Poetisk manual... Flummigt - men sant!

Prata om förstärkare och högtalare
dereborn

Poetisk manual... Flummigt - men sant!

Inlägg av dereborn »

Manualen för min Walkabout.

Ur avsnittet om "GAIN"-kontrollen: (Undra på att jag saknade en sån i mitt ampeg-trauma i Nice...)

...As the GAIN control is increased past 12:00 a richer, more “well-rounded” voice becomes dominant and headroom starts to diminish in increments, until - eventually - a tube overdrive sound appears, as the 12AX7 input tube is driven into saturation.
The region between 12:00 and 2:30 is where the classic, warm tube sound resides and within this narrow band you will discover a world of tone.
Tiny increments here produce subtle, but important differences in the attack characteristic which in turn, feel like changes in the time domain. By experimenting with the amount of gain, you can actually voice the amp to feel as if it bounces just ahead of the groove - or lays back a little deeper to produce a more Fatback feel. The difference in attack and sustain produces striking results as to how the bassist - and in fact the whole band - perceives things in the time domain.


Den feta delen är otroligt flummig - men jag tycker den är SANN! Man drar på lite mera gain/dist, och attacken blir lite senare/segare/slöare. Soundet som kommer ur basriggen påverkar ju de facto min timing och mitt groove, och därmed - faktiskt - hela bandets!

Aldrig tänkt på det sättet...

Bassdude! - du kanske har rätt - allt kanske ändå hänger på kringutrustningen!

F.ö. ganska coolt att en förstärkartillverkare i en användarmanual flummar in på groove o timing, eller hur?!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Poetisk manual... Flummigt - men sant!

Inlägg av Matte »

Det är väl bara amerikanarna som kan göra en sådan manual. Håller emd att det är kul att de tar upp det och ger en en anledning att utforska det hela jälv för att få ut det optimala ut sin rigg.
Skriv svar