bildar en stor bashög på en gång :D
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Boom skrev:Bra jobbat Tommy :tummenupp:
Och bra jobbat, Anders! =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Skriv svar